Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

Batteriene er skrudd fast, brukte samme "dingser" som stod og holdt batteriet som står i båten. Sånn bøyde metallplater (de har sikkert ett fint navn :) ).

 

Vedr oljelekkasje:

Lekkasjen er minimal. Jeg kjørte mye for motor forrige sesong og da lå det seg i ringene på belgen, men aldri utenfor. 

Nå har jeg vel kjørt motoren 10-15 timer etter belgbyttet og jeg vil tro det ligger maks en teskje i den innerste ringen.

Jeg har ikke rukket å bytte olje på motoren enda, og på peilepinnen er det nå olje midt i mellom min og max. Jeg vil tro du fylte den til max Stein-Erik?

Men litt oljeforbruk har jeg tenkt at er normalt på en motor.. 

O-ringen på peilepinnen til drevet skal jeg sjekke. Men jeg tror som sagt ikke det er drevet som er synderen siden jeg der har ny og blank olje (som forøvring den gamle oljen også var). Mens motoren har sort olje, og det er sort olje som ligger i belgen.

Når jeg splittet motor og gir så var det ikke noe oljesøl ved utgående aksling, hadde det vært det så hadde jeg selvsagt byttet simmeringen.

Når jeg tenker meg om har jeg sett en oljedråpe som ligger mellom blokk og bunnpanne, så kanskje det bare er skruene eller pakningen der som er gåen. (takk for link sunnmøre)

Skal ta en tur ned i skuta med speil og se om jeg kan finne noe...

Takk for bidrag, skal holde dere oppdatert :)

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg forsket litt mer på oljelekkasjen:

 

Det er så sinnsvakt trangt under motor helt bak ved giret så ikke lett å komme til med noe for å se, men midt under "klokka" i bakkant på motoren så er det oljesøl. Dette blir vel i underkant av svinghjulet.
Når jeg ser på ett bilde som jeg tok når jeg hadde motoren ute for å bytte belg:

 

594789675c03b_motorute.jpg.61cdb763fefaedb6fa954219cd457e06.jpg

 

Så kan jeg ikke se noen antydning til oljesøl på utgående aksling på giret.
Jeg fant også en del oljesøl på skruen til bunnpannepakningen som ligger nedenfor oljefilteret. Det kan enten være det som er grunnen til lekkasjen eller søl fra tidligere filterbytte. Oljen var sort så har størst tro på at dette er lekkasjen.
Under selve filteret er det helt tørt og fint, så lekkasjen kommer ikke derifra.
Har nå tørket og vasket så godt jeg kan også får jeg holde oppsyn underveis med hvor det kommer igjen først. Enten i området rundt denne skruen eller i bunn av "klokka".
Jeg ser også på delekatalogen at svinghjulhuset har en "plugg" på babord side. 
Noen som har tatt ut den tidligere og vet om den er skrudd eller banket inn?
Tenkte om jeg tar ut den så vil jeg fort kunne se om det har vært olje inni der eller ikke.
Dersom det er skruen på pakningen så kan jeg gjøre som han i Bavariaklubben som en quickfix, noen ganger kan det også være nok å bare stramme skruen.
Motoren må uansett ut for å fikse dette permanent men det er ikke mer enn 2 timers jobb, nå vet jeg jo hvordan jeg gjør det :)
 

Link to post
Share on other sites

Hadde lekkasje på min VP D1-30 fra skruen til bunnpanna i nærheten av filteret. Tighta litt til og da ble det bedre. Men disse dråpene kom bare rett under motoren. Sløv feil av VP at dette skjer på en motor fra 2010 med vel 500 timer. Lurer på om VP har en fix eller noe på dette

IMAG0462.jpg

Link to post
Share on other sites

It`s alive!


20170622_162224_resized.jpg.62d138f5f69a510953bc51d408ac337c.jpg

 

Dette må vel bli årets dyreste vindmåler.
Det begynte med at jeg fikk kjøpt en vindvane billig på finn. (De hadde kjøpt en pakke med vane og instrument og kun brukt instrumentet).
Så da begynte jeg å lete etter ett ST60 vind instrument, men alt som var på finn og ebay hadde priser lignende ett nytt instrument.
Derfor kjøpte jeg ett i70s multi-instrument. Det resulterte i at jeg måtte ha en itc-5 (konvertere analogt til digitalt), og videre så var det på tid å oppgradere kartplotteren til es-serien til Raymarine... Og når alt var så pent i samme design så "måtte" jeg jo også ha autopilot instrument i samme design....Ergo, årets dyreste vindmåler.
For ikke å snakke om prisen på SeatalkNG kabler, de bør være gullbelagt eller noe.
Endelig har jeg fått vært noen turer opp i masten da.


20170620_213148_resized.jpg.1bdb3420e2f689afdffe8ec2df0ac86c.jpg

 

Dag1: 
Opp med verktøy og kabel klar til å trekke kabelen gjennom masten for vindvanen. I den masten jeg har så ligger det trekketråder for å gjøre dette enkelt. Nå var det 1 igjen. Prøvde først å sende kabelen igjennom med koblingene som kommer ferdig fra Raymarine. Det gikk ikke.. Frem med avbiter og klipte av kontaktene og skulle til å tape fast kabelen til trekkesnoren... Vipps så forsvant snoren ned i masten... Det kom noen jubelord da!
Fikk byttet ankerlanternen til LED når jeg først var der oppe, forbruket gikk fra 3-4A til 0,5A. Veldig fornøyd.

 

Dag2:
Først på biltema å kjøpe 20m trekkefjær, jeg hadde en hjemme som er 15m og masten rundt 14 så da trengte jeg ny.
Dyttet den ned men ikke snakk om å få den helt ned. Stoppet 2-3m opp i masten.
Etter å ha hengt i toppen av masten en halvtimes tid måtte jeg ned på første sailinghorn å ha litt pause, klatreselen min stopper alt blodet til beina så de sovner til slutt... Sikkert feil sittestilling eller innstilling på selen.
Kom meg opp igjen og tenkte at nå får jeg prøve litt til, og går det ikke så klipper jeg kabelen til vhf, fester trekkefjæren til den og trekker opp. 
Så får jeg heller trekke ny VHF kabel sammen med kabelen til vindvanen ned igjen.
Heldigvis fant medhjelperen min på dekk ut at han skulle herje litt med kabelene ved mastefoten samtidig som jeg herjet med fjæren oppe, og vipps så ser han enden på trekkefjæren!
Skal si det ble god stemning!
Trekking av kabelen gjennom masten (uten kontaktene på) gikk veldig greit og så skulle jeg montere feste til vanen.

 

20170620_213155_resized.jpg.63180fcb849279789db37cb95645d26f.jpg

 

På min mast er det ferdige skruehull som er gjenget til vanen, dessverre er det noen mm feil hull i forhold til vanen så jeg fikk festet den bare med 1 skrue.. Får opp igjen snart å gjøre om hullene så jeg får festet begge.

 

20170621_203929_resized.jpg.dfc6e8508c93ad330cea2e75f9f422eb.jpg

 

Videre gikk jeg gjennom dekk og ned i byssa hvor det er ett trekkerør som går fra masten og ut til bakkant av skapene på styrbord side. Her kunne Bavaria kostet på seg 5cm ekstra trekkerør så hadde vært til hjelp ihvertfall. Fikk omsider kabelen igjennom etter jeg hadde smurt den med zalovann som glidemiddel.
Gikk videre bak skapene til kartbordet hvor jeg har montert ITC-5, koblet til og alt funket som det skulle!
Ett godt tips når man skal borre igjennom dekk er å tape en plaspose innvendig før man begynner så slipper man mye av glassfiberstøvet inn i båten

 

20170622_121331_resized.jpg.912e42d96e781c84245e3ead85ea4813.jpg

 

Å være i masten var ikke så ille som jeg hadde fryktet men tror nok det er ganske interessant om man må opp dit når det er litt vær og bølger.
Fikk prøvd noen bølger da det kom en forbi som skulle rekke ølsalget på Kiwi og sikkert ikke hadde sett at jeg hang og dinglet oppi masten :)

 

Tror ikke fruen var helt fornøyd med å se meg dingle oppi der:

 

Screenshot_20170621-202418_resized.png.108058b7044f5163967beeeb68466c46.png

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 1 time siden:

Etter å ha hengt i toppen av masten en halvtimes tid måtte jeg ned på første sailinghorn å ha litt pause, klatreselen min stopper alt blodet til beina så de sovner til slutt... Sikkert feil sittestilling eller innstilling på selen.

 

Dette skal du være meget forsiktig med:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Suspension_trauma

 

http://www.heis.no/heisfaget/hms/hengetraume

"Så lite som 5-10 minutter kan være tilstrekkelig til å utvikle hengetraume."

Link to post
Share on other sites

Man kan med fordel bruke en s.k. "båtmansstol", som denne her.  Den sitter du i, istedenfor å omtrent "henge på lysken" som man gjør med klatreselen.  Har prøvd klatresele i riggen én gang.  Det var utpå under ganske rolige forhold, jeg tror jeg holdt i 10 minutter før jeg måtte ned igjen.  Båtmannsstol funker derimot fint.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For ikke lenge siden så var det sensasjon når poden greide å snu seg til en side. Nå er det krabbing og klatring på alt som er i rekkevidde…

Ergo, båten må barnesikres.

 

Tidligere har jeg montert ett trekk i bakkant på sengen i forpiggen så denne fungerer som lekegrind, evnt våkner han på natta så slipper vi å være redd for at han skal finne veien ut av forpiggen før vi våkner.

 

I dag var det sikring av cockpit, vi kommer aldri til å la han være alene i cockpit, men «better safe than sorry».

I tillegg tror jeg nok det kan ha en positiv effekt på temperaturen under cockpit-teltet på kalde høstkvelder.

 

Først kjøpte jeg en aluprofil fra biltema som jeg kappet i passende lengde, for-borret og skrudde fast denne på hvert side bak. Brukte Tec7 rundt skruehullene så det ikke skal bli noen lekkasje.

 

20170705_131835_resized.jpg.20ad2cc3fced07002209f0b034df4412.jpg

 

Etter dette så kjøpte jeg en 4mm plexiglass plate på BT som jeg borret 3stk hull i før jeg kappet den så eventuelt vann i cockpit kan dreneres ut igjen. Under røff seilas der man kan få vann inn i cockpit så kommer ikke luka til å stå på, da kommer nok ikke poden til å være i cockpit, om han i hele tatt er ombord.. :)

 

20170705_111156_resized.jpg.fa69ca2a993929a95282993f4c5c3956.jpg

 

Etterpå kappet jeg platen til mål med en håndoverfres, prøvde først på minste hastighet for å unngå varmgang, det funket dårlig så måtte litt opp i hastighet. 

 

Ble fornøyd med kuttet:

 

20170705_113326_resized.jpg.73ff9ef45b05374ec58018845a62bbdb.jpg

 

Pusset lett over med dremelen til slutt.

 

Her er resultatet, plata står litt i spenn som ikke var meningen men da «slamrer» den ikke, samt at kurven følger fint hekken på båten - flax.

 

20170705_133212_resized.jpg.0934403821895be9c942f1b6ae8fac8d.jpg

 

20170705_133252_resized.jpg.9b4008294c02ce7665f3130a1ac5bb59.jpg

 

Platen vil hindre poden i å krabbe ut den veien (10mnd, begynner å bli rask!) samt at vi slipper å ofre så mange leker til Neptun. Vi har allerede ofret noen.. :)

 

Neste prosjekt blir å montere rekkenett... Gruer meg, tålmodighet er ikke min greie.

 

Om man ser på bildet over på ringen rundt dekselet til dusjen, dette har blitt grått og trist...

Hvordan får man det pent og hvitt igjen?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg ligger i nedoverbakke...

 

Jeg ser flere som har samme problem med denne typen båt. Den er nok konstruert for vinsj med kjetting i baug som veier x-antall kilo.

Det har ikke min båt og når jeg skal sove så renner alt blodet i hodet, ikke akkurat behagelig.

En quick-fix ville vært å ligge med hode mot baugen, men siden vi er 3 som deler seng (jeg, fruen og junior) så blir det for trangt.

 

Min første plan var å bygge opp sengebunnen i bakkant så man får sengen plan.

Men etter noen turer utpå i sommer så ser jeg at vann er noe det går litt av, så jeg begynte å tenke på en ekstra vanntank i baugen.

 

Hva vil det gjøre med seil-egenskapene om jeg putter f.eks 150kg med vann i baugen? 

Og hvordan gjør man det teknisk med å koble sammen 2 vanntanker, har man da en kran som velger hvilken tank man benytter eller kobles de bare sammen også bruker man til det er tomt?

 

Link to post
Share on other sites

For at sengen skal føles rett må du antakelig endre vinkelen med 5 grader eller noe derom kring. Det betyr at du må presse baugen ned 25 cm. Det klarer du ikke med "bare" 150 kg vann i baugen. Dessuten vil denne vinkelen påvirke båtens sjøegenskaper betydelig i negativ retning. "alt" vil da helle forover.

 

Bygg heller opp sengen med 5-6 cm. På min forrige Bavaria la jeg en tynn madrass under hodeenden. Det løste problemet.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sengebunner som vist i denne tråden som fungerer veldig bra med unntak av at man ligger i nedoverbakke.

 

Jeg får ta med ett lang-vater ned i båten og måle hvor mye opp jeg må i bakkant og skråskjære noe treverk som hever madrassen i riktig høyde hele veien.

 

Vekt i baug skjønner jeg at ikke er ønskelig...

Men om jeg uansett vil utvide vannreservoaret, vil f.eks 100-150kg ha stor innvirkning på innaskjærs seiling/manøvrering?

Skal man på lengre seilas så kan jeg bare seile med tom tank.

 

Jeg ser det selges fleksible vanntanker, tåler de noe eller er det fare for at de sprekker?

Har ikke lyst på 100-150l vann i dørken..

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 7 minutes ago:

Vekt i baug skjønner jeg at ikke er ønskelig...
Men om jeg uansett vil utvide vannreservoaret, vil f.eks 100-150kg ha stor innvirkning på innaskjærs seiling/manøvrering?

Skal man på lengre seilas så kan jeg bare seile med tom tank.

 

Vår 38-foter seilbåt har 2 x 160 liters vanntanker, hvorav den ene er plassert helt foran i baugen, der du har føttene når du sover. Jeg merker veldig liten forskjell i båtens oppførsel om den fremre tanken er full eller tom. Uansett så prøver jeg vanligvis å bruke den aktre tanken først, fordi da ser vannlinjen litt bedre ut enn om jeg tømmer fremre tank og har full tank bak. Så for vår del er det mer en estetisk greie enn en praktisk greie.

 

Jeg ser på vannlinjen at full tank senker baugen en anelse, men ikke så mye.Hvis du har en godt polstret venn (eller to venner på ca 75 kilo hver) så ber du han/hun/disse stille seg helt foran i baugen, og så kan du se hvor mye baugen siger ned hvis du skulle plassere 150 kilo vann der fremme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

På vår båt har vi påfylling på dekk, 15 cm innenfor fotlista og ca like langt bak lokket til kjettingkassa.

 

Nede i båten, foran vannpumpa som er montert i sittebenken har begge tilførselsrørene hver sin stengeventil, så jeg kan åpne eller lukke de uavhengig av hverandre. De har helt separat rørføring fram til vannpumpa. Vi har alltid én ventil åpen og en stengt. Når den første tanken er tom så stenger jeg ventilen på denne og åpner den andre. Dette kunne sikkert vært løst med en vendeventil, men da måtte minst 1 vært åpen - med dagens løsning så kan begge være lukket om ønskelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på hva lyssettingen innvendig i båten din gjør?
Ikke jeg heller…

 

Jeg byttet som sagt ut de originale Bavaria spottene med noen Biltema spotter.
Har vært helt ok, men fortsatt ikke helt fornøyd.
De lagrer ikke siste innstilling når man skrur av hovedbryteren til lyset er det største problemet.
Når det er mørkt og jeg skur på bryteren til lyset så er det veldig kjekt at noe av taklyset går på. 
Så slipper man å «fikle» i taket for å få på lyset i etterkant.

 

Derfor har jeg skrudd tilbake de originale Bavaria spottene i byssa (mens jeg leter etter noe bedre) og byttet lampene i kabinene og badet til BT lampene.

 

Etter å ha sett denne så begynte jeg å fundere litt på LED striper. Jeg har god erfaring med sånne hjemme, bl.a. under kjøkkenbenken:

 

 

Så jeg gikk til innkjøp av RGBWW ledstriper og forsket litt i kveld. (Jeg har kjøpt tidligere kun warmwhite striper og det er ymse om hvor gult lyset er, derfor bruker jeg RGBWW så jeg kan justere fargetemperaturen «nesten» som jeg vil).
I tillegg har man rødt nattlys dersom man noen gang skulle forville seg ut på nattseilas.

 

Selve stripene monterte jeg under «gardinbrettene» og effekten er jeg veldig fornøyd med, båten virker mye bredere innvendig og det gir ett litt mer «ekslusivt» preg på skuta.

20170822_131903_resized.jpg.fd0cf9977c675f3a9ad1e34158dffd9f.jpg

 

Stripene jeg kjøpte er med 5050 leds, de har veldig godt lys men bruker da noe strøm på maks, de er dim-bare.

På max så har man leselys i byssa, normalt er det mer enn nok med 50% lys.
På max bruker dem ca 2A og på 50% så bruker dem 0,7A.

Jeg kjøpte 2stk Milight RF kontrollere som styres via fj.kontroll. Siden de er trådløse så bruker de strøm selv om lyset ikke står på, ca 0,01A iflg batterimonitoren.
Med sikringen av på lyset bruker det selvfølgelig ikke strøm.

 

20170822_131910_resized.jpg.92ee1d38614cba16b3bee24e36758cd4.jpg

 

Det er ikke så enkelt å ta bilder for å vise effekten men her er ett par før og etter bilder:

20170822_214518_resized.jpg.82fada4b2cb0ce94aceaf68f1adf2764.jpg

 

20170822_214349_resized.jpg.5174aecc23cb730153f409388f6a4040.jpg

 

Ledningene har jeg kun koblet opp provisorisk så jeg får prøve å få dem skjult i morgen.

 

Funderer på om jeg skal montere slike under skapene og, men har ikke helt bestemt meg enda.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har det skjedd litt igjen, blir lenger og lenger mellom oppdateringene siden båten begynner å bli som jeg vil ha den.

AIS er gøy, og litt sikkerhet. Så det måtte jeg ha.

Jeg kjøpte en Matsutec HA-102 sender/mottaker på ebay og hadde ett svare strev med å få programmert den. Det fulgte med en cd med programvare, men cd-rom begynner å bli noen år siden jeg hadde på en pc. Fant derfor programmet på nett, men dette var en gammel versjon og støttet ikke min HA102.
Etter litt mailing frem og tilbake med produsenten så fikk jeg den nye softwaren og jeg fikk programmert inn MMSI og nødvendig data for å få den til å sende.

Som antenne valgte jeg Glomex RA111 AIS (14cm lengde) antenne fra Seatronic som jeg monterte på pushpit.

Jeg dukker opp på Marinetraffic få plasser og mottar andre båter på 4-6NM…
Altså ikke veldig fornøyd med det.

Har jeg feil antenne, er det feil plassering, eller er dette prisen å betale for å kjøpe en transponder til 2500,- kontra en Raymarine til 6000,-?

Som ett forsøk har jeg også bestilt en T-Ram antenne med 1m lengde for å se om det blir bedre.

Spørsmålet er hvor jeg skal plassere den uten at den er i veien, hvor har seilfolket AIS antennene?

_

I år skal jeg ikke gjøre samme feil som i fjor, så fort det begynte å meldes kaldere vær så konserverte jeg og pakket inn båten, så utrolig mange fine dager jeg gikk glipp av etterpå.

I år venter jeg til det er meldt stabile kuldegrader før jeg pakker den inn.

I fjor lot jeg alle fall stå på båten igjennom vinteren, men i år tenkte jeg å ta dem av og få vasket dem før neste sesong.

Jeg tenkte å trekke inn noen billige nylon tau eller noe for å ha til å trekke de nyvaskede tauene på plass igjen til våren. Noen som har noen tips om knuter som går igjennom masten og sikrer med at jeg ikke står med alle fallene på dekk og ingen tau i masten? ?

 

Ett innlegg uten bilder er kjedelig så legger ut noen bilder fra forrige båttur:

20171007_120338_resized.jpg.ae45c46a0bfbfa5d746212783fa9cdfb.jpg

20171008_093137_resized.jpg.a816db850ed93eca2dddc2651855709d.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

@VirtualMe

Har VHF antenne i masten, men trodde ikke man kan/bør bruke splitter når man har sender/mottaker. Eller er det bare tull?

Hadde jo vært veldig enkelt å heller montere en splitter.

RA111 antennen kan jo bare stå som en nødantenne.

_

 

@sunnmøre 

Den var smart og skal kopieres.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Kom over denne tråden. Mye interessant lesing. Jeg har omtrent samme båt, en Bavaria 30 2005 mod, med samme motor, MD2020. 

 

Når det gjelder AIS, så har jeg også en slik 15cm glomex gummisak. Jeg har ei lita mast bak, som TV antennen er montert på. Jeg monterte AIS antennen på toppen av den masta. Antenna står da omlag 3 meter over sjøen. Jeg vurderte splitter og mastetopp, men koom frem til at det er ålreit å ha separat antenne. Den kan da brukes som nødantenne til VHFen i tilfelle mastehavari. Jeg er godt fornøyd med dekningen. Kommer opp på marinetraffic omtrent overalt, og ser båter på 20-25nm avstand i fri sikt. 5-10nm om det er litt fjell og berg imellom. AISen er en Raymarine 650. Programmeringen gikk som en lek. 5 minutter eller noe sånn. 

 

For å skjøte sammen fall med flaggline bruker jeg jordingsstrømpen fra en vilkårlig kabel. Denne klemmer sammen når man drar i den. (også kjent som kinesisk fingerstrekker) Det er ikke bare bare å få tak i slik jordingsstrømpe, men man kan jo høre om man kan få rote litt i kontaineren til en lokal elektriker, e-verk, eller lignende. (evt ta seg inn på et anleggsområde på nattestid) Skulle du tilfeldigvis være i nærheten av Haugesund, så kan jeg skaffe til deg. Størrelsen på strømpen er imidlertid av betydning. Den klemte meget godt rundt fallet, men flagglina ble litt tynn og hadde tendenser til å skli ut. Det løste jeg ved å sy et par sting tvers gjennom strømpa og tauet. Du kan forøvrig sy flaggline og fall direkte i hverandre også, men man må da ha litt mer enn et par sting. 

 

Jeg har skrevet mer om dette på min blogg: 

http://syoline.blogspot.no/2017/08/hvordan-tre-nytt-fall-i-masta-pa-en.html

http://syoline.blogspot.no/2017/05/installasjon-av-ais.html

2017-11-15 12_09_59-Installasjon av AIS.jpg

2017-11-15 12_10_51-Hvordan tre nytt fall i masta på en seilbåt_ (når det gamle fallet er borte).jpg

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at folk leser tråden og takk for gode tips.

 

Jeg tenker at jeg kommer til å prøve en splitter til AISen, men at jeg lar gummipisken stå som nød-antenne.

 

Vedr oljelekkasjen jeg har skrevet om tidligere så har jeg med vilje ikke tørket under motor for å se hvor mye som kommer, og ila sesongen så har det kommet nok til at det har kommet en dråpe eller 2 på gulvet under motoren.

Jeg er ganske sikker på at lekkasjen er ifra bunnpanne-pakningen, jeg må se litt om det går an å bytte den med motoren på plass eller om jeg må ut med motoren.

Ser noen har gjort en quickfix med å ha pakningsmasse på skruene og sette dem inn igjen, det er skruehull i pakningen og kommer oljen seg til skruene så betyr det at pakningen er defekt og skal byttes.

Dersom motoren må ut så er det heldigvis ikke mye jobb, tipper jeg bruker ca 1 time ut og det samme inn igjen.

Kan man isåfall gjøre det på vannet eller vente til båten er på land?

Noe annet som bør gjøres når motoren først er ute? Rens av varmeveksler er det også plan om å gjøre samtidig.

 

Neste uke er det meldt stabile minusgrader hele uken så til helgen blir det konservering. *snufs*

Var nede i båten på Onsdag, da var det -3 ute og +3 inne i båten, motorrommet låg på +4,4gr.

Dette er uten at det står på varme. Luftfuktigheten ligger på ca 65% uten bruk av avfukter.

Jeg har en Clasohlson avfukter som slutter å virke under +10.

 

Jeg tok av forseil forrige helg og vasket skjøtene i vaskemaskinen, du-verden så fine de ble!

Nå må resten av tauene av båten for å få seg en vask så det ikke blir noe misunnelse blant dem :)

 

"Service" på seil, er det noe som er vanlig å gjøre, eventuelt hvor ofte?

Det har blitt litt møkk på den delen av forseilet som er eksponert når det er rullet inn, litt usikker på jeg skal vaske det selv eller få en seilmaker til å gjøre det.

Tar gjerne imot tips om dette er en jobb man kan gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...