Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

Hei!

 

Mulig jeg er partisk her, men jeg ville satt to av instrumentene ved nedgangen (alternativ 3).  Vurderte dette selv på et tidspunkt - var ombord i en annen Bavaria som hadde gjort dette, og det fungerte veldig bra. Spesielt når du seiler - da sitter du aldri bak rattet og ser ikke instrumentene.  Tror det skal gå - men det er litt jobb (men det er du ikke redd for, så dette klarer du!)

 

SE

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en 7" Raymarine plotter. Den krever nærsyn dvs løfte opp brillene og stikke hodet nært. Jeg har en Bavaria 32 Cruiser 2010 med en litt annen pidestall, og har montert min Raymarine e7D kartplotter på en bøyle oppe på pidestall. Da kan jeg bøye meg over rattet og skru zoomen ut og inn. Har I70 og P70 montert innfelt I pidestall. Anbefaler at før du sager hull, setter spenning på din kartplotter og ser hva som fungerer best med rattet montert. Gjerne også med spenning på dei 2 andre

Link to post
Share on other sites

SE:

Partiske svar er lov :)

 

111baat:

Jepp, er en 7" i håp om at jeg skulle få alt på pidestallen, og jeg har godt syn.

Dog ikke dumt å strømsette den for å se hvordan ut/innsikten blir.

(Det som er irriterende med å kun ha plotter der eller på en bøyle på toppen er at jeg da kunne hatt en større...)

Jeg vil helst unngå å montere plotteren på bøyle da jeg tror det er finere med den innfelt.

Har du noe bilde av hvordan oppsettet ditt ser ut?

 

Jeg får poste på det svenske Bav forumet om noen har montert ved siden av luken. Kanskje man kan få noen tips og råd.

Jeg vil jo uansett kunne hente ut samme info på plotteren som instrumentene gir meg..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omsider fått vært i båten litt igjen.

Siden jeg mangler noen kabler fra en leverandør som fant det for godt å ikke gi meg beskjed om at de var tom på lager så måtte jeg finne på noe annet enn å styre med plotter etc.

Jeg begynte derfor så smått å montere regulatoren til solcelle.

 

bilde

 

Regulatoren plasserer jeg sammen med batteri og batterilader.
Kort vei til batteriet samt at det ligger trekkerør til oppbevaringsrommet i cockpit hvor dekkskontakten til panelet skal monteres.
Bavaria ser ut til å ha vært flinke til å legge trekkerør hit og dit i båten, kodus for det!

 

bilde

 

En ting jeg har gruet meg litt til er å felle inn skjermen til Raspberry pi`en jeg skal ha ombord.  Hadde først plan om å “flushmontere” den, men fant ut at jeg greier ikke å kappe nøyaktig nok, og fant ingen god måte å spenne opp en fres ved kartbordet så da lagde jeg kun hull til selve PI`en som er montert bakpå skjermen. Skjermen vil da stikke 2-3mm ut, så jeg må finne en fin pakning å legge i mellom.

Det har vært montert en Nasa BM-1 batterimonitor i båten, men siden jeg har kjøpt en Victron Energy MTTP solcelleregulator så tenkte jeg å “oppgradere” til en VE BMV702 batterimonitor som også snakker VE.Bus.

Derfor kunne jeg bare utvide hullet til den gamle batterimonitoren for å få plass til PI`en.

Før kuttingen startet:

 

bilde

 

Etter:  Skjermen ligger bare løst på plass for å se hvordan det ble.

 

bilde

 

Så tilbake til Instrumentene mine, jeg har sjekket litt rundt forbi og det virker som det er enighet om at det er plass til instrumentene på hver side av lukenedgangen. Men kabel trekkingen er det større uenighet om.

 

Det jeg lurer på er:

 

Har noen plukket av disse alulistene og vet hva som er bak der?

bilde

 

Noen som vet hvor dette trekkerører ender? Det er skjult bak tak trekket over kartbordet.

bilde

 

Min tanke er at dersom det er tilgang bak de alulistene, så kan jeg komme dit med kablene også trekke dem videre via taket og ned til kartbordet.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen solpanel montert enda.

 

Har kjøpt inn ett 100w semiflex panel som jeg skal henge på rek(k)a eller legge på dekk ved behov/hvor solen er.

 

På akter styrbord side så er det montert en gps antenne i dag, denne fjernes sammen med den gamle plotteren så tenkte å bruke det hullet til å montere en vanntett dekkskontakt så jeg kan hurtigkoble solcellen av/på og putte den under dekk når den ikke er i bruk.

 

I hjemmehavn har jeg landstrøm så solcellen blir kun for å forlenge opphold i uthavn, (og for det at det er gøy med duppedingser...)

Link to post
Share on other sites

Jeg blir så glad når ting blir som jeg har tenkt!

Som sagt så kjøpte jeg en Victron Energy MTTP solregulator, denne kjøpte jeg fordi at man kunne kjøpe en bluetooth dongle og få opp info direkte på mobilen. Sånt liker vi!

Men etter jeg hadde kjøpt regulatoren så fant jeg noe som het Victron Energy Control Contrl GX, meeeget lekker sak.
Display, knapper og ikke minst laster den informasjonen opp til en nettside (vrm.victronenergy.com). Denne hadde jeg lyst på... Helt til jeg såg prisen!
Solcellen min er jo mest for gøy, og litt for nytte..
Så var det på nett og google “ve direct raspberry pi” (jeg har jo en forkjærlighet til disse små maskinene med lite strømforbruk, hvor det nesten bare er kunnskap som setter begrensninger).

Da havnet jeg her: https://www.victronenergy.com/blog/2016/01/01/dev-raspbian-packages-for-new-year/

R-PI har jeg nok av liggende hjemme, så bestilte en Vedirect USB kabel.

Ned i båten og montere opp, og det virket nesten uten noe fikling!

CCGX koster på Seatronic 6.300,- og nå har jeg tilsvarende funksjon for 1000,-
(399 for Rpi og 699 for Vedirect usb kabelen).  

Jeg har nå tilgang til “CCGX`en” min via en ip-adresse og vrm portalen, men man kan og koble til en touchskjerm på RPI`en for å ha alle funksjoner lokalt.
Kodus til VE for å støtte Opensource!

Noen skjermbilder: (Kommer mer info inn når solpanelet og batterimonitoren er koblet til).

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Fra VRM portalen:

 

bilde

 

Fra mobilappen:

 

bilde

 

 

Videre så mannet jeg meg opp til å ta ett hull ved nedgangen til luken.
Hullet tok jeg i merkeskiltet på båten, dersom det ikke blir å montere instrument der så er det lettere å fikse og skjule hullet.

bilde

 

Heldigvis har jeg en eller annen gang bestilt ett Endoskop fra ebay, ikke fordi at jeg hadde bruk for det, men fordi at det var billig og at man en eller annen gang kan få bruk for det.
I dag var den dagen J

 

bilde

 

Jeg tok film av “endoscopingen” så skal legge ut den så fort jeg finner ut hvor den har blitt av på telefonen...
Men resultatet er at jeg er veldig usikker på om jeg greier å trekke kabelen skult. Enten så må jeg godta at den vises noen plasser, ellers går jeg for POD på pidestallen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort litt igjen.

 

Fått montert den nye batterimonitoren.

Var ikke på noen måte misfornøyd med den gamle NASA BM1, men hadde lyst på batterimonitor med VEdirect port på så man kan overvåke batteriene på nett.

Monteringen er ganske rett frem siden jeg hadde en batterimonitor fra før, men ganske stor forskjell på størrelsen på Shunten på de to (NASA er 100A og VE er 500A).

 

bilde

 

Ferdig montert:

 

bilde

På NASA har man det meste av informasjon på en skjerm, på BMV702 så må man bla igjennom forskjellige skjermer for å finne det man trenger.

Det hullet under der er dataoverføring på en eldre plotter som har vært i båten, tenkte jeg skulle montere ett  usb uttak der for å skjule hullet.

 

Videre kjøpte jeg en dekkskontakt som jeg hadde plan om å bruke som hurtigkobling til solcellepanelet:  https://seatronic.no/quick-vanntett-kontakt-3-pinner men det ble ett bomkjøp.

Det står at den er godkjent for 12A så tenkte det var litt størrelse på kontaktene, men noe særlig mer enn 0,75mm2 tror jeg man skal ha problem med å få på plass.
Lurer litt på denne: https://seatronic.no/strom/kontakter-og-koblinger/stopsel-kontakt-bep-heavy-duty-12-24v det står at man kan bruke opptil 6mm2 kabel så det burde gå fint, men en spinnvill pris for en plastdings.

Noen som har noen alternativer å komme med?

Har lagt opp 4,5mm2 hele veien fra batteri til der dekkskontakten skal være.

_

 

Nå tror jeg endelig at jeg har funnet lednings veien for instrumentene.

Jeg plukket av alu-listene som er rundt nedgangen til båten, der er det nok rom til å trekke kabler ned. Videre går jeg rett ned i motorrommet og bakover til pidestallen og opp igjen i den.

 

bilde

 

Tar gjerne imot innspill på dette, kan motoren på noen måte forstyrre SeatalkNG signaler?

 

Alulistene var skrudd og limt med noe for at vann og skit ikke skal komme bak dem.

Hva bruker jeg her når jeg skal ha dem på igjen? Silikon?

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte også begge de to dekkskontaktene du foreslo når jeg skal montere solcelle. Men etter endel leting har kommet frem til at jeg skal prøve meg med følgende:

https://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/brytere-og-kontakter/stroemuttak-12v---bep-p1010509

https://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/brytere-og-kontakter/stoepsel-12v---bep-p1010510

 

Har ikke montert enda, men har kjøpt inn disse og skal prøve dette.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig greid å få filmsnutten:

https://vimeo.com/207427575

 

Kvaliteten er ikke så ille for 100,- på ebay, det kom litt støv på linsa som gjør det litt vanskelig å se på slutten.

Må nok tørke litt støv når jeg først er inni der ;)

 

Den hvite plata som stikker opp i filmen er veggen på badet og den til venstre for den er veggen ved siden av trappen ned.

Det ser for meg ut som hulrommet strekker seg hele veien frem til lukegarasjen, der er det en avstivning som man ikke enkelt kommer igjennom.

Derfor tror jeg det er enklest som jeg har skrevet før at jeg går ned til motorrommet og tilbake til pidestallen derifra.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har det skjedd litt igjen:

Sleit litt med å manne meg nok opp til å ta stort hull til instrumentene.

Så tenkte jeg skulle trekke backbonekabelen som går fra kartbordet til plotteren ute på pidestallen. Denne kabelen har jeg ventet 3 uker på.

Når jeg bestilte så gadd jeg ikke å måle lengden jeg trengte, tenkte at siden båten er 10m lang så er det under halvparten fra kartbord til pidestall... Så feil kan man ta... Kabelen på 5meter rakk fra kartbordet til oppbevaringsrommet ved pidestallen. Så da er det bare å vente på ny og lengre kabel..

 

Med det ut av verden så var det bare å manne seg opp til å ta hull, tapet først overflaten og markerte hvor jeg skulle kappe.

bilde

 

Instrumentene skal ha en diameter på 92mm, jeg fant ikke hullsag som passet så tenkte jeg tar ett hull på 50mm først for å se hvordan det ser ut bak der, også var planen å ta resten med stikksag.
Det var ikke så enkelt så det ble til at jeg borret mange små hull langs linjen jeg hadde markert også sliper jeg hullet pent med en Dremel etterpå.

 

bilde

 

Selve laminatet (er det riktig navn?) har samme tykkelse som instrumentet, 16 eller 18mm.

 

bilde

 

Selvsagt har Raymarine montert tilkoblingen på instrumentet på samme plass som Bavaria har lagt inn en forsterkning i laminatet, så her må jeg til med feinsaga. Den låg hjemme og leketiden min var over så det får bli neste prosjekt.

 

bilde

 

bilde

 

Om man ser på det hullet så ser man treveggen som går ned til motorrommet, her er det åpent helt ned til motoren så kabel trekkingen vil gå som en lek...tror jeg..

 

Så to spørsmål:

 

Jeg bør vel ikke ha treverk som ligger eksponert inni der (tenker da på forsterkningen), selv om det skal være tett rundt instrumentet.. Bør jeg ha på noe på treverket? Epoxy eller noe?

 

Hvem er best på lagerførte kabler til Raymarine i Norge? Det virker som de fleste bestiller hos Raymarine når man kjøper noe og da blir det unødvendig lang ventetid..

Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd litt igjen:

Jeg bør vel ikke ha treverk som ligger eksponert inni der (tenker da på forsterkningen), selv om det skal være tett rundt instrumentet.. Bør jeg ha på noe på treverket? Epoxy eller noe?

 ..

På båten din, så har verftet skjært ut platene, og kappet hullene i dem før de lakkes med 6 strøk 2 komponent lakk. Det bør derfor ikke være nødvendig med lakk. Du vil imidlertid muligens få noe mer motorstøy med instrumentene der, men dette kan du isolere bort ved å lime en plate i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Endelig er første displayet på plass:

 

bilde

 

Selve kabel trekkingen var easy-peasy. Slapp ledningen ned på siden av treveggen og hentet den igjen over lydisolasjonen i motorrommet, gikk derifra helt bak under sengen også opp og inn i pidestallen.

Selve koblingskinnen til SeatalkNG satte jeg under pidestallen, samtidig flyttet jeg mottakeren til fj.kontrollen til autopiloten under der.

 

Når ett hull er tatt så vet man hvordan man gjør det, og det andre var tatt på en times tid:

 

Først markere og borre hull rundt.

 

bilde

 

Så en runde med stikksagen.

 

bilde

 

Så en runde med dremel for å fjerne alle kantene.

 

bilde

 

Voila!

 

bilde

 

Her ser man ferdig oppsett, jeg er veldig fornøyd selv. Tallene er store og enkle å lese selv når man står bak rattet og Stand-by / Auto styrer jeg fra plotteren, resten kan jeg styre fra fj.kontroll eller display. Dette var bare montering for å se at alt fungerer så om noe ser skeivt ut så er det pga at det ikke er skrudd fast.

 

bilde

 

Nå har jeg noen timer med å stripse opp og rydde i kabler.

 

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.."

 

_

 

Jeg har en “elektrisk linær drivenhet” på Autopilot min, det hang en liten oljedråpe under denne.. Er det normalt, eller noe jeg bør fikse?

Er det i såfall noe man fikser selv, eller sende den inn på service?

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet spotter.

De gamle fungerte, de lagde lys...

Men jeg synes det var for klumpete, og 6stk i byssa er litt i overkant av hva som er nødvendig.

Ikke var de dimbare heller.

Jeg har leita lenge etter noen fine spotter som er ganske flush uten å bygge for mye bakover og til en ok pris, men ikke funnet noe jeg synes er bedre en disse: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Innvendig-belysning/Innvendig-belysning-LED-2000037502/

De har "opal-glass" så man ikke ser lyskilden og touch for å skru av/på lys, samt dim.

De lyser veldig godt, og 6stk i byssa på maks er mer enn hva man trenger.

4stk på max er godt arbeidslys, tipper jeg kommer til å bruke dem på ca 50% vanligvis.

Bakdelen med dem er at når man skrur av lysbryteren på panelet (kutter strømmen) så går de ikke på igjen når man setter på igjen bryteren. Man må fysisk skru på hver lampe.

Man trenger ikke å trykke på knappen, bare legge hånden over så er det nok til å skru på lampen så tror / håper jeg kan leve med det.

 

De gamle lampene:

bilde

 

De nye:

bilde

 

Jeg skulle gjerne ha fjernet rammen rundt så kun det var nedre del som synes, men elektronikken og pæren er festet der så det går ikke..

 

Med lys på: (litt vanskelig å ta bilder i motlys).

bilde

 

Alt i alt, nesten fornøyd.. Bedre enn de gamle.. 

Forbruket er det ikke noe å si på 0,15A på max.

Link to post
Share on other sites

Det er på tide å tenke litt på strøm også siden jeg propper båten full med unødvendigheter...

 

Alternativene min er:

2x135AH = 270ah Bly/syre.

2x100AH = 200ah AGM.

 

Solcelle-regulatoren min skal støtte AGM batterier. 

Laderen min er en Mobitronic 12A, den lader pr i dag 13,7v på vedlikehold. Litt usikker hva den gjør stilt på "AGM", men den har innstilling for det.

Dynamoen er standar på motoren.

 

Kjøre på med bly/syre og glemme saken, eller lese side opp og ned her inne om lading av AGM, og sikkert ende opp med ny lader og fancy dynamo/styring?

 

Hvor tykke kabler bør jeg ha mellom batteriene? Tenkte å plassere ett batteri under hver benk. Så blir vel fort 2 meter kabel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt treg med oppdatering her:

Eeeeeeeeeendelig er presenningen av: 

20170326_153647_resized.jpg.5bba606872fe1f6600381b0590173b19.jpg

Bare få vann på brygga så jeg får vasket og shinet.

Under montering av sprayhood var jeg uheldig og rev av den nedre "listen". Så jeg får finne en kalesjemaker som har mulighet for å sy på en ny en. Kan jeg legge på litt gaffatape og fikse det til høsten eller bør dette tas ASAP?

20170326_153727_resized.jpg.4577e4007f3393e29cb65347a4b3a113.jpg

Siden jeg ikke har funnet noen fornuftig måte å koble solcellen på så ligger kabelene nå gjennom dekselet til oppbevaringsrommet i cockpit. Veldig fornøyd med ebay panelet mitt, ligger flatt på dekk nå for å teste, som ikke er optimal vinkel mot solen og det lader 30-40w i solskinn, og rundt 20w når det er overskyet. Panelet er ett 100w semiflex.

Jeg ser at ila vinteren så har det begynt å dryppe litt fra skroggjennomføringen for utløpet til vasken på badet. Har tørket og nå 1 uke etterpå er det tørt under der. Men skal ha båten på land i slutten av april så da bestilte jeg Trudesign gjennomføringer som det blir byttet til. Bytter de 2 på badet i førsteomgang også får jeg ta resten nestegang jeg er på land.

Spørsmål:

1. Dere som har med små barn i båt (min pode er nå 7mnd), hvordan løser dere sovingen? Samsover dere, ligger de i egen seng, bag etc? Jeg har plan om å lage en hindring av rekkenett i forpiggen så sengen der kan være lekegrind, men usikker på om vi får plass der alle 3 på natten.

2. Jeg har kjøpt inn rekkenett som skal monteres, men jeg har ikke sånn perforert list på dekk som jeg ser mange har. Hvordan fester man da rekkenettet til dekk? 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Påsken ble første tur i år, det var litt kaldt men med Eber`n på 20gr så var det godt og varmt ombord.

 

20170414_104931.jpg.66bf0bcf290063bc5fa9e45102752534.jpg

 

Glad jeg hadde cockpit teltet oppe når vi møtte snødrev på vei hjem.

 

Til helgen skal båten på land og drevbelgen skal byttes.

 

Jeg har forberedt meg med den gode forklaringen her: 

http://www.seilbaaten.com/2014/04/Volvo120SDrevbelg.html

 

Men... Han har brukt Tec7 til å lime den gummimansjetten under båten, noe som det står at flere har dårlig erfaring med. Og at det anbefales å bruke kontaktlim, menes det da noe spesielt kontaktlim, eller er kontaktlim det samme hvor man kjøper det? (biltema f.eks..)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått båten på land for litt vårstell.

Må si jeg hadde ganske vondt i magen da hun ble heist opp.

Tenk om trucken velter eller stroppene ryker?

Det gikk heldigvis bra..

 

20170421_133646_resized.jpg.4b473e77cea120fea7f22839189e4174.jpg

 

Båten ble i fjor rubbet av forrige eier med Rupes Medium marine Polish og forseglet med Rupes G-wax Marine.

 

Her har jeg vasket fra baug mot akter og avsluttet ved 2 tallet på logoen. Jeg vasket båten med Meguiars Boat soap:

 

20170423_103229_resized.jpg.57da7af3062dd05e00fb29ee2e2ea4e2.jpg

 

Man ser hvor blank båten er og den har faktisk fortsatt beading.

Så jeg kommer til å benytte samme produktene.

 

Båten kom på land fredag som var og skal ut igjen fredag som kommer.

Planen er:

-       Bytte drevbelg

-       Bytte 2stk skrog gjennomføringer

-       Vask og polering av skrog.

-       Bunnstoff.

 

Jeg har lest den gode guiden til www.seilbaaten.com så jeg kommer ikke til å skrive i detalj om selve skiftet, det har han dekket godt nok.

Han bytter på ett S110 drev om jeg ikke husker feil og jeg har ett MS25S drev, forskjellen er at på mitt drev så skal ikke den ene pakningen i drevet settes inn med Permatex, det er kun de andre drevene..

Det hadde vært kjekt å vite før jeg kjørte Tønsberg rundt for å finne Permatex.. (Helgehjelper i båt/bygg/male butikker burde få skikkelig opplæring før dem settes til å hjelpe kunder: ”Permatex? Ehh vet ikke jeg..” , ”Locktite? Vi har ikke sånne skruer..” ).

 

Ett tips jeg plukket opp ett annet sted enn på seilbaaten.com er å markere også hvor motorlabbene er montert. Da er man sikret at motor, gir og drev står i samme posisjon når man setter ting tilbake.

 

Jeg tok mange bilder før demontering så jeg kunne gå tilbake å se dersom jeg lurte på hvor noe skulle være montert.

 

Før:

 

20170421_171411_resized.jpg.9eeaf10f5cf7749bf9808b67db71c26d.jpg

 

Under:

 

20170422_163338_resized.jpg.de6f96e959b41e6b048ccc803849d3f9.jpg

 

Belgen:

 

20170422_153417_resized.jpg.7e38e1a214029e908a9df2b8fd21bc59.jpg

20170422_153422_resized.jpg.e439e999d837c81b50c12a06d5eb7b56.jpg

 

Etter:

 

20170422_174523_resized.jpg.db9ae48490d990abbd938c952ffbbd56.jpg

Vi satte i gang med drevbelgen kl 10.00 Lørdag, var 2 mann som har skrudd mye bil men aldri båt. Kl 1800 var drev og motor på plass i båten igjen. Ca 2 av disse timene ble brukt på å kjøre drevet hjem for overhaling og lunsj..

Vi var veldig heldige, det var ikke en eneste skrue som satt fast på hele operasjonen.

 

Belgen er som hos de fleste andre som bytter, frisk og fin i gummien og uten skader. Det betyr vel at jeg byttet den tidsnok :)

 

Det jeg er veldig glad for å ha gjort er å få rensket opp i blåskjellfarmen som var inni kjølekanelene og oppi drevet.

Jeg har ikke hatt problem med at motoren har gått varm, men tror kjølingen kommer til å bli en del bedre.

 

20170422_144033_resized.jpg.883430c348c12454276be0b96476c177.jpg

 

Søndag gikk med til rubbing. Det tok hele dagen for meg, det var mye dritt der fenderene har hengt i vinter. (Båten har ligget på vannet i vinter).

 

Før:

 

20170423_163654_resized.jpg.73d60975ececa54175474c5d87c9e9d6.jpg

 

Etter:

 

20170423_164115_resized.jpg.d874f52d3db64f1ef319d1a8efbf5686.jpg

 

Forsøk på ett lite 50/50 bilde, høyre del er polert og venstre er ikke.

 

20170423_172006_resized.jpg.72fb3adb169e15e6a8e86094c5340389.jpg

 

Man ser at skroget blir en del hvitere.

Det var veldig godt at båten gikk i fra å være den stygge andeungen til å være en av de blankere båtene i havna :)

(Dette må vel være den eneste dagen i året man IKKE ønsker seg større båt).

 

I mens jeg polerte gikk paps i gang med skroggjennomføringene, her har jeg også lest på seilbaaten.com og gjør det samme som han.

 

Grunnen til at jeg ville bytte dem er at det i vinter har blitt en del irr på den ene på badet og at var 3-4 dråper med saltvann som hadde rent ned fra den. Jeg har tørket det bort og det har ikke kommet igjen, men ”better safe than sorry”.

 

20170423_112233_resized.jpg.013f9f3adf3a68dace6c98ab1b6c71f6.jpg

 

Ventilene var til min forbauselse ikke limt på noen annen måte enn ett hvitt stoff på innsiden av båten. (tec7 eller noe). Den ene skrudde vi av mutteren på og dyttet ut. Den andre så satte mutteren seg fast i noe tec7 som var sølt på gjengene så den slipte vi av flensen på utsiden med en flapdisc på en vinkelsliper.

 

20170423_114935_resized.jpg.25b93d3da48ee8043729ecc7ef954f4d.jpg

 

20170423_120534_resized.jpg.f59cbbe71bcb2db2b8e025f4567f7a27.jpg

 

Som man ser av den jeg har kuttet av så var selve gjennomføringen fin og frisk i metallet.

Men under mutteren så hadde gjennomføringen fått rødskjær i metallet og det mener jeg at jeg har lest her ett sted på forumet at er 1. Steg på at den er på vei til å feile.

 

20170423_130054_resized.jpg.b6fceb9070e51bfd443516e045b21e36.jpg

 

På samme måte som seilbaaten.com så pusset vi hullet, vasket med aceton.

Tok epoxy rundt gjennomføringen, satte gjennomføringene inn i hullet og skrudde til mutteren på innsiden med håndkraft for å ikke klemme ut all epoxyen.

Etterpå legger vi en tec7 stripe på innsiden for å sikre at det er tett.

 

20170423_130426_resized.jpg.147d3075dc4c6131cb13c6f068a3a2b8.jpg

 

Tidsforbruket på dette vil jeg tippe til ca 1 time.

 

Jeg har ikke byttet gjennomføringen til septik enda, den får jeg ta til nesteår.

 

I dag er det drittvær så i kveld skal jeg fylle på ny kjøleveske og girolje.

I morgen ser det litt bedre ut så da får jeg fortsette med å vaske ned skroget med Surfex HD for å fjerne poleringsrester og forsegle det.

 

… To be continiued …

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...