Jump to content

Vi ønsker IKKE oppdrett i Oslofjorden.


Cral

Recommended Posts

Regina og Tom Rør, 

 

Nå er jeg oppvokst i Bergen, fisket hele livet, og ser flere fjorder på vestlandet som jeg fisket i for 25 år siden rasert av oppdrettsnæringen. Midlene som brukes for å fjerne lusen, dreper lusene, ja men også mye av dyreplanktonet fra krepse familien. Dette skule vært mat til både yngel, og flere av fiskeartene våre, når man forstyrrer den nedre delen av næringskjeden, får dette følger hele veien opp til oss som sitter på toppen, da først og fremst for dem som har lyst på fersk fisk eller skalldyr til middag. 

Det må derfor være mulig å ha verdiskaping langs kysten, men også levere fra oss en levende kyst til kommende generasjoner. I Fredrikstad er de straks i gang med landbasert oppdrett. Den formen for verdiskapning er grei. Det tidligere nevnte anlegget i Danmark leverer fisk med bedre kvalitet enn de norske anleggene uten å skade naturen på samme måte. I Sogn liger det et anlegg på land som driver med oppdrett på Kveite. Om 20 år *tror* *jeg* at de fleste av dagens anlegg bygget om, til lukkede anlegg, enten til sjøs eller på land. 

Når man leser om planene for anlegget som planlegges i Oslofjorden, så er det nevnt dokumenterte kvasiløsninger for de store problemene, (det er så sterk strøm at det ikke blir et luseproblem, kan også leses som at det er så sterk strøm at lusene blir spredd over et stort området, og er det så mye sterke strøm i Oslofjorden enn det er andre steder?)

Nei. la oss først vinne denne kampen, og så fortsetter vi jobben videre rundt kysten med å rydde opp. Kanskje kan man få tilbake noe av det båtlivet man hadde for 20-30 år siden med tanke på naturopplevelse og høsting fra naturens goder? 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Enig med Regina. Dette er verdiskapning langs kysten, og den er uvurderlig. Når det kommer til det miljømessige, så går nok arbeidsplasser til en viss grad foran miljøet.

De mener visst det i Russland også. https://www.nrk.no/urix/frykter-russiske-miljoproblemer-1.6080279

 

I 2017 burde det ikke startes en arbeidsplass uten en grundig miljøutredning, hverken til lands eller til havs. Vi har opp gjennom årene skapt arbeidsplasser hvor senskader på mennesker og miljø har vært delvis uopprettelig, mange av de grunnet uvitenhet. Når vi har kunnskap om problemene, burde det være grunn til å forlange at tiltak gjøres for å minske, eller fjerne disse.

 

Personlig har jeg ingenting imot et oppdrettsanlegg, eller en vindmøllepark for den saks skyld, jeg er forbruker av både mat og strøm og forstår at ikke alt kommer inn i huset uten at vi ser tegn til produksjonen. Det må allikevel kunne forlanges at dagens verdiskapning ikke ødelegger for morgendagens generasjoner.

 

 

Argumenter som at miljøet må gå på bekostning av arbeidsplasser satt nok også i bakhodet når medisinering/overmedisinering med antibiotika i næringen var på sitt verste. Risikoen for at vi har overlevert et problem større og mer dødelig enn kreft, til våre barn og barnebarn er overhengende. Men det er klart, det reddet sikkert mange arbeidsplasser i sin tid.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ser at det var vanskeligere å diskutere dette uten å bli politisk enn først antatt. :)

 

Jeg er ikke prinsipielt i mot oppdrett, ei heller plassering i Oslofjorden. Det er bred politisk oppslutning om oppdrett, og når man først skal ha det er det naturlig at også Oslofjorden avgir areal til dette. Men er denne lokasjonen god, og er varianten av anlegg egnet på dette stedet?

 

Saken handler vel så mye om å få frem informasjon om hvordan initiativtageren har tenkt å gjennomføre dette i praksis. Alle kan være uheldige, men når du har en hel serie med konkurser og tvangsoppløsninger bak deg er det naturlig at det stilles ett og annet kritisk spørsmål når du ønsker å starte opp noe nytt. Risikoen her anser jeg som ganske godt dokumentert, det jeg savner er dokumentasjon som reduserer eller i det minste konkretiserer risikoen.  

 

For båtfolk spesielt er det helt klart en ulempe at arealer ellers brukt til båtliv beslaglegges for andre formål. I løpet av den drøye måneden det har gått siden jeg leste om dette første gang, er anlegget tenkt plassert på tre sider av øya, så hvilken side han faktisk har fått godkjennelse på er jeg ikke sikker på. Men nordsiden fremstår på meg som det eneste reelle alternativet. (Syd er for værutsatt, vest er for grunt og øst er både værutsatt og i leia.) Det er ca 1600 meter fra tuppen av øyas nordligste punkt og til senter av fergeleia Horten-Moss. Anlegget vil ta opp 200X800 meter pluss sikring/ fortøyning. Da begynner det å bli trangt for fritidsbåter som både skal unngå anlegget og fergen, og skal du krysse Horten-Moss må du enten gå syd for Bastøya, eller såpass nord at du er ute av fergeleia igjen. Legg til at Oslofjorden er den fjorden i Norge med mest trafikk og jeg mistenker fare for enda mer "trafikkork" enn det er. Med det kommer risiko for ulykker som ikke direkte forbindes med anlegget, men som definitivt påvirker båtlivet generelt og spesielt den båten det går ut over. 

 

Normalt sikres slike anlegg med AIS, radarreflektor og lys. Is bryr seg lite om disse tingene, og i området har man år om annet is. Tanken på et 200X800 meters anlegg i fri flyt pga isgang er lite hyggelig, og går selskapet konkurs i samme slengen er det et åpent spørsmål hvem som skal betale for å rydde opp. Dette er et prosjekt hvor det skal prøves ut flere nye teknologier, noe som er bra i seg selv men risiko for konkurs øker drastisk med antall uprøvde løsninger. 

 

Siden 45% av befolkningen har en fiskestang, og jeg (frekt og freidig) antar at prosentandelen blant de som disponerer båt er enda høyere, kan forurensning fra anlegget ødelegge en av de aktivitetene man bedriver fra båten.

 

I Akershus omsatte ferskvannsfiske med stang alene for ca 12 millioner kroner i 2014. Hvor mye omsetningen er i saltvann finnes det så vidt jeg vet ikke tall på, men med tanke på antallet utøvere har jeg vondt for å se at det er mindre penger i omløp der. Ødelagt sportsfiske får konsekvenser for den omsetningen. Jeg hadde ikke hatt båt i det hele tatt hvis det ikke var for fiskingen, og er neppe alene om den tanken, så ødelagt sportsfiske påvirker alle innen fritidsbåtbransjen. Å verne om sportsfiske har positive ringvirkninger for båtlivet, og omvendt. 

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg ingenting imot et oppdrettsanlegg, eller en vindmøllepark for den saks skyld, jeg er forbruker av både mat og strøm og forstår at ikke alt kommer inn i huset uten at vi ser tegn til produksjonen. Det må allikevel kunne forlanges at dagens verdiskapning ikke ødelegger for morgendagens generasjoner.

 

 

Klokt skrevet!

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere er oppdrett av fisk noe som bla driftige folk på Vestlandet og i Nordnorge står bak, og politikerne så samtidig at en måtte sikre frisk og salgbar fisk til utlandet. Vannforholdene på den tid var langt bedre uti bushen enn i Oslogryta. Det er ikke for ingenting at fiskeriene i Oslofjorden er en saga blott. Nå finnes det stort sett bare reketrålere og hobbyfiskere igjen her.

 

Så det hejlper lite å ha penger siden en ikke satsa i "den laglige tid".  Debatt om oppdrett i  Oslofjorden i stor stil, har ingenting for seg. 

Link to post
Share on other sites

Det er nevnt fleire gonger at det i Oslofjorden ikkje er naturgitte forhold for oppdretsanlegg. Forureining og kaldt vatn vil her vere ei utfordring etter det eg har forstått. Utan hadde dei sjølvsagt vore på plass her og. Ikkje natur å snakke om slik som på Vestlandet og Nordnorge, og soleis veldigt uspart. Og kort transportavstand  til kontinentet når fisken skal leverast. Men no ser eg at det likevel kan bli oppdrettsanlegg lenger ute. Fint om Øslendingane og kan ta del i denne "gullgruva". Fjorden er brei og her er god plass til mange anlegg. Det unner eg dei. Dette er noko av det vi skal leva av no når intektene frå olja sviktar.  Anlegga må sjølvsagt plasserast i sjøen, ikkje på land, det er ei avsporing, men må være tette.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge jeg ikke fisker i Oslofjorden, men i Nordvest, må dere gjerne ønske å forurense fjorden deres så ikke en gang makrellen snart ikke lenger orker å svinge innom her. I vest fisker vi nå makrell i fjordene hele året. 

 

Det samlme gjelder strømproduksjon.

Hva med at hver mann har sin egen vindmølle ----i hagen?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er mange som har ønske om å forurense hverken sin egen eller andres fjord, men det er tydelig at pengene rår ganske mange steder. Jeg tror det er flere som misliker oppdrettsanlegg pga forurensningsfare enn for plasseringen av de.

 

Når det gjelder vindmøller, forstår jeg ikke motstanden mot de, jeg synes det faktisk er fasinerende å se en vindmøllepark, uansett hvor jeg ferdes. I utlandet har man ofte ikke annet valg og der har man langt færre områder å ferdes hvor man kan unngå å støte på slike. At man i Norge med så mange millioner kvadratkilometer urørt natur, og samtidig med et elektrisk forbruk pr. husstand på mellom 10.000 og 30.000 kwt årlig, klarer å klage på vindmøller er for meg ufårståelig og ikke minst egoistisk. Hvor skal vi ta strømmen fra? Skal vi brenne gass/olje, bygge ut alle vann, starte atomkraftverk eller importere brunkull til kraftproduksjon i stedet?

 

Jeg kan forstå motstanden der folk plages av eventuell lyd, men jeg har inntrykk at uansett hvor man kan skimte en mast, skal man klage. Personlig hadde jeg gjerne reist en vindmølle i hagen, men i et tettbygd og regulert strøk hadde nok ingen gitt meg tillatelse.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2015/06/08/kultur/meninger/hovedkommentar/kommentar/fiskeoppdrett/39555406/

 

Forslaget om vindkraftverk på Hurum må tilskrives et ønske om å plage folk på Hurum.

Alle fagetatene valgte Hurum som sted for hovedflyplass. Og det var ikke fordi det blåste mye der.

Området Færder-Torbjørnskjær er bedre egnet. Der blåser det hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Tror det er veldig få, om noen, som jobber i næringa som har bostedsadresse i Oslo så de fleste skatter nok i sitt nærmiljø. Det igjen betyr at folk i Oslo må subsidiere områdene hvor næringa holder til, dessverre!

Det er uansett fint lite av overskudd som går til kommunene uansett. Er bare å følge med hva som skjer i nord. Flere kommuner som angrer at de slapp oppdretts-næringa til. Næringa bor i store slått og kjører flotte biler og båter. Kommunene sitter igjen med null inntekt i forhold til investeringen. Tragisk næring...

Link to post
Share on other sites

For 20 år siden var det lokale folk som eide oppdrettsanleggene. Etter hvert blei de tvunget til å selge til større enheter. Det var da en så begynnelsen til sentraliseringsbølga der en la til rette for at be store fikk fordeler og de små fikk dørstokker..

 

Ser i Gjerngangeren idag at det er en aksjon på gang for å stoppe oppdrett ved Bastøya. Over 1000 underskrifter allerede.. som om det hjelper. Det må nok tyngre skyts til for å stopp etableringer hvis de STORE og STERKE  med regjering i ryggen har bestemt seg for noe..

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at folk ved Oslosfjorden IKKE ønsker oppdrettsanlegg velkommen?

Er nok en noe forhastet konklusjon å trekke.

Folk flest ved Oslofjorden er uvitende eller uinteressert i saken.

Dette er foreløpig ikke en stor sak for de fleste av oss som bor ved Oslofjorden. Bl.a. fordi mediene ikke har store oppslag og tett oppfølging av saken.

De som bor litt nord for Moss/Horten eller syd for Tønsberg har neppe fått det med seg.

Kunnskap om konsekvenser er begrenset blant mange av oss siden vi ikke allerede har oppdrettsanlegg i distriktet. 

Det største engasjementet så langt ser ut til å være blant hobby-fiskere.

 

Foreløpig er det så vidt jeg vet kun Kystverket som har sagt ja til å etablere anlegg, ikke miljø-myndigheter og lokale myndigheter som kommuner og fylke.

Området det snakkes om ligger i nærheten av trafikkert skipsled, er tildels utsatt ved kraftig vind og ligger i nærheten av Esso-raffineriet på Slagentangen. 

Vanntemperatur i overflaten svinger mye med opptil 20-25 grader på sommeren is i deler av fjorden om vinteren.

Er egentlig Oslofjorden egnet for oppdrettsnæring? Hvorfor har vi det i så fall ikke allerede?

Er dette noe å frykte?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ettersom tråden ble åpnet igjen kan jeg jo legge til at selve saken som var opphav til den ser ut til å ha dødd av seg selv. Selskapet NORWEGIAN FJORD VISJON LTD (under varemerket FJORD VISJON LAXsom søkte om å få etablere et oppdrettsanlegg på nordsiden av Bastøya ved Horten, fikk nei på sin søknad til Fiskeridirektoratet i juni 2017. De gikk deretter ut i media med at de ville anke avgjørelsen til Fiskeridepartementet og i tillegg kreve møte med fiskeriminister Per Sandberg. Det ser ikke ut til å skjedd noe videre i saken og selskapet (som er registrert i bransjen Turbiltransport !!) var i realiteten et papirfirma av typen NUF med 250' i omsetning og 280' i egenkapital i 2017. Et mulig utfall er at det hele ender med lakseoppdrett i Iran, selvsagt, og det jo ikke Bahareh, Bahareh.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bør kjempes med nebb å klør for å unngå oppdrett i Oslofjorden. Tidvis islagt fjord med begrenset straumsetting som sørger for tilstrekkelig utskifting av vannet virker å være en dårlig kombinasjon. Dessuten er vel fjorden forurenset nok som den er og derfor lite egnet for å tåle mer utslipp av biomasse og kjemikalier.  Stor populasjon av ukyndige båtførere i tillegg til øvrig stor trafikk, øker risikoen for påkjørsler av merdene  med påfølgende rømninger av oppdrettslaks. Kreps og hummer vil forsvinne som dugg for solen og tenk på konsekvensene de som drister seg helt  utover til Oscarsborg for å nyte sommerkveldene. Dette kan kan bli ille!

Link to post
Share on other sites

@Ask: Som du ser av argumentene til rogeri så er det ikke så gunstig å legge oppdrett til Oslofjorden. Og som Mulligan nevner, Oslofjorden er mer enn Oslo. Den strekker seg fra Færder / Hvaler og inn til Oslo. Men hadde de naturgitte forholdene med vannutskifting, is osv. vært gunstigere, så hadde vi jo gjerne sagt ha til de arbeidsplassene og inntektene slike oppdrett genererer :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...