Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

Hvis du ikke har gjort det - bytt i hvertfall bunnpannepakningen før du gjør noe mer. Ny (!) kobberskive (hvis det er den typen) på skruen og passe tight.

 

Et par dråper i sesongen er jo knapt noenting, hadde selv nok vurdert bare å tørke rent og legge noen oppsamlerkluter under (da kan du jo også lett følge med).

 

 

Link to post
Share on other sites

jøran123 skrev 58 minutter siden:

Lever seilene dine til en seilmaker. I tillegg til renhold går de over alle sømmer, de blir dårligere etter noen år i sola. Koster ikke så mye, ofte så behøver du ikke å hente de før til våren. 

 

 

Mange seilmakere kan også ta av og ta med seg seilene nå på forvinteren, sjekke/fikse disse, lagre over vinteren og montere opp igjen til våren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@Ventus Regner med at det er bunnpannepluggen du mener, det er dessverre ikke der lekkasjen kommer ifra. Den kommer ifra pakningen til bunnpannen.

 

@Popeye70 Av/på med seil, er ikke dette noe man gjør selv, eller er det noe hokuspokus jeg ikke har fått med meg? Forseilet tok jeg av og satte på igjen i år. Har rullestol så litt mer usikker på hvordan det er å få av og på.

 

Seilene mine er levert av Granseil, bør jeg sende seilene til dem eller bruke lokal seilmaker?

(Noen som evnt har anbefalinger i Tønsbergområdet?)

Link to post
Share on other sites

Man kan selvfølgelig ta av/på seil selv, det er ikke mer hokus pokus enn at man lærer seg det raskt.

 

På alle mine tidligere båter har jeg/vi gjort det selv. De siste 2-3 årene har jeg fått seilmaker til å gjøre det, ikke minst fordi jeg har kone, barn, jobb og andre hobbyer. Tiden strekker rett og slett ikke til lenger for å gjøre alt selv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ikke skjedd så mye siden båten ble konservert i høst, er innom den og ser til annenhver dag ca, drømmer meg bort til late varme dager.

 

I fjor monterte jeg ett Hylite varmerør i byssa, dessverre så ble det brukt som fothviler i sommer og festene knakk.

Så til sommeren tas det ut før sesongen begynner.

Dieselvarmeren brukes om det blir kaldt på sommeren.

Røret er på 225w og det holder at det er pluss grader inni båten ned til ca -5 i lufttemp. Under dette så legger jeg inn en biltema frostvakt i tillegg.

Er heldigvis ikke mange av disse kalde dagene hos oss.

20180203_132828_resized.jpg

I motorrommet har jeg montert ett varmerør på 45w, det holder pluss grader ned til -10 i lufttemp. Den står montert nærme vanninntaket på motoren så det fryser ikke. I tillegg er motor konservert så det er vel egentlig ikke nødvendig med varme. Men jeg sover bedre om natten så lenge det er plussgrader i båten.

20180203_132926_resized.jpg

Så noen spørsmål / utfordringer.

 

1.     Dette er ventilen på sjøvanninntaket på motor, bør den byttes?

20180203_132942_resized.jpg

2.     Jeg har fått en liten lekkasje på overgang fra røstjern til vant (håper terminologien min er riktig her).

 

Jeg må løsne boltene til røstjernet og da regner jeg også med at jeg må slakke vantet.

Kan jeg slakke dette på en side eller må jeg slakke likt på begge så ikke babord vant drar masten skjevt? Og står masten av seg selv etter vant(ene) er slakket?

Hva tetter man med? Tenkte Tec7 men jeg trenger jo egentlig bare tette-egenskaper og ikke lime egenskaper, regner med at det er de 4 boltene og staget som holder røstjernet på plass.

Eller er det bevegelse i dette så det ligger en pakning under?

20180203_130052_resized.jpg

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Jeg ville byttet kranen. På min båt satte den seg kort tid etter at jeg begynte å se korrosjon.

2. Jeg ville slakket vantene noe også på motsatt side (tell omdreininger). Masten står ikke av seg selv om du løsner boltene helt, så sikre den med et (eller helst to) av fallene på den siden du skal løsner.  Hadde aldri lekkasje på min båt (36 AC som ser ut til å ha likt prinsipp) så jeg vet ikke om det lå en pakning der, men fra utsiden så det ut som det bare var tettemasse. Kunne ikke kjenne bevegelser her under seil.

Link to post
Share on other sites

On 12/13/2016 at 3:12 PM, Dreuf said:

Da har jeg vært i kontakt med Seatronic og handlet litt.

 

Det ble en Seatalk1 to SeatalkNG konverter (For fj.kontroll til Autopilot). En Victron Bluesolar MPPT solcelle regulator, P70s autopilot display og en ITC-5 som digitaliserer tri-data og vind-data.

 

Jeg har vært svært lite borti NMEA2000/SeatalkNG så prøvde å lage meg en tegning om hvordan ting skal kobles i hop, ser dette riktig ut for dere som kan det?

 

bilde

Videre har jeg lastet inn Openplotter på en Raspberry pi og lekt meg litt. Om jeg finner ett egnet sted så kommer jeg nok til å felle inn en 7" skjerm i byssa som inneholder info om båten.

Tankmåleren til septik fungerer fint, samt oversikt over 230v anlegget.

Når jeg har koblet opp resten av elektronikken så kan jeg se hvor mye informasjon jeg kan hente ut fra NMEA0183, evnt om jeg kjøper en NMEA2000->USB for å ha litt info der og.

 

bilde

 

Septiktank og Temperaturer er operative, resten er bare "demodata".

12v spenning og panel power håper jeg å kunne hente ut fra Victron MPPT regulatoren.. Noe av informasjonen der er "open-source".

 

Vedr plassering på pidestall så kommer jeg til å felle inn plotteren der hvor plotteren er i dag også blir det en pod oppå med i70s og P70s.. 

Tenker jeg skal se om jeg kan få Clipper poden til å passe, den er ganske mye rimeligere enn det andre jeg har funnet.

 

I tillegg hadde Maritim tilbud på Hylite varmerør, så jeg har kjøpt ett til å ha i motorrom og en til byssa. 

 

 

Har du lyst å dele info om hvordan du klarer å få opp en "gauge" som viser nivå i septiktank? 

 

Jeg har Rpi og sensorer, men sliter med å finne ut hvordan jeg får til en visning av dette. Jeg klarer å få opp status på hver enkelt sensor i signalk, men jeg klarer ikke å kombinere sensorene til 1/4, 1/2, 3/4 og full. 

Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort her er at arduino-kortet er programmert som en seriell inngang til Rpi. (mener jeg har ett bilde av første oppsettet mitt på arduino på side 1 eller 2 i denne tråden).

Så har jeg programmert ett program som gir de forskjellige sensorene ett nivå og arduinokortet sender ut høyeste verdi.

 

Sensor 1 = 25

Sensor 2 = 50

Sensor 3 = 75

Sensor 4 = 100

Mener jeg har lagt inn 5sek delay, så ikke nivået skal hoppe opp og ned ettersom båten bølger.

Underveis på skrå så vil ikke denne tank-sensoren være særlig til nytte, men sånn vil jeg tro de fleste sensorer er.

 

Dette gikk da inn som seriell-inngang på Node-red og i flowen på node-red så konverterte  jeg fra 0-100 til 0-90 og sender det ut igjen som ett "gauge" på freeboard.io 

På dette bildet brukte jeg freeboard som "GUI", http://freeboard.io/

 

Men da kunne jeg ikke skru av/på lader, varmtvann og avfukter via touch-skjermen, derfor har jeg nå alt inn i Domoticz så jeg også kan skru av/på 230v dingser. http://www.domoticz.com/

 

Ikke like pent, men funker: (ser ut som jeg må ned og lade startbatteriet snart..)

5a7af16b689fd_Skjermbilde2018-02-07kl_13_29_41.png.72129a60d69bf01fd93245ec80f8d436.png

5a7af16c04102_Skjermbilde2018-02-07kl_13_29_50.png.516432b1954a7552f4919bb1cef6c264.png

5a7af16c9e327_Skjermbilde2018-02-07kl_13_29_57.png.cb4e856d87127a9bfb1d142189fcc135.png

5a7af16d3c4da_Skjermbilde2018-02-07kl_13_30_09.png.3b4b03dd42634679d037b9b2903a36b0.png

 

Var det forståelig? :)

Link to post
Share on other sites

Tja. Forståelig vil kanskje være å overdrive. Jeg er nybegynner på området. Men jeg takker for noen gode tips. 

 

Jeg har en Rpi og en PCF8574 modul. Jeg kan kople sensorene direkte til Rpi's gpio og får da opp 0 eller 1 på hver enkelt sensor i signalk. Men for å bruke PCF8574 så kreves det litt programmering. Jeg fant følgende:

 

https://sites.google.com/site/olewsaa/yacht-server-with-raspberry/tank-level-monitor

 

Her har jeg prøvd i timesvis. Jeg har kopiert hans script nøyaktig, og forsøkt modifikasjoner, men får det ikke til å fungere. På siden jeg linker til står det ett testscript. Det fungerer utmerket. Jeg får de samme resultatene som han. Men så linker han videre til et script han har lagt ut på github. Og det er der jeg sliter. Scriptet leverer ut verdien 112 uansett hvilke av sensorene som er aktivert. Og jeg klarer heller ikke å fange opp resultatet i signalk. 

 

Det kjekke med signalk er at der har jeg allerede vinddata og annet fra nmea. Og det er kun tankmåling jeg tenker å introdusere i denne omgang. Men mulig jeg kan forsøke node red og freeboard. Det hadde vært så digg å overvåke septiktanken uten å måtte kikke inn luka hele tiden. Og ekstra digg hadde det vært å fått til en gauge i stedet for 0 eller 1 på hver enkelt sensor. 

 

Om du har tid og mulighet så er jeg gjerne interessert i hvilken linje/kommando/setning du bruker for å avlevere 25/50/75/100 fra programmet ditt, samt hvordan du henter dette opp igjen i node red. 

Link to post
Share on other sites

#include <Wire.h>

 

byte sensorPin[] = {2, 3, 4};

byte sensorPin2[] = {5, 6, 7};

const byte sensors = 3;

int level = 0;

 

void setup() {

  for (int i = 0; i < sensors; i++) {

    pinMode(sensorPin, INPUT);

  }

 

}

void loop()

  elseif    

Serial.print("Vann:");

Serial.print("Septik:");

  switch (level) {

    case 1:       Serial.println(" 100");

      break;

    case 2:       Serial.println(" 75");

      break;

    case 3:       Serial.println(" 50");

      break;

    default:       Serial.println(" 25");

      break;

      delay (5000);

  }

 

Dette er koden jeg bruker, som sagt benytter jeg ett arduino brett som gir informasjon videre til RPI med openplotter via USB / seriell.

Skal se om jeg kan finne noen screenshots av flow i Node-red. 

Jeg har ikke sendt dette videre til NMEA enda, men hadde vært veldig kjekt å kunne videresende informasjonen til plotteren.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 19.11.2017 at 21.40:

@Ventus Regner med at det er bunnpannepluggen du mener, det er dessverre ikke der lekkasjen kommer ifra. Den kommer ifra pakningen til bunnpannen.

 

@Popeye70 Av/på med seil, er ikke dette noe man gjør selv, eller er det noe hokuspokus jeg ikke har fått med meg? Forseilet tok jeg av og satte på igjen i år. Har rullestol så litt mer usikker på hvordan det er å få av og på.

 

Seilene mine er levert av Granseil, bør jeg sende seilene til dem eller bruke lokal seilmaker?

(Noen som evnt har anbefalinger i Tønsbergområdet?)

 

Jeg hadde samme problem med min D2-40 motor etter ca 5 år - motorolje som lekker fra en eller flere bunnpanne bolter.  Jeg strammet de boltene jeg kunne komme til forsiktig med en halv til en omdreining. Det var nok til å få bunnpannen helt tett.  Det er et par bolter i bakkant mot seildrevet jeg ikke kom til for å stramme, men de er tydligvis ikke et problem hos meg.  

Har du prøvd å stramme boltene?  

Ble overrasket hvor løst disse boltene satt på D2-40 fra 2007.  

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, det enkle er ofte det beste.

Og vibrasjoner kan jo løsne boltene over tid.

 

Etter å ha studert delekatalogen så tenkte jeg at jeg skulle prøve å bytte pakningen på sjøen, ser ut som jeg har nok rom under til å få den ned noen cm, og det kan være nok.

Men prøver selvfølgelig først å tighte skruene. Lekkasjen (eller svettingen som vi kalte det når jeg jobbet som bilmekaniker) er minimal.

 

__

 

Vedr vannlekkasjen på røstjernet så har det vært regn og snø noen dager uten at jeg kan se at det kommer inn noe vann, så jeg lurer på om den dråpen jeg såg heller kan ha vært kondens... I det siste har ute-temperaturene gått fra +2 til -12 til +1 til -8 til +1 igjen på få dager.

 

Avfukteren min (Cotech 20L) slutter dessverre å virke under +5 og luftfuktigheten i båten er 60-68%.

Tror/håper at jeg må investere i en Maeco DD8l først som sist, det er ihvertfall mye enklere enn å løsne på riggen :)

 

Når vi får koblet til vannet på brygga igjen så kommer jeg til å legge slangen til å spyle området en times tid for å se om jeg kan få igjennom noe.

Link to post
Share on other sites

Mtp røstjern. Det er ikke noe kult med sånne lekkasjer. 

Prøvde å se på et bilde tidligere i tråden om hvordan det er løst utvendig på din båt.. 

 

 

om det ikke er en permanent løsning, så ville jeg lagt på en god fuge langs/ rundt den dekkplata utvendig. Avfette godt først. 

Men igjen, jeg ser ikke så godt på bildet. 

Så får man krysse fingrene for, og egentlig forvente, at dekket er massivt støpt ved røstjerngjennomføringen. 

Om ikke, så blir det fukt inni dekket. 

( slik som på 70-80 talls seilere som min comfort) 

 

Studerte bildet av innvendig del.. det er som du sier stor sjans for at det er kondens, om det bare var en dråpe. Det innvendige runde staget er jo ikke gjennomgående? 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid trodd at det staget er gjennomgående, men spørs om det er der for å gi styrke til dekk. Og at det da er de 4 boltene som klemmer dette sammen og er gjennomgående.

 

Her er ett bilde fra oversiden: (Gleder meg til å få vann på brygga så jeg kan vaske dekk igjen!)

20180215_102646.jpg.d11bb0454e12b6bb9bdeed9d3eef143b.jpg

 

Jeg har sjekket nøye i området rundt på undersiden av denne og kan ikke se noe spor av vann eller fuktighet. En del støv er det inni der da, det er jo ett godt tegn.

Om det skulle vises seg å være en lekkasje så kanskje jeg kan løsne 1 bolt, tette den og skru den tilbake, for så å ta neste bolt, uten å gjøre noen justering på riggen?

Håper heller det er kondens, men tiden vil vise :)

Link to post
Share on other sites

Der var et skikkelig bilde ja ? 

for meg ser det ut til at boltene er gjennomgående, og kun de. 

Det runde røstjernet, rundt stag under dekk, ender jo opp i den "bollen" oppunder dekk. Enden på røstjernet inni "bollen" eller skåla om du vil, er utformet som en halvmåne, antar jeg. Og beveger seg således fritt inni bollen. Kan vel kanskje kalle det en fleksibel kobling? Så når skroget endrer form under seilas etc, riggen belastes, så blir det ikke så mye bevegelse i kritiske tetninger etc. 

Ser ut som en god løsning. 

 

Kondens er sannsynlig ettersom det her er en skikkelig kuldebro via gjennomgående bolter. 

 

Men når dette er sagt, båten er fra 2003. Mao 15 år. Godt forebyggende arbeid er jo å gå over alle dekksgjennomføringer. Ihverfall legge en plan ?. 

 

Link to post
Share on other sites

Stor sjanse for at dette er kondens. Men - det er sjølvsagt eit punkt som blir utsatt for store krefter, så det er ikkje unaturleg at lekkasjer kan oppstå. Legg f.eks. eit papir rundt boltane/ plata under dekk, kanskje du klarer å sjå eit lekkasjepunkt. Det blir sagt at tetningsmassa Bavaria brukte på denne tida, ikkje var den mest "evigvarande". På båten min var det lekkasje i fot-/ rellingslista. Hadde egentleg psyka meg opp på å demontere lista. Fann heldigvis at lekkasja kom frå skruane som lista var montert med. Skrudde opp to av desse, monterte med ny tetningsmasse, så var den lekkasja tetta:yesnod: Så om det ikkje er kondens med deg, så ville eg definitivt starta med boltane.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fruen har ytret ønske om større båt, hun vil ha innvendig dusj i båten. Selv om jeg sikkert kommer til å angre om noen år for å ikke ha benyttet muligheten, så har jeg faktisk ikke lyst på større båt.

Jeg er utrolig fornøyd med båten jeg har og synes den er mer enn stor nok å håndtere.

 

Så som dere skjønner så blir vårprosjektet i år å ettermontere dusj.

Nå er det vel delte meninger om det å dra vannsøl og fuktighet inn i båten. Man kan jo dusje på badeplattformen…

Men for meg er valget enkelt, kan en innvendig dusj gjøre at jeg får innvilget en ekstra båttur i året, så er det verdt det for meg!

 

Men.. avløp til dusjen, i gulvet på badet er enkelt å se hvor sluket skal være.

Jeg har lest en del på det svenske Bavaria forumet og ser mange der anbefaler en membranpumpe som er koblet til ett y-ledd under vasken på badet. Så man bruker den skroggjennomføringen.

 

Det virker jo egentlig veldig greit å montere, men så begynte jeg å tenke, pumpen vil jo stå høyere enn sluket på badet, så når man dusjer så vil ikke vannet greie å stige helt opp til der pumpen blir montert. Vil en sånn pumpe fortsatt greie å pumpe vannet ut?

 

Eller har jeg misforstått så pumpen da monteres under gulvet i byssa der hvor lensepumpene står, og at man derifra kobler seg på utløpet under vasken i byssa?

 

_

 

Hvilke erfaringer har dere som har innvendig dusj i båten, blir det mye søl eller er det helt ok?

 

Vannvarmer er selvfølgelig også en duppeditt man begynner å tenke på når man skal installere dusj, men tenker jeg får bruke sommeren til å se om vi kommer til å ligge mest i inn eller uthavn. Samt om dusjen kommer til å bli brukt..

Link to post
Share on other sites

På min Bavaria 36, er dusjopplegget ganske så identisk som på Bavaria 32, trur eg.

 

På dørken har eg eit dreveringspunkt:

DSC_0001.JPG.e582b36de432a37dacf837d7a09c33f5.JPG

 

Frå dreneringa går det ein slange inn i skapet under vasken. Der går slangen først til eit filter. Deretter til det eg trur er ein tilbakeslagsventil, har ikkje sjekka. Så går slangen vidare til pumpa og deretter ut.

 

DSC_0013.JPG.2a82ac47d7b590fa020c50be98e79bb3.JPG

 

 

 

 

 

DSC_0010.JPG.00c2b21853842e8348b97bb5fe8a2ac2.JPG

 

 

DSC_0012.JPG.2469952c518c569c873b4a3007a0b2e8.JPG

 

 

 

Skulle vere greitt å ettermontere ein dusj i båten din. Kjekt å ha.  Vi har også vannvarmar. Kjem etterkvart til å legge ein slange frå denne under dørken på badet, slik vi får litt golvvarme:-)

 

DSC_0008.JPG

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...