Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Har hytte litt lengre nord enn Ålesund, i Trondheimsleia. Værrapport her er dårlig! i går kom en 40-45 fots fiskebåt innom øyene våre her for å søke ly en stund. store bølger i Trondheimsleia fra SV sjøen slo over hele båten. Så på AIS at den gikk innaskjærs resten av turen.

Stadt ville jeg neppe gått nå i lystbåt. Er vel gammelsjø et pr dager etter løye også. Her ble det hverken sjøsetting av sønnens båt eller båtpuss på den andre båten! 

Uansett lykke til og god påske!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hurtigrutene har jo også webkameraer som gir et inntrykk av forholdene rundt båtene. Denne siden https://www.hurtigruten.no/kart/

gir en oversikt over hvor båtene er og ved klikke på båtene kommer man videre til den enkelte båts webkamera.

ser ut for at "Vesterålen" er neste båt nordover. Den passerer Stad i dagslys imorgen tidlig ca i syvtiden så da går det jo an å følge med?. I tillegg finner du jo også tlfnr etc til de enkelte båtene så det går an å ringe dem mens de passerer.

Link to post
Share on other sites

Går ytre, passert Florø. 

Været stemmer bra med meldingene, sydlig ca. 14m. sek. og en 2-3 m. bølger, litt kryssende sjø men ikke ille. 

 

Jeg hadde ikke stussa på å gå nordover med seilbåten, sørover hadde sikkert også gått, men det ville gått seint. 

 

Tirsdag kveld kan nok være en ok. mulighet med det lille jeg har følgt med. 

Jeg blir mest sannsynlig hjemme i påsken, så det er bare å slå på tråden når det passer dere. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok langt mellom anledninger  under 1,5 meter signifikant. Ihvertfall på denne årstiden. 

Avstand mellom bølgene har jo veldig mye å si og så lenge man slipper krappe bølger så tåler man jo høyere bølger så lenge man slakker av på farten? 

 

Det gamle spesialvarselet for stad inneholdt avstand mellom bølger, jeg har ikke sett det fremstilt like tydelig på barentswatch. 

 

Mener vi brukte meldinger om 9 sekunder mellom bølger som et minstekrav for en helt grei og veldig behagelig tur for alle ombord. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Aebi,  hurtigruta var egentlig et godt tips.. skal prøve å ringe dem.. 

Bølgebryter er også lurt benytter meg mye av det når jeg har sjansen. Hva mener du om to meter signifikant melding rundt stad

 

2 meter bølgehøgde ved Stad er flatt hav. Det er lange havbølger som kjem inn her. Det som kan vere meir utfordrande er straumsjø når du er nordgåande og dreier nordaust etter sjølve Stad-nasen.

Link to post
Share on other sites

Jeg og sørlendingen har sitter noen timer i telefon det siste døgnet og debattert frem og tilbake.   Stadten ser grei ut i morgen.  Usikkerheten er å komme seg fra Karmøy over Jæren og forbi neste dag.  Er litt gambling, men håper meldingene blir bedre frem mot onsdagen.  

 

Vi ble vel enige om at baggen må bråpakkes nå :yesnod:

 

 

IMG_8926.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dere begynner jo i og passerer store deler av Bibelbeltet, så dette kan vi klare uten "Bongo fra Kongo" også; da Bjørn Eidsvåg sier i en av sine sanger:

 

Landskapet e somme tider 
fagert, blidt og mildt 
før det reise seg i bratte lier 
og blir uframkom’ligt vilt 
Havet true ofta båt og mannskap 
ein svikefulle venn 
folket bøye seg i bønn og bannskap 
te det ligge flatt igjen

 

Kjør på! :thumbsup:

 

P.S: Var ikke meningen å fornærme Zitt; bare for å påpeke at han er ikke eneste løsningen...he, he

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

En av de flotteste tekstene om havet, er åpninga i Alexander Kielland sin roman Garman og Worse. (og da er nok området utenfor Jæren i tankene).

 

Sitat

Intet er så rummelig som havet, intet så tålmodig. På sin brede rygg bærer det lik en godslig elefant de små puslinger som bebor jorden; og i sitt store kjølige dyp eier det plass for all verdens jammer. Det er ikke sant at havet er troløst; for det har aldri lovet noe: uten krav, uten forpliktelse, fritt, rent og uforfalsket banker det store hjerte – det siste sunde i denne syke verden.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...