Jump to content

Tips. Symaskin til båten.


Mix

Recommended Posts

Selv kjøpte jeg en Pfaff 360 her om dagen. Imponerende maskin og mekanikk. Blir spennende å se hvor godt den fungerer på tyngre stoffer. Blir litt reparasjoner og div på sprayhood og bomtelt i første omgang. 

Hvilken type nål og tråd vil dere anbefale til denne maskinen, kalesjearbeid? 

Jeansnål muligens?

Norsk leverandør av bra tråd?

(Litt overkill å sende fra Sailrite i første omgang)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
7 hours ago, fs said:

Selv kjøpte jeg en Pfaff 360 her om dagen. Imponerende maskin og mekanikk. Blir spennende å se hvor godt den fungerer på tyngre stoffer. Blir litt reparasjoner og div på sprayhood og bomtelt i første omgang. 

Hvilken type nål og tråd vil dere anbefale til denne maskinen, kalesjearbeid? 

Jeansnål muligens?

Norsk leverandør av bra tråd?

(Litt overkill å sende fra Sailrite i første omgang)

 


Ja 360 er en nydelig maskin, maskineringen til fabrikken i Kaiserslautern er imponerende. Er to plast-tannhjul på denne, men er meget sjeldent at de skaper kvalme. Broderi-enheten har begrenset verdi for oss båtfolk, men det er jo bare å la være å slå den på.  Roterende krok også, så svært pålitelig sting-formasjon. Hvis du virkelig vil gå til torgs så kan du bruke PTFE-tråd med denne, f.eks Gore sin Tenara-tråd. Er mange maskiner som ikke fikser akkurat den øvelsen... Selv bruker jeg polyester-tråd og er happy med det. Jeg har kjøpt 4km-spoler fra Sailrite og fra div eBay-sjapper, så kan ikke hjelpe deg helt med tråd-leverandør her i landet. Men du finner det nok flere plasser som fra kalesjefix.no osv. 

 

Jeg har en 260 som jeg har sydd med 40-tråd (Tex 70/v69). 100/16 eller 110/18-nål. Tror ikke jeg ville prøvd med noe tykkere tråd, underspole-størrelsen begrenser også litt. 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Takk for svar vedrørende trådtykkelser.

Har søkt litt og ser det går mest i 25 og 30 tråd. Mest ideelt ville vel vært bomullsomspunnet polyestertråd, men antar at det vil bli i tykkeste laget for men vesle 360. Antar at bomullsgreia ikke vil være avgjørende i og med at også kalesjestoffet utvider seg ved fukt/nedbør.

Tenker å gjøre noen tester med 30, polyestertråd først, så tar jeg det derfra.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
14 hours ago, fs said:

Hei igjen

Takk for svar vedrørende trådtykkelser.

Har søkt litt og ser det går mest i 25 og 30 tråd. Mest ideelt ville vel vært bomullsomspunnet polyestertråd, men antar at det vil bli i tykkeste laget for men vesle 360. Antar at bomullsgreia ikke vil være avgjørende i og med at også kalesjestoffet utvider seg ved fukt/nedbør.

Tenker å gjøre noen tester med 30, polyestertråd først, så tar jeg det derfra.


Jeg bruker tråd som er tvunnet slik at vanngjennomtregning redusers/unngås, så kalt "non wicking thread". Ser ut til å ha funket bra så langt. Bruker også akryltape på en del av det jeg syr for å holde det sammen og samtidig oppnå vanntette sømmer.

 

Går an å prøve seg, men jeg har ikke hatt suksess med så tykk tråd som 30 på hjemmemaskiner. 40-tråd går greit, og regnes som en maks trådstørrelse også på litt kraftigere maskiner som Sailrite LSZ-1. Kan hende det funker med riktig nål. 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen, det var et godt tips. Skal se om jeg finner noe slikt. Ebay er jo et alternativ, men ønsker ikke å kjøpe flere kilometer, i hvertfall ikke før jeg har konkludert skikkelig hva som fungerer best.

Tape blir det uansett, gjør alt mye enklere mht tilpasninger også. Ser at det blir brukt også av de profesjonelle 👍

 

 

Link to post
Share on other sites

Angående tråd, så har jeg brukt Gutermann Extra Strong. Fåes overalt i alle farger. Bjørnetråd fra Selfmade er også billig og sterk. Begge typene er polyestertråder og går lett i alle maskiner. Det beste ville vært bomullsomspunnet polyestertråd. Men vi lever ikke alltid i en perfekt verden, kun den beste mulige, for å sitere Leibniz

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Gabi skrev On 22.1.2023 at 20.36:

Da har vi bestilt en slik Singer heavy duty. Håper den fungerer bra nok, vi får teste og se!

Og denne fungerte helt fint! Var grei å bruke og vi har fått sydd det vi trengte. Da kan den brukes videre også når neste søm rakner eller vi må bytte et vindu!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...