Jump to content

Vi ønsker IKKE oppdrett i Oslofjorden.


Cral

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ask skrev 28 minutter siden:

Hei 

 

Folk i hovidstaden påfører folk i resten av landet mange ulemper, og det er berre rett og rimeleg at dei får kjenna smaka si eiga medisin. 

 

 

Det der skjønte jeg ikke noe av. 

 

Mener du kysten oppover er trist og lei pga milliardinntektene oppdrett har dradd inn 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 53 minutter siden:

Folk i hovidstaden påfører folk i resten av landet mange ulemper, og det er berre rett og rimeleg at dei får kjenna smaka si eiga medisin. 

 

Det der hørtes mer ut som behovet for hevn enn et argument. Men som Pinkvin er inne på så glemmer du jo alle millionærene fra oljeindustri og oppdrettsbransjen når du skriver dette, og alle de positive ringvirkningene det har dratt med seg. Og som Mulligan er inne på; hvorfor drar du hovedstaden inn i dette? Du tenker "Oslo" som i "Oslofjorden"? Jeg bor på Hvaler, som ligger i ytre Oslofjord. Hvis de hadde dratt i gang med et oppdrettsanlegg her (som de jo har tenkt til, men det blir på land), hva har det med Oslo å gjøre?

 

Link to post
Share on other sites

Oppdrettsanlegg i sjø er en uting, og må forbys på sikt. All oppdrettsnæring må etterhvert på land, i basseng der man har full kontroll på alle forhold. Her på vestlandet er det laksemerder i hver fjord, som fører til spredning av lakselus og andre sykdommer til villaksen i en skala man ikke forestilte seg dengangen man gav grønt lys for denne næringen. Nå er det på høy tid med gult lyst for laksemerder i fri sjø - og om kort tid rødt.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

Oppdrettsanlegg i sjø er en uting, og må forbys på sikt. All oppdrettsnæring må etterhvert på land, i basseng der man har full kontroll på alle forhold. Her på vestlandet er det laksemerder i hver fjord, som fører til spredning av lakselus og andre sykdommer til villaksen i en skala man ikke forestilte seg dengangen man gav grønt lys for denne næringen. Nå er det på høy tid med gult lyst for laksemerder i fri sjø - og om kort tid rødt.

 

Helt enig...

Sammenlignet med olje industrien her vest, som ofte blir fremstilte negativt, så går oppdrettsnærngen dem en høy gang når det kommer til forsøpling av sjøen i alle sammenhenger...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

 

Helt enig...

Sammenlignet med olje industrien her vest, som ofte blir fremstilte negativt, så går oppdrettsnærngen dem en høy gang når det kommer til forsøpling av sjøen i alle sammenhenger...

Ikke nevn oljeindustrien - de fleste har vel fått med seg NRK-serien "lykkeland" ? Jeg valgte å ikke se den, for den tegner ikke den rette tidskoloritten av Stavanger i 1969. Så jeg  gav opp halveis ut i første episode -  dette gidder jeg ikke kaste bort tiden på. Serieskapernes bortforklaringer holder ikke vann - hvorfor ikke bare innrømme at de har driti på draget ?

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 24 minutter siden:

Ikke nevn oljeindustrien - de fleste har vel fått med seg NRK-serien "lykkeland" ? Jeg valgte å ikke se den, for den tegner ikke den rette tidskoloritten av Stavanger i 1969. Så jeg  gav opp halveis ut i første episode -  dette gidder jeg ikke kaste bort tiden på. Serieskapernes bortforklaringer holder ikke vann - hvorfor ikke bare innrømme at de har driti på draget ?

 

Selv har jeg jobbet "hele livet" i olje bransjen, og syns det var en interessant serie...

Film er film vet du....hva mener du ikke stemte i serien..

 

 

Link to post
Share on other sites

Oppdrettsnæringen er den nest største inntektskilden til Norge. Hvis oppdrett i fremtiden blir landbasert, hvilket det ser ut som den i stor grad blir, vil dette medføre store skader for den norske eksporten av laks og ørret. Dette skyldes at tilnærmet alle andre land da kan produsere laks. Dette vil øke tilbudssiden av laks enormt og produksjonen vil bli flyttet nærmere markedene for å minske transportkostnadene (bare se på Atlantic Sapphire (ASA-ME)). Kombinerer vi dette med en foreslått grunnrenteskatt, tror jeg dagens høye kilopris og solide norske eksport av laks vil falle sakte, men sikkert sammen. 

 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev for 1 time siden:

Oppdrettsnæringen er den nest største inntektskilden til Norge. Hvis oppdrett i fremtiden blir landbasert, hvilket det ser ut som den i stor grad blir, vil dette medføre store skader for den norske eksporten av laks og ørret. Dette skyldes at tilnærmet alle andre land da kan produsere laks. Dette vil øke tilbudssiden av laks enormt og produksjonen vil bli flyttet nærmere markedene for å minske transportkostnadene (bare se på Atlantic Sapphire (ASA-ME)). Kombinerer vi dette med en foreslått grunnrenteskatt, tror jeg dagens høye kilopris og solide norske eksport av laks vil falle sakte, men sikkert sammen. 

 

 

Heilt rett, og skuffande at altfor få har fått dette med seg. Me blir ikkje konkuransedyktige om næringa vert tvinga på land!  Og tenk kor store kolossar det vil bli. Men oppdrettsnæringa må regulerast meir, og dei må betale meir for lokalitetane. Dei høyrer til fellesskapet! Og sjølvsagt må anlegga vere lukka. Oslofjorden er heller ikkje freda for slik aktivitet. Skulle berre mangle.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiske oppdrett er ikke noen bærekraftig næring. Den fører til store lokale ødeleggelser. I de fjordene hvor det er oppdrett av fisk er det vel ikke et eneste sunt skaldyr nå, de er stort sett utryddet av kjemikaliene som er brukt til avlusing. De lokale laksestammene forurenses både genetisk og med lus. Og lokale fiskearter som sei og torsk er ikke lenger egnet til menneskeføde.

Men det verste av alt er jo at en må fiske flere kilo annen fisk for å produsere et kilo oppdrettsfisk. Vi klarte ikke å utrydde blåhvalen da vi drev fangst på den. Men nå kommer vi til å klare det. Nå utruster vi trålere som skal ned dit for å sope opp all krillen fordi oppdrettsnæringen trenger mer for. De nyeste båtene er jo helt vanvittig effektive de pumper faktisk krillen opp fra trålen mens de tråler slik at de kan tømme havet på et øyeblikk.

Men så lenge storkapitalen får rå helt uregulert er det vel ikke mer å vente.  

Link to post
Share on other sites

Ja til ulvereservat i Oslomarka og ja til Oppdrettsanlegg i Oslofjorden. Hvorfor skal Oslo skjermes når resten av landet skal tynes ihjel av pengegrisk kapital og hjernetomme grønnskollinger? 

 

Vi har snart ikke villfisk igjen. og den fisken som går rundt mærdene er ikke spiselig. Hummeren lever svært utrygt. Rekene er vekke. Krabbe fra samme fjord som et oppdrettsanlegg er full av gift. Når skal vi lære? Kystfiskerne som i århundrer har levd med naturen er fratatt sitt livsgrunnlag, mens et par steinrike trålerredere skummer fløten. Nå skal EU få ta del i restemiddagen og.....

Småbåteiere får ikke bruke kobber i bunnsmøring, mens oppdrettnæringen sauser inn nøtene sine i denne gifta i tonnevis....

 

Det forundrer meg at det skrikes om CO2 og klima, mens vi ikke ser at naturen bukker under i et tempo som ikke ligner grisen. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå er det en stund siden jeg sluttet å spise oppdrettslaks, mest fordi den er "ekkel", blaut og fæl, men uansett, litt fakta om hva den spiser, og da relatert til hva vi spiser: 

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/71v/oppdrettslaksen-spiser-fem-ganger-mer-mat-enn-den-gir-oss

--------

 

Så hva spiser kjøttdyra i Norge da? Jo, de fores mest mulig på Norsk bygg og havre. Pluss nødvendig import da. Dvs menneskemat i sin reineste form, i motsetning til laksen hvor en liten andel av foret ville kunne benyttes direkte som menneskemat. 

 

Dette koker fort ned til at en vel i grunnen bør være vegetarianer før en går veldig hardt ut mot foringa til laksen generelt. For det er vel ingenting som tilsier at kyllingen, grisen, sauen, kyrne osv spiser noe mindre mennskemat enn laksen, tvert i mot. 

-------

Og så kommer argumentet om at alt kornet som brukes til dyrefor ikke har god nok kvalitet til at vi mennesker ville spist det. Yeah right :-) Skulle sett hvor fort det ordnet seg om sulten rev i tarmene. Tenker en hadde slakta grisen og bakt brød gitt ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jerognal skrev 2 minutter siden:

Ja til ulvereservat i Oslomarka og ja til Oppdrettsanlegg i Oslofjorden. Hvorfor skal Oslo skjermes når resten av landet skal tynes ihjel av pengegrisk kapital og hjernetomme grønnskollinger? 

 

Vi har snart ikke villfisk igjen. og den fisken som går rundt mærdene er ikke spiselig. Hummeren lever svært utrygt. Rekene er vekke. Krabbe fra samme fjord som et oppdrettsanlegg er full av gift. Når skal vi lære? Kystfiskerne som i århundrer har levd med naturen er fratatt sitt livsgrunnlag, mens et par steinrike trålerredere skummer fløten. Nå skal EU få ta del i restemiddagen og.....

Småbåteiere får ikke bruke kobber i bunnsmøring, mens oppdrettnæringen sauser inn nøtene sine i denne gifta i tonnevis....

 

Det forundrer meg at det skrikes om CO2 og klima, mens vi ikke ser at naturen bukker under i et tempo som ikke ligner grisen. 

 

 

Veldig forvirrende innlegg. Du beskriver store ulemper og vil tilsynelatende at næringa allikevel skal etablere seg nær Norges største by. 

 

Virker som du er ute etter å straffe noen eller noe. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er for oppdrett i Oslofjorden, og bor i motsatt ende av landet. Jeg har oppdrettsanlegg på alle kanter, strekker jeg meg ut vinduet akkurat nå kan jeg se tre.

 

Det er ikke nødvendigvis for å hevne seg på folk i Oslo at jeg er for oppdrett i Oslofjorden. Men Oslofolk har større makt enn folk i resten av landet. Dersom de får se problemene som oppdrettsanlegg fører med seg lokalt, vil vi kanskje ha en sjanse til å få forandret lovene slik at oppdrettsanleggene blir bedre.

 

Jeg har rett og slett troa på dere Oslofolk. Dere kan få til det vi andre ikke har fått til.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor begynner oppdrettsindustrien å snakke om Norsk Jordbruk med en gang de får dritten i trynet???? Klassisk! "Få fokuset vekk fra svineriet vi driver med " er den klassiske tonen.

Bøndene er ikke i nærheten av oppdrettsindustrien. De er pålagt tette siloer. Møkka brukes til gjødsel og gjenbruk IOM at graset trenger gjødselen. Det er også til glede for de ville dyra. Hjortebestanden er i beste velgående og vi nyter førsteklasses mat uten å forsøple naturen. 

 

Hvorfor i himmelens navn skal oppdrettsindustrien få dumpe havbunnen full av møkk og kjemikalier? Regner med at folk har sett hvordan havbunnen rundt mærdene ser ut? Finnes ikke liv! Ørken. I tillegg er giften spredd i KM-vis rundt mærdene med den katastrofale innvirkning det har på liv i havet.

Hvordan hadde man reagert om bøndene fikk lov å dumpe kloakken i hagen din? Ikke så kjekt sant? Mens oppdrettsindustrien skal få ture fram som de vil. 

Men før eller siden biter de seg selv i halen. Sånn er det. Men når det skjer er nok fjordene fullstendig ødelagt og vi må over på å tygge gras. Men vent! Da er vi jo avhengig av bønder igjen.....hmmmmm......

 

Imellomtiden nyter eg mer av de 2 hjortene eg har i frysen. BON APETITT til de som ønsker å stappe seg full av gift.

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 1 time siden:

ja til Oppdrettsanlegg i Oslofjorden

Hadde Oslofjorden vært egnet for oppdrett, så hadde fjorden vært full av det for lenge siden! Er en del her i distriktet også som ikke lar en mulighet til å tjene penger gå fra seg. :wink:

Er nok noe med temperatur og algevekst i sommerhalvåret som kompliserer eller umuliggjør det. 20-25 grader i vannoverflaten og sikt på 2-3 meter under vann er neppe optimalt.

Er ting på gang med landbasert oppdrett i Fredrikstad.

Går ut fra at det også blir feil, skulle ikke vært lagt på Østlandet siden det kan ligge hvorsomhelst. :lipseal:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oppdrettsanlegg har jo blitt prøvd i Oslofjorden (Hvaler ihvertfall), jeg trodde konklusjonen dengangen var at vannet ble for kaldt om vinteren og at Oslofjorden derfor er uegnet. Det nye anlegget i Fredrikstad er jo på land, så her kan man jo regulere temperaturen slik man selv ønsker. Jens_P er nok også inne på noe at Sommervannet ikke er allverden å skryte av det heller.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Fiske oppdrett er ikke noen bærekraftig næring. Den fører til store lokale ødeleggelser. I de fjordene hvor det er oppdrett av fisk er det vel ikke et eneste sunt skaldyr nå, de er stort sett utryddet av kjemikaliene som er brukt til avlusing. De lokale laksestammene forurenses både genetisk og med lus. Og lokale fiskearter som sei og torsk er ikke lenger egnet til menneskeføde.

Men det verste av alt er jo at en må fiske flere kilo annen fisk for å produsere et kilo oppdrettsfisk. Vi klarte ikke å utrydde blåhvalen da vi drev fangst på den. Men nå kommer vi til å klare det. Nå utruster vi trålere som skal ned dit for å sope opp all krillen fordi oppdrettsnæringen trenger mer for. De nyeste båtene er jo helt vanvittig effektive de pumper faktisk krillen opp fra trålen mens de tråler slik at de kan tømme havet på et øyeblikk.

Men så lenge storkapitalen får rå helt uregulert er det vel ikke mer å vente.  

 

jerognal skrev for 2 timer siden:

Vi har snart ikke villfisk igjen. og den fisken som går rundt mærdene er ikke spiselig. Hummeren lever svært utrygt. Rekene er vekke. Krabbe fra samme fjord som et oppdrettsanlegg er full av gift. Når skal vi lære? Kystfiskerne som i århundrer har levd med naturen er fratatt sitt livsgrunnlag, mens et par steinrike trålerredere skummer fløten. Nå skal EU få ta del i restemiddagen og.....

Småbåteiere får ikke bruke kobber i bunnsmøring, mens oppdrettnæringen sauser inn nøtene sine i denne gifta i tonnevis....

 

Jøsses! Hvis det dere skriver her er riktig, så må jeg revurdere min oppfatning om oppdrettsnæringen snarest! Ikke akkurat dette vi får høre gjennom media :confused:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at du er aktiv dykker Komodo...

Ta deg en tur til Vestlandet, fantastiske dykker lokaliteter som lett konkurrer med Rødehavet...

Så kan du avslutte med siste dykket under, eller i nærheten av et slikt oppdrett...

Tror sjokket du hadde fått neppe hadde forsvunnet første dagen...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jerognal skrev for 8 timer siden:

Hvorfor begynner oppdrettsindustrien å snakke om Norsk Jordbruk med en gang de får dritten i trynet???? Klassisk! "Få fokuset vekk fra svineriet vi driver med " er den klassiske tonen.

Bøndene er ikke i nærheten av oppdrettsindustrien. De er pålagt tette siloer. Møkka brukes til gjødsel og gjenbruk IOM at graset trenger gjødselen. Det er også til glede for de ville dyra. Hjortebestanden er i beste velgående og vi nyter førsteklasses mat uten å forsøple naturen. 

 

Hvorfor i himmelens navn skal oppdrettsindustrien få dumpe havbunnen full av møkk og kjemikalier? Regner med at folk har sett hvordan havbunnen rundt mærdene ser ut? Finnes ikke liv! Ørken. I tillegg er giften spredd i KM-vis rundt mærdene med den katastrofale innvirkning det har på liv i havet.

Hvordan hadde man reagert om bøndene fikk lov å dumpe kloakken i hagen din? Ikke så kjekt sant? Mens oppdrettsindustrien skal få ture fram som de vil. 

Men før eller siden biter de seg selv i halen. Sånn er det. Men når det skjer er nok fjordene fullstendig ødelagt og vi må over på å tygge gras. Men vent! Da er vi jo avhengig av bønder igjen.....hmmmmm......

 

Imellomtiden nyter eg mer av de 2 hjortene eg har i frysen. BON APETITT til de som ønsker å stappe seg full av gift.

 

Detvardavoldsomt! 

 

For landbruksdrift har ikke så mye som en elv, en bekk ett lite vann eller liten innsjø på samvittigheten forstår jeg.... ikke sant. Det ene døde fiskevannet etter det andre, hele innsjøer, bekker, elver, full av næringstoffer etter avrenning fra landbruket. 

 

Og produktene de har levert til mat har alltid vært 100% flotte greier, og dyreholdet eksemplarisk. Oh jada. 

---

Har du sett hvordan det ser ut rundt bondegårder. Monokultur mil etter mil. Og skogene våre er utryddet og erstattet med svære plantasjer med gran, mil, etter mil. Finnes vel knapt ett stykke naturlig skog igjen i landet. 

 

Helt topp ikke sant?

 

Link to post
Share on other sites

Jerognal, jeg vet ikke helt om Norges Miljøvernforbund er en habil kilde i denne debatten. Selvfølgelig sier de mye riktig, men de er tross alt så langt fra nøytrale som en kommer. Det er ingen hemmelighet at de har svært mye imot oppdrett, og gjør det meste for å sverte denne næringen. Det har vært en del episoder hvor de har fremlagt påstander uten tilstrekkelig dokumentasjon om driften på lokalitetene. 

Selvfølgelig har oppdrett mange negative aspekter knyttet til driften, hvilket de må fikse, men det blir ofte overdramatisert en del i de grønne medier.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...