Dreuf Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Nydelig, takk for bilder. Dette var sånn jeg hadde tenkt meg ut i hodet også. Da ser det ut som pumpen greier å suge opp vannet selv om den står høyere enn sluket. Jeg ser du har en egen gjennomføring for dusjen, men tenkte å bruke den som er til vasken allerede, ser flere på det svenske Bav forumet som har gjort det med god erfaring. Tilbakeslagsventil hadde jeg ikke tenkt på, det er nok også kjekt. Er det noen sensor som starter og stopper pumpa, eller skrur man den på før man begynner å dusje også går den til man er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 På mange båter med dusj, er det slange fra sluken på dusjen til et karr/ oppsamlingstank. I den sitter er fottørpumpe, starter automatisk, og slange videre til skroggjennomføringen. Har denne løsningen i motorbåten. Skal tro om det finnes vektige grunner for å velge det ene eller andre, ref bildene over. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 På vår båt er det ein eigen fjørbelasta brytar for å betjene pumpa. Pumpa går så lenge vi held knappen inne. Dette fungerer heilt greitt. Ville ikkje brukt tid på å montere inn oppsamlingskar. Mellom dørken på badet og skroget er det lite avstand, så enklaste installasjonen er heilt klart slik Bavaria har gjort det orginalt. Det fungerer også heilt greitt, sjølv om du må halde inne ein knapp Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Tips: Det er ganske irriterende å måtte holde inne den fjærbelastede knappen når man dusjer (syntes jeg ihvertfall), så jeg byttet til en vanlig vippebryter istedet. Pumpa er en memranpumpe og tåler tørrkjøring. Ikke at du kommer til å glemme å slå den av, for den bråker ganske mye? Så kjøper du bare en nal til å dra over overflatene med etterpå, så holder du badet både tørt og rent... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Dreuf Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Påskeharen var tidlig ute i år, noen dager på fjellet først, så håper jeg at jeg får lov til å leke litt i båten i påsken også. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Var på båttur i helga, og brukte dusjen. Ikkje for å dusje sjølv, men for å vaske badet etter toalettlekkasje?Ein ting du kan tenke på, er kvar det lavast punktet på dørken er. Bruk kule av eit eller anna slag. Med meg så samler vatnet seg i bakre hjørnet ved toalettet. Avløpet ligg ganske langt framme. De ligg altså igjen ganske mykje vatn som må hjelpast ned i avløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Uhørt å skryte av at du har vært på båttur når jeg sitter på fjellet. Nesten så det var som fortjent med toalettlekkasje Det er utsparret ett felt i gulvet for avløp, dette er ved inngangen til badet. Skal sjekke med fallet med en klinkekule før jeg evnt tar hull, takk for tipset! PS: Hvor kom lekkasjen? Kanskje noe jeg også bør se etter så jeg slipper å oppleve det? Har også en 100l vanntank som skal legges i baugen som forhåpentligvis hjelper litt på å få baugen ned så senga blir rettere. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Var ikkje lange turen. Kosa meg med litt båtarbeid i Brosundet i Ålesund. Vart no nokre døgn ombord, og det er no alltid kjekt. Toalettlekkasja var no litt artig. Forrige veke fekk eg ein twistnlock pumpe frå Seasea. Den gamle pumpa, som var utan lock-funksjonen hadde starta å lekke litt. I Ålesund gjekk faktisk delen som er festa nederst på sjølve pumpehandtaket, som pressar vatnet ut/ inn ut av festepunktet. Kjem ikkje på riktig navn på delen, med denne er gjenga mot pumpehandtakstanga....... Dermed var det berre å plukke ned det gamle pumpehuset, som var fullt av .... og ..... sidan eg ikkje hadde fått pumpa ut. Dette flaut naturlegvis utover. Grei jobb å montere det nye pumpehuset, men bør ha stjerneskrujern på ca 40 cm. Det hadde ikkje eg. Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Hvordan gjør du det med internett for rasberry pi-en? Mange interessante løsninger! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Når jeg ligger til hjemmehavn har jeg en Linksys WRT54GL router som går på 220v, samt Ubiquiti Loco M2 (1stk på veggen hjemme og 1stk i båten) for wifi mellom huset hjemme og båten. Da er båten og alle dingsene koblet på mitt hjemmenettverk. Ellers har jeg en 4G mini router (ZTE MF91D) som går på wifi når jeg ikke er i hjemmehavn. Prøvde også en Huawei E5186 som mange inne her bruker for å ha lan porter også på 12v, men synes den brukte for mye strøm. Så i hjemmehavn er pi kablet, men når jeg er på tur så går alt på wifi. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Endelig er sesongen i gang. Første tur for året gikk til Havna hotell, fikk med fruen siden jeg lovet henne hotellfrokost! Hva gjør man ikke for å få en båttur? Turen ned var med 8-12m/s motvind. Ikke noen seiling. Og hjem var det vindstille så har ikke fått luftet seilene enda i år. Som nybegynner, hva er maks vindstyrke jeg burde bevege meg i? På seilkurset jeg tok så sa dem 10m/s, problemet er at da får jeg aldri heist seilene, det er jo "heletiden" 10m/s +/- her.. (Leste ett sted at Færder fyr er det mest vindfulle stedet i Norge..) Onsdagsregatta begynner på Onsdag så da får jeg nok vært med og lært / opplevd en del om noen har plass til meg. Trenger det siden båten er påmeldt årets Færder. Maxfart på turen var 5 knop SOG men for det meste 3.5-4.5 SOG alt etter vind og strøm, blir spennende når jeg skal på land om 2 uker å se hvordan den ser ut under.. Jeg frykter en del groe.. Når jeg låg bunnstoffet etter beste evne i fjor så ble det ikke i nærheten så jevnt som andre båter i nærheten, burde kanskje tatt ett strøk nr2. Men... Learning by doing.. Blir sikkert bedre i år. Skulle tømme septiken på vei hjem og får ikke lokket krana mer enn 80-90%, Maritim har tilbud (-20%) på Trudesign i helgen så da ble det en ordre på den gjennomføringen som mangler, septik... Burde jeg bytte slanger samtidig som jeg driver med det "skitet" der? Håndtaket til toan virker også som den henger igjen / bygger seg opp trykk, og vasken på badet renner det tregt ut av, vil tro det er grodd inni gjennomføringene. Bruker dere å stoffe inni gjennomføringene? Evnt hvordan? Er det noen som har en Bav med vanntank i forpigg som kan forklare evnt vise bilder av hvordan påfyllingen er lagt? ( @sunnmøre ). Eneste veien jeg ser er å legge slangen ned via kjettingkassa og borre meg hull derifra og inn under senga, men usikker på hvordan jeg skal få det tett rundt hullet og slangen. Redigert 22.April.2018 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Hei, jeg har en 36 ac fra 2003, rullestor og rulle forseil. Bra at du (prøver å) komme med på onsdagsregatta. Du trenger instruksjon og selvtilit i egen båt for å beherske vind og seiltrim / reving. Prøv å få ombotd en erfaren som kan bli med deg/ dere ut når det blåser liten kuling. Ser du holder til på Nøtterø, der er det vel noen erfarne seilere å finne.. ang toalett så kjøpte jeg service-sett til pumpa i fjor, byttet alle pakningene, også tilbakeslagsklaffen i avløpsrøret. Da ble alt som nytt ( og det var det jo..) vi har vanntank foran, påfyllingslokket inne i ankerbrønnen. Jeg kan sjekke hvor slangen tar veien ut av kjettingkassa. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Vedr vannlekkasjen fra røstjern som jeg tidligere skrev om så har jeg hatt ett papir rundt hver av boltene over lengre tid. Det har vært snøsmelting, regn og jeg har vasket båten uten at det har kommet inn noe vann, suksess! Når det gjelder oljelekkasjen så er den fortsatt der, siden jeg ikke har gjort noe med den så er det kanskje ikke så rart :) Så i helgen så tok jeg mot til meg og demonterte trappen for å ha godt tilkomst til motoren, som en tipset om tidligere tråden så var alle boltene til bunnpanna løse. De kunne trekkes til med 1/4 til 1 omdreining før jeg møtte motstand. Jeg regner med at dette har stoppet lekkasjen, men har vasket godt og kommer til å følge med under der. Så sant jeg kan se så skal det gå greit å evnt bytte pakning uten å ta ut motoren. Så da er ikke det store jobben om det må til. _ Jeg ser denne "dingsen" begynner å få en farge jeg ikke liker. Må man kjøpe denne originalt eller kan jeg kjøpe f.eks denne fra trudesign? https://www.maritim.no/trudesign-antihevert-ventil#.WulblS3JJTY På fredag skal båten på land, jeg er veldig spent på å se hvor mye groe den har under. I fjor var det nesten ikke noe, men da var det forrige eier som hadde lagt bunnstoffet (VC17). Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Mange (inkl. meg) opplever at de originale Volvo Penta vakuumventilene drypper/renner fra luftingen selv om man bytter pakningssett hvert år. Bedre erstatninger er Vetus og Martec sine vakuumventiler. (Volvo Penta selger nå også Martec sin med VP-logo på) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Hei! "Dingsen" - som er en vakuumventil - er levert av Volvo. Den har en tendens til å irre litt - du kan demontere slangene og pussen den fin. Den trenger nok ikke byttes. Du kan kjøpe ny membran til den hos VP om den drypper for mye. Stort sett har den fungert bra - har byttet membran på den en gang. Men som @Eramar sier finnes det bedre varianter. Hadde på listen min å bytte til Vetus sin. Den er mye bedre - har den i nybåten. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Da får jeg høre med Vallø Marina om de har alternativ eller så blir det pakningsbytte og pussing. Den fyller brusflaska på ett par timer motorgange. Vet ikke helt hva som er normalt, men føler det kanskje er over norm? @Stein-Erik Gratulerer med ny jobb forresten, solgte en rib (fiskebåt) til en tidligere kollega av deg forrige helg. Verden er ikke stor :) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Den skal ikke fylle flasken på en hel sesong. Som om den fyller den på et par timer er membranen finito og må byttes. Kan og være at det er kommet noe dritt som gjør at den ikke lukker skikkelig - har skjedd før. Da er det bare å åpne og skylle. Men uansett - vurder en Vetus! Så slipper du å tenke på dette mer! :-) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Ser du vil montere ekstra vanntank. Har påfylling til tanken framme i ankerrommet, montert i hylla som ankervinsja kan monterast på. Hugser ikkje heilt kvar slangen går gjennom ankarbrunnen til forpiggen, men trur nok har er dradd ganske direkte bakover frå påfyllingsstussen. Skal sjå om eg får sett litt nærmare på dette. Ellers er vakuumventilen du har noko som du kan skifte først som sist. Har skifta denne på dei to siste båtane er har hatt, og montert Vetus sin. Funker supert! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 (redigert) Da var skuten på land. Kom for sent til løftet. Var så vidt oppe i 4.5knop, men låg for det meste i 3.9-4.2. Hadde beregnet 5.5 i snitt... Og her er grunnen: (Det er groe på kjølen, ikke rust) Litt usikker på hva som er grunnen, men tipper jeg har lagt for lite/tynt med bunnstoff. I fjor når jeg hadde den på land så hadde jeg ikke noe groe, men da var stoffet lagt av forrige eier.. Gleder meg til å få den på sjøen igjen for å se hvilken hastighet jeg greier da, tror/håper dette har bremset godt opp. Noen som har ett godt tips til å fjerne det grønne her? Har prøvd div såper, aceton, vannlinjerens fra biltema, men det sitter som rakkern.. Såg også at dekselet for drenering av ankerkassa var borte, tips til hvor man kjøper nytt? Tips: Surfex HD avfetting 1:10 var utrolig effektivt for å fjerne sorte renner på skroget! Gullende rent etter å ha virket ett par minutter også håndvasket med svamp. I morgen blir det rub og polish, så håper jeg på å begynne med bunnstoff på søndag.. Redigert 4.Mai.2018 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Ser ut som ett innlegg har blitt borte etter nattens tekniske problemer. Bunnstoffet er VC17. Grunnen til at det har blitt som det har blitt er nok 3 delt; litt for lite stoff, for mye jobbing med rulla og lite bruk av båten etter sommeren. Så nå har jeg forklart rederinnen at jeg må ha en båttur i uka minimum. (For å holde vekk groe altså.. ). Vedr det grønne greiene på bildet over så prøvde jeg det meste jeg hadde med meg av såpe. Ble tipset om Seajet Vannlinjerens og håndrens fra Biltema. Håndrens hadde jeg i båten så prøvde det først, smurte på og tørket av! Helt rått! (Den tok ikke groe, men det grønne og den gule randen). Når båten har ligget en vinter ute med sorte renner og matt i lakken så blir man litt lei, men etter en runde med poleringsmaskina så oppstår det en ny forelskelse: I dag skal det legges nytt bunnstoff, begynner å bli "lang" i armene. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Da har det skjedd litt igjen. Jeg har hatt litt problemer med tilbakeslag fra toalettet, vann (og andre ulumskheter om man ikke brukte nok vann) kom tilbake i bollen når toalettet hadde stått en stund. Så jeg bestilte ny jokerventil. Har kvidd meg veldig til jobben så den har ikke blitt prioritert. En nabo skulle bygge om fra el til pumpe toa og kjøpte seg nytt jabsco med stor bolle og twist n lock. Heldigvis så gikk ikke dette oppsettet på hans båt så jeg fikk kjøpe toalettet for en hyggelig sum. Stor bolle ble for stort på mitt bad, så da byttet jeg bare om på pumpene så nå har jeg Twist n lock, og den store bollen med gamle pumpa ble solgt på finn. (Populære greier dette, jeg ble nedringt!) Videre så har jeg lagd meg en kontakt til den flyttbare solcellen. Jeg kjøpte meg Speakon kontakter som skal være godkjent opptil 30A. Må si jeg ble litt skuffet når kontakten kom for i hun-kontakten var det vanlige flatstifter, hadde forventet en bedre festeanordning. Men ok jeg prøver. Hadde egentlig en plan om å montere kontakten i samme rom som gassflasken, det hadde vært praktisk. Men så tenkte jeg meg om at strøm og gass ikke er en god kombo.. Så da monterte jeg kontakten i gulvet ved siden av septiktanken i rommet under cockpit. Sånn ble kontakten: Sånn ser ledningen ut: (skal sette på en krympestrømpe rundt kablene men hadde det ikke med meg) Og sånn ser det ut koblet sammen: (støvsuger hadde jeg heller ikke med meg...) Nå blir det klargjøring til Færderen, jeg gru-gleder meg! Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Blir det ikkje litt tungvint med kontakta i stuerommet? Eg kjem til å lage ei gjennomføring i nærleiken av pushpiten, montere Mc4- kontakter på denne ledninga.Dette blir til «ekstrapanelet» som ikkje kjem til å vere montert heile tida. Er forøvrig på tur no, langhelg. Har kun det eine panelet på 75w oppkobla no, men det gjer absolutt ein godkjent jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Denne kontakten er kun for "ekstrapanelet". Har bestilt ett 80w som skal ligge fast på lukegarasjen. Skulle den stått "utendørs" så måtte den ha vært vanntett, det er ikke speakon kontaktene. De gangene jeg kommer til å bruke dette panelet så er det når vi ligger i uthavn og da er man inn/ut av stuerommet "100 ganger" i løpet av en dag uansett, så håper/tror at det ikke skal bli noe jeg tenker over. Kabelen legger jeg da i sprekken til stuerommet (pakningen er ganske tykk så det er ikke noe problem) og opp på dekk der hvor panelet skal ligge, om det er på rekka, sprayhood eller foran. Var det ikke nok langhelger i Mai? :) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Kanskje ikkje så dum måte å gjere det på! Trur faktisk at eg kanskje prøver løysinga di først, så får vi sjå om det fungerer? Lurte meg til litt ekstra fri denne helga.Neste tre helgene er dessverre fastlåst til landbasert moro, som oslotur og anna styr? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 26.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2018 Ikke mye å oppdatere med her annet enn at vi har brukt og kost oss med båten i sommer. Bedre vær skal man lete lenge etter. Men etter den søte kløe kommer den sure svie med høststormer.. Var ute en liten tur med båten i kveld og jeg lurer på om roret har blitt slått skjevt i siste stormen. På rattet er det festet en strips for å indikere at roret er rett, men når jeg nå hadde det rett opp så dreier båten mot babord.. Prøvde også autopilot og den styrer rett frem som den skal. Jeg har ikke sett så mye på styresystemet i båten annet enn at jeg har sett at det går ett kjede der. Kan roret ha hoppet en tann på kjedet siden rattet er feil og autopilot riktig eller er det mest sannsynlig roret som har fått seg en smell? Har som vane å låse rattet med rattbremsen når jeg ligger til kai, er det kanskje dumt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.