Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

Dette var svar på innlegg over som ble slettet :)

 

Var veldig enkelt å trekke ledningene på alt3 via motorrommet som du skriver.

Jeg er veldig fornøyd med den løsningen, gir god oversikt både når man står bak roret (rattet?) og når man sitter i cockpit. 

Det eneste ankepunktet jeg kan se for meg er klåfingrede barn på autopiloten.. Vet ikke om det finnes en slags tastelås på p70s instrumentet. Men de kommer til å få streng beskjed om å ikke trykke på det.

Montering ved turtelleren vil ikke være noe god løsning på min båt, alt for liten oversikt.

 

P.S: Har du fått 3fot syken feil vei? :)

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt i dag og tross skit-vær. 

Var ikke mange i havna i dag..

 

Propellen trengte litt hugleik:

Har lest om at folk bruker syre på propellen med godt resultat.

Sendte en melding til naboen for å høre om han hadde noe gode greier. Og det hadde han, hva det er vet jeg ikke (finnes vel mange typer syre).

Men iflg han var det noe bøndene bruker.. 

 

20170424_122547.jpg.1bcfd7abdcb04787277cb6898bbd36de.jpg

 

Jeg behandler kjemikalier med respekt, så utstyrt med gummistøvler, gummihansker, vernebriller og vannslange så satte jeg i gang:

 

Før:

 

20170424_122542.jpg.032246365a1e382d9116c54cd6f26c37.jpg

 

Penslet syren på ufortynnet, det bruste hvitt med en gang, lot det virke noen minutter før jeg spylte.

Trengte 3-4 omganger for å få bort alt.

 

Etterpå polerte jeg med Chemical Guys Heavy Metal polish og satte dem inn med Collonite 845 forsegling.

 

Etter:

 

20170424_134357.jpg.bf73188d17df069dca0060c8181ddb52.jpg

 

Nå har i hvert fall fisken ett sted å speile seg :)

 

Etter dette så rakk jeg å vokse skroget før regnet satte inn.

 

Paps fortsatte med skroggjennomføringene.

 

De ble montert med liten stripe tec7 på innsiden før mutteren ble tightet og ventilene montert.

Planen min var at ventilene skulle ligge i samme retning som skroget, dette var det selvfølgelig ikke plass til å skru på plass, så da ble de stående rett ut fra skroget. Det er ikke noe problem men tar litt mer plass av skapet under vasken.

Trudesign ventilene er ganske massive.. 

 

20170424_195200.jpg.5022364278031cd1a12244707bfc4727.jpg

 

20170424_195225.jpg.44ae431356f64f6eeb425d4c133a181e.jpg

 

Som gjengetetting brukte vi Loctite 5331.

 

Håper gjennomføringene og belgen er tett når skuta kommer tilbake til sitt rette element..

 

I morgen er planen å legge bunnstoff om været holder seg.

Link to post
Share on other sites

Da var endelig skuta på sjøen igjen!


Når jeg sjekket været tidligere i uken så hadde jeg vært veldig heldig med dagen jeg skulle utpå igjen, 2m/s og sol var det meldt.
I går ble det justert til 12m/s og regn... Når jeg i dag skulle reise å hente båten så var det tett snøvær men noe mindre vind. 
Måtte ta bilen hvor verktøyet ikke befinner seg siden den hadde vinterdekk.
YR altså, det skal du få billig av meg!


Møtte tidlig opp så jeg kunne se hvordan andre gjorde det med utsett og ikke minst å komme seg fra brygga alene. Låg en plan og det meste var på stell.
Selve utsettet gikk veldig greit. Gruet meg i hele natt, tenk om belgen ikke er tett eller skroggjennomføringene for den del.. 
Pga været så var jeg litt usikker på om jeg skulle kjøre alene fra Vallø til Kjøpmannskjær, er ikke langt men var veldig dårlig sikt fra morningen. Så jeg fikk heldigvis låne en plass på gjestebrygga. 
Innen jeg hadde fått satt ut så lettet det opp en del og jeg bestemte meg for å seile hjem.


Fikk båten på vannet, hadde avtalt med trucksjåføren at han skulle vente med å slippe stroppene til jeg såg at alt var tett.
Fyrte opp motoren; 
Kjølevann - check!
Tett drevbelg - check!
Tette gjennomføringer - check!
Prøver å sette motor i gir forover og bakover - check!
Bra, dette blir en fin dag!
Legger fra kai med hjelp fra han på delelageret som tilfeldigvis kom forbi, alt går strålende.
Gir litt gass ut ifra brygga og PIIIIIIIP, der går alarmen på ladinga..
Tenker, ok. Her er det bare å legge seg på en gjesteplass.. Går inn i båsen, stopper opp båten også tar vinden tak og dytter meg ett lite dunk inn i brygga. Titter opp og heldigvis så tror jeg ikke noen fikk det med seg. :) (var ett lite dunk så ingen merker på båt eller brygge).


Åpner opp motorlokket og der renner vannet fra slangen som går inn på varmeveksler og rett ned på reima til dynamoen. Får stoppet motor og stengt vannintaket og det lekker ikke mer.
Nå skulle jeg gjerne hatt bilen med sommerdekkene på, for der ligger verktøyet.
Heldigvis hadde jeg latt noe ligge igjen i båten til turen i tilfelle noe skulle skje.. 

 

20170428_100753_resized.jpg.2b64eb68ab52555df57e89c35d3be7bc.jpg

 

Det var ikke mange minuttene motoren gikk, men har allikavel kommet inn mer vann enn jeg er komfortabel med.

 

20170428_102520_resized.jpg.252d9aabb7a13a03c0355db94d0780a3.jpg


Vannet ser ut som det pipler ut mellom overgangen og den sorte gummihetta til varmeveksleren.
Demonterer slangen inn på varmeveksler, overgangen og den sorte gummihetta. Går inn på marinaen for å kjøpe nytt. Overgangen var ganske irret utvendig, men resten ser egentlig veldig bra ut.
Han bak kassa titter på delene og mener at det ikke er noen grunn til å bytte, men henter pussepapir, en tube med noe greier på og ber meg gå ut igjen for å slipe det rent og prøve igjen.
Monterer alt i sammen igjen og det lekker enda mer...

Demonterer nok en gang og nå kapper jeg ett par cm av den gjennomsiktige slangen som kommer ned fra antiheverten. Altså motsatt side av hvor jeg mente lekkasjen kom ifra.

Voila! Båten er tett!

Siden jeg nå ligger så godt fortøyd og været ikke akkurat har bedret seg så lar jeg båten bli i båsen også henter jeg den heller i morgen når YR (igjen) sier at det skal bli fint vær.


Kjedelig med lekkasje, men er bare glad for at belgen og gjennomføringene er tette!
Nå håper jeg på en feilfri tur hjem i solskinn i morgen.

 

P.S: 
Som dere ser på bildene så er det bare 1 slangeklemme på både slange og gummihetta, burde ikke det være to?

Link to post
Share on other sites

Mye godt arbeid her ! 

 

Jeg vedder på at det første du gjorde etter at båten var i kontakt med vann, var å stupe ned i skapet på badet og sjekke gjennomføringa ? 

Tilfredsheten med at det var tett, varte nok til at det pep. 

 

Vær nøye og vask skikkelig på motoren mtp saltvannet. Når du tror du har vasket nok, vask litt til. Spray over med 6-66 eller lignende. 

 

Har du plass til to slangeklemmer så monter det. Alternativet er "eksosklemmer". De strammer bedre og jevnere. 

 

Tidligere i tråden hadde du en case med kalesje/ sprayhood med en kant som revnet. Dropp å bruke gaffatape eller lignende. Limrestene fra den er generelt et helsikkes å få bort. Den hvite kanten er vel bare estetisk? Finn frem seilmakerhansken, nål og tråd. Den der fester du på en halvtime. 

Når den revnet der, så er det sikkert flere svakhetspunkt. Like greit å få kalesjesyersken til å bytte hele.. men ingenting er som å sy det selv med maskin. ryker for et par tusenlapper om du leverer den inn. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vask er viktig, særlig når man har en strøken motorlakk. Lakken til VP er elendig. 

Yanmaren fra 2004 i seilbåten ser ny ut, mens VP D6'n i motorbåten som er nyere, har rust her og der både som følge av egene feil og flere verkstedtabber. Over tid for det konsekvenser og man ser at man skulle vært mere nitidig. 

 

gjør man arbeid på sjøvannsystemet, alt fra impeller, anoder til slangebytte burde man ha kjørt ferskvann innpå for å unngå saltvannssøl. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det skjer ikke stort når temperaturen stiger annet enn det beste - å bruke båten.

 

20170526_211250.jpg.f05b0edfcef05463533c7b2610d105cf.jpg

 

Jeg har fått barnesikret forpiggen, var innom Vallø Marina for å kjøpe rekkenett men når jeg forklarte hva jeg skal bruke det til så fikk jeg en hyggelig pris på ett trekk som er ment å gjøre om sofaen i byssa til en køye, var visst ingen som kjøpte slikt.. Så da slo jeg til på det.

 

20170526_132156_resized.jpg.08f89289e32c2e2d7ae0a65a4289d7d8.jpg

 

Sengen bruker å være litt ryddigere, men dette var tatt rett etter montering. Beklager det :)

 

Forbruksbatteriet mitt har det ikke helt godt, fra 13.3v til 12.3v i løpet av en natt med 3w belastning. (140ah)

 

Har lest mye om AGM og Lithium.

Lithium utgikk pga pris, mens AGM utgikk pga usikkerhet rundt lading.

Kjøpte derfor 3x100ah blysyre, det har fungert for folk i mange år så tipper det skal fungere for meg også.

300ah og i tillegg 100w solcelle så bør jeg kunne ligge ett par dager i uthavn uten å tenke for mye på strømmen. (Kjøleboks, lys og dieselvarmer).

Hvor langt ned kan man tappe blysyre uten at dem tar skade? 30% eller 50%?

 

Jeg kommer til å sette 1stk batteri under sittebenken på styrbord-side sammen med startbatteri og 2stk batteri under sittebenken på babord-side for å få lik vekt.

Batteriene blir selvfølgelig paralell-koblet, kan jeg bare koble batteri 1-2-3 sammen og koble forbruket på + og - på batteri 1, eller bør jeg legge + på batteri 1 og - på batteri 3?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det spiller noen rolle med pol plasseringen, men jeg ville hatt alle batteriene samlet på styrbord slik at du får kortest mulig kabler og dermed likest mulig lading av de. 40 kg mer på ene siden så langt nede betyr ikke noe. Merker du forskjell så ommøbler heller på noe annet.  Regner med du har byttet alle pærer til Led?  Det kan også hjelpe å etterisolere kjøleboksen og å flytte på kompressoren hvis den står under kjøleboksen.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alle pærer er LED med unntak av ankerlanternen.

Den har jeg også i LED men har ikke funnet veien opp i masten enda..kvir meg veldig for å klatre opp. Har også en vindmåler liggende så må finne motet en dag :)

 

Jeg håper det er plass til alle batteriene på styrbord side. Hadde spart meg for en del meter med kabel. 

 

Hvor tykk kabel bør jeg ha mellom batteriene dersom strekket blir total under 1m?

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har to forbruksbatteri på 143ah montert i styrbord salongbenk. Har 35mm kabel mellom desse, trur det bør vere tilstrekkelig for deg også. 

Kva type solcellepanel har du kjøpt? Er du fornøgd? Kjem til å kjøpe eit på 50w å montere på lukegarasjen, men har lyst til å montere meir, ev på rekka. Forbruksbanken er litt liten, men har lyst til å prøve med solcelle i staden for å kjøpe meir batteri.

Framleis fornøgd med Biltema-spottane? Brytarane på nokre av mine har blitt dårlege, så må skife ut etterkvart..

 

Ellers så har du gjort mange fornuftige oppgraderingar. Kjekt å lese??

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hyggelig at folk setter pris på tråden.
Jeg kjøpte ett 100w semiflex solcelle som skulle være mobilt og flyttes rundt etter hvor solen er. I realiteten så ligger det som oftest på lukegarasjen, men det er litt for langt så det kommer i konflikt med luka ned i "kjelleren". 
Du har vel litt større båt så kanskje det går greit hos deg?
Når cockpitteltet er oppe så har jeg lagt det på taket der så sant solen går bak båten.
Planen min videre er å "oppgradere" til ett 50/80w å legge permanent på lukegarasjen samt benytte 100w mobilt. Må bare finne ut hvordan jeg skal få det enkelt og praktisk med kabling og gjennomføringer. Nå ligger ledningene bare trukket ut via luka ned i oppbevaringsrommet i cockpit. Regulatoren står sammen med batteriet, så det sier seg selv at ledningsveien er lengre enn den bør/trenger å være.
Panelet kjøpte jeg på ebay og har kostet meg sålangt ca 1200,- MVA fakturaen har p.d.d. ikke kommet.. 
http://www.ebay.com/itm/ELFELAND-SUNPOWER-100W-18V-PANEL-SOLAR-PANELS-MONO-SEMI-FLEXIBLE-SOLARPANEL-/292120156876?hash=item4403b7dacc:g:VWsAAOSwYlRZG-rI
Siden dette er mitt første og eneste panel så må jeg si meg fornøyd med vekt og kvalitet. Men har ikke sammenlignet med ett dyrere norskkjøpt panel. Kjekt med tilkobling på fremsiden av panelet om det skal ligge på lukegarasjen.
Som regulator bruker jeg en Victron Energy MTTP 75/15 som jeg hadde plan om å koble til en bluetooth dongle.

Jeg bygde meg heller en CCXG mer om den her: 


Så da kan jeg følge utviklingen på ladingen fra mobilen eller kontoret... Totalt unødvendig iflg min bedre halvdel ;)
Jeg ser når båten ligger i brygga så lades det ca 250-290Wh pr dag, men båten ligger med baug mot sør så en stor del av dagen så er det skygge av masten på panelet.
Litt kjipt at du sier du har for liten forbruksbank da den tilsvarer min nye ;)

 

Vedr forbruksbanken så får jeg se og kjenne litt på kabelene, om 50mm2 er medgjørlig så er det vel "better safe, than sorry"..

 

Men nå har vi begynt å male hus så spørs hvordan stemningen i heimen blir om jeg heller prioriterer å "leke" med båten.

 

Edit:

Biltema spottene gjør absolutt jobben sin, hyggelig lys dimmet og alt for sterkt lys på maks.

Hadde som skrevet tidligere greid meg med 3-4stk når alle er på max.
 

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trur ikkje du skal vere veldig redd for at du får for lite straum. Solcellene vil gi det lille ekstra som skal til. Kjøpte desse batteria for nokre veker sidan, med tanke på å montere solcelle i tillegg. Har vore ute med båten ei lita veke no. Ser at dei dagane det blir mykje seiling, bruk av autopilot og instrument, så kunne eg gjerne hatt meir straum. Det har også sammenheng med at det har vore kanskje kjølig, og mykje bruk av varme om kveldene. Har Eber vannvarme ombord. Denne gir kjempefin varme, men bruker meir straum enn td Eber D4 som eg hadde ombord i gamlebåten. Har også skifta kjøleagregat, det har hjulpe mykje i forhold til det orginale som gjekk heile tida. Det nye ser ut som å ha eit forbruk på under 1A. 

 

Har som mål at båten skal kunne brukast i to døgn, utan noko særleg motorkøyring for å ladde batteri. Har allereie bestilt meg regulator, så eg får sendt ei bestilling på panel også. Er litt usikker på å ha panel hengande konstant på rekka, men kan hende eg prøver. 50w på luka, pluss 50w på kvar side på rekka. Skulle tru at det ville hjelpe. Men - frua er "litt" skeptisk til panel på rekka. Lite estetisk, seier ho?

Link to post
Share on other sites

Enda en ny liten oppgradering.
Min båt var utstyrt med en skillediode og original dynamo.
Jeg har vært litt misfornøyd med dette oppsettet da jeg ofte har lest ut 13.7v som maks lading på forbruksbanken.
"Den gule" forsvinner inn i kabelsalaten så den tror jeg er koblet på forbruksbanken, skal sjekke dette nærmere.
Etter å ha lest litt så kan jeg ikke skjønne annet en at ett skillerele må være en bedre løsning. (Den kan vel brenne seg fast, det er vel eneste ulempen).

Det er en egen tråd om Biltema sitt skillerele med gode erfaringer så jeg gir det ett forsøk.

 

Jeg tok en før og etter måling for å se om dette ble en en oppgradering eller bortkastet tid.
20170607_100544_resized.jpg.c6f01bd8e0021f66f6445e97d6cd569d.jpg

 

På skillerelet var det 3 kabler inn, A=fra dynamo, 1=startbatt og 2=forbruksbatt.
Jeg koblet sammen A og 1 på sensesiden på skillerelet og 2 på andre siden.
Startbatteriet vil alltid ha lading og forbruksbanken koblet in på 13,3v og koblet ut igjen på 12,78v iflg batterimonitoren.


20170607_104807_resized.jpg.b44f040891a01fed5fc8563762d5d744.jpg


Siden jeg ikke har gjort noe om på kablingen så ble skilledioden arkivert i roteskuffen i båten og kan rask settes inn igjen om skillerelet skulle ta kvelden.
Lading ved 2000rpm etter ca 2min gange:
                       Før:        Etter:
Dynamo:         15,14v   14,3v
Startbatt:         14,3v      14,3v
Forbruksbatt: 13,7v       14,1v
Lading:            9A           20A


Når det gjelder doblingen av ampere så tror jeg ikke relet alene gjør denne økningen, men heller at jeg hadde kjørt dieselvarmeren litt før jeg koblet av batteriene for at dynamoen skulle ha litt å lade på.
Vedr spenningstapet på forbruksbanken så tror jeg den hadde hatt godt av litt grovere kabler, de kabelene som går inn og ut av skilledioden kan da ikke være mer enn 10-15mm2.

Link to post
Share on other sites

Siden startbatteriet har uendret spenning før og etter så kan det virke som om den gule senseledningen går dit.  I så fall kan du vurdere å flytte sense over på forbruk og få ennå litt høyere ladestrøm :)  Det er ikke uvanlig å ha sense på forbruk, selv om det gir høyere ladespenning på startbatteriet når forbruksbatteriene er godt nedtappet.

 

Så lenge sense går til startbatteriet, kan du få merkbar effekt av å øke kabeltykkelsen til forbruksbatteriene.  F.eks. en dobling av kvadratet vil halvere spenningsfallet, og det vil gjøre at batteriene tar til seg merkbart mer strøm, spesielt når de er litt "sultne".

 

Om sense går til forbruksbatteriene, er det ikke allverdens å hente på å oppgradere kablene, for da vil du allikevel få omtrent samme ladespenning ved batteriene som før. Da blir det bare effekttapet pga. motstand i kablene som du kan tjene på, og det er ikke mye.  Men du kan evt. "forsvare" det med at ved tykkere kabler vil start- og forbruk alltid få mer lik ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Enda en lille.
Før:

20170611_203356_resized.jpg.bb31db3ef064b4c838f2269e3c5ef7f4.jpg

Og etter:

20170613_143027_resized.jpg.04f08aecadeaeaada93819bdd49a8f16.jpg

 

Nå håper og tror jeg at jeg kan ha ett par netter i uthavn uten å bekymre meg for strøm.
Sist jeg var ute så mener jeg at forbruket låg på ca 25Ah i døgnet, og banken er nå på 300Ah.

 

Jeg kjøpte ferdig terminerte kabler fra biltema, 35mm2. Så kappet jeg dem i egnet lengde og satte på igjen polskoen som har skruklemme.
Minuskablene gikk fint, men når jeg var ferdig med å tilpasse plusskablene så ser jeg at bolten på den orignale kabelskoen var 10mm og ikke 8mm som sikkert BT kablene er..
Slang det derfor sammen litt midlertidig for å få strøm på skuta, så jeg får innom BT igjen og finne noen som har grovere terminaler. 
Evnt kjøpe terminaler og presstang (som jeg prøvde å unngå...). 
_


En ting som er litt skit er at jeg mest sannsynlig har fått en oljelekkasje på motoren. 
Før jeg byttet belgen så låg det olje i ringene på belgen. Dette kunne ha sammenheng med søl ved oljeskift. Og det var ikke noe oljesøl når jeg splittet motor og gir.
Den nye belgen har vært tørr og fin, men nå har det dessverre kommet olje igjen på den innerste ringen.. 
Det er ikke mye plass mellom belg og bakkant motor så det er ikke lett å se hvor det kommer fra men det er motorolje. Oljen på drevet er blank og fin, mens motoroljen (som jeg ikke har byttet enda) er sort. Oljen som har lagt seg i belgen er sort.

Jeg mistenker enten simmering på utgående aksling motor eller bunnpannepakning.
Er det noe av de som har for vane å ryke? 
Motoren er en VP MD2020 med ca 1270timer på telleren.
Lekkasjen er liten så kommer til å kjøre med det sånn i sommer også får jeg ta ut igjen motoren til vinteren, det var heldigvis ikke mye jobb å ta den ut. Men kjedelig å måtte gjøre jobben jeg nettopp har gjort på nytt...
_

 

Når jeg leser førsteposten min så har jeg kommet ett stykke på vei på "to-do" lista mi.
Det som gjenstår er:
Montere vindvanen. (Gruer meg fortsatt til første tur opp i masten..)
Lage cockpit puter. (Tror det blir vinterarbeid..)
Skifte resten av skroggjennomføringer. (Septik og utløp til vask på kjøkken og vask på badet - gjøres nesteår).

 

Synes jeg har vært flink jeg..
 

Link to post
Share on other sites

Bra jobbet, ryddig og fint. Ikke glem å sjøsikre batteriene?

Når det gjelder oljen, jeg ville begynt med en grundig rengjøring, slik at det er lettere å stadfeste hvor lekkasjen kommer fra. Og vil du slippe litt griseri, pleier jeg å legge et par bleier under for å ta imot eventuelle små lekkasjer, både olje og vann forøvrig. 

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Takk, det blir nok litt penere og ryddigere når stripsene er på plass. 

Sjøsikre? Altså skru dem fast, eller mener du noe annet?

 

I motorrommet så kan jeg nesten spise middagen min, det er rent og pent.. Men jeg ser ikke noe mer oljesøl enn at det kommer i innerste ringen på belgen..

Jeg får prøve med ett speil under motoren for å se om jeg kan finne synderen der.

Bleietipset er bra, får høre med junior om han vil donere ett par ;)

Link to post
Share on other sites

Hvordan så det ut når drev og motor ble splittet? Da burde det vel være mulig å se om det har vært lekkasje her? Jeg har aldri måtte etterfylle olje på motoren, så derfor var jeg ganske sikker på at motoren var tett. Som om du drar en fille under motor i overgangen mellom motor og drev der dempeplata sitter vil du se om det henger dråpe under hvis det er utgående aksel som lekker. Mener det skal være en drenering av bell house som demperplaten sitter i slik at lekkasje fra drev eller motor skal kunne avdekkes og ikke fylle bell house med olje. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 5 timer siden:

 

Men jeg ser ikke noe mer oljesøl enn at det kommer i innerste ringen på belgen..

Jeg får prøve med ett speil under motoren for å se om jeg kan finne synderen der.

Bleietipset er bra, får høre med junior om han vil donere ett par ;)

Har du sjekket oringen på peilepinnen til drevet, den var synderen hos meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...