Jump to content

Tips. Symaskin til båten.

Mix

Recommended Posts

Selv kjøpte jeg en Pfaff 360 her om dagen. Imponerende maskin og mekanikk. Blir spennende å se hvor godt den fungerer på tyngre stoffer. Blir litt reparasjoner og div på sprayhood og bomtelt i første omgang. 

Hvilken type nål og tråd vil dere anbefale til denne maskinen, kalesjearbeid? 

Jeansnål muligens?

Norsk leverandør av bra tråd?

(Litt overkill å sende fra Sailrite i første omgang)

Guest Thostr
7 hours ago, fs said:

Selv kjøpte jeg en Pfaff 360 her om dagen. Imponerende maskin og mekanikk. Blir spennende å se hvor godt den fungerer på tyngre stoffer. Blir litt reparasjoner og div på sprayhood og bomtelt i første omgang. 

Hvilken type nål og tråd vil dere anbefale til denne maskinen, kalesjearbeid? 

Jeansnål muligens?

Norsk leverandør av bra tråd?

(Litt overkill å sende fra Sailrite i første omgang)

Ja 360 er en nydelig maskin, maskineringen til fabrikken i Kaiserslautern er imponerende. Er to plast-tannhjul på denne, men er meget sjeldent at de skaper kvalme. Broderi-enheten har begrenset verdi for oss båtfolk, men det er jo bare å la være å slå den på.  Roterende krok også, så svært pålitelig sting-formasjon. Hvis du virkelig vil gå til torgs så kan du bruke PTFE-tråd med denne, f.eks Gore sin Tenara-tråd. Er mange maskiner som ikke fikser akkurat den øvelsen... Selv bruker jeg polyester-tråd og er happy med det. Jeg har kjøpt 4km-spoler fra Sailrite og fra div eBay-sjapper, så kan ikke hjelpe deg helt med tråd-leverandør her i landet. Men du finner det nok flere plasser som fra kalesjefix.no osv. 

Jeg har en 260 som jeg har sydd med 40-tråd (Tex 70/v69). 100/16 eller 110/18-nål. Tror ikke jeg ville prøvd med noe tykkere tråd, underspole-størrelsen begrenser også litt. 

Hei igjen

Takk for svar vedrørende trådtykkelser.

Har søkt litt og ser det går mest i 25 og 30 tråd. Mest ideelt ville vel vært bomullsomspunnet polyestertråd, men antar at det vil bli i tykkeste laget for men vesle 360. Antar at bomullsgreia ikke vil være avgjørende i og med at også kalesjestoffet utvider seg ved fukt/nedbør.

Tenker å gjøre noen tester med 30, polyestertråd først, så tar jeg det derfra.

Guest Thostr
14 hours ago, fs said:

Hei igjen

Takk for svar vedrørende trådtykkelser.

Har søkt litt og ser det går mest i 25 og 30 tråd. Mest ideelt ville vel vært bomullsomspunnet polyestertråd, men antar at det vil bli i tykkeste laget for men vesle 360. Antar at bomullsgreia ikke vil være avgjørende i og med at også kalesjestoffet utvider seg ved fukt/nedbør.

Tenker å gjøre noen tester med 30, polyestertråd først, så tar jeg det derfra.

Jeg bruker tråd som er tvunnet slik at vanngjennomtregning redusers/unngås, så kalt "non wicking thread". Ser ut til å ha funket bra så langt. Bruker også akryltape på en del av det jeg syr for å holde det sammen og samtidig oppnå vanntette sømmer.

Går an å prøve seg, men jeg har ikke hatt suksess med så tykk tråd som 30 på hjemmemaskiner. 40-tråd går greit, og regnes som en maks trådstørrelse også på litt kraftigere maskiner som Sailrite LSZ-1. Kan hende det funker med riktig nål. 

Angående tråd, så har jeg brukt Gutermann Extra Strong. Fåes overalt i alle farger. Bjørnetråd fra Selfmade er også billig og sterk. Begge typene er polyestertråder og går lett i alle maskiner. Det beste ville vært bomullsomspunnet polyestertråd. Men vi lever ikke alltid i en perfekt verden, kun den beste mulige, for å sitere Leibniz

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...