Jump to content

Tips. Symaskin til båten.


Mix

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle tipse om symaskin til båten.

Har du fått beskjed om å ligge unna husets symaskin så er kanskje dette løsningen.

Symaskin til kalesje rep. puter etc. har vært diskutert her før. Og Janome Easy Jeans har blitt anbefalt av flere her inne, men den er ganske dyr 5-6000 kroner.

Coop Obs har nå kommet på markedet i Norge med en Toyota Super Jeans symaskin. Det er en sterk enkel mekanisk symaskin som tygger 12 lag jeans stoff som smør. Og prisen er kun 1290.-

Jeg har testet den på flere lag Markilux kalesjeduk med Schmetz jeans nål størrelse 18/110.

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/elektronikk/symaskiner/toyota-superj15

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle tipse om symaskin til båten.

Har du fått beskjed om å ligge unna husets symaskin så er kanskje dette løsningen.

Symaskin til kalesje rep. puter etc. har vært diskutert her før. Og Janome Easy Jeans har blitt anbefalt av flere her inne, men den er ganske dyr 5-6000 kroner.

Coop Obs har nå kommet på markedet i Norge med en Toyota Super Jeans symaskin. Det er en sterk enkel mekanisk symaskin som tygger 12 lag jeans stoff som smør. Og prisen er kun 1290.-

Jeg har testet den på flere lag Markilux kalesjeduk med Schmetz jeans nål størrelse 18/110.

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/elektronikk/symaskiner/toyota-superj15

 

Bra, vurderer en slik.

Men syr den kalesjevinduer og kantbånd (skai?) også?

 

Hilsen

Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har sydd kalesje på lignende maskin (singer heavy duty) og det går stort sett fint.

Det største problemet er "gapet" på maskinen, når man skal ha med mye stoff inni der.

Det kan jeg tenke meg. Men skal du ha proff maskin med stort "gap" snakker vi ikke 1290 spenn.

Jeg ville bare tipse båtfolket om et rimelig alternativ på en sterk mekanisk maskin.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig bra tips! Googlet og leste litt før jeg kjøpte en Singer for to-tre år siden for noe over tusenlappen på Smartclub som også "tar unna" det meste med jeansnål. Har byttet vinduer i spryhood, sydd kantbånd og x lag med den uten noen problemer. 

 

Så det er faktisk noen billigmaskiner som klarer jobben. Men googleresarch er nok viktig før man kjøper. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir det skikkelig ok søm med pene sting fra denne Toyota maskinen? Kjøpte en annen maskin for noen år siden, den klarer fint å sy 2-3 lag kalesjestoff, eller vindu, men sømmen ser ikke ut i motvind. Har forsøkt det som er av mulige innstillinger, men det blir ikke bra. Derfor har jeg lyst til å prøve en annen da jeg skulle ha sydd noen kantbånd i år. Og denne Toyotaen var fristende til en billig pris.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har testet til nå gir den fine sømmer.

Det er viktig å stille inn riktig spenning av overtråden når du syr i krevende stoffer, kanskje det er det som er problemet ditt ? Får du ikke stillt inn nok spenning på maskinen din kan det være en løsning med en ekstra tørn på tråden rundt trådguiden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og hvis man har plass og interesse, og mulighet å legge litt mere i så ligger det noen solide industrimaskiner på finn også. 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75286305
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84781342
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83858001

Rettsøm de fleste her da.

Trippeltransport, dvs at både nål, en fot, og undertransportøren trekker stoffet, noe som gjør det til en fryd å sy i tunge stoff i flere lag. Har selv en Adler 467 som er i to av annonsene og planer om å sy ny sprayhood og cockpitkalesje til neste år.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hmm. Spørs om det blir en tur til obs, ja. Har jeansnål til den maskinen jeg har i dag, men den har hatt en tendens til å knekke. Hva slags nål, og hvilken str er best å bruke?

 

Det er jeg jaggu ikke sikker på utover at jeg kun har knukket en nål selv. Kjøpte tre stk så jeg har noen å gå på :-) Og om jeg ikke husker feil så knakk den fordi jeg bevegde emnet og bøyde nåla før jeg sydde videre. Mao brukerfeil fra meg. 

Link to post
Share on other sites

Har Janome Easy Jeans men den er håpløs trang under pressfoten. Men den syr jo enkelt gjennom alt en klarer å få inn der. Et annet problem med disse små maskinene er at rommet på innsiden av nålen er håpløst lite slik at en faktisk ikke klarer å sy på større tekstiler. Er nå på jekt etter en skikkelig proff maskin med tynn lang frifot så da blir det vel noen slags skomaker maskin.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden fra desember. Har nylig kjøpt en slik Toyota Super Jeans (SJ15EU). Har testet en del hjemme nå og denne fungerer imponerende bra. Spiser seg gjennom mange lag stoff, skai osv. Masse justeringsmuligheter og veldig viktig - automatisk tråd-gjennom-nåla. Kan også sveives manuelt når det er trangt og vanskelig. Utfordringen er at skredderen på igjen måte holder samme standard. Skal bruke vinteren på å gjøre noen småreparasjoner og tilpasninger på kalesjen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Holder på å sy ny kalesje og har brukt en eldre 60 talls Singer seilmaker symaskin. Den klarer fint flere lag kalesje duk og har brukt #69 (T70) polyester bonded tråd.

Eneste problemet var at det kun er understransport og ved store flater duk blir det vanskelig å få en rett søm, må sy sakte og holde duk på plass.

Har lenge vært på jakt etter en industrimaskin og fant til slutt en Singer 211 på Finn. Det er mange kopier av den, Brother, Consew, Juki m.fl.

Den trengte litt service og olje da den hadde vært ubrukt de siste 10 år.

Det er såkalt "compound feed", trippel feed, dvs at det er overtransport med labb og nål i tillegg til den vanlige undertransport.

syr man en kalesje er det lettere å få frem duk og en rett søm. Lengste sting er ca 7-8 mm. Den syr og gjennom flere lag skinn og lær.

Det er en tre fase motor og jeg har koblet en start kondensator 25uF/450volt, på så den kan brukes på 230 en fas. Motoren er en clutch motor med turtall på 2700 rpm. Det betyr at maskinen kan sy ca 2700 sting i minuttet. Dette er altfor fort når man syr en kalesje, så man må trå varsomt på pedalen. Har en annen Singer motor på 1250 rpm som skal monteres. Om det ikke blir sakte nok, kjøper jeg en synkron motor som starter fra 0 rpm.

Det er og mulig å koble på labb løft med pedal.

Tråd tykkelse som passer best er #92 (T90), den er justert for det. Har prøvet litt med #69 tråd, men blir litt tynn.

Nål type er 135/17 125. Har og nål for sknn og lær.

Her er et Youtube klipp fra samme maskin. Syr som en drøm. Alle syproblemer er borte. Kostet kun kr 3000,-

 

 

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Fikk en anbefaling fra en i Lillehammer som selger brukte symasiner. Han anbefalte en Husqvarna mod 6440. Den er kraftig, har reduksjonsgear og 6mm stinglengde.

Vedkommende er på finn.no ofte 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har vurdert å bytte reimskve også om det ikke hjelper med å bytte ut motoren med den som har 1250 rpm.

Hvor får man mindre reimskive ?

Ellers er Singer 211 maskinene helt perfekte til kalesje og i tillegg syr sikkert uten problem skinn og 10mm lær.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Langedahl, hvor stor var den skiven som satt der og hva byttet du til ? Hadde du en motor med 2700 eller 1250 rpm (ca) ?

På min maskin  er det nå 70mm diameter og har funnet en på eBay på 45 mm. Det kan nok hjelpe, kanskje ned på halvparten.

Men fortsatt kan det bli for kjappt. Det er akkurat i starten man må passe på og holde igjen så den ikke farer avgårde.

En synkron motor starter på 0 rpm og kan sy ett og ett sting.  3-fas motor er bra i en fabrikk som syr skjorter eller bukser hele dagen lang.

En synkron motor på 4-500 watt med turtalls regulering koster rundt 1000 lappen inkl fraktfra Kina, så det blir det litt senere.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe meg en maskin for å lage kalesje-detaljer. Det ryker jo vinduer og glidelåser altfor ofte, så det hadde vært greit å kunne fixe det selv. Men hva er det som trengs av overfot/underfot/trekk/ osv osv. Jeg er fullstendig blank på begrepene og hva det betyr i praksis, så om noen kunne forklart meg hvilke funksjoner og finesser jeg bør passe på at er med så blir jeg takknemlig. 

Link to post
Share on other sites

Nordan, skal du bare reparere den gamle kalesjen på båten din, kan det holde med en vanlig husholdnings maskin.

Det er en del eldre Singer maskiner på finn.no som sikkert kan brukes. Med en jeans nål kan man sy flere lag kalesje duk.

Det bør brukes polyester tråd (#69 passer jeans nål 100) som er behandlet for å tåle uv stråling, da holder tråden  mange år.

Skal du lage en hel båtkalesje er en industrimaskin det eneste som gjelder. Den bør ha compound feed, tripple feed eller walking foot/needle.

Dvs at foten er med på å trekke frem duken. Det er lettere å sy kalesje med store flater da maskinen trekker frem duken på over og undersiden og man bare

trenger styre så det blir en rett søm. 

Du kan se mange videoer på Yutube om å sy og lage båtkalesjer. Søk på boat canvas.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...