Jump to content

Vi ønsker IKKE oppdrett i Oslofjorden.


Cral

Recommended Posts

REMA skrev for 19 timer siden:

 Et annet problem, som i hvert fall er problematisk her på Smøla er at nesten all verdiskapningen går ut av kommunen. Dette skyldes at arbeiderene kommer fra andre kommuner siden de jobber i skift på noen uker. 

 

Jeg vet ikke hvem du er og på hvilket grunnlag du kan påstå dette. Det er rett og slett feil, spesielt det med at arbeiderne kommer fra andre kommuner. 

Mye feilinformasjon som kommer fra folk her generelt, like før denne tråden blir nominerte til komiprisen 2019.

 

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden blir for varm om sommeren (>14 grader) for laks (oppdrett). Oslo er et av stedene i Norge med dårligst vindresurser.

 

https://www.seatemperature.org/europe/norway/oslo.htm

 

https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/vindkraft/vindressurser/

 

Heldigvis tåler båtfolk vanntemperaturen bedre enn laksen. For lite vind er til tider et problem.

Link to post
Share on other sites

Tror vel ikke noen av de som har skrevet i denne tråden inklusiv meg selv mener at en bør ha oppdrettsanlegg i Oslofjorden. Men det setter nå søkelyset på en del svært kritikkverdige ting i forbindelse med denne næringa. Og dette er ting næringen selv forsøker å skjule så godt det lar seg gjøre. Noen fremtidig bærekraftig vekst i oppdrettsnæring er ikke mulig dertil er for tilgangen for dårlig. Men en kan jo håpe på at en får fornuftige reguleringen slik at næringen kan eksistere på dagens nivå uten å rasere sine omgivelser. 

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, ags88 said:

 

Jeg vet ikke hvem du er og på hvilket grunnlag du kan påstå dette. Det er rett og slett feil, spesielt det med at arbeiderne kommer fra andre kommuner. 

Mye feilinformasjon som kommer fra folk her generelt, like før denne tråden blir nominerte til komiprisen 2019.

 

Mitt grunnlag er hva folk jeg omgås med i kommunen sier. Dette er en liten kommune med et par tusen innbyggere, så de fleste kjenner de fleste. Selvfølgelig har det skapt arbeidsplasser her på Smøla, men det jeg har hørt er at det er flere av de ansatte på fasilitetene til oppdretterne som bor og skatter i Kristiansund, eller Tustna. Og når det verdiskapning generelt angår, så går denne i all hovedsak ut av kommunen. Det er et ganske lett regnestykke. 

Oppdrettsselskapene betaler i førsteomgang for konsesjoner, dette koster dem omtrent 10 millioner per stk å kjøpe av staten. Deretter anskaffer de seg merder og nøter, samt fôrflåte med utstyr, til en solid sum. Når anlegget er oppe og kjører tjener de penger som gress, med EBITDA på 20-45% av omsetningen. Utgiftene deres er i all hovedsak fôr, og avlusing, samt andre kostnader innenfor fiskehelse. Lønninger er en liten utgift når et stort anlegg soper inn 100 mill i året, og det kun er et fåtall ansatte (typ 8). Pengene går altså til leverandører av fôr, service og fiskehelse (lus, sykdommer). Overskuddet blir reinvestert i konsesjoner, realkapital eller som finanskapital. Deler av overskuddet stikker dessuten også investorene av med. På Smøla er det tilnærmet et maksimert antall anlegg, så det vil ikke investeres betydelig her. Når selskapene heller ikke har kontorer eller baser her ender en svært liten andel av verdiskapningen i kommunen. 

Jeg vet ikke hvilke kilder du har, eller hva slags innsikt du har i næringen, men lokalsamfunnene sitter igjen med en for liten del av kaka. Motsi meg gjerne, kan godt være jeg tar feil, men hvis Smøla hadde fått det meste av kaka skulle kommunen sopet inn rundt en milliard bare fra denne industrien. 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 20 minutter siden:

Mitt grunnlag er hva folk jeg omgås med i kommunen sier. Dette er en liten kommune med et par tusen innbyggere, så de fleste kjenner de fleste. Selvfølgelig har det skapt arbeidsplasser her på Smøla, men det jeg har hørt er at det er flere av de ansatte på fasilitetene til oppdretterne som bor og skatter i Kristiansund, eller Tustna. Og når det verdiskapning generelt angår, så går denne i all hovedsak ut av kommunen. Det er et ganske lett regnestykke. 

Oppdrettsselskapene betaler i førsteomgang for konsesjoner, dette koster dem omtrent 10 millioner per stk å kjøpe av staten. Deretter anskaffer de seg merder og nøter, samt fôrflåte med utstyr, til en solid sum. Når anlegget er oppe og kjører tjener de penger som gress, med EBITDA på 20-45% av omsetningen. Utgiftene deres er i all hovedsak fôr, og avlusing, samt andre kostnader innenfor fiskehelse. Lønninger er en liten utgift når et stort anlegg soper inn 100 mill i året, og det kun er et fåtall ansatte (typ 8). Pengene går altså til leverandører av fôr, service og fiskehelse (lus, sykdommer). Overskuddet blir reinvestert i konsesjoner, realkapital eller som finanskapital. Deler av overskuddet stikker dessuten også investorene av med. På Smøla er det tilnærmet et maksimert antall anlegg, så det vil ikke investeres betydelig her. Når selskapene heller ikke har kontorer eller baser her ender en svært liten andel av verdiskapningen i kommunen. 

Jeg vet ikke hvilke kilder du har, eller hva slags innsikt du har i næringen, men lokalsamfunnene sitter igjen med en for liten del av kaka. Motsi meg gjerne, kan godt være jeg tar feil, men hvis Smøla hadde fått det meste av kaka skulle kommunen sopet inn rundt en milliard bare fra denne industrien. 

 

Greit og ha litt mere hold i påstandene enn "har hørt andre folk sier" osv, bysseryktet. 

Jeg er er oppvokst og bor på Smøla, jobber i oppdrettsnæringa. 

Ett av de store selskapene har også sitt region kontor med stab her.

 

Går ut ifra at dette var svar nok....

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, ags88 said:

 

Greit og ha litt mere hold i påstandene enn "har hørt andre folk sier" osv, bysseryktet. 

Jeg er er oppvokst og bor på Smøla, jobber i oppdrettsnæringa. 

Går ut ifra at dette var svar nok....

Det er svar nok, da er nok det med at mange av de ansatte kommer fra Kristiansund osv helt feil, beklager dette. Men som jeg også sa i innlegget over går det meste av verdiskapningen ut av kommunen, selvom alle de ansatte bor i kommunen. 

 

Hvilket område på Smøla kommer du fra :) ?

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 10 minutter siden:

Det er svar nok, da er nok det med at mange av de ansatte kommer fra Kristiansund osv helt feil, beklager dette. Men som jeg også sa i innlegget over går det meste av verdiskapningen ut av kommunen, selvom alle de ansatte bor i kommunen. 

 

Hvilket område på Smøla kommer du fra :) ?

Nåja....

 

Dyrnes

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 28 minutter siden:

Dyrnes er et fint sted! Kommer selv fra området rundt Steinsøya (den på vestsiden). Hvis du ikke er enig vedrørende verdiskapningen setter jeg pris på om du deler argumenter, er interessant å få nye perspektiver. 

 

Mye av verdiskapningen går nok til hovedkontoret ja. Men det går også litt til verts kommunen som arealavgift, havbruksfondet etc.

 Det er flere andre mindre bedrifter som leverer tjenester. Støtte til kultur og idrett. 

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne blitt med og spleiset på oppdrettskonsesjoner til 10mill. Etter hva jeg oppfattet ligger de for tiden på langt over 100mill, 70% til kommunen.

 

https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tildeling-og-tillatelser/Auksjon-av-produksjonskapasitet/Auksjon-juni-2018

 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev for 4 timer siden:

Hvorfor skal vindmøllene da legges til fjelltopper på vestlandet og de andre værutsatte stedene langs kysten? Og ikke minst til havs, sånn som Equinor skal gjøre nå. 

 

 

Mest fordi de er svære og skjemmende og derfor blir plassert der de plager færrest mulig. Blir mindre støy av sånn. Nå skal det sies at nye møller tåler mer vind enn de gamle, normalen her vestpå er at de stenges ned når det kommer opp rundt kuling styrke. Så ting endrer seg. Men 150 meter høye møller langs Oslofjorden hadde nok skapt reaksjoner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Mest fordi de er svære og skjemmende og derfor blir plassert der de plager færrest mulig. Blir mindre støy av sånn. Nå skal det sies at nye møller tåler mer vind enn de gamle, normalen her vestpå er at de stenges ned når det kommer opp rundt kuling styrke. Så ting endrer seg. Men 150 meter høye møller langs Oslofjorden hadde nok skapt reaksjoner...

 

Nå står det noen gigantmøller nord for Tanum, rett syd for norskegrensen. Tror ikke de generer noen. De har ikke parkert noen møller i Strömstad sentrum enda. Det eneste, for å være seriøs, er at det kan være problematisk på visse kurser å skille røde fyrblink fra kaskaden av røde blink fra vindmøllene. 

 

Nå må jeg snart kunne applisere til humorprisen.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, skagenekspressen said:

Skulle gjerne blitt med og spleiset på oppdrettskonsesjoner til 10mill. Etter hva jeg oppfattet ligger de for tiden på langt over 100mill, 70% til kommunen.

 

https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tildeling-og-tillatelser/Auksjon-av-produksjonskapasitet/Auksjon-juni-2018

 

De koster rundt 8-10 mill ved salg fra staten, men koster fort 100 mill på det private markedet. Husker en sak for noen år tilbake der flere små oppdrettere fikk tildelt nye konsesjoner for noen mill per stk, for så å selge dem til gigantene kort tid etter med enorm fortjeneste.

Redigert av REMA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fiocchi skrev for 16 timer siden:

 

Det finnes både kommune og fylkesvalg i grisgrendte strøk, dere bør starte der.

 

 

Litt rart det at kommunene ikke har noen påvirkningsmuligheter for plassering av anlegg. Men at de eldre anleggene ble lagt utfor naustdøra til den lokale eieren, ja det har de fått til. Kort vei på jobb. Oops, var det litt nært elva, hummperplassen, badeplassen, fiskeplassen. Ja det er jo ofte det når det er nært folk, pussige greier akkurat det ;-)

 

Hva gjaldt tyngst, lengst mulig avstand til den lokale lakse- og sjøørretelva eller kort vei på jobb og utkikk fra stuevinduet?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 27.1.2019 at 8.10:

 

Selv har jeg jobbet "hele livet" i olje bransjen, og syns det var en interessant serie...

Film er film vet du....hva mener du ikke stemte i serien..

 

 

Det er lagt ned veldig mye arbeid i tidsriktige kulisser - men alt faller til jorden når "pene damer fra Egenes - i tiden før den fele oljes satte sitt preg på byen" snakker moderne gatestavengersk. Det var da jeg falt av lasset. Det er ikke autentisk - og det er skuffende, jeg hadde ventet meg litt mer av NrK enn bare en middelmådig såpeopera. Jeg betaler lisens - og dette er for dårlig.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 35 minutter siden:

Det er lagt ned veldig mye arbeid i tidsriktige kulisser - men alt faller til jorden når "pene damer fra Egenes - i tiden før den fele oljes satte sitt preg på byen" snakker moderne gatestavengersk. Det var da jeg falt av lasset. Det er ikke autentisk - og det er skuffende, jeg hadde ventet meg litt mer av NrK enn bare en middelmådig såpeopera. Jeg betaler lisens - og dette er for dårlig.

 

Åååhh nei, jeg er ikke dialekt ekspert... men skikkelig bred Stavanger dialekt kan bli vanskelig å forstå for en del..

kanskje det var hensynet de måtte ta...

 

Ellers var det vel muligens en del litt "banale" hendelser om bord...men slikt må en lukke øynene for...film er film...likte serien..

Du bør se den...ikke mer en du tåler...:wink:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...