Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

1 hour ago, Dreuf said:

(...)

 

Var ute en liten tur med båten i kveld og jeg lurer på om roret har blitt slått skjevt i siste stormen.

På rattet er det festet en strips for å indikere at roret er rett, men når jeg nå hadde det rett opp så dreier båten mot babord..

Prøvde også autopilot og den styrer rett frem som den skal.

 

Jeg har ikke sett så mye på styresystemet i båten annet enn at jeg har sett at det går ett kjede der.

Kan roret ha hoppet en tann på kjedet siden rattet er feil og autopilot riktig eller er det mest sannsynlig roret som har fått seg en smell?

 

Har som vane å låse rattet med rattbremsen når jeg ligger til kai, er det kanskje dumt?

 

Det kan jo tenkes at du kan få endel "slag" på roret ved store bølger eller mye vugging? Men hvis det er nok til å flytte kjedet på tannhjulet mens båten ligger stille så vil jeg si at kjedet kanskje bør strammes litt? Du kan i hvert fall sjekke om det er mulig å stramme litt, uten at det går på bekostning av hvor lett rattet roterer ved bruk.

 

På min båt er det to ratt, og roret er veldig stort og fanger mye vann når jeg bakker. Hvis jeg bakker med litt fart og endrer rattutslag fra side til side har jeg et par ganger opplevd at kjedet hopper over en tagg eller to. Babord ror sin "rett fram"-markering står derfor rett til venstre i stedet for rett opp (270 vs 360 grader hvis man tenker rattet som et kompass), mens styrbord ror (som ikke brukes like ofte) fremdeles har markeringen rett opp. Men da er det snakk om ganske rask bakking og rorutslag fra ekstrem ende til ekstrem ende, typisk ved bakking i mye vind hvor det er viktig å få fart bakover raskt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

Var ute en liten tur med båten i kveld og jeg lurer på om roret har blitt slått skjevt i siste stormen.

På rattet er det festet en strips for å indikere at roret er rett, men når jeg nå hadde det rett opp så dreier båten mot babord..

Prøvde også autopilot og den styrer rett frem som den ska

... kanskje skrog og ror er grodd i løpet av sommeren? Groe er ofte usymmetrisk, gror på den siden som får mest sol i havn.  En jeg kjenner opplevde at båten begynte å trekke mot en side. Vasket under (hadde grodd mye der i det varme vannet i sommer) og det ble bra.

At autopiloten virker som den skal er vel naturlig, den styrer og korrigerer for å holde en gitt kurs.

Link to post
Share on other sites

Vedr autopiloten så tenkte jeg at dersom den og var skjev så ville den tro at den styrte rett frem også begynne å korrigere når båten ikke gikk dit den ville. (autopiloten er koblet på rorstamme og ikke på rattet).

Har en rørføler på autopiloten, så skal sjekke om den er rett frem når rattet står rett frem.

 

Groe har jeg også tenkt på, hadde mye groe i fjor men da ble båten lite brukt, i år har det holdt seg bra virker det som.

Men nå hadde også båten ligget ubrukt i 2 uker.. Får ta en titt under også for å se.

 

_

 

Tidligere har jeg også skrevet om en oljelekkasje som jeg lurte på om kom mellom motor og gir, etter vasking såg det ut som det kom fra bunnpannepakning.

Strammet skruene der (som var nesten så løse at de kunne strammes for hånd).

Men nå var det noen oljeflekker under motor igjen... Tok papir og strøk under motor for å prøve å finne ut hvor det kommer fra og nå er jeg ganske sikker på at jeg har funnet synderen.

Sjøvannspumpen.

1714614669_vpmd2020.JPG.56f1cf510085c9f72a98329b653eb5c4.JPG

 

Tipper det er 9, 10 og 15 som bør byttes.

 

Akslingen som heter nr12 kommer den ut sammen med pumpen eller sitter denne fast i motoren ett sted?

 

(Når jeg søkte på nettet så kom jeg inn på en tråd her på båtplassen hvor tidligere eier har byttet pakninger på pumpen i 2006 når den hadde gått 400 timer, nå har motoren 1300timer).

Link to post
Share on other sites

Det er trulig pakning nr 15 som sit mot oljesida, men ville ha skifta alle om eg først skulle opne opp.

Her er link til ein som har gjort samme jobben. Dei hadde rett nok lekkasje på sjøvatnsida, men jobben er den samme. Ellers ei kjekk side. Kom gjerne med ei tilbakemelding når du har gjort jobben:smiley:

 

https://breddegrad.no/simringer-volvo-penta-md2030/

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Godt nyttår båtfolk!

 

Denne høsten har det ikke vært mye tid til båt prosjekter, overgangen fra ett til to barn har vært mye mer tidkrevende enn hva jeg hadde trodd.

Båten ligger pent innpakket i presenning i år, i fjor låg den uten og selv med ett litt høyere vindfang så går det veldig fint. Det har jo også vært en snill vinter med lite vind sålangt.

Sparer også en del vask&shine til våren tror jeg, og cockpit kan vaskes og poleres når det blir temperatur til det.

 

Ett "problem" som har oppstått under familieforøkelsen er plass i båten. Så lenge det bare er oss på tur så kommer jeg og junior til å sove i akterlugar og mor og minstejenta i forpigg.

Men om vi skal ha med gjester, så bør de få akterlugaren (om vi skal ha håp om å få med gjestene mer enn en tur..).

 

I sommer sov jeg litt på babord sofa og det er helt ok.

Men jeg tenker å lage en lem jeg kan felle ut, sånn at jeg kan bruke ryggputen i sofaen til å øke bredden. Kanskje også koste på meg en god overmadrass så er det plass til 2stk som er glad i hverandre der..

 

Men, hvilken tresort og hvordan behandler jeg det for at det skal se originalt ut?

 

Sånn ser treverket i båten ut:

20170822_214349_resized.jpg.5174aecc23cb730153f409388f6a4040.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

Da er frøkna på land igjen:

 

Var en lang tur opp til Vallø Marina, fra 6-11ms motvind og en del blindpassasjerer under som dere kan se. Så farten var mellom 3.2 og 3.8knop på max. 2500rpm var det jeg greide på bånn gass.

 

20190506_113301.jpg.4a9b929648e198d8ca8159bb34e616b4.jpg

 

Skroget er bedre i år enn i fjor, men kjølen er mye verre.

Bruker samme bunnstoff på båt og kjøl (VC17) så synes det er rart det er så stor forskjell.

 

Båten ble lite brukt fra August og utover i fjor pga graviditet. 

Så i år så har jeg trumfkortet at om vi ikke kommer oss på tur så gror båten :)

 

20190506_145433.jpg.9c2a07706b62d8c640bbf76615dbee16.jpg

 

En god vask og polering så skinner damen igjen.

Jeg blir litt lei når båten er møkkete og fæl, men etter en vask og polering så blomstrer forelskelsen igjen.

Slipper å bruke mer tid på å følge med på finn i år også.

 

Ingen større oppgaver i år når jeg er på land enn vask, polish, bunnstoff, sink og service på motor / drev.

 

Synes det har vært mindre kjølevann enn tidligere og mer motorlyd når jeg kjørte.

Det kan nok ha med at jeg måtte presse motor litt for å holde meg over 3 knop, men også liten blåskjellfarm på vanninntaket til drevet.

For sikkerhetsskyld demonterte jeg også varmeveksler og det var 3-4 rør som var tilstoppet av skjell.

Staket de med en blomsterpinne i tre som passet perfekt også har jeg lagt den i ett bad med systemrens.

 

Før rens:

20190506_201613.jpg.d8892fce9258f84c5c7d3242f1d2fed6.jpg

 

Har også fått sjekket roret. Det står der hvor det skal, så jeg tipper at det var groe sin skyld at båten svingte når jeg "roret" rett frem.

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle montere varmeveksler igjen i kveld og tok en titt på eksosalbuen, det ser ikke bra ut. 20190507_180447.jpg.ea4016dcf3568665fea07a7487cd175e.jpg

 

Prøvde å pirke litt med skrutrekker men det gikk ett lite skall av flensen så turte jeg ikke fikle mer. Har utsett på fredag så rekker ikke å få tak i ny uten å betale det hvite ut av øyet. Så jeg monterte alt sammen igjen og satser på at jeg kan seile mesteparten av veien hjem. 

 

20190507_180444.jpg.66921897b484b8c3a489baa4ddf404c4.jpg

 

Tenkte jeg skulle bestille ny fra Hdimarine, noen som har erfaring derifra? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Når jeg sammenlignet pris så ble det ikke store forskjellen å kjøpe fra HDI Marine (US) og Nettbaat (Norge).

Leveringstiden tenkte jeg kom til å bli stor forskjell, men så feil kan man ta. 

Den ble bestilt 7.mai, dagen etter fikk jeg sms at de og leverandøren var tomme på lager og at nye kom på lager 22.mai.

Siden helgene har vært opptatt med annet så gjorde det ikke meg noe..

 

Endelig ankom eksosbendet, ganske så snasent!

20190605_111926.jpg.7f2be431d958d6df46e6110562116b5f.jpg

 

Så da er det bare å begynne og skru. 

En forholdsvis enkel jobb, tok ca 1 time totalt. Hvorav 30min gikk til å få løs eksosrøret/slangen.

Vi hadde av eksosrøret når jeg byttet belgen for 2 år siden så håpet den ikke satt så veldig, men det gjorde den.

 

Lirket en flat-trekker under slangen og helte inn litt zalo, lot det stå og jobbe mens jeg demonterte bendet.

Fant ut at det var enklere å løsne slangen når bendet var demontert fra motor, får litt bedre plass å jobbe på og kan vri og vende.

 

20190605_120907.jpg.84e7e8dcbbd3830dec72bd9993fbbee5.jpg

 

Jeg tok heller ikke av plastdingsen på varmeveksler for da måtte jeg fylt på ny kjølevæske, den ble byttet når jeg renset varmeveksler for 1mnd siden.

 

Det ble minimalt med søl og jeg kunne nok spart 10min om jeg hadde hatt en fastnøkkel med skrallefunksjon (12mm) når jeg skulle fjerne mutterene fra bendet.

 

20190605_130259.jpg.38453978e084c7b150ca43154595cd54.jpg

 

 

Startet opp og lot motor gå varm. For en forskjell på kjølevannet som kommer ut i eksos!

Tidligere så spyttet den vann hvert 2. eller 3. sekund. Nå kommer det vann kontinuerlig, men kommer en foss hvert sekund.

Synd jeg ikke har temp-måler på motor for kjølingen må ha blitt mye bedre.

 

Vanskelig å se på bildet kanskje, men bendet var også ganske kokset innvendig, tipper jeg har fått tilbake en eller to hester som har vært på beite en stund.

Gleder meg til å teste motoren om jeg kan merke noe.

 

20190605_131943.jpg.4a708794824c7b4b9e1ae84b023cc4ca.jpg

 

Jeg har ikke sett så nøye på det gamle bendet enda. Men skal prøve å rengjøre det for å se hvor rustent det er innvendig.

_

 

Ett annet tips er fra Biltema:

Dette lyset festes i taket på motorrom, og lyser godt nok til enklere jobber og for å ta en titt at alt er ok.

Bryteren ligger i glasset, så bare å trykke på det så blir det lys.

 

20190605_132106.jpg.0a6babca09b0ecfa68ac16cd9149fe6b.jpg

 

Her ser man hvor godt det lyser:

 

20190605_132128.jpg.bf0a576700946376a492bf449292fee5.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf hei, jeg har samme båtmodell som deg, men 36 fot. Har du byttet / honet rorlageret på din båt? Jeg tok opp båten nå for stoffing, og synes den er blitt tung på rattet. Roret er nesten ikke til å rikke når jeg prøver å dreie det. Forrige båten min hadde nylonforinger, så de honet jeg opp selv. Du har jo gjort masse på din, så du har kanskje forsket på rorlager også...?

Link to post
Share on other sites

Rorlageret mitt løper fortsatt fint, men jeg har en sideveis slark på noen millimeter på roret..

Slarken har vært stabil siden jeg kjøpte båten, så har ikke stresset så mye med det.

Har også lest ett sted at man kan prøve å stramme lageret for å fjerne slark.

Men planen er at jeg skal bytte lageret, tenkte å gå for Jefa lager som det ser ut til at de fleste andre gjør.

Jeg håper du lager en tråd på bytte, så har jeg en "howto" til nesteår ;)

 

_

 

Nå er nye vinsjer bestilt til båten etter innbruddet.

Siden de vinsjene som var originale har gått ut så måtte jeg oppgradere fra 16 til 20 foran og fra 32 til 35 bak.

Jeg sjekket og 40 vinsjene har samme boltsirkel som 35 og det var veldig liten prisforskjell så jeg legger til litt penger så det blir 20 foran og 40 bak.

Vinsjene blir Harken i chrome utførelse så jeg har litt å gnikke på når jeg kjeder meg.

 

Jeg hadde en Raymarine ES75 plotter, den har utgått og blitt erstattet Axiom og Axiom Pro.

Litt usikker på om jeg skal fortsette med 7" eller benytte anledningen til å gå opp til 9"...

Ser det er en kampanje på Axiom 9" med radar som frister veldig...

Men vet ikke om jeg går ut i "radarvær" uansett.. Men om man plutselig havner i tåkehavet så angrer man sikkert ikke.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Jeg håper du lager en tråd på bytte, så har jeg en "howto" til nesteår ;)

Det er vel mye mulig ja... ser en annen båt på opplagsplassen har gravd et hull under roret, får høre med ham hva båtforeningen sa om det. Gjorde det pågamle-båten, men der var det rorkult og enkel sette-på-pinnen autopilot, mere som skal demonteres her ser det ut som. Hadde vært greit å fått tatt det før ferien. Nå har jeg jo altformye feriepenger på konto, så om noen tar jobben så hadde det vært gull. Blir vask og polering i helga, og fin- tenking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke krybbe selv, så jeg låner krybbe av marinaen når jeg er på land.

Merker stor forskjell på krybbene med hvor høyt båten står. Den jeg brukte i år så kunne jeg stå på bakken og jobbe ved siden av båten.

Den jeg hadde i fjor måtte jeg ha stige på det meste.

Kanskje en ide å spørre om du kan få låne en høyere krybbe om du ikke allerede står på land? 

Link to post
Share on other sites

Der jeg pleier å ta opp båten for vårpuss (Åmøy havn) har de mange ulike høyder. En bekjent med lik båt som meg (Bavaria 36 cruiser) fikk høy krybbe når han byttet rorlager. Da var det god klaring når roret ble tatt ut, ingen problem. Trenger bare høyere stige/rullestilas for vasking og boning

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser jeg lå ut bilder av innkjøpt dusj 03.2018, så da var det på tide å få montert den.

 

Første planen var å gå direkte fra ut sparringen til sluket og opp under vasken for å koble meg til der.

Det innså jeg fort at ikke kom til å gå. Rett og slett ingen plass til å trekke røret igjennom.

Så demonterte jeg gulvet i tørkeskapet og skulle trekke det den veien. Det gikk heller ikke..Det er en dobbel bunn under hele badet, skjønner ikke hvorfor.

 

Da ble det den veien med mest jobb (selvsagt). Demonterte gulvet i byssa og borret meg inn derifra. Tok en hullsag med såpass diameter at jeg greide å få hånden inni der. Videre trakk jeg avløpslangen opp i skapet for hvor vasken til byssa er montert og tenkte da at jeg kunne koble meg til under vasken. Det gikk heller ikke pga bestikkskuffen.

Så nå går slangen via kjøkkenskapet, under benken og opp til gjennomføringen for vasken i skrogsiden hvor jeg koblet meg på med en Y.

1.jpg.ca5df3347ef86f07693046efa59813b5.jpg

Godt og trangt så ble en kraftigere knekk på slangen enn jeg ville ha, men har funksjons prøvd og funnet det i orden.

Selv med en "svanehals" på slangen så rant det avløpsvann fra vasken og ned til dusjpumpa, monterte derfor en tilbakeslagsventil.

Har ikke montert det på vasken, men har prøvd dusjen og det kommer ikke noe vann opp i vasken fra dusjen.

 

Mye jobb, men håper fruen blir fornøyd med å ha dusjmuligheter innvendig i båten.

Neste prosjekt blir en form for dusjforheng så man sparer litt av interiører på badet.

 

2.jpg.ab6e4309fb66d9d2702881176d473d1e.jpg

 

3.jpg.ada60e9b2e23a6c57ed8474b2e09ccd8.jpg

 

Pumpen er en Flojet R3426148A, membranpumpe som egentlig er beregnet for vannforsyning.

Den ble montert etter tips fra det svenske Bavaria forumet. Jeg har ikke montert noen filter på slangen for iflg den som tipset om pumpen var det like mye jobb å rense ett filter som å rense pumpen.

Den er utrolig stillegående i forhold til den originale vannpumpen som står i båten, så jeg vurderer å bytte vannpumpen til samme type.

Støy kan vel kanskje også ha med trykket å gjøre?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

I disse koronatider kommer det vel til å bli bra trykk på gjestehavner i sommer så da tror jeg det blir kjekt med ankervinsj i sommer. 

 

20200430_124621.jpg.53ea8120834da0a5d4334b334dafa041.jpg

Vårpussen er ikke tatt enda som dere ser. 

Er ikke lett å se på bildet men vinsjen er litt vridd for å få riktig vinkel på kjettingen. 

 

På bryterpanelet har jeg en knapp for strøm til ankervinsj. Denne er tilkoblet bak på panelet. Men noen som vet hvor den "andre enden" er? Fant ikke noe når jeg trakk kabler til vinsjen..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fin "blogg" du har med mye bra bilder og tips. 

Ankervinsj: Hvilken modell er det? Har du fått sveiset platen i syrefast? Hvor mange mm tykk er den? 

Takknemlig for svar. Skal i gang med tilsvarende i min Bavaria 34-3 AC 1999. 

Lykke til med fin seilsesong. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det, hyggelig at noen leser.

 

Vinsjen er en Quick Prince DP2 - 1000w. Grunnen til at det ble den var at den var på tilbud hos Seatronic når jeg skulle bestille.

Hadde egentlig sett meg ut en Quick Genius vinsj, men den må nok monteres en del lavere da selve vinsjen er høyere.

Jeg spurte her på forumet om hvilken tykkelse jeg burde ha og ble anbefalt 8mm i syrefast.

Metall-pusheren min hadde bare 6mm syrefast på lager, så den ble laget i 6mm også foret de på en 6mm under der, så totalt 12mm på bunnplaten. I tillegg er denne vinsjen lagd for å gå igjennom dekk så tykkelsen må være minimum 25mm. Derfor lå jeg enda en plate i hardplast under der igjen som foring for å få nok distanse.

 

Jeg har ikke prøvd vinsjen enda så jeg vet ikke om den holder, men har stått og hoppet på den med mine 70kg uten å se noen form for flexing.

På "andre siden" av boltene, som er M10 så ligger det ett syrefast flatstål på 6mm, tror det fordeler bedre kreftene enn å bruke skiver.

Har null peiling på dette så er bare noe jeg tror.

 

Siden platen var 6mm så kunne de som lagde platen knekke den i stede for å sveise.

Det kommer ikke så godt frem på bildet men vinsjen er litt vinklet for å få kjetting til å ikke subbe noe sted.

Lagde først en mal i kryssfiner før jeg låg inn bestilling.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...