Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Har fått et spørsmål om å hente en laguna 1180 i Ålesund. Det kan bli en spennende tur. Denne gangen har jeg fått med meg en mann som er vant med langturer. Det kan bli spennende. Noen som har lyst å gjette hvem som blir medspiller? ?

Slik jeg ser det for meg nå så er været litt ruskete mot helgen. Det passer bra. Jeg har litt program den helgen som jeg gjerne skulle delta på.

Men fra søndag kveld og fremover blir det prioritert hentetur.

Kan jeg få hjelp av dere her på Bp til å vurdere forholdene ved Stad. Der har jeg som mange av dere vet aldri vært. . Så dette blir en ny erfaring. Både for meg og han som skal være med.

Endelig ble det Bobåt

Passer en østlending og en sørlending sammen? Er det mulig å få de to til å jobbe sammen. Jo. Det kan faktisk hende at det er Sap. Vi har hatt en del kontakt siste dagene om denne båten. Og har hatt planer om en hentetur sammen i lengre tid. Nå ser det ut som det kan lykkes. Å jeg kjenner at jeg gleder meg storlig til å reise på en slik tur med en så dyktig kar som Sap.

Likevel er det en lang tur. Og været er som vanlig avgjørende for meg på slike turer.

Så jeg håper virkelig dere som bor og farter rundt Stad vil hjelpe oss med trygg ferdsel ?

Endelig ble det Bobåt

Passer en østlending og en sørlending sammen? Er det mulig å få de to til å jobbe sammen.

Takk for invitasjon som ballast :-)

Vi må hvertfall gjøre et hederlig forsøk synes jeg. Du tar roret, så skal jeg prøve å finne ut av de nymotens EDB greiene ombord ;-)

Holder vi svakt babord, så bør vi ha greie odds for å komme oss hjem etterhvert. Bare Sørlendingen kommer seg opp morran da?? Jeg har jo litt erfaring med å vekke deg fra før, hehe ;-)

Blir gøy dette her, Bjørn. Kjenner ydmykheten for stadt'en siger på, så krysser fingrene for noenlunde rolige forhold ved avgang.

Blir spennende å følge med på værmeldingen fremover.

Mvh. SAP

Bare Sørlendingen kommer seg opp morran da?? Jeg har jo litt erfaring med å vekke deg fra før, hehe ;-)

Blir gøy dette her, Bjørn.

Ehh?? mener å huske at denne sørlendingen har stukket fra sovende personer før.. Koster.. da lå du godt i køya.? neida. Jeg husker du sa du bare hadde deg en formiddagshvil den gangen.. ?

Ja. Jeg tror vi skal få testet oss litt på Stad. Vi er vandt med Jæren. Men må nok stille som læregutt på Stad.men jeg har troa. ?

Endelig ble det Bobåt

Sørlendingen husker hvertfall godt ;-)

Apropos; vet du om det er kartbrikke med dekning helt hjem? Om ikke, så kan jo ny eier kanskje kjøpe dette før vi drar da han trenger det senere.

Har som deg alltid hatt stor respekt og fascinasjon for forholdene ved Jæren og spesielt Lista. Stadt er jo kjent som selve høvdingen, så vi får satse på at bongotrommisen fra Os gjør jobben skikkelig før vi drar :-)

Alternativt får vi ta med oss en slagdrill og påbegynne borring av den tunnelen...

Kikket på en rute jeg laget når jeg nesten kjøpte Azimut. Jeg får ca 165 nm mellom Ålesund og Bergen i indre led. I praksis går det vel noe rundt 10 timer kanskje?

Mvh. SAP

Dette blir stas!

Bjørn, ref spørsmålet på IM om Stad, så ser jeg at "Ida Marie " har kommet med noen gode betraktninger i den andre hentetråden som er på gang.

Under gode forhold er Stad gjort unna på 1 til 1,5 time. Fra man er godt ute i Vannylvsgapet, om man går sør for Kvansøya/Haugsholmen, og passerer "gamla" så er det jo bare 14 nm.

"Gamla" er et kardinalmerke, østmerke på sydsiden av Stadhavet.

Vi har alltid gått ut Rovdefjorden/Vannylvsgapet fra nordsiden av Stad. Mange går direkte fra Ålesund og ut Breisundet, yttersiden av Ulsteinvik, gjennom Fosnavåg og så sydover mot Stad.

Når man har passert Stad, så er det bare å peise på innaskjers og mer eller mindre følge Hurtigbåtleia helt til Bergen, med dens gode merking. Særlig partiet nord for Bergen er kjekt. Nå har jeg aldri gått Blindleia, men det er vestlandets svar på den.

I 2009 gikk jeg med motorbåten fra Sandshamn, den gang det gikk RS eskorte, klokken 09:00. Stoppet for fuel i Måløy, og passere Bergen kl 16:00. Ruslet i 22 knop ca.

Skulle gjerne stilt opp og hentet folk og fe på flyplassen, men jeg befinner meg 700 km unna for tiden....

Ellers så begynner jo det å bli lyst utover kveldene, så det går jo ann med lange etapper.

Redigert av Eureka (see edit history)

Såg på langtidsvarselet for Stad no. Stiv kuling frå sør første dagane neste veke. Dette er langt opp og fram til enno, men om denne vermeldinga slår til, blir det landligge. Hadde ikkje gått over Stad med kuling imot med ukjend motorbåt, ville nok gått i maks 10 m/s, kanskje enno mindre med vinden frå sør. Litt avhengig av kor lenge sjøen har fått bygd seg opp.  Har etterkvart hatt ein del turar over Stad, og det finnast kjekkare stadar å vere når uveret står på.

Saka blir heilt annleis med ein båt du stoler 100% på, og spesielt om det hadde vore ein seilbåt :smiley:  Elles er dette ein kjempeflott tur. Henta ny bruktbåt i Grimstad i sommer, kjempetur heim til Sunnmøre :thumbsup: 

Stiv kuling har jeg ikke noen planer om å utforske ved Stad. Jeg liker ikke når langtidsvarsel er negativt. Det hender ofte de får rett. Vi får følge med. Er det noen som har observasjoner, så setter jeg stor pris på det. De blir da sammenholdt med varsel for å se utvikling.

Endelig ble det Bobåt

Stadt er da sterkt oppskrytt, forrige gang jeg var der var det havblikk. Fikk ikke seilene til å stå, stakk innom surfestedet og kunne fint ha ankret opp i den bukta, ikke noe svell. (Har også gått der i 20 m/s, det ble dyrt... ). Fordelen er at det er kort fra Ålesund, fra Oslo kan en bestemme seg noen timer før, ta ettermiddagsflyet og nesten runde i dagslys. Lyst ca til kl 21 nå.

Utrolig fin tur ned til Bergen (husk åkrestraumen nord for Bergen (mulig jeg husker feil navn på den)). Har stort sett gått hurtigruteleden, dere har fordelen at dere ikke har mast, så dere kan gå alternative ruter med lavere bruer. Dere har jo noen kvelder frem til avgang med å sette alternative ruter, det blir bedre bilder for oss som følger når dere smyger dere gjennom fine sund. SAP hadde en fin rute nord for Haugesund på en av sine turer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...