Jump to content

Slik ønsker vi ikke å ha det i skjærgården :


`MINA'

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Når jeg frekventerer mange uthavner og badestrender langs vestfold og østfold kysten oppdager jeg at det flyter av søppel som stammer fra Sverige. Det kan være tomme ølbokser av merket pripps blå, plast fra svensk grillmat, ramløsa, Prince med svensk tekst, bæreposer fra Maximat og selfølgelig et hav av kapsler , sneiper osv.

 

Kan det være svenskene som står for forsøplingen eller hva tror du Geir Frode?

 

Må nesten være det, som hevn for at de norske lykkejegerne som strømmer til Strømstad tømmer tankene sine i svensk farvann? ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vil tro at div eksisterende båtrelaterte avgifter, samt moms på dette skulle fint dekke litt opprydning og politi.

 

Det fikk meg øyeblikkelig til å tenke på gamle tante Olga (hvil i fred) som skulle betale meg etter at jeg hadde jobbet med å reparere og male stakittgjerdet hennes en hel dag. 

 

Med mye glede og store ord som "jeg betaler alltid godt for meg" overrakte hun meg en femmer, to kronestykker og en femtiøring. 

 

Dette var på 1990 tallet :-)

Link to post
Share on other sites

Alt dette er vel sakset fra nettavisen som har en useriøs redaktør med et helt spesielt syn som appellerer til en helt spesiell gruppe med samme syn. Facebook er på samme nivå. Vi tar dette med en klype salt GF.

 

 

Dette er ikke hentet fra Nettavisen. Link til dokumentasjon ligger ved hver sak, men som forventet gidder du ikke sjekke. Noterer meg det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

 

Sånn kan en fortsette å ramse opp i lang tid. Det er masse steder å hente penger til mere fornuftige tiltak her hjemme. Så vær så snill å spar meg for skatteøkninger før vi får kontroll på sløsingen.

 

 

 

Dine eksempler lukter typisk frp lang vei. Type "alt for mye forskning er dum", la oss finne de dummeste prosjektene og kose oss med de (anti- intellektuelt, anti-autoritært, kan ikke vi alle være ufaglærte da?) og "vil ikke gi penger til u-hjelp, meg, mine og mitt først og fremst samme pokker og uansett. Mao, urealistisk rent faktisk og praktisk. Blir aldri flertall for en sånn tankegang og praksis så det vil rett og slett aldri skje.  

 

Særlig ikke om formålet skulle være å rydde strendene slik at herr og fru fritidsyacht ikke skal skjemmes når de går i land. Kan ikke de som plages sånn rydde sjøl da, eller betale for det sjøl? 

 

En kan vel heller ikke se bort fra at "folk flest" muligens gir en lang f...  i at sneiper, tomme plastflasker og dritt fyller bukter og viker som en må ha båt for å komme seg til. 

Link to post
Share on other sites

På øya jeg frekventerer relativt mye i løpet av sesongen er det etablert renovasjon. Det står en 6-8 søppeldunker langs brygga og folket bruker de.

I tillegg er det satt opp stativ med søppelsekker og en plakat som oppfordrer besøkende til å rydde om de finner søppel på øya eller langs stranda.

Dette fungerer meget bra, men grunnen er kanskje at de som benyttes stedet er mye de samme menneskene. De ønsker selvfølgelig ikke å "drite i eget rede" og det fører til en pen og ren øy.

 

Nå er det selvfølgelig ikke slik at dette er gjengs for alle friområder, men med litt samarbeide mellom kommunen og de som frekventerer området blir resultatet bra !

Husk også at mange strender forsøples i løpet av vinteren, søppel kommer rett og slett drivende med sjøen og har ikke opprinnelse i Norge !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dine eksempler lukter typisk frp lang vei. Type "alt for mye forskning er dum", la oss finne de dummeste prosjektene og kose oss med de (anti- intellektuelt, anti-autoritært, kan ikke vi alle være ufaglærte da?) og "vil ikke gi penger til u-hjelp, meg, mine og mitt først og fremst samme pokker og uansett. Mao, urealistisk rent faktisk og praktisk. Blir aldri flertall for en sånn tankegang og praksis så det vil rett og slett aldri skje.  

 

Særlig ikke om formålet skulle være å rydde strendene slik at herr og fru fritidsyacht ikke skal skjemmes når de går i land. Kan ikke de som plages sånn rydde sjøl da, eller betale for det sjøl? 

 

En kan vel heller ikke se bort fra at "folk flest" muligens gir en lang f...  i at sneiper, tomme plastflasker og dritt fyller bukter og viker som en må ha båt for å komme seg til. 

Nå er du på særs tynn is, Pinkvin! Du kommer med beskyldninger du bør dokumentere!

Jeg kan ikke se snurten av frp her, bare sunn fornuft. Men synes du det er greit å sløse sånn med skattepengene våre, så bør du gå i deg selv først, ikke beskylde andre for noe som ikke stemmer! Eller er du, eller kanskje kjenner du noen av disse forskerne, og prøver å forsvare dette tullet? Slik form for forskning er tydelig sysselsetting, ikke noe annet. Dette er noe vi slett ikke trenger å bruke penger på. Det finnes massevis av andre grellere eksempler der ute også, bare du gidder å sjekke litt. Men det er vel for mye forlangt. Det er lettere å beskylde andre for noe politiske greier, istedet for å sette seg litt inn i pengesløsingen til stat og kommune. For der er det mye å finne! Og det er det jeg vil belyse. Penger vi sårt trenger til mye her hjemme.

Jeg har lagt ved linker til alt jeg har lagt ut.

Og mener du i fullt alvor at du synes det er greit å bevilge 8,9MILL på dette: "Blir folk i Midtøsten voldelige av været/klimaet?"

Eller denne :

Forskningsrådet har gitt 1,6 millioner skattekroner til en studie som ser på hvorfor rumenske filmer visstnok fikk en opptur rundt år 2006.  + + + + + + + ..

Men nå begynner vi vel å bevege oss litt for langt inn i poltikken her, og da er det sikkert ikke lenge før moderator er her.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende offentlig sløsing, og sysselsetting. Satt akkurat å så på dagsrevyen. Der var det en reportasje fra Dombås kafe eller gjestgiveri (tror jeg det var). De var altså plaget av offentlige tilsyn. De hadde I gjennomsnitt 18 slike tilsyn I året. Og de fleste I en eller annen ubehagelig form, som om de er kriminell,. med belærende og irettesettende holdninger som forstyrret bade personale og gjester. Innehaveren kunne fortelle at de brukte flere hundre tusen kroner hvert år for å imøtekomme dialogen med tilsynene.

 

Det er ikke vanskelig å forstå et det er nødvendig med tilsyn I endel virksoheter, men man gjør jo sine tanker om offentlig sysselsetting når man hører slikt

 

Ellers så holder jeg til I Tønsbergskjærgården og kjenner meg ikke igjen I at her er det mye søppel.

 

Så håper jeg virkelig at den som hevder at det er svensker som står for denne forsøplingen tenker seg om en ekstra gang, før han slenger ut slike påstander. Det du referrer til er jo typiske ting de fleste nordmenn på Harrytur drasser med seg hjem,

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå er du på særs tynn is, Pinkvin! Du kommer med beskyldninger du bør dokumentere!

Jeg kan ikke se snurten av frp her, bare sunn fornuft. Men synes du det er greit å sløse sånn med skattepengene våre, så bør du gå i deg selv først, ikke beskylde andre for noe som ikke stemmer! Eller er du, eller kanskje kjenner du noen av disse forskerne, og prøver å forsvare dette tullet? Slik form for forskning er tydelig sysselsetting, ikke noe annet. Dette er noe vi slett ikke trenger å bruke penger på. Det finnes massevis av andre grellere eksempler der ute også, bare du gidder å sjekke litt. Men det er vel for mye forlangt. Det er lettere å beskylde andre for noe politiske greier, istedet for å sette seg litt inn i pengesløsingen til stat og kommune. 

 

Du skriver at det er sløseri, og hva så? Sløse, sløse, sløse, si det tre ganger så er det en sannhet? At du har en agenda er like klart som at sola står opp igjen i morgen tidlig. For å si det sånn så har du flagget å klart og tydelig at du ville være sist i køen om jeg skulle ha noen til å hjelpe meg å vurdere hvorvidt et forskningsprosjekt er sløsing eller ei.

 

Ulike forskningsprosjekt har ulik finansiering, og terskelen for godkjenning kan være veldig ulik også. Uten at jeg har drøftet godkjenningprosessene inngående med folk jeg kjenner (som driver med forskning, har en del i vennekretsen) så vet jeg at det som regel ligger et formidabelt arbeid bak å få godkjent og finansiert forskningsprosjekter. De vurderingene og godkjenningene baserer seg ikke på mediaoppslag eller feedback i diverse anti- intelektuelle ekkokammer på sosiale media. 

 

For dette har like mye med ståsted å gjøre som noe annet. Det som er sinnssykt interessant faglig sett for noen (få), kan være latterlig for andre. 

 

Om noe så bør Norge bruke mye mer penger på forskning, og vi bør være liberale når vi løyver penger. Det er forskning som lager grunnlag for utvikling, og av og til får en også de store gjennombruddene. Forskning og utdanning er et av de områdene Norge virkelig kan bygge fremtiden sin. Dette anti- forskningsmaset fra ytre høyre er bare støy, de har aldri ment noe annet og vil aldri mene noe annet. 

 

Og, kan jeg legge til, en vil alltid finne forskningsprosjekter som noen, ja kanskje mange, vil mene er tull og sløsing. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg synes det er litt merkelig at hvis man påpeker at staten sløser med pengene våre, så blir man stemplet som FRP'er. Må være sosialistisk logikk, det? :giggle:

Jeg mener det er offentlig sløsing med skattepengene våre når kommunale etater må kjøre land og strand rundt å rydde vekk engangsgriller, ølbokser, plast og annen drit.

 

Jeg trodde det var svenske innvandrere som stod for forsøplingen . Der kan jeg altså ha tatt feil.

 

Jeg registrerer at mange vil ha god renovasjon i uthavnene , at staten tar ansvar for å rydde strender, viker, bukter osv, båtfolket vil ha politi som patruljerer og tar de som bryter sjøveisreglene og man vil at skjær merkes og at sjømerker og fyrlykter holdes vedlike.

 

Tollen tar inn avgifter som skal finansiere alt dette vi både ønsker og forlanger. Geir Frode skrev for noen år siden at han ble nesten provosert av tollkontrollene og kystvaktskipet som patruljerte oslofjorden. Kan det være frp logikk, GF?

Link to post
Share on other sites

Dine eksempler lukter typisk frp lang vei. Type "alt for mye forskning er dum", la oss finne de dummeste prosjektene og kose oss med de (anti- intellektuelt, anti-autoritært, kan ikke vi alle være ufaglærte da?) og "vil ikke gi penger til u-hjelp, meg, mine og mitt først og fremst samme pokker og uansett. Mao, urealistisk rent faktisk og praktisk. Blir aldri flertall for en sånn tankegang og praksis så det vil rett og slett aldri skje. 

 

+1

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg mener det er offentlig sløsing med skattepengene våre når kommunale etater må kjøre land og strand rundt å rydde vekk engangsgriller, ølbokser, plast og annen drit.

 

 

 

Et veldig åpenbart poeng. Det er dette som er sløsing av skattepenger. 

---

 

Men så må alltid "klanen" prøve å sette tingene i sin internlogiske sammenheng. 

 

En hva som dauer av plast i magen... ikke relevant... "fakta er" at CO2 tar all oppmerksomheten... Wtf? 

 

Strendene er fulle av vår egen og andres søppel... ikke relevant... fakta er at det offentlige bruker mye penger på forskning som er latterlig og u-hjelpsprosjekter osv. Wtf?

 

Disse konstruerte "sammenhengene" fører ikke til noe som helst, en bruker kun en situasjon og hendelse til å sette søkelys på sine egne hjertesaker og viser null interesse for å angripe det faktiske problemet. Kun opptatt av å predikere sitt ulogiske og konstruerte bilde av verden. 

---

 

Om dette var i en jobbsituasjon og en svarte på denne måten når en skulle løse oppgaver, ville en ikke fått sparken da?

Link to post
Share on other sites

Les denne.

 

http://www.tv2.no/a/8917343/

 

Rett eller galt?

 

De som setter opp bolter i svabergene, kjører agregat i uthavna, kaster engangsgriller på strendene , kaster fra seg sneiper ,ølbokser, kapsler,bæreposer og annet søppel er de samme som dumper kjøleskap, gamle pc'er, tv'er o.l på sjøen eller på rasteplassene langs veiene.

 

Det er de samme som haster over Oslofjorden i raske båter fyllt med øl, vin og kjøtt. Det er de samme som mener skatt og avgifter bør fjernes fra jordens overflate. Det er de samme som mener politiets hovedoppgave på sjøen er å ta dem som lager hekkbølger når de har fortøyd båen. Det er de samme som mener tollen ikke har noe i båt å gjøre.

 

De sympatiserer oftest med lov og rett partiet

Link to post
Share on other sites

.

 

 

Du skriver at det er sløseri, og hva så? Sløse, sløse, sløse, si det tre ganger så er det en sannhet? At du har en agenda er like klart som at sola står opp igjen i morgen tidlig. For å si det sånn så har du flagget å klart og tydelig at du ville være sist i køen om jeg skulle ha noen til å hjelpe meg å vurdere hvorvidt et forskningsprosjekt er sløsing eller ei.

Interessant å lese at du synes det er helt greit å øse ut penger på intetsigende ting. Da skjønner jeg at det må gjøres grep før det bevilges penger til unyttig forskning. Jeg har aldri nevnt at jeg er negativ til forskning, da det er mye som er nyttig og kommer oss tilgode. Dine påstander ellers får stå for din egen regning. De sier mere om deg, enn meg. Noe jeg forøvrig har sett i flere andre tråder også.

 

 Uten at jeg har drøftet godkjenningprosessene inngående med folk jeg kjenner (som driver med forskning, har en del i vennekretsen)

Og DER kom hatta ut av sekken. Jeg traff tydeligvis et ømt punkt.

Noe videre diskusjon rundt dette er for min del nytteløst, og vil ikke skje. Det er bedre å få tråden inn på riktig kurs igjen, uten at en blir tildelt meninger en ikke har. For DET er det mye av her. Veldig enkelt å bruke den formen for hersketeknikk når en ikke har noe fornuftig å komme med. Sånn er det bare.

Kan til slutt bare gjengi et gammelt ordtak, som fortsatt er gyldig. " Mot dumskap kjemper selv gudene forgjeves."

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er offentlig sløsing med skattepengene våre når kommunale etater må kjøre land og strand rundt å rydde vekk engangsgriller, ølbokser, plast og annen drit.

 

 

Det er jeg helt enig i.

Jeg bare setter søkelyset på steder hvor en for eksempel kan spare penger. Mange millioner, til og med. Penger som kan benyttes til mye mere fornuftige ting. Men det falt visst ikke i god jord hos enkelte.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i.

Jeg bare setter søkelyset på steder hvor en for eksempel kan spare penger. Mange millioner, til og med. Penger som kan benyttes til mye mere fornuftige ting. Men det falt visst ikke i god jord hos enkelte.

Veldig fornuftig å bruke penger på å tilrette legge for bla friluft/båtfolket. Det kan være å rydde strender for rekved, tang, steiner osv. Sette opp krakker på avmerkede friluftsområder. Utover det bør utmarka være uberørt av menneskehender.

Men at kommunalt ansatte skal springe rundt å plukke ølbokser, sneiper osv hører ingensteds hjemme.

 

 

Kanskje like greit at noen millioner sløses bort, GF ,istedenfor at de går til de som kjøper opp leiligheter som leies bort til nyetablerte eller enda flere Porscher som er invisteringsobjekter for tiden.

 

Et tilfeldig søk

 

https://www.medier24.no/artikler/disse-tre-fikk-til-sammen-21-millioner-kroner-i-lonn-og-bonuser-i-fjor-na-sparer-vg-100-000-kroner-pa-a-kutte-julegaver-til-pensjonistene/363264

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er jeg helt enig i.

Jeg bare setter søkelyset på steder hvor en for eksempel kan spare penger. Mange millioner, til og med. Penger som kan benyttes til mye mere fornuftige ting. Men det falt visst ikke i god jord hos enkelte.

 

Du setter ting opp mot hverandre som ikke henger i hop og snur problemstillingen motsatt vei. Problemet er at vi dumper dritten i sjøen og langs sjøen.

 

Om det sløses penger andre steder, ja, ikke bra. Men det er ikke de som forsker på temperatur og sinne som hiver dritten sin i sjøen. Det er ikke det tidligere Høyrebyrådet i Oslo som gir anbud til en kjent banditt fra Enebakk som driver sosial dumping i stor skala som tømmer søpla si i sjøen (dvs, blir ikke forundret om...). 

 

Blir ikke mindre dritt i sjøen om du finner aldri så mange millioner å spare. Problemstillingen går ikke den veien. Problemet er at vi hiver dritt i sjøen, det må vi gjøre noe med. I mellomtiden må vi rydde, uavhengig av om det brukes penger på dumme måter andre steder. 

Link to post
Share on other sites

Du setter ting opp mot hverandre som ikke henger i hop og snur problemstillingen motsatt vei.

Nå er det vel strengt tatt du som vrir litt usaklig på det  Geir Frode sier.

 

 

Om det sløses penger andre steder, ja, ikke bra. Men det er ikke de som forsker på temperatur og sinne som hiver dritten sin i sjøen.

 

Blir ikke mindre dritt i sjøen om du finner aldri så mange millioner å spare.

Geir Frode har vel ikke sagt at det er bevilgninger til forskning som gjør at det er mye plast i havet?

 

 

Saken er jo at det kom et innlegg om at det koster penger å drive med renovasjon i skjærgården:

Hvordan og hvem skal betale for disse tjenestene, Geir Frode?

 

 

Hvorpå Geir Frode kom med eksempler på offentlig sløsing. Tanken er vel at disse midlene kan benyttes på en måte som gir mer uttelling?

Vel, siden du spør Uglesett, så kan jeg ihvertfall komme med forslag til innsparinger.  Regjering/Storting øser ut så mye penger til tull og vas, at det er masse penger å hente på sjekke litt mere på hva og hvor mye penger som som skal bevilges rundt omkring.

 

Jeg kan ikke se at det er noe galt i å prioritere bruken av offentlige midler. Det er jo tross alt snakk om en begrenset pengesekk som skal fordeles. Klart, man kunne jo brukt mer av sparepengene (oljefondet), men det er jo ikke en ønskelig løsning av flere årsaker.

 

Jeg aner ikke hvilket parti Geir Frode stemmer på, men jeg synes det er en meget usakelig hersketeknikk å på en negativ måte "stemple" ham som frpèr ut fra innlegget hans. Du forsvarer forskning generelt, og det er jeg enig i, men du unnlater å kommentere de eksemplene han legger fram.

Link to post
Share on other sites

Kom dere ut av sandkassa!!

Vi er vel alle enige om at vår vakre skjærgård fortjener å bli tatt vare på.

Jeg tror holdnoingsskaping er veien, og om vi alle tar med oss søpla og kanskje litt til, er mye gjort.

Det er faktisk lov å si ifra (på en hyggelig måte) om man ser noen kaste søppel i naturen

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg aner ikke hvilket parti Geir Frode stemmer på, men jeg synes det er en meget usakelig hersketeknikk å på en negativ måte "stemple" ham som frpèr ut fra innlegget hans.

 

Walks like a duck talks like a duck, its a duck. Jeg har null problem med å plassere det som står i innleggene i frp landskapet.

 

Om det er hersketeknikk å påpeke at noe er i retning Frp så impliserer du at det er skamfullt å stemme/være frper. Det vilkåret går jeg ikke med på, det må da jaggu være stuerent i dag. Er ikke noe mer hersketeknikk å si at noe er "frp ish" enn fra AP, MDG osv.

---

 

Tvert i mot vil jeg si at det er å utøve hersketeknikk å påstå at andre bruker hersketeknikk ;-) 

Link to post
Share on other sites

Om det er hersketeknikk å påpeke at noe er i retning Frp så impliserer du at det er skamfullt å stemme/være frper.

Neida, jeg sier at det er hersketeknikk å sette et stempel på en motdebbatant istedenfor å svare på innholdet i innlegget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...