Jump to content

Høy temperatur Kamd300


Sampas

Recommended Posts

Skulle bytte  alle tre reimer, ifbm. service. Når jeg demonterte så jeg at det har vært vannlekkasje, trolig over tid. dette da det er irret ned langs blokka. Fant ut at det kommer fra den tykke O-ringen/tetteringen mellom termostat hus og sirkulasjonspumpa. Det lekker kanskje 3-4 liter på et par timers tur, dette havner i kjølen.  Synes det er en del slakk i lagrene til sirkulasjonspumpa, både opp/ ned og inn/ ut.  Finner ikke hvor mye slakk som "godtas" før de bør byttes.

 

litt historikk: Jeg har siden jeg kjøpte båten i april hatt temperatur i det øvre sjiktet, 95'+, har byttet sjøvannspumpe (pumpa var slitt), impeller, kjørt systemrens på både fersk og sjøvannsiden. Synes også den ryker/ damper hvitt av eksosen under marsfart.

 

Kan det være den lille lekkasjen i O-ring/tettering nr.6 på bildet som utgjør så mye både med tanke på temp. og damp/hvit røyk?

 

Ønsker gode forslag til løsning før evt. ny vannpumpe bestilles.

vp18325.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt byttet gummiringf nr 6.  Da må du også bytte O-ringene nr 3 . Disse sitter mellom term. hus og manifold.

Bruk også litt montasje fett ved montering.

Ville også tatt en skikkelig test på sirkulasjonspumpa, som du nevner.

Kjedelig dersom den havarerer nå du er utpå der.

Sjekk også eksosbend (ut ifra turbo) 

De kan ruste og gro igjen.

Link to post
Share on other sites

Du skriv ikkje antal gangtimar på motoren. Men om du er usikker på opplagring og tetningar i sirkulasjonspumpa, så er denne veldig kurant å overhala. Du treng neppe kjøpa ny, uansett bør du demontera pumpa og vurdera ev. slitasje på pumpehus og skovlhjul før du tar beslutning.

O-ringane rundt termostathus er kurant å skifta, men sjekk om det er tæringsskadar i setene / anleggsflatene for desse ringane. Det er ikkje umulig viss det har vore lekkasje over tid.

 

Trur ikkje du finn hovedårsaka til høg temperatur i denne lekkasjen. Det første du bør gjera er å sjekka reell kjølevannstemperatur, det er ofte avvik på instrumenteringa. deretter er det naturleg å demontera oljekjølar, varmevekslar og eksosbend for inspeksjon og grundig rens. Intercooler bør også opnast. Oljekjølar på gear er oftast lite grodd, men det er likevel enkelt å ta av slangane og sjekka visuelt.

Link to post
Share on other sites

Har slitt med lekkasje fra samme pakning på mine motorer (AD41P-A).

Det jeg har brukt som indikasjon på at det er på tide å fylle vann er når temperaturen på maskinen med størst lekkasje har begynt å nærme seg 90 grader ved marsjfart/3500 rpm. Dette har sammenfalt med når ekspansjontanken har nærmet seg tom og det har manglet ca 2 liter vann. Dersom du har manglet 3-4 liter vann er jeg ikke overrasket over at at temperaturen har ligget over 90 grader.

Kjølesystemet på AD41P-A er tilnærmet identisk med det du har på din motor.

Enig med kommentarene gitt over. Bytt pakning nr 6 og o-ringene på stussen som ligger mellom termostathus og eksosmanifold og bruk med fordel fett på o-ringene som beskrevet i ett av innleggene over.

Svært enkel jobb. ?

Link to post
Share on other sites

Til trådstartar: Du skriv at du mistar 3-4l på eit par timar.

- Ser du forskjell i driftstemperaturen på marsjfart i løpet av denne perioden?

 

Skal teorien om at det er lekkasjen som forårsakar temperaturauken vera relevant,  bør mønsteret vera slik kdtran beskriv over.

Link to post
Share on other sites

En kjent feil med KAD44/300 (og jeg antar at det også gjelder KAMD men kan ikke dokumentere det) er at den tynne returslangens stuss inn på kjølevannstanken ikke har full diameter hele veien inn i tanken. Om du har et bor sett så kan du bruke bor til å tolke hullet inn i tanken. Kjenner du restriksjon inne i hullet bør du borre opp til full diameter hele veien inn.

(Ikke få plastikkspon inn i tanken)

Denne feilen kan føre til utkast av kjøleveske og gassperre i kjølevannsystemet med flakkende temperatur som resultat.

 

Har du varmtvannskrets så husk å ta denne med i all feilsøking  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange og gode svar.

Har akkurat kommet opp fra båten etter en liten økt på kveldinga.

 

Har demontert ferskvannspumpa, den ser grei ut (minus avskallet lakk), sjekket oljekjølere for motor og gir, begge var reine og fine.

Skulle demontere aftercooler, for å se etter impellerbiter men mutterne satt, har defor kun sprayet de i dag.

 

Det ble også nevnt at jeg burde sjekke filter og kjøler. regner med at det da menes sjøvannsfilter. denne er rein og pen.

Har også kokt termostatene, de begynner å åpne like over 80' og er fullt åpne ved ca 95 grader.

 

Selv om jeg mister noe kjøleveske merkes ikke dette på temperaturen. Denne ligger ved mars på 95'+.. Det er da også en del hvit damp bak båten, dette uavhengig av utetemperatur.

 

Dieselfan: Glemte faktisk å sjekke ditt tips :rolleyes:  skal ta det i morgen samtidig med sjekk av aftercooler.

 

Sobo: Hvordan mener du jeg kan sjekke pumpa? Regner med at det kun er å sjekke skovlene for skade og evt. slakk i lager??

 

Er veldig takknemlig for alle gode forslag så langt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Byttet eksosbendet i høst.

Lurer om det kan være rester av gammel morro på sjøvannssiden. At denne vannlekasjen ikke er synderen, men kun en liten del av saken..

 

Hvis det er impellerbiter, Hvor er det mest sannsynlig å finne evt. rester av disse?

Link to post
Share on other sites

Når skiftet du impelleren sist? Har du tidligere opplevd at impelleren har gått i oppløsning siden du lurer på hvor du finner delene? Tviler litt på at termostatene som er problemet da det er sjeldent den åpner for seint, som regel bruker den å låse seg i delvis åpen stilling som medfører for kald motor ved lav belastning og høg temperatur ved høg belastning. Har du sjekket at du har skikkelig Flow inn til pumpa? Kan det vere gjenngrodd i sjøvannsinntaket?

Link to post
Share on other sites

Impeller er byttet, som beskrevet i innlegg 1 har jeg hatt samme temperatur siden jeg kjøpte båten.

Det jeg tenkte  er om det kan være rester av impellere fra før min tid, samt om det finnes noen steder der de erfaringsmessig samles.

Link to post
Share on other sites

Har på en av mine KAD44 funnet impellerbiter i begge ender av varmeveksler og før sjøvannsfilter... det skal jo ikke gå an men der var de... Har brukt 20mm trekkerør montert på våtsuger for å forhåpentlig fjerne alle løse biter fra det innvendige av de store grønne.

Link to post
Share on other sites

Da ville eg sjekket og forsikret meg om at instrumentet viser rett før du begynder med dyre reparasjoner. Det er ikkje uvanlig at det kan være et avvik på +-10 grader. Et lite tips, det er mulig at kammen i pumpa kan være slitt.

Link to post
Share on other sites

 

 At denne vannlekasjen ikke er synderen, men kun en liten del av saken..

 

 

Jeg har også en lekasje på ferskvannssiden hos meg (KAD43), der er det litt samme som hos deg at det kan lekke ut en god del ila turer på et par timer. (1-2 liter, så litt mindre enn deg riktignok) - like fullt så påvirkes ikke temperaturen på motoren under marsjfart av dette i det hele tatt hos meg (ikke som er synlig på temperaturmåleren i alle fall).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Demonterte ferskvannspumpa, da det var lekasje i O-ringen og det var en del irr på pumpa.

Leverte denne til en kamerat for sandblåsing. Skulle skylle pumpa godt etter dette, oppdaget da at det kom ut en del vann fra sladrehullet like under akslingen.

Tettingen internt i pumpa var helt gåen.

 

Kan denne tettingen gjøre noe med sirkulasjonen? tenker på lekkasje/ mottrykk internt i pumpa?

 

PS: sjekket pris på overhalingssett til ferskvannspumpa, dette kostet kun noen få hundrelapper under helt NY pumpe... Fra lokal VP forhandler.

Ny pumpe er derfor bestilt fra marinedeler.no

Link to post
Share on other sites

Kan denne tettingen gjøre noe med sirkulasjonen? tenker på lekkasje/ mottrykk internt i pumpa?

 

Min mening; Nei

 

En minimal lekkasje som drypping fra sladrehullet vil trolig ikke kunne skape noe ubalanse i systemet.

(sjekket du den tynne plaststussen på din kjølevesketank? )

Link to post
Share on other sites

Har i dag montert ny pumpe og fyllt kjøleveske, skal låne momentnøkkel til reimene i morgen. Håper jeg får testet da..

Dieselfan: slangestussene er åpne.

Bellen: temperaturmåleren er korrekt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 months later...

Lang tid siden siste innlegg fra meg, har hatt familiære årsaker..

 

Oppdatering: Etter montasje av reimer og testkjøring er temperaturen som tidligere, med hvit røyk/ damp.

Ringte flere VP verksteder for å få en "samstemt" faglig synsing på problemet, de fleste kom til at det var trolig toppakningen.

Etter demontering av topp ser jeg at det er ru overflate i sylinder 1, resterende er glatte i sylinderveggene. ny telefon, samt en verksmester ned i båten.

 

Konklusjon: Sylinder 1 skåret, motor må ut:headbang: 

Er dette noe som er "vanlig" med kad/ kamd 300?  Kan årsaken være lekasje fra toppakning til sylider1 slik at glykol har kommet inn i sylinderen og dette har bygget seg opp til et lag med

guffe som har forårsaket skjæringen?

Link to post
Share on other sites

Hvis det har lekket glykol kjølevæske inn i sylinderen så kan det ha ødelagt oljefilmen mellom stempel og sylinderforing slik at sylinderen har skjært seg. Glykol ødelegger oljens smøreegenskaper. Kan du se på toppakningnen om det har lekket den veien?

 

Har nå i vinter byttet toppakning på en KAD300 der det lakk kjølevæske ut av motoren slik at det rant litt ned langs siden av motorblokka. Når toppen var demontert kunne man enkelt se hvor toppakningen var defekt og kjølevæsken hadde lekket.

Edited by mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Det har nok lekket en veien, ser også striper ned langs blokka mellom eksosmanifoil og blokk.

Det er nok denne lekkasjen som har gitt hvit røyk/ damp ved kjøring.

De andre sylindrene har ingen skader, skal ta ut motoren over påske.

 

Dette blir gjort av meg og VP verksted, skal også bytte veivlager og rammelager på alle sylindrene.

 

Link to post
Share on other sites

Min motor, med 600 t, var i veldig god forfatning i sylindrene. Hadde VP verksted på toppakning jobben. Man kunne se honemerkene i sylindrene fra da motoren var ny. Måtte i tillegg til toppakningen skifte brennstoffdyser og turbo. Motoren avga skikkelig "sur dieseleksos" på tomgang når den var varm. Sendte dysene på test og alle sammen hadde feil sprutebilde og feil åpningstrykk. Turboen hadde 2-3 mm mellomrom mellom skovler og gods i turbinhuset. Dette skal være mindre enn 0,5 mm. Det var rust/tæring i turbinhuset. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...