Jump to content

Tips. Symaskin til båten.


Mix

Recommended Posts

Langedahl skrev On ‎24‎.‎05‎.‎2017 at 9.20:

Reimskive får du hos tools,Økonomideler ol, men må tilpasses,det er splines på motoren. Tenkte å kjøpe servomotor,de har jo blitt rimlige.

Med Singer 211 kan man sy "Kryssfiner" :-)

 

Har byttet motor til en som har 1450 rpm. Stor forskjell fra 2700 rpm.

Med en mykere clutch på den nye motoren og lavere turtall kan jeg sy ett og ett sting. Nå er det helt perfekt.

Servo motor trenger jeg kanskje ikke nå. Får vurdere litt senere når jeg har sydd litt, servo motor fra kina koster bare en tusenlapp.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har i dag en stoe kalesje som er ca 10 år, så det synger på siste verset både her og der. Har vært inne for sying av sømmer, skiftet en del vinduer og  glidelåser, men det gir seg igjen. Så arbeidet kan i så fall bli omfattende. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Toyota super jeans fungerte på Jeans, men ikke kalesje.. 

Min mening:

- Det ble for tungt for maskinen, klarer ikke å penetrere 2 lags kalesje stoff +teip(må hjelpes i gang for hånd). (1 lag + plast vindu gikk.)

- Maskinen er for lett, den flytter seg selv med anti skli matte.

- Fotpedalen var også en lett plast dings, noe som gjorde det vanskelig når en står å balanserer x antall kvadrat med kalesje.

- Stingene blir for tette.

 

Fikk gjort jobben, med det ble langt ifra perfekt. Mikk makk..

Hadde ikke kjøpt denne maskinen til kalesje sying igjen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
aileenll skrev 11 minutter siden:

Kjøpte Toyota super jeans. Den er langt fra super. Nå syr den ikke et eneste sting, og om den prøver så henger overtråden seg fast i undertrådspolen! Helt ubrukelig!

 

Da vil jeg tro noe er ødelagt, ellers bør du reklamere.

Jeg sydde nytt trekk til 4 strandstoler med Toyota Super Jeans.

Brukte markilux kalesje duk. Maskinen funker bra den.

Men det er ikke noen industrimaskin.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en 6440, men opplever den ikke som spesielt sterk til formålet. Er på leit etter maskin da jeg ikke ville begynne på jobben med den. 

 

Toyotaen virker mer lovende(?) .... Eller en industrimaskiner som koster det mangedobbelte selv brukt i tvilsom stand på finn.

Link to post
Share on other sites

Har en Toyota superjeans xl26 jeg har prøvd å sy kalesjen med. To ganger har undertrådholderen røket og sømmene ser ikke ut..

Nei dette overlater jeg til dem som kan det:lol:

 

 

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Janome Easy Jeans den syr veldig fint og stikker gjennom alt en klarer å få inn under tryklabben. Men det er heller ingen industrimaskin max høyden under trykklabben er for liten når det blir mange lag med ryk duk, frifoten er for kort slik att rommet til stoff innvendig blir for lite om en skal sy noe stort.

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 10 timer siden:

Har en 6440, men opplever den ikke som spesielt sterk til formålet. Er på leit etter maskin da jeg ikke ville begynne på jobben med den. 

 

Toyotaen virker mer lovende(?) .... Eller en industrimaskiner som koster det mangedobbelte selv brukt i tvilsom stand på finn.

Det gikk en tråd om Sailrite kloner her tidligere.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Mix said:

Det gikk en tråd om Sailrite kloner her tidligere.

 

Takker..Pløyer gjennom
Nå får det bli et år til med småflikking, men så er det ny kalesje......og puter med.
Slik sett kan det legges inn litt kroner i en grei maskin om det betyr mye penger spart

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

 

15 minutes ago, Bårdp said:

Har sett lit på maskiner og kommet til at skal jeg ha noe som er vesentlig bedre en den Janome Easy Jeans jeg har nå går det fort minst 50 båtlapper. Men en kan jo fra tid til annen gjøre et kupp på Finn

 

Kjøpte Sailrite Ultrafeed LSZ med en haug extras(bord bla) i høst, kom på under 30k ink moms og frakt levert hjem.
Janome Easy Jeansen har ikke sydd et sting siden..

Link to post
Share on other sites

Og her, en Singer 66 fra 30 tallet (nok 100,-) og storseilet til en Junker 22 fra 70 tallet. (nok 8000,- båten, ikke seilet ) Det gikk, men det ble stygt.

 

De fleste symaskiner har styrke til å trenge gjennom stoffet og låse stinget. Når sømmen blir stygg, nålene brekker eller andre @%%$=@heter skjer, er det fordi transporten ikke klarer jobben. I rettsøm går nåla bare opp og ned, i sikksakk går den i tillegg rett sidelengs. Det er transporten som bestemmer sting og stinglengde. Det har flere beskrevet tidligere i  - eeeeh - tråden. Stoffet blir for stivt, for glatt, for tungt...Transporten, som jo bare er de ruglete platene under stoffet, spinner. I mitt eksempel (bildet) måtte jeg hjelpe transporten manuelt, altså trekke seilet for hånd. Det blir stygt som f, og sømmen blir ikke så sterk som den skal være. 

 

For de som søker industrimaskin på Finn for å sy seil, kalesjer og andre kraftige, stive stoffer - en oppklaring rundt begrepet. Industrimaskin betyr at maskinen er bygget for industrielt bruk, ikke at den syr spesielt kraftige materialer. Se på finskjorta. Tenk på maskinen som syr de nydelige stingene med 4 - 6000 sting i minuttet, hele dagen, år etter år. Fin nål, fin tråd. Topp syere, du og jeg hadde hatt nok med å holde oss fast. Fantastisk maskin, men uegnet til vårt bruk. Selve betegnelsen industrimaskin betyr absolutt ingenting, med mindre du vet hvilken industri maskinen var bygget for. En industrimaskin har heller ikke nødvendigvis lenger arm, eller mer plass til materiale mellom nåla og kroppen på maskinen. Er den beregnet for tynt stoff, er den ikke høyere under trykkfoten enn en husholdningsmaskin. 

 

Vi trenger en maskin som gjør det vi trenger, uavhengig av betegnelse. Som Chris284 og flere har sagt over, det beste er en form for total transport, compound transport, nåletransport eller walking foot, som trekker hele sømmen uten glipp. Det går an å sette overtransport (walking foot) på husholdningsmaskiner, men det blir litt som å sette en dreiebenktilsats på en hånddrill eller elte brød med en miksmaster. I tillegg trenger vi kontroll, og mye kraft i lav hastighet, jf tidligere beskrivelse av skifte av remskiver, etc.

 

En brukt, generell sikksakkmaskin som Singer 211, eller - sikle - Bernina 217, er glimrende kjøp. Litt opp i pris, så kan de kommersielle leverandørene levere overhalte nyere innbyttemaskiner. For de som har plass til en liten industrimaskin hjemme, finnes det mye billigere løsninger enn de 50 båtlappene Bårdp frykter.

 

Alt dette har vært skrevet her før, dette var et forsøk på å samle det. Nå kommer det jeg egentlig lurer på, om noen fremdeles henger med.

 

Det ser ut som det fremdeles bare er Sailrite eller klonene (Reliable Barracuda, Rex, etc) som leverer en transportabel (integrert motor) sikksakkmaskin med walking foot, som kan brukes ombord. Jeg sikler på en , men de er dyre. SamH har betalt i underkant av 30K for sin, mens Grønnskollingen slapp unna med 16K. Det hadde vært nyttig å vite om det er pga forskjellige leverandører, eller om det er pga mer tilbehør el?

 

Og så til slutt: Er det noen som har fått erfaring med noen av klonene siden sist det var et tema?

 

 

 

 

 

20170720_130351.jpg

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Quote

SamH har betalt i underkant av 30K for sin, mens Grønnskollingen slapp unna med 16K


Basepakka mi var denne: https://www.sailrite.com/Sailrite-Ultrafeed-LSZ-1-PREMIUM-220V-European-Walking-Foot-Sewing-Machine
Resten er goodies, extras, frakt og moms. Responsen kom som et reaksjon på Bårdps frykt for 50k+. Sailrite er det svjv bare Sailrite som leverer. 

Første prosjektet mitt med den var vinterbomtelt med utgangspunkt i Biltemas "heavy" presenning. Den sydde glatt 6-lag av den + tape, sleit litt med 6mm tau i tillegg, men litt kreativitet så fiksa den det og. Jeg har også sydd nye sailbager, i relativt tynt stoff, funker likeså bra. Den står nå for tur til å produsere sofaputer ol innvendig i møbelstoff. Så langt er jeg dritfornøyd,. Janomen er  fullstendig utfasa og ender for min del på Finn så fort jeg gidder å gjøre noe innsats for å bli kvitt den.

(Biltemapresenningen strekker seg forøvrig en god del, så den er ikke et godt valg for "skreddersydde" løsninger)
 

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting du ikke har nevnt, @Steihy, det er at småmaskinenen gjerne kke har nåleholder stor nok for nåler med trådspor. Om tråden kan "gjemmes" i en egen kanal på nålsiden når nålen presses igjennom skal det mye mere til før den flises opp, eller bindes av tapen om en bruker det. ( Tråkletape, det er en gudegave for symannen ;)

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 3 timer siden:

SamH har betalt i underkant av 30K for sin, mens Grønnskollingen slapp unna med 16K. Det hadde vært nyttig å vite om det er pga forskjellige leverandører, eller om det er pga mer tilbehør el?

 

Kan se ut som at det var bordet som var den største forskjellen. Kjøpte direkte fra produsent i statene.

 

seperator
Part # Qty. Description Price Amount
9960 1 Thread Assortment Pack $45.35 $45.35
220603 1 Sailrite Ultrafeed LSZ-1 PREMIUM (220–240V) Walking Foot Sewing Machine $1249.00 $1249.00
      Subtotal: $1294.35
      Shipping: $153.01
      Tax: $0.00
Promo: FREESHIP718   Order Total: $1447.36
 
seperator
 
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen jeg har nå lest alle kommentarer og lener mot å kjøpe meg en gammel Singer sikksakk maskin, mitt utgangspunkt er jo bare at jeg skal sy et bomtrekk og en muligens en kalesje.

 

Kan dere være helt ærlige med meg nå, jeg er en nevenyttig kar som fikser alt fra motor-bytte til skroggjennomføringer selv, MEN jeg har rørt en symaskin siden 6 klasse som dessverre begynner å bli noen år siden. Tror dere ar jeg klarer å lage en OK kalesje til min Maxi 95a?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, ne.andersson said:

Tror dere ar jeg klarer å lage en OK kalesje til min Maxi 95a?

Det tror jeg du klarer. Tilslutt.
Begynn med noe enkelt, seilsekker feks, så bomteltet før kalesjen. DIY-videoene til Sailrite er gull, uansett maskin.

https://www.sailrite.com/How-To-Projects-Guides/Projects-and-Tips/Learning-to-Sew
https://www.sailrite.com/How-To-Projects-Guides/Projects-and-Tips/Marine-Projects

Link to post
Share on other sites

Jeg er bedre på symaskiner enn på mønster og søm, og vil ikke svare på hele spørsmålet. Men hvis det er selve symaskinen og bruken av den som er den første bøygen, så fikser du det fint. Det er jo en god start, uansett hva du skal gjøre med den. 

Jeg gir gjerne litt grunnleggende veiledning til alle som bor i nærheten (Eidsvoll, hjemme eller Haugesund, båtplass) og sliter litt med gamle maskiner, bare det ikke er elektronikk involvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...