Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Stort sett synes eg at vermeldingane for Stad er gode og ganske treffsikre. Det er m.a. plassert ein verrader der, som også har vore positiv for treffsikkerheita. Men - ei veke fram i tida er lang tid, så de får krysse fingrane :thumbsup:

 

Har også gått forbi Stad i havblikk, kjempeflott. Har også opplevd ver som eg helst ikkje vil oppleve, ikkje så kjekt. Så med ukjent motorbåt, all grunn til å ha respekt for dette havstykket (også)

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stad kan nok være ganske så oppskrytt i havblikk. Det tror jeg på. Men når vinden drar seg opp mot 12-15 ms så tror jeg at den strekningen kan skremme de fleste av oss.

 

Jeg har lagt opp flere alternativer for rute valg sørover. Tanken er å gå mest mulig beskyttet mot vær og vind. Men jeg har og noen ruter som følger havet i yttre led nedover. Dersom Zitt virkelig får fyrt opp trommesettet sitt. Tror kanskje han også må ha hjelp av konen. Muligens også hun som skadet foten når jeg hentet min egen båt. han måtte jo slippe trommestikkene litt da.

Link to post
Share on other sites

Stadt er da sterkt oppskrytt, forrige gang jeg var der var det havblikk. Fikk ikke seilene til å stå, stakk innom surfestedet og kunne fint ha ankret opp i den bukta, ikke noe svell. (Har også gått der i 20 m/s, det ble dyrt... ). Fordelen er at det er kort fra Ålesund, fra Oslo kan en bestemme seg noen timer før, ta ettermiddagsflyet og nesten runde i dagslys. Lyst ca til kl 21 nå.

 

Utrolig fin tur ned til Bergen (husk åkrestraumen nord for Bergen (mulig jeg husker feil navn på den)). Har stort sett gått hurtigruteleden, dere har fordelen at dere ikke har mast, så dere kan gå alternative ruter med lavere bruer. Dere har jo noen kvelder frem til avgang med å sette alternative ruter, det blir bedre bilder for oss som følger når dere smyger dere gjennom fine sund. SAP hadde en fin rute nord for Haugesund på en av sine turer.

 

Helt enig med deg, men du mener vel Alverstraumen? Den er iallefall flott og med mye innaskjærs idyll. Den entres fra Fensfjorden (litt vest av Mongstad) via Kilstraumen. Vakrere blir det ikke!

 

Blir ellers meget oppmuntret av at dere skal hente båt (Bjørn og SAP) i selve byen; Ålesund. På tross av nicket mitt er det her jeg har vokst opp.  :thumbsup:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må gjerne tenke at Stad er oppskrytt fordi man selv ikke har opplevd det dra seg til. men jeg tror det er viktig å huske på at man sannsynligvis da har gjort vurderinger i forkant deriblant sjekket værmeldinger og tatt hensyn til det, OM man skal gå rundt.

Jeg har passert 2 ganger i ok vær. Første gangen i lavt skydekke, regn, laaaange slakke bølger, nesten ikke vind, i 42 fots seilbåt. Vasket og rengjorde teaken på dollbordet under hele overfarten.

Andre gang, med 31 fots Grandezza, ferielastet motorbåt, humpete sjø, men kunne holde 18-19 knop, rett over planingsterskel.

Siste gang var i sommer, nordover. Stor sjø men heldigvis ikke brytning. 12 knop opp bølgene og surf på 16-17 knop. Det var på grensa og vi visste at om det var greit ved "gamla på Stad" så gikk det greit hele veien, ref bølgevarsel. -men vi hadde retrettmulighet.

Men så vet jeg også at i løpet av de siste 7 årene så har langturen til mine foreldre blitt utsatt opp til

en uke flere ganger. Da har båten vært klar til avreise og man kunne dratt omtrent på timen.

 

Så, mye ligger i planlegginga og timeing.

Link to post
Share on other sites

Planlegging og timing Eureka. Det er knallviktig. Gjør man et godt arbeid her er det meste forholdsvis enkelt.

 

Når det gjelder rutene ned til Bergen er det litt fokus på raskeste rute. Men og med mulighet for å se litt underveis. Det blir nok ikke råkjøring. Men heller ikke Tomrør fart. ? eller white Lady fart..

 

Sjekker som vanlig yr ofte. Hvertfall 8 ganger om dagen. Siste nå er at den vinden som var meldt på mandag har trukket seg noe nordover. Kråkenes melder om 8 ms .

Mens svinøy fyr melder om 14 ms. Er vel ikke så fryktelig stor avstand mellom de to fyrene. Så vi får håpe at dette trekker nordover og ut i havet.

Link to post
Share on other sites

Dersom Zitt virkelig får fyrt opp trommesettet sitt. Tror kanskje han også må ha hjelp av konen. Muligens også hun som skadet foten når jeg hentet min egen båt. han måtte jo slippe trommestikkene litt da.

Å kjempe mot gudene på Stadlandet er ingen enkel jobb. Det kan sammenlignes med den gangen jeg fikk forespørsel fra Bjørn Kjos om å kjøle ned planeten Venus. Han hadde visst tenkt å mellomlande der.

Men vi gir ikke opp! Fruen får ta seg noen runder med krigsdansen sin, og med nymontert turbo på pacemakeren kan jo det hjelpe veldig.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å følge turen, og se båten komme trygt frem i Oslo ?

Det har du mitt ord på at vi skal gjøre vårt aller ytterste for å klare.

Båten skal ikke ut i vær den ikke er konstruert for.

Jeg gleder meg til å frakte den trygt hjem til deg.

Link to post
Share on other sites

Du er en heldig mann, Magnar Ruud!

Ikke bare har du kjøpt deg en usedvanlig flott båt, men å få den fraktet av "The Dream Team" av båtfraktere gjør den rett og slett unik.

Min helt private spådom sier at det blir en natt i Bergen og en natt i Arendal på turen. Sap er "æresmedlem" av Bergen og bør ofre en natt her. Bjørn ser ut til å lide av en uhelbredelig hjemlengsel. Iallfall benytter han enhver anledning til å reise innom Arendal, hvor hans skute ligger, og ta seg en natt der. Når sant skal sies så hersker det litt usikkerhet rundt dette. Er det hjemlengselen som drar, er det den utmerkete kaffetrakteren hans eller har han rett og slett en kosebamse i sengen. Dette kan sikkert sap bringe klarhet i siden.

Det som imidlertid er viktig for nye båteiere er å få fraktepapirene stemplet på fraktekontoret i Arendal. Disse papirene, sammen med selve hentetråden, er verdipapirer som sier alt om båtens tekniske stand, sjøegenskaper og så videre. I noen tilfeller blir skavanker fikset underveis.

Vi gleder oss til turen og håper alt går på skinner!

Link to post
Share on other sites

Hehe, TS er jo et nytt medlem her, så oppmerksomheten rundt hentetråden til hans båt kan sikkert bli litt overveldende:)

 

Så uttrykk som bongotrommer, NSB-tog som blir forsinket og assistanse langs kysten er nok ting som må på plass ?

 

En ting skal den nye rederen vite, båten er i de beste hender og mangt et medlem følger med på turen.

 

Gratulerer med flott skute!

Link to post
Share on other sites

Tusen tall Zitt

Føler meg fantastisk heldig, som får en så fin båt, å ikke minst så snille og fantastisk menesker til å hente den

Mulig jeg sitter på fra Sørlandet og opp til Oslo, for å få litt erfaring med den nye båten.

Å ikke minst ha to erfaringer skippere, som kan lære meg om båten

Ser frem til å følge tråden videre på ferde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...