Jump to content

Tips. Symaskin til båten.


Mix

Recommended Posts

Guest Thostr
27 minutes ago, Steihy said:

Har du kjøpt en sånn, Mix? Om så, vil du tegne og fortelle?

 

Jeg kjøpte en sånn. Den fungerte ok en god stund, men timingen ble plutselig dårligere når jeg gjorde en litt tyngre jobb (lær). Når jeg skulle justere den så var en av sett-skruene løs og gikk rundt i gjengene. Ved stramming av en annen sett-skru så knakk 'castingen' et annet sted! Virkelig latterlig dårlig kvalitet. 

 

Kjøpte en Sailrite LSZ-1 og den er av en totalt annen og bedre kvalitet. Går penere, er langt sterkere, og 'castingen' er av en helt annen kvalitet (kina-maskinen så helt forferdelig ut, og var det).

 

Kan hende jeg var uheldig med min maskin, men jeg tviler sterkt på det. Er også plenty med erfaringsrapporter som likner på min rundt om kring (sjekk f.eks cruisersforum).

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
5 minutes ago, Mix said:

Legg ut bilder av disse skadene. Jeg er interessert i å kjøpe den maskinen.

 

Maskinen er kassert. Kina-selgeren var ikke akkurat snakkesalig ift å bidra med nye deler, og etter å ha lest om folk som har forsøkt å fikse sine kina-maskiner så fant jeg det best å ikke hive flere gode penger etter dårlige...

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 1 time siden:

 

Jeg kjøpte denne

https://www.aliexpress.com/item/32224482653.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6b784c4dUu7YB1

+ Monsterwheel

https://www.aliexpress.com/item/32962157531.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6b784c4dUu7YB1

 

har bare testsytt enn så lenge......og det virker helt OK !...….får komme tilbake lenger fram med mer erfaring.

merk att maskinen bør ha to horisontelle skjyve reglasje fram for å klare Zig-Zag……..de som bare har en reglasje er for rett søm (kalesje bla) zig-zag ved seilreparasjon + det store vertikale som er stygn lengde + bakk

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Ja, jeg hadde faktisk sett denne videoen på forhånd. Men er jo lett å avvise slikt som self-forherligende reklame. Igjen, kan jo hende jeg var uheldig med min maskin. En ting er imidlertid sikkert: Sailrite-maskinen jeg har fått er av en helt annen kvalitet, og det bare basert på sting-kvaliteten. Den kostet også over det dobbelte.  

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 22 minutter siden:

 

Maskinen er kassert. Kina-selgeren var ikke akkurat snakkesalig ift å bidra med nye deler, og etter å ha lest om folk som har forsøkt å fikse sine kina-maskiner så fant jeg det best å ikke hive flere gode penger etter dårlige...

 

kunde du ikke kjøpt reservedeler fra Sailrite...passer ikke de ??

ser att denne seileren kjøpte Monsterwheel fra Sailrite, til sin Kina-maskin

de forteller også litt om små-fiks.....vad man kan gjøre !

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
7 minutes ago, Gunga Din said:

 

kunde du ikke kjøpt reservedeler fra Sailrite...passer ikke de ??

ser att denne seileren kjøpte Monsterwheel fra Sailrite, til sin Kina-maskin

de forteller også litt om små-fiks.....vad man kan gjøre !

 

 

Klart jeg kunne ha gjort. Men etter å ha lest flere rapporter av denne typen

 

"IMHO, there is no "Sailrite Alternative" About 5yr ago I bought a cheaper look-a-like machine, a Reliable Baracuda 2000Z. I thought I saved myself $300. NOT. Over the past 5 years I spent twice what I saved on parts AND I can't tell you how many times I just put the cover on the Baracuda and walked away in frustration." (http://www.cruisersforum.com/forums/f116/sailrite-alternative-154610-2.html)

 

Så bestemte jeg meg for å skaffe meg ny maskin. "Reliable Barracuda 200Z" er en maskin som ser helt identisk ut som kina-maskinene som selges på Aliexpress.

 

Jeg bruker stort sett alltid å kjøpe dyrere utstyr med kjent kvalitet, men lot meg friste til å spare denne gangen... Men igjen, jeg har jo bare min egen erfaring å bygge på. Og det skal sies at maskinen jeg fikk hadde noen stygge skrammer da jeg fikk den, som ikke var fra transport. Fikk refundert en tredjedel av beløpet, men kom ingen vei da jeg prøvde å klage på ny etter at maskinen hadde brutt ned totalt. Med Sailrite så har man 5 års garanti og et stort apparat som er kjente for å stille opp for maskinene sine.

 

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 3 minutter siden:

Jeg bruker stort sett alltid å kjøpe dyrere utstyr med kjent kvalitet, men lot meg friste til å spare denne gangen... 

 

samme med meg....prøver å kjøpe kvalitet.....gjeller alt ! :smiley:

 

men iblant blir man fristet til billige alternativ...…. 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
7 minutes ago, Gunga Din said:

 

samme med meg....prøver å kjøpe kvalitet.....gjeller alt ! :smiley:

 

men iblant blir man fristet til billige alternativ...…. 

 

Ja, det er nesten vanskelig å la være når man ser hvor stor prisforskjell det er fra generiske Kina-maskiner til Amerikanske Sailrite (som også er laget i Kina riktignok, og tunet hos Sailrite). Så har full forståelse for det valget...

Jeg har en mistanke om at maskinen jeg fikk ikke hadde passert QA-testing (lakken var flasset av flere steder og med noen ganske stygge hakk her og der), og at å stampe den på ebay var en enkel måte å bli kvitt den med lav risiko.

 

Mens jeg ventet på Sailrite-maskinen så sydde jeg en del på mors gamle Singer 401G. Det er en 'all metal'-maskin, som absolutt ikke hadde noe problem med et par lag Sunbrella med V69-tråd i polyester. Så går absolutt an å kjøpe seg en rimelig brukt hjemmemaskin, kanskje særlig om man velger en eldre maskin fra Husquarna, Singer e.l. - og om de virkelig tunge jobbene ikke står på listen.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare si at kundebehandlingen til Sailrite er top-notch.

Kona har sendt dem noen spørsmål på mail og de svarer øyeblikkelig og vennlig. Man merker det fort når personen i den andre enden faktisk har lest hele mailen og tar seg bryet med å svare i annet enn generelle vendinger.

Det at de har så vanvittig mange youtube-videoer ute med flotte instruksjoner gjør at jeg rett og slett synes de fortjener de salgene de får, selv om man kan få en kopi billigere fra Kina. Og katalogene de legger ved er faktisk ganske snasne å bla i :)

 

Og som andre også har sagt; Jeg har blitt såpass gammel at nå orker jeg ikke frustrasjonen/lotteriet med "mye-billigere-og-'nesten'-samme-produkt". Jeg gjør researchen min og så kjøper jeg stæsj som jeg ikke planlegger å bytte igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
On 2/3/2020 at 10:14 AM, Grønnskollingen said:

Kan bare si at kundebehandlingen til Sailrite er top-notch.

Kona har sendt dem noen spørsmål på mail og de svarer øyeblikkelig og vennlig. Man merker det fort når personen i den andre enden faktisk har lest hele mailen og tar seg bryet med å svare i annet enn generelle vendinger.

Det at de har så vanvittig mange youtube-videoer ute med flotte instruksjoner gjør at jeg rett og slett synes de fortjener de salgene de får, selv om man kan få en kopi billigere fra Kina. Og katalogene de legger ved er faktisk ganske snasne å bla i :)

 

Og som andre også har sagt; Jeg har blitt såpass gammel at nå orker jeg ikke frustrasjonen/lotteriet med "mye-billigere-og-'nesten'-samme-produkt". Jeg gjør researchen min og så kjøper jeg stæsj som jeg ikke planlegger å bytte igjen.

 

 

 

Ja, den utrolige supporten fra Sailrite og alle videoene gjør at det kjennes bra ut å ha handlet maskin herfra. For ikke å gjenta at maskinen er av en helt annen opplevd kvalitet også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
ne.andersson skrev for 11 timer siden:

Hei alle sammen ? jeg har nå gjort en del research og skal kjøpe meg en Singer 201k i morgen.

 

Hva bør man sjekke? Bare at den syr rett og tight?


En annen ting jeg lurer på er om utstyr som nye føtter, kantbåndfot, glidlåsfot, nåler etc vil passe?

Det finnes i hovedsak to typer 201. Den klassiske, svarte i støpejern, og den nyere i aluminium. Mekanikken er helt lik, og er veldig god. Singer solgte dem også i industriversjon med underbordsmotor, noe som borger for solid mekanikk. I husholdningsversjonen er det motoren som ofte blir begrensningen. Jeg har pusset opp og solgt et par, men har nå bare en. Dette er en amerikansk modell med gearoverføring i stedet for reim, smudeste maskinen i parken. Ikke til salgs.

 

K'en i 201K står for Kilbowie, nesten alle som ble solgt på det norske markedet ble produsert i Skottland. 

 

Forbruksmateriell - nåler og undertrådsspoler - er standard. Det er lett å skaffe tilleggsutstyr. 

 

Det skal mye til å ødelegge en 201. Går den rundt, ikke er rustet i filler og generelt ser ok ut, er den antagelig ok. Det som oftest må byttes, og som er kritisk - ikke bare for funksjon, men sikkerhetsmessig - er gamle, smuldrete ledninger. MÅ sjekkes.

 

Som sagt, en veldig god symaskin, men primært en skreddermaskin. Knalla på, det er vanskelig å drite seg ut med de prisene som er på Finn nå. Får du problemer, kontakt meg.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg har overtatt en eldre Singer 401G. Den hadde ikke sett service på en god del tiår, så jeg rengjorde og smurte den opp. Må si jeg ble ganske imponert over hvor mekanisk robust denne maskinen virker, og den får Sailrite-maskinen til å framstå som en gammeldags tanks i forhold til hvor 'smooth' den er å sy med. Stillegående, sterk og presis. Til maritim kanvas og det meste som ikke er svært tykt og vanskelig å sy i så tror jeg Singeren er overlegen. Men jeg vil ikke utsette den for mange lag med seilduk. Så tror det kan være en bra idé å ha to maskiner. Mulig 201-en kan være en sweet spot mellom disse, men den har vel ikke sikksakk? Ikke en veldig stor begrensning forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 1 time siden:

Det finnes i hovedsak to typer 201. Den klassiske, svarte i støpejern, og den nyere i aluminium. Mekanikken er helt lik, og er veldig god. Singer solgte dem også i industriversjon med underbordsmotor, noe som borger for solid mekanikk. I husholdningsversjonen er det motoren som ofte blir begrensningen. Jeg har pusset opp og solgt et par, men har nå bare en. Dette er en amerikansk modell med gearoverføring i stedet for reim, smudeste maskinen i parken. Ikke til salgs.

 

K'en i 201K står for Kilbowie, nesten alle som ble solgt på det norske markedet ble produsert i Skottland. 

 

Forbruksmateriell - nåler og undertrådsspoler - er standard. Det er lett å skaffe tilleggsutstyr. 

 

Det skal mye til å ødelegge en 201. Går den rundt, ikke er rustet i filler og generelt ser ok ut, er den antagelig ok. Det som oftest må byttes, og som er kritisk - ikke bare for funksjon, men sikkerhetsmessig - er gamle, smuldrete ledninger. MÅ sjekkes.

 

Som sagt, en veldig god symaskin, men primært en skreddermaskin. Knalla på, det er vanskelig å drite seg ut med de prisene som er på Finn nå. Får du problemer, kontakt meg.

 

 

Thostr skrev 44 minutter siden:

Jeg har overtatt en eldre Singer 401G. Den hadde ikke sett service på en god del tiår, så jeg rengjorde og smurte den opp. Må si jeg ble ganske imponert over hvor mekanisk robust denne maskinen virker, og den får Sailrite-maskinen til å framstå som en gammeldags tanks i forhold til hvor 'smooth' den er å sy med. Stillegående, sterk og presis. Til maritim kanvas og det meste som ikke er svært tykt og vanskelig å sy i så tror jeg Singeren er overlegen. Men jeg vil ikke utsette den for mange lag med seilduk. Så tror det kan være en bra idé å ha to maskiner. Mulig 201-en kan være en sweet spot mellom disse, men den har vel ikke sikksakk? Ikke en veldig stor begrensning forøvrig.

 

Takk så mye for veldig god informasjon fra begge to, nå føler jeg meg enda mer sikker på valget mitt.

Jeg skal i utgangspunktet starte med å reparere mitt bomtrekk og lage noen seilposer, etter det (når jeg forhåpentligvis lært kjenne maskinen) skal jeg ta meg an å lage en sprayhood/cockpitkalesje som er delbar med glidlås, avtagbare sidemoduler med vinduer etc.

 

Det blir både spennende å gøy å lære seg noe nytt må jeg si :thumbsup:

 

Om jeg støtter på noen problemer skal jeg ta kontakt @Steihy, det er jo ikke utenkelig at det skjer..

Link to post
Share on other sites

Har ei snart 70 år gammal Singer 201. Nydeleg handverk. Syr berre rettsaum, men det er greitt til kalesjearbeid som var det primære hjå meg. Hatt litt trøbbel med å få justert undertråden, men får det stort sett til greitt. Har også kjøpt ein walking foot på ebay som uorginalt tilleggsutstyr, men har ikkje prøvd ut dette enno. 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 2 timer siden:

Jeg har overtatt en eldre Singer 401G. Den hadde ikke sett service på en god del tiår, så jeg rengjorde og smurte den opp. Må si jeg ble ganske imponert over hvor mekanisk robust denne maskinen virker, og den får Sailrite-maskinen til å framstå som en gammeldags tanks i forhold til hvor 'smooth' den er å sy med. Stillegående, sterk og presis. Til maritim kanvas og det meste som ikke er svært tykt og vanskelig å sy i så tror jeg Singeren er overlegen. Men jeg vil ikke utsette den for mange lag med seilduk. Så tror det kan være en bra idé å ha to maskiner. Mulig 201-en kan være en sweet spot mellom disse, men den har vel ikke sikksakk? Ikke en veldig stor begrensning forøvrig.

 

Et spørsmål til, opplever du din 401G maskin som sterk nok for å sy en kalesje med? (fant en i Oslo av den typen så ble plutselig usikker på 201 vs 401), er 201 sterkere men 401 har zigzag søm?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg har ikke prøvd, men med mindre du har 6+ lag av f.eks Sunbrella så vil jeg tro at det går helt fint. 401G er en maskin med 'brodering'-funksjoner dvs den kan gjøre sikk-sakk og nærmest utallige mønstre. Maskinen er 'all metal' med ett unntak nært motoren hvor det er et plast-tannhjul som visstnok sjeldent har problemer. 

Jeg vil tro at 201 er sterkere men vet det ikke sikkert. Tror 401G er nok mer en hjemmemaskin enn 201.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, ne.andersson said:

Det blir både spennende å gøy å lære seg noe nytt må jeg si :thumbsup:

 

Sying er fantastisk vintersyssel, og nyttig å kunne for alle båtfolk og selvsagt særlig seilere. Jeg kommer til å lage meg ny kalesje og bomtrekk (ev. lazy bag) til neste høst. På 'muligens'-listen står å sy nytt seil til min Amble A55, om erfaringene skulle tilsi at det er behov for dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en Singer 401G maskin som fungere helt topp. hadde tenkt til å bruke den til å sy over noen kalesjesømmer i løpet av vinteren. Ser nå at lengste sting lengde er 6 sting pr tomme. Det blir kortere enn stingene som er på kalesjen. Vurderer å investere i en annen god gammel maskin. Har sett litt i instruksjonsbøker til andre eldre singer maskiner. det virker som de fleste/ mange har 6 sting pr tomme som maks.

Er det noen som har eldre Singer (evt andre merker også) som har mulighet for lengre sting lengde? eller må man over på industrimaskiner da?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...