Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Kan jo få prestasjonsangst av å lese denne tråden, men takk for hyggelige ord :-)

Vi får gjøre vårt beste og håpe på gode forhold samt fravær av større tekniske utfordringer.

 

Jeg sitter og studerer området rundt Stadt på kartet. Prøver å få en formening om hvilke trasévalg som er gunstige i forskjellige forhold. Tenker da primært på forskjellene mellom sjø fra sørvest kontra nord/ nordvestlig retning.

Kan det f.eks være lurt å gå ut Kvalsundet ved Fosnavåg ved nord/ nordvestlig sjø for å vinne høyde og god avstand til Stadt fremfor å komme innenfra Vanylsgapet?

 

Bør man være forsiktig med å runde Bukketjuvene og rett på Gamla i sør og vestlige forhold?

Tar svært gjerne i mot tips om hvor man bør (og ikke) bør gå, samt hvor langt ut etc.

 

Bjørn ser ut til å lide av en uhelbredelig hjemlengsel. Iallfall benytter han enhver anledning til å reise innom Arendal, hvor hans skute ligger, og ta seg en natt der. Når sant skal sies så hersker det litt usikkerhet rundt dette. Er det hjemlengselen som drar, er det den utmerkete kaffetrakteren hans eller har han rett og slett en kosebamse i sengen. Dette kan sikkert sap bringe klarhet i siden.

Har notert meg det samme Zitt, men har absolutt ingen planer om å havne i en possisjon hvor jeg vil være istand til å bringe klarhet i bjørns bamsegenskaper, hehe ;-)

Link to post
Share on other sites

SAP, jeg har så stor respekt for dere kara at det er litt rart å gi dere råd :) -og jeg har jo ikke sååå lang erfaring med Stad. Men med en far som har vokst opp i Måløy, så har jo respekten for Stad alltid vært der :)

Ida Marie kom med noen gode innspill i en annen hentetråd med båt som skal fra Molde.

Vi har alltid gått på utsiden av Bukketjuvane. Sånn er det bare. Føles rart å gå så langt ut i havet, men det har jo gjerne sin forklaring. Man vil jo ha avstand til land. Men, ser du på dybdeforholdene så er det 30-50 meter dypt på innsiden av bukketjuvane. På utsiden er det fort 80-150 og dypere. Så, rent objektivt så skal da sjøen være roligere på dypt vann... på kartet er det jo også skraverte områder markert med farlig sjø/ fallsjø.

Mener vi hadde vestlig sjø og vind da vi gikk nordover Stad i sommer. Så da ble det jo gjerne å vinkle kursen litt for å ikke få sen rett fra siden... det var deilig å slå BB inn Vannylvsgapet den dagen..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fredag og Søndag har best muligheter, og ikke så bra i start neste uke. Men værmeldinger endrer seg raskt så man må bare følge med på langtidsvarsel og observasjoner.

 

Er det sv vind lønner det seg å gå Åramsundet, og inn eller utom bukketyvene. Man komme litt i le visst vinden er sørlig ved å gå langt inne. Jeg går av og til innom buholmen visst det er østlig vind, men ikke noe jeg vil anbefale.

 

Blir det vestlig vær bør man gå langt ut så man har litt tid ved. fks. motorproblemer, da kan man bli berga av redningsskøyter i måløy/Fosnavåg.

 

Ved N/NV kan man like gjerne gå ut ved Flåvær / skorpa selv om det blir litt lenger i sjøen så blir det vind og bølger inn aktenfra.

 

Stad kan være skummelt, men det er litt opphausa i mine øyne. Bruker man hodet og venter på rett værmelding er det lite å frykte, gjør man ikke det kan det gå galt.

Ofte kan det være greit å gå på nattmorgenen da vinden ofte løyer litt (men ikke alltid)

 

Følg med på værvarsel på stad, og spesialvarselet for stad.

Også viktig at det ikke har vært kun en dag etter storm/kuling med godt vær, da har ikke sjøen lagt seg.

 

 

Sakset fra en samtale med Volfro

Link to post
Share on other sites

velvalgt var vel å ta i, hastverk er vel mer korrekt.

Hvor man går pleier jeg å se an når jeg nærmer meg staalet.

dagens sidevindu bilde fra søre vaulen mot staalet, Sandsøy til venstre og skorpa til høgre, fine forhold i dag.

Kan sjå om jeg husker å gjøre dette når det nærmer seg.

bilde

Link to post
Share on other sites

Windfinder anbefales, bruker den både i jobb og privat.

Lettleselig, oversiktlig og stemmer veldig bra i de områdene jeg har brukt dem. (Trøndelag og nordover)

 

Bruker gjerne flere og sammenligner. (Theyr - Islandsk - betalt, Storm, Windyty, Yr.Windfinder)

Link to post
Share on other sites

Fredag og Søndag har best muligheter, og ikke så bra i start neste uke. Men værmeldinger endrer seg raskt så man må bare følge med på langtidsvarsel og observasjoner.

 

Enig med du.

Slik det ser ut nå hadde fredag vært best rundt Stadt med litt vind fra NØ. Lørdag og første del av søndagen ser grei ut med tanke på Jæren/ lista.

Pt synes jeg prognosene utover neste uke kunne vært bedre med tanke på ferden videre fra Haugesund og sydover.

Vinden ser ut til å stabilisere seg på 12-15 fra vest og NV utover uka ifølge YR, og prognosene virker å være entydige for sørvestlandet.

 

Men ting kan endre seg, så vi får bare følge med :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte desverre å utsette turen.  Uten et kompetent Bp  i bakgrunn våget jeg ikke legge avgårde.  :giggle:

Spøk til side,  meldingene fra både yr og windytv og barentswatch var særdeles svingende. Vinduet ble da for usikkert.  Mye penger for ny eier å risikere synes jeg. 

Får håpe det åpner seg et nytt vindu denne uka. Evt mot helga. 

Det var veldig bra at forumet kom opp igjen nå.  Fryktelig avhengig skjønner jeg.

Måtte bare prøve bildefunksjon. ?

 

IMG_20170329_222315_338.jpg

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

boat-2017-apr-3-048.jpg.7246a2e8b1e89d8304ada5d27025602b.jpg
Godt å komme på vannet igjen
Ser for meg ca sånn rute  (se kart over) for å gå sikkert rundt
Følge med for kryssende sjøer som det lett kan bli i området som igjen kan bli skumle med de rette forholdene
https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/coordinate/62.196573962182924_5.064225484556615
Måtte og bare teste bildefunksjonen og den ser jo grei ut for pc versjonen ENDELIG noe som er enkelt

 

 

 

 

Redigert av LALUNA II
Ble litt mye bilder her for lett å legge inn bilder kansakje hehe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...