Jump to content

Tips. Symaskin til båten.


Mix

Recommended Posts

nordan family 27 skrev 43 minutter siden:

Har hatt 2 slike 201 som avbildet. Mine var også brune. Fantastiske maskiner, til lave priser. Gjelder bare å ikke overdrive trådtykkelsen, det er tross alt ikke en industrimaskin. Klarte flere lag med kalesjestoff og kanting, men måtte hjelpes litt innimellom. 

ser i manualen at lengste sting lengde er 6stk pr tomme på 201K også. Da er det likt som på min 401G. 

Tror nok den også skal klare mindre kalesje jobber, men skulle likevel gjerne hatt lengre sting for å "matche" eksisterende..

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, _Bliss_ said:

Har en Singer 401G maskin som fungere helt topp. hadde tenkt til å bruke den til å sy over noen kalesjesømmer i løpet av vinteren. Ser nå at lengste sting lengde er 6 sting pr tomme. Det blir kortere enn stingene som er på kalesjen. Vurderer å investere i en annen god gammel maskin. Har sett litt i instruksjonsbøker til andre eldre singer maskiner. det virker som de fleste/ mange har 6 sting pr tomme som maks.

Er det noen som har eldre Singer (evt andre merker også) som har mulighet for lengre sting lengde? eller må man over på industrimaskiner da?

 

4mm er vanlig makslengde på husholdsmaskiner, kjenner dessverre ikke til maskiner som har lengre sting-lengde av de gode gamle solide maskinene. Sailrite Ultrafeed har 6mm. Jeg ville ikke vært så bekymret over å bruke 4mm sting-lengde på en kalesje. En større bekymring er transport av materialet, som fort blir for svakt på en husholdsmaskin som nesten alltid bare har undertransportør (er noen unntak, som Pfaff 122x). Igjen er Sailrite Ultrafeed et bra valg, siden den har overtransportør ('walking foot'). Om du har god plass og ikke har behov for å ha en portabel maskin så finnes det en god del industrimaskiner som man kan få tak i rimeligere. Men overtransportør og ok sting-lengde må man lete litt for å finne...

 

Jeg har to eldre Pfaff industrimaskiner og 3 husholdsmaskiner, samt en Sailrite Ultrafeed (LSZ-1). Bruk over en del tid tilsier at Ultrafeed'en virkelig dekker de fleste behovene, kanskje med unntak av finere sying hvor en Singer 401G/210K er utmerkede valg. Men er veldig glad i min Pfaff 481G industrimaskin som har nåltransport og syr meget pent (maks 4mm sting-avstand igjen...)

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 1 time siden:

 

Dessverre så blir dette som leketøy å regne hvis man syr tyngre stoffer, og er en bra løsning for lettere stoffer. 

 

Jeg kjøpte en sånn til min Singer 201k, det var stor forskjell på å sy med og uten med tanke på hvor god maskinen var til å dytte/trekke i stoffet. Men selvfølgelig ikke like god som en industrimaskin med samme funksjon.

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Båtglad-mann said:

 

Jeg kjøpte en sånn til min Singer 201k, det var stor forskjell på å sy med og uten med tanke på hvor god maskinen var til å dytte/trekke i stoffet. Men selvfølgelig ikke like god som en industrimaskin med samme funksjon.

 

Ja en sånn 'walking foot' har helt klart noe for seg for vanlig sying. Pfaff har en noe mer robust løsning kalt IDT, som finnes bl.a. på Pfaff 1222. Men når man syr tykkere stoffer som 650 grams presenningmateriale og med store stykker, ja så er det ikke i nærheten av å holde.


Majoriteten av industrimaskiner er ikke laget for heavy duty-formål. Det er noe å være obs på hvis man prøver seg på en industrimaskin. Tror ikke alle er helt obs på dette. Det man må lete etter er industrimaskin for 'heavy duty'-sying med walking foot eller unison feed (kombinasjon av nåltransport og overtransportør). Eller en Sailrite Ultrafeed.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er i gang med at sy en kaleche til en Flipper 510. Stoffet jeg syr i, hedder Sunbrella Plus, og maskinen jeg bruger, er en Pfaff 295-1 fra engang midt i 70'erne. Maskinen har en relativt kraftig mekanik og en motor, der kan træde igennem syv lag skai/kunstlæder uden at gå i stå eller skulle hjælpes (det opdagede jeg da jeg syede nye hynder); det rækker rigeligt til to-tre lag kalechestof. Kun hullet, hvor stoffet skal føres igennem maskinen (lysningen?), kan blive et problem ved større stykker, men til den lille Flipper, der går det endda.

Jeg syr uden overtransportør/walking foot, men jeg bruger dobbeltklæbende tape til at holde lagene sammen med (se linket). Det betyder også, at jeg er sikker på delene passer sammen inden jeg begynder at sy, at der ikke er huller fra nålene, der ellers skulle holde stoffet sammen, og der er god sikkerhed for, at samlingerne er vandtætte. Prisen bliver lidt højere, men jeg synes udgiften er overkommelig set i den store sammenhæng.

 

https://tm-materialer.dk/shop/102-lim-amp-tape/1604-sejltape-50-mtr/

https://tm-materialer.dk/shop/207-sunbrella/1533-sunbrella-plus-baaddug--kalechestof/

 

PS: Max 4mm stinglængde.

Redigert av mthoms
PS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at den har litt kort stinglengde. Da «krymper» kalesjen litt ekstra. Men når du vet det, så kan det hensyntas.

 

Jeg sydde vinduer, sømmer og glidelåser på denne «lille» kalesjen (som også gikk over flybridge):

 

F046D97E-5107-4807-BA33-EA0D7178446B.png.271502ae8dd6c3b08431115059b6304f.png

 

Delen bak flybridge (den bakre delen som ikke er lagt ned på bildet)var et sammenhengende stort stykke. Utfordringen er å «rulle smart» for å få plass til kalesjen i en så liten maskin som 201k. Det medgår da mye tid på å håndtere kalesjestykkene. Men god kalesjeteip og mini-klemmer bidrar godt. Samt at jeg av og til måtte sy i revers for å «komme til».

 

Nær sagt alle sømmene, og kanskje 1/3 av vinduer og glidelåser, samt et stykke av kalesjetaket, ble skiftet på en 201K i brun utgave fra 1950 tallet. 

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg skal prøve meg på  en 201 maskin da..

Fikk lånt meg en nyere Pfaff maskin som kunne sy sting med 6mm lengde. Den klarte ikke å håntere kalesjetråden. Ellers var det en topp maskin som kunne gjøre det meste av seg selv.

 

Har prøvd litt på en Singer 401 maskin nå. Den klarer greit flere lag med kalesje, men sliter litt med at sømmen ikke blir helt gjevn. Selv om jeg syr rett frem er det plutselig et sting som kommer skjevt ut ift søm.

Som på bilde under. Vil tro at dette er pga for kraftig stoff/tråd for maskinen.

Hvordan blir det på 201 maskin?

Klarer den greit rette linjer?

 

20211230_145432.jpg.f3543ebc8c9019b416997eff3fe32b11.jpg

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 3 timer siden:

Jeg har opplevde det samme med min Toyota symaskin, og tror det skylles feil/sløv nål i forhold til hvor kraftig stoff som sys. Det virker som om nålen ikke kan penetrere "tråden" i det vevde stoff, men "faller" ned på den ene eller den andre side av "tråden"

Har brukt  ny jeans nål 100/16, prøvde også 110/18. Samme resultat med det også.

Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev 9 minutter siden:

Har brukt  ny jeans nål 100/16, prøvde også 110/18. Samme resultat med det også.

Ja, da er det bare å lete videre. Jeg skiftet til en ny jeans 100/16 da jeg skulle sy noe waxed canvas, og innbilder meg det ble bedre, men si endelig fra hvis du finner en løsning på problemet.

 

NB! Kan det være slak i opphenget/slide mekanismen til nålen

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev On 30.12.2021 at 21.30:

Ja, da er det bare å lete videre. Jeg skiftet til en ny jeans 100/16 da jeg skulle sy noe waxed canvas, og innbilder meg det ble bedre, men si endelig fra hvis du finner en løsning på problemet.

 

NB! Kan det være slak i opphenget/slide mekanismen til nålen

Mulig det kan være slakk som gjør det. Kjenner litt bevegelse i armen som nålen sitter montert i, usikker på om det normalt sett er helt "tight"?

 

Thostr skrev On 31.12.2021 at 21.03:

 

Jeg synes dette bare ser ut som ujevn mating av stoffet, ikke et problem med maskinen.

Mener som i at jeg ikke har matet stoffet beint i maskinen? Jeg er en amatør bak symaskinen, så det er mulig:smiley:Likevel virker det som det skjer helt plutselig, samt at sømmen kan se skjev ut på  undersiden der hvor den er rett på oversiden..

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
37 minutes ago, _Bliss_ said:

Mulig det kan være slakk som gjør det. Kjenner litt bevegelse i armen som nålen sitter montert i, usikker på om det normalt sett er helt "tight"?

 

Mener som i at jeg ikke har matet stoffet beint i maskinen? Jeg er en amatør bak symaskinen, så det er mulig:smiley:Likevel virker det som det skjer helt plutselig, samt at sømmen kan se skjev ut på  undersiden der hvor den er rett på oversiden..


Det skal ikke være slakk i nåltransporten, så det er det greit å kontrollere hvor kommer fra (løse skruer?)

 

Ja jeg mente at du ikke mater stoffet beint i maskinen, som en mulig forklaring. Bruker du en kantguide som du holder stoffet mot? Det er lurt om det er viktig å ha rette sømmer. Når du sier at sømmen ser skjev ut på undersiden vs rett på oversiden, er det da flere lag med stoff? Dette oppstår gjerne med maskiner som kun har undertransport (mater stoffet vha 'feed dogs' under stoffet). For å redusere problemet kan det være aktuelt å stifte sammen stoffet ev bruke klyper for å holde stoffet sammen mens du syr (om du bruker stiftemaskin så er det viktig å unngå sy på stiftene - lett å knekke nålen da). 

Ellers er det lurt å bytte nål ofte. Jeg bytter til ny nål hver gang jeg begynner på et nytt litt større prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 1 time siden:


Det skal ikke være slakk i nåltransporten, så det er det greit å kontrollere hvor kommer fra (løse skruer?)

 

Ja jeg mente at du ikke mater stoffet beint i maskinen, som en mulig forklaring. Bruker du en kantguide som du holder stoffet mot? Det er lurt om det er viktig å ha rette sømmer. Når du sier at sømmen ser skjev ut på undersiden vs rett på oversiden, er det da flere lag med stoff? Dette oppstår gjerne med maskiner som kun har undertransport (mater stoffet vha 'feed dogs' under stoffet). For å redusere problemet kan det være aktuelt å stifte sammen stoffet ev bruke klyper for å holde stoffet sammen mens du syr (om du bruker stiftemaskin så er det viktig å unngå sy på stiftene - lett å knekke nålen da). 

Ellers er det lurt å bytte nål ofte. Jeg bytter til ny nål hver gang jeg begynner på et nytt litt større prosjekt.

 

Det kan se ut som det er slitasje som fører til slakken, det hjelper hvertfall ikke å stramme.

 

Jeg har prøvd med og uten kantguide, resultatet blir det samme.

Det blir også likt om jeg allerede har sydd sammen stoffet..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei! Jeg så en som anbefalte Pfaff 60. De er vel ikke så lette å få tak i, men jeg har en frittstående 360 som har zigzag som jeg har brukt til grove saker. Har også en Pfaff 360 med flere sømvalg, og den kan selges. Jeg har telefon 911 44 666 om noen vil kjøpe den?

Pfaff 360 IMG_6365.jpg Ser også at noen anbefaler Singer 201. Den har jeg også hørt mye bra om. Ellers har jeg to Janome med knekte velgermekanismer. Den ene var knekt så kjøpte jeg en dele maskin. samme feil der og ikke deler å få takt i! Kun hel "girkasse" ... Så gikk jeg over til Pfaff 1222 og fikk fine sømmer. Men den gamle gode 360 gjør også bra jobb, så den bruker jeg mest. Den går av seg selv nesten av gammel vane. Lite som kan gå i stykker. Plast er nesten ukjent på disse.

 

 

Redigert av Torbo2
Glemte litt tekst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Støtter at denne 360'en kan være et bra valg. Uten broderi-enheten (som den på bildet) så er det vel mest drivbeltet som kan være en svakhet. Jeg har en 260 som er mye samme maskinen mekanisk. Roterende krok er det også på disse, samme krok som på industrimaskiner fra Pfaff i denne perioden.

 

Pfafftastisk!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vi skal sy opp igjen noen sømmer på kallesjen i båten. Helt konkret-vil denne fungere til dette? Ser det er tilbud nå, så fristende å slå til!

 

 

https://www.symaskiner.no/singer/hd6335/singer-heavy-duty-6335-denim-symaskin-kraftig-symaskin?gclid=CjwKCAiA2rOeBhAsEiwA2Pl7Q7H1gy7BnMw-gLc_T7L__KbDNWYzHxPAKDRckDmBOQXLnqaNgFzmHBoCZ5MQAvD_BwE

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt fra noe ekspert, men har gjort meg noen  erfaringer med å sy luke-trekk og en liten lazy-bag.. Jeg har en Toyota Power fabriq 17, som likner mye på den Singer som du linker til. Og Toyota`en har ingen problemer med 4-5 lag med Sunbrella og et lag med webbing. Men trådtykkelsen kan være en begrensning. Min maskin liker ikke tråd tykkere en No 25, fungere bedre med No 36 (nål er 110). Så vil du ha samme kraftige tråd (og sting-lengde) som ofte er brukt av seilmaker må du kanskje få tak i en større/dyre maskin. 

 

Har andre bedre erfaring med tykkere tråd/nål kombinasjon vil jeg gjerne høre om det. Jeg håper jo egentlig jeg tar feil men hensyn til begrensningen til min symaskin.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...