Jump to content

Vi ønsker IKKE oppdrett i Oslofjorden.


Cral

Recommended Posts

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

 

 

 

Så jeg klarer, faktisk ikke i det hele tatt, å ha det "mørkesynet" enkelte syns å ha rundt automatisering. 

 

Godt og høre at du ser "lyset " igjen...…:giggle:

 

Er enig med Pinkvin her...robotiseringen er en unngåelig utvikling i arbeidslivet fremover...

At det også hindrer utflagging av arbeidsplasser til lavkost land er også positivt...

 

Ang. oppdretts næringen, så er den nok kommet for å bli, og kan muligens bli den nye "oljen" i fremtiden..

Men at en næring med en slik inntjening tar så lett på forsøpling av felles områder, kan neppe fortsette..

De har råd til å ta grep her...

Husk, Norge er den "siste" villmark i Europa...

Link to post
Share on other sites

Så lenge det ikke gis direkte påbud om å ta vare på avfallet tror jeg ikke en kan forvente at oppdrettsnæringen på egen hand vil ta grep her. Men det er ikke slamhaugene under anleggene som er den verste trusselen. Det er alle de kjemikaliene de pøser ut i vannet for å bekjempe lus og andre parasitter. Dette vises jo ikke og ingen merker noe før hele fjorder er ødelagt. I tillegg kommer jo problemene med at lusa spres i stort omfang til villfisk  og den genetiske forurensningen en får ved rømning.

Men hva annet kan en vente vi her jo til og med hatt en av Norges største oppdrettere som fiskeriminister. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Får håpe en klarer å håndtere og utvikle næringa i mer i riktig retning fremover. 

--

Men så noe jeg alltid har lurt på. Hvordan/når ble det plutselig greit at staten ga bort/solgte store stykker av "sjøen", gjerne midt i fjorder og områder der folk har ferdes, fisket og gjort hva som helst gjennom hundrevis av år? 

 

Og så selges områdene videre til utlendinger... 

----

Jeg har en sterk mistanke om at det er "kapitalens" tanke om at alt som ikke har en økonomisk verdi har null verdi. Så når "sjøen" bare ligger der uten at det produseres kroner og øre så hadde det ingen verdi for noen og en kan derfor "slenge ut" ett oppdrettsanlegg utenfor stuedøra til folk. Og de lokale som klager er noen bakstreberske knøler som bør holde kjeft med tanke på at 7 i bygda får godt betalte jobber ;-)

----

Folk hiver på seg bunad og hyler over seg over "monstermaster" og en bru over en fjord. Men at nesten alt av de fineste plassene langs kysten fylles opp av oppdrettsanlegg, ja det har tilsynelatende gått helt "smooth". 

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at dette er nødvendig for en bærekraftig utvikling i oppdrettsnæringen, poenget mitt var at dette ikke er bra for lokalsamfunnet på Smøla. Noe annet som vil kunne holde norsk oppdrett konkurransedyktig på det globale markedet er produksjon i gigantanlegg langt til havs. Dette fjerner/minimerer risikoen for mange av sykdommene, og eliminerer problemet med lakselus.

Når det er sagt tror jeg ikke oppdrett vil være veldig lønnsomt for Norge på sikt, på tross av modernisering og lavere produksjonskostnader. Selv om Norge senker kostnadene vil tilbudssiden øke enormt utenfra, som vil presse prisene kraftig ned. Jeg tror prisene vil stabilisere seg på et nivå rundt 20 kroner (ikke diskontert inflasjon), når lønnsomheten i næringen synker. Hvis jeg ikke husker helt feil går norsk oppdrett i pluss ved en kilopris på 20-24 kr.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Bårdp said:

Det er nettopp derfor det bør komme oppdrettsanlegg i Oslofjorden og vindmøller i Holmenkollen. Da først vil det komme fornuftige reguleringer av slikt. Makta er i Oslo og den driter i om det  som ligger utenfor blir ødelagt bare de kan drikke sin kafelatte i fred.

Vindmøller i Holmenkollen er jo ikke lønnsomt på noen måter. Selv her på Smøla har vindmølleparken gått med dundrende underskudd i flere år, og her blåser det sterkt store deler av året. Holmenkollen har nesten ingen vind.

Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Vindmøller i Holmenkollen er jo ikke lønnsomt på noen måter. Selv her på Smøla har vindmølleparken gått med dundrende underskudd i flere år, og her blåser det sterkt store deler av året. Holmenkollen har nesten ingen vind.

Nei lønnsom blir den nokk ikke men det er det da ingen av vindmølleanleggene som er. Poenget er at da ville jappen få se hvordan et slikt anlegg ser ut. Hvorfor påtvinge andre det en selv ikke vil ha?

Begrensningen i oppdrett i fremtiden vil nokk ikke komme som følge av reguleringer men som følge av formangel. Når nå Oslobaserte Aker får tømt Sørishavet helt for krill blir det nokk er krakk.

 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 43 minutter siden:

Vindmøller i Holmenkollen er jo ikke lønnsomt på noen måter.

 

Hørte en gang en ekspert på vindkraft uttalte at områdene rundt Oslofjorden var de mest ideelle I hele landet for vindkraft. Stabil og ikke for kraftig vind. Men at det ikke var aktuelt da de ville drukne I søksmål ved å bygge ut der. Så da kommer I stedet vindmøllene vestpå og nordpå der vi bare murrer og er misfornøyde...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 48 minutter siden:

 Når nå Oslobaserte Aker får tømt Sørishavet helt for krill blir det nokk er krakk.

 

 

Nå, nå, hovedeieren til Aker er en møring ved navn Kjell Inge Røkke. En (%/(&¤%/%)(% innflytter.

 

Seriøsiteten i argumentasjonen vil ingen ende ta.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Robotiseringa er vel også ett alternativ til at enda mer av produksjonen flyttes til lavkostland. Så robotisering, ja takk. Bedre å beholde næringa i landet vha høyt teknologisk nivå, pluss underleverandører osv enn å flagge ut alt som koster penger til lavkostland. 

....

Så jeg klarer, faktisk ikke i det hele tatt, å ha det "mørkesynet" enkelte syns å ha rundt automatisering. 

Støtter Pingvin 100% i dette. Halvgamle sære verkstedgubber, av den typen som har sin egen stol i kantina, som har klamret seg til sine arbeidsoppgaver i en mannsalder og jobbet mot automatisering (med fagforeningen i spissen) har ødelagt mye for konkurranseevnen i norsk industri. Hvem har ikke hørt om å strekke ut tida for å holde på akkorden...

Link to post
Share on other sites

Automatisering og fjernstyring er kommet for å bli og er vel den eneste muligheten vi har om vi i det hele tatt skal produsere noe her i landet. Oppdrettsnæringen har hatt så stor lønnsomhet at det der ikke har vert noen stor fokus på dette der her de bare skuffet på med gubb for å holde oppe produksjonen. Men nå ser en jo at de så smått begynner å tenke i de baner.

Oppdrett til havs er ingen ny ide er vel snart 30 år siden Gigante først prøvde seg. Men så langt er det ingen som vel har lyktes i noen særlig grad med dette.

Da er det enklere å ødelegge en fjord eller to.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Det er nettopp derfor det bør komme oppdrettsanlegg i Oslofjorden og vindmøller i Holmenkollen. Da først vil det komme fornuftige reguleringer av slikt. Makta er i Oslo og den driter i om det  som ligger utenfor blir ødelagt bare de kan drikke sin kafelatte i fred.

 

Det der må være nær det dummeste jeg har sett skrevet på BP. 

 

Hvor var "dere" når anleggene ble lagt ut? På vei til banken med svære glis rundt kjeften tenker jeg ;-) Og nå når en ser ulempene med industrien, ja da skylder en på Oslo! *Pfffth*!

 

Det finnes sikkert noen lokale som har "gjort motstand" mot plassering osv av anlegg i fjordene våre, men må si at jeg ikke har hørt mye til de. 

 

Tvert i mot. Når det er "bråk" så er det folk fra byene som må dra ut i distriktene og "skråle" for å få litt oppmerksomhet om hva som skjer. Hauge som lenker seg fast, bunadskledde damer som jamrer over master og bruer. 

--------

Ikke om å skyld på andre, ta ansvar for egen fjordtarm! 

Link to post
Share on other sites

Vel, er jo ganske innlysende at "skrikingen" i grisgrendte strøk aldri blir i nærheten av så høy som om det kom fra urbane strøk...

Blir liksom så få som "jamrer" kontra en bagatell problemstilling i en større by..

Men jeg har tro på at styrende myndigheter, og kanskje endog næringen selv våkner etter hvert...

Problemstillingen Pinkvin skisserer lengre oppe, om hva så gjør at enkelte bare kan ta seg til rette på felles områdene vi alle eier, bør jo være et tankekors...

Link to post
Share on other sites

Sitat

Og når begynte alle kommunestyrer og fylkeskommuner å flytte til Oslo?

Kommunene er jo bare høringsinstans og overkjøres elegant av sentrale myndigheter. En annen sak er jo at mange av våre politikere dessverre ikke er helt uhildet i mange av disse sakene ref tidligere fiskeriminister og flere andre. På lokalt nivå er det jo ofte enda verre og mange steder får en jo gjøre hva en vill bare det gir tre arbeidsplasser. Nei reguleringene må komme fra sentralt hold "Oslo" om det skal være håp for å berge noe. Hadde vi fått noen vindmøller og oppdrettsanlegg i Oslo hadde nokk denne prosessen gått mye raskere.:yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du hadde fått investorer med deg på å bygge vindmøller i Holmenkollen. Meteorologien ligger ikke til rette for det. Hvorfor tror du Holmenkollbakken ligger der den ligger? Når det gjelder oppdrett kan du se langt etter det. Stat, fylker og kommuner har brukt betydelige midler for å renske fjorden. Og har tildels fått det til. Drammenselva har gått fra å være en giftpøl til å være en relativt hyggelig lakseelv. Dersom noen ankrer opp merder i fjorden bryter det løs et opprør. Garantert. Fykeskommunen er siste innstans for tillatelser. Har du noe mot anlegg i ditt nærområde må du tat tak i dine lokale politikere, ikke noen vage skikkelser i hovedstadsområdet.

Link to post
Share on other sites

I det ene øyeblikket slår de grisgrendte seg på brystet å skryter av all verdiskapninga de står for, det neste øyeblikket skal byfolket rydde opp i reiret de selv har driti i.

Det finnes både kommune og fylkesvalg i grisgrendte strøk, dere bør starte der.

Forøvrig er stortinget dominert av folk fra utkantnorge.

Link to post
Share on other sites

Så har vi i Norge noe som kalles utjevningsmandater. Slik sett er det skjevfordeling av politikere til fordel for 'grisgrendte strøk'. Nå er dette et forum for båt. Ikke vindmøller eller politikere. Mulig at politikere fra utkanten er mer utsatt for smøring enn de som er fra overbefolkede områder, hva vet jeg.

 

Og som @Mulligan, Den gangen jeg var guttunge, fløt Makrellbekken av kondomer og hele bæsjepølser. Ramla du i vannet ved Tjuvholmen, var det rett til Legavakta for pumping og stivkrampesprøyte, innleggelse til observasjon. I dag, om sommmeren, er det badeplass. Frognerkilen stinket innerst. I Bestunkilen, rett utenfor OKK, kom det en boble med urenset kloakk, der frøs det sjelden om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Robotiseringa er vel også ett alternativ til at enda mer av produksjonen flyttes til lavkostland. Så robotisering, ja takk. Bedre å beholde næringa i landet vha høyt teknologisk nivå, pluss underleverandører osv enn å flagge ut alt som koster penger til lavkostland. 

 

Kom til å tenke på bergverk og det å lage tunneller. En trengte muligens flere hender på lokalisjonen i gamledager før en utvikla dagens "tunnellmaskiner". Men for ett eventyr det har blitt at vi stadig "tvinges" til å utvikle teknologien i stedet for å satse på billig arbeidskraft. Ser for meg ett sleggelag med en som vrir borret og tre- fire mann som slår med slegge. Vi vil jo ikke tilbake dit for å beholde arbeidsplasser ;-)

 

Jeg er nær 100% sikker på at om Norge klarer å bli først og størst i robotisering innen oppdrettsnæringa så vil det skape langt flere arbeidsplasser. Om ikke konkret i anleggene så generelt og på flere plasser i næringa og hos underleverandører. Det vil også kunne skape helt nye muligheter for plassering osv av anleggene. 

 

Så jeg klarer, faktisk ikke i det hele tatt, å ha det "mørkesynet" enkelte syns å ha rundt automatisering. 

 

Mykje sant her, men dei som får ulempene må i større grad og få arbeidsplassar. I alle høve må det betalast meir for konsesjonane enn det hitil har vore gjort. Oppdrettskommunane må får meir att for ulempene når arbeidsplassane vert rasjonalisert bort. Det siste er kanskje at fisken vert pumpa opp i store brønnbåtar slakta ombord og ført til Danmark. Der kjem arbeidsplassane. Slik vil me ikkje ha det. Me får håpa robotisering i vidareforedlinga vil  hjelpe til med å halde på arbeidsplassane her tillands. Robotiseringa vil kome for fullt, og med vårt lønnsnivå er det å håpe det vil redde oss. Om me ordnar oss rett!

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 32 minutter siden:

I det ene øyeblikket slår de grisgrendte seg på brystet å skryter av all verdiskapninga de står for, det neste øyeblikket skal byfolket rydde opp i reiret de selv har driti i.

Det finnes både kommune og fylkesvalg i grisgrendte strøk, dere bør starte der.

Forøvrig er stortinget dominert av folk fra utkantnorge.

 

Her er mykje eg kunne ha gripe fatt i, men skal late det vere i denne omgang.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, index said:

 

Hørte en gang en ekspert på vindkraft uttalte at områdene rundt Oslofjorden var de mest ideelle I hele landet for vindkraft. Stabil og ikke for kraftig vind. Men at det ikke var aktuelt da de ville drukne I søksmål ved å bygge ut der. Så da kommer I stedet vindmøllene vestpå og nordpå der vi bare murrer og er misfornøyde...

Sånn jeg kjenner Oslo er det ofte null vind der. Selvfølgelig, hvis en ekspert på området sier noe annet så har han nok rett, men jeg syntes det virker rart. Hvorfor skal vindmøllene da legges til fjelltopper på vestlandet og de andre værutsatte stedene langs kysten? Og ikke minst til havs, sånn som Equinor skal gjøre nå. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

 

Nå, nå, hovedeieren til Aker er en møring ved navn Kjell Inge Røkke. En (%/(&¤%/%)(% innflytter.

 

Seriøsiteten i argumentasjonen vil ingen ende ta.

 

Neiånei.... Røkke er ikke Møring, hverken Nordmøring eller Sunnmøring. Han er Romsdaling. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...