Jump to content

Groe


REM

Recommended Posts

Bringer denne tråden opp igjen, nå når det raskt går mot vår og folk skal stoffe båtene sine igjen. :flag:

Jeg var av dem som skreiv i denne tråden da diskusjonen gikk sist vår. Min erfaring var at det grodde skremmende mye rur langs vannlinja og på braketten til påhengsmotoren på forsommeren, men etter at dette ble børstet av, så holdt båten seg temmelig grofri resten av sesongen. Så min egen frykt for at den nye SeaJet Emperor (034) var et dårlig produkt, viste seg ikke å stemme for min del. Men om den er noe eksepsjonelt bedre enn Seajet 033 har jeg mine tvil om...

 

Siden denne tråden stilnet helt allerede før St.Hans i fjor, er jeg veldig spent på hvilke erfaringer andre brukere hadde utover sommeren med SeaJet Emperor. Nå er det snart tid for innkjøp av ny guffe, hva satser vi på i år, folkens?

 

Og hvordan gikk det etter hvert med stoffproblemene til REM? (Med stoffproblemer snakker jeg altså om båten... :lol: )

Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden stilnet helt allerede før St.Hans i fjor, er jeg veldig spent på hvilke erfaringer andre brukere hadde utover sommeren med SeaJet Emperor. Nå er det snart tid for innkjøp av ny guffe, hva satser vi på i år, folkens?

For første gang skal jeg prøve Seajet sitt bunnstoff.

Ble av min leverandør anbefalt 033 Shogun.

Får håpe det holder mål, ser jo at flere har benyttet seg av det med bra resultat. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte jo 031 under hele båten og 034 på drev. Fikk jo veldig mye rur der solen kom til på drev og hekken på båten. Men som skvulpen sier så børstet jeg og dette vekk og siden kom det ikke mer. Men det var jo sannsynlig som nevnt tidligere noe spesielt alge anngrep et par uker i fjor våres.

 

Jeg tok båten på land nå i januar og det var ikke NOE anntydning til groe på hele båten eller drev. Så jeg er veldig fornøyd med Seajet og det holder lenge med 031, har bukt det nå i fire år på forskjellige båter uten noe groe. Grunnen til at jeg brukte 034 på drevene er pga at de er i alu og det er kun 034 som kan brukes på det.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Har prøvd mye slags bunnstoff. Giftfritt, løsemiddelfritt, selvpolerende, hardt, dyrt, billig.

Brukt Racing og NonStop på samme båt i samme sesong med nøyaktig samme resultat.

Har landet på Biltema. Like bra/dårlig som alt annet, men billigere.

Selvpolerende betyr jo ikke noe annet enn at fargelaget løses sakte opp for å frigjøre nytt aktivt materiale, mens ved hardt bunnstoff ligger det aktive stoffet forbundet og løses opp for å avdekke nytt.

Kommer man ut for an ekstra tett sky av skjellrularve i svømmefasen skal det mye til at ikke noen av de festner seg. Disse krabatene er kun noen my store, og ei ripe er et svært juv for dem å festne seg i.

Eneste måten å totalbeskytte seg på er å løfte båten opp av vannet for tre timer hver annen dag. Da dør de før de begynner å gro skjell.

Men, som sagt, nå er det kun kort tid før båten får et tynt strøk Biltema bunnstoff. 2 1/2 boks holder.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Selvpolerende betyr jo ikke noe annet enn at fargelaget løses sakte opp for å frigjøre nytt aktivt materiale

Det er vel en ganske betydelig forskjell? Som veier opp merprisen på Seajet etc. for meg... :smiley:

 

Spørsmålet er hvordan Biltema kan kalle det for "slipefritt", ingen har så langt hatt noe svar.

Ikke engang produktspesialisten hos Biltema...

Link to post
Share on other sites

I tillegg til den årlige bunnstoffbehandlingen har jeg et spørsmål om førstegangsbehandling med to-komponent epoxy. Jeg har opp gjennom årene hatt to båter jeg måtte behandle som førstemann og benyttet i begge tilfeller 2-komponent Hempel primer. Dette har i kombinasjon med selvpolerende bunnstoff fra Hempel gitt så bra effekt at jeg senere ikke har påført hele båten bunnstoff, bare flekket over der det har blitt slitt. På nåværende båt som har vært ute 6 sesonger har jeg heller ikke etter første omgang med bunnstoffing gjort annet enn å flekke med bunnstoff der hvor mye er spylt av med høytrykksspyler ved høstens båtopptak.

 

Så til spørsmålet:

 

Jeg får om noen måneder levert ny båt som visstnok skal behandles med Hempels 2-komponent epoxy system High Protect som sprøytes på relativt tykt og under ganske høy temperatur.

 

Jeg har sett noen båter som har benyttet dette en sesong og resultatet har virket meget bra. Finnes det erfaringer for hvorledes dette primingsystemet virker etter flere år?

 

Jeg har sett litt på:

 

http://www.hempel.no/Internet/inenoc.nsf/8...39dgg4shak_.pdf

 

men finner ingen spesifikke svar.

 

Det andre spørsmålet gjelder erfaringer når det gjelder gode understellsbehandlinger av propellakseloppheng av bronse og trimflaps av sjøbestandig aluminimum ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...