Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Kunne jo ikke dra når lostjenesten var offline  :nonod:

Har forstått det er vanligst å gå fra utsiden av Bukketjuvane til Gamla på innsiden av havfludene og ystebåen (5,5 meter).

Har fulgt med litt på Barentswatch de siste dagene, og egentlig konkludert med at jeg er lite lysten på å ta stadten I sterk S og V sjø med ukjent båt.

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, sap_2000 said:

Kunne jo ikke dra når lostjenesten var offline  :nonod:

Har forstått det er vanligst å gå fra utsiden av Bukketjuvane til Gamla på innsiden av havfludene og ystebåen (5,5 meter).

Har fulgt med litt på Barentswatch de siste dagene, og egentlig konkludert med at jeg er lite lysten på å ta stadten I sterk S og V sjø med ukjent båt.

Jeg bruker som oftest en av disse rutene:

- Innom Bukketjuvene (pass opp for Vossa)

- Innom Vossa og utom Buholmen.

 

Stad.JPG

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On Tue Mar 28 2017 at 23.35:

 

 

sap_2000 skrev On Tue Mar 28 2017 at 23.35:

Kan det f.eks være lurt å gå ut Kvalsundet ved Fosnavåg ved nord/ nordvestlig sjø for å vinne høyde og god avstand til Stadt fremfor å komme innenfra Vanylsgapet?

 

 

 

Blir mindre sidesjø på den måten ja

Link to post
Share on other sites

Det var en åpning på Søndag ettermiddag, skodde i høgda, men greit ved havflata. Det var ned i sv bris på ettermiddagen og noenlunde greie forhold. Jeg blir borte i Rogaland skjærgården fra torsdag denne uka og kanskje en ukes tid, så da kan jeg ikke rapportere, men kan sikkert finne noen som kan?

Link to post
Share on other sites

Jeg savnet rapportene fra deg. Dumt når Bp stengte. ?

 

Sånn jeg ser det nå så åpner det seg en ny mulighet for å forsøke lørdag eller søndag.  

Så har du noen som kunne sende en liten rapport ville jeg sette stor pris på det.

Link to post
Share on other sites

Send meg en im så kan vi dele tlf. nr. ? Kan jo også bli en runding av stad igjen for min del også, endrer seg  raskt planene i min bransje. 

 

Ellers er vel kanskje Simaro på forumet ? alt. en som bur lenger oppi bygda her med ennå bedre utsikt, husker ikke nicket i farten men kommer vel innpå? 

Link to post
Share on other sites

Noe nytt?kommet hjem? Stad er jo av og til trasig å passere på vintertid, men det blir ofte åpninger ved skifte av vindretninger etc. Problemet da er at man har kort tid før ting endrer seg igjen. Jeg passerer sikkert på nord søndag med lasta båt/ kanskje natt til mandag og er da klar for nye observasjoner visst ønskelig?

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter å ser på værmeldinger.  Å ser på bølge varsel på barentswatch.  Som jeg kan se så er det ikke noe under 2 meter signifikant frem til mandag. Det synes jeg er litt mye. Snakket mwd boen som hadde passert Stad i natt med hurtigrute.  De hadde sovet. Men ikke kjent noe bølger. 

Så en observasjon på søndag ville være kjærkommen. Sammenholde det med varsel for å vite om varsel er høyere enn faktisk observasjon.  Slik jeg ser det nå så kan det kanskje være en liten mulighet på tirsdag. 

Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke vil frakte båt i påske.  Fredag til søndag. Da er det for det første vanskelig med hjelp. Og familie krever også litt oppmerksomhet. 

 

Håper det løser seg på tirsdag. Men været er svært urolig for tiden

Link to post
Share on other sites

Spennende å se på været ja og finne hullet er en utfordring i seg selv i småbåt
Håper det løser seg fort så båteier får båten til Påske
Problemer med hjelp skal du ikke tenke på Bjørn stiller opp jeg det er bare koselig tid er det nok av for tiden :wink:
Ser  ut til at torsdag til Søndag blir det mye muligheter jeg stiller gjerne opp .....

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Påskehelgen tror jeg vi bør prioritere til familie. Også med tanke på at det er vanskelig å skaffe hjelp dersom uforutsette ting skjer. Mandag etter påske kan bli en ny anledning dersom ikke været roer seg nok på tirsdagen 

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn og takk for sist.

 

Der er alltid bølger/dønninger rundt stadt, men er vinden under 10ms, og gjerne en dag eller to, går det greitt rundt der

med "småbåt" etter min erfaring  etter noen passeringer. også med tanke på alternativene om uforutsatte ting skjer bør man 

være aktsom. Det er stor forskjell på og bli knust mot høye fjell om man får problemer med feks

motor eller fremdrift, enn å bli skylt på land på ei sandstrand ved jæren.

 

jeg skal opp dit i påsken mest sannsynlig, og kan gi deg live oppdatering på værforholdene da, kan sågar

slå følge nedigjen til bergen om dere tar turen etter påskehelga.

 

Ønsker dere uansett all mulig lykke til, og god tur :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn

Dei to kartkursane som Dacapo har lagt inn her er det mest brukte for mindre båer som skal rundt Stad. I litt røft ver har eg brukt Ais og funne skip som har same kurs, og nytta desse som bølgebryter. Eg har og ringt opp hurtigruta nokre gonger når eg veit at dei er i området og bedt om ver-rapport. Alltid hyggelige svar.

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 9 timer siden:

Hei Bjørn og takk for sist.

 

Der er alltid bølger/dønninger rundt stadt, men er vinden under 10ms, og gjerne en dag eller to, går det greitt rundt der

med "småbåt" etter min erfaring  

 

jeg skal opp dit i påsken mest sannsynlig, og kan gi deg live oppdatering på værforholdene da, kan sågar

slå følge nedigjen til bergen om dere tar turen etter påskehelga.

 

Ønsker dere uansett all mulig lykke til, og god tur :-)

Hei og takk for sist Dude. 

Jeg vil gjerne ha ned meldingene under 10 ms. Men ser jo at det kan bli vanskelig. Målet er og å få ned signifikant bølge varsel til under 1.5m. Det ser og vanskelig ut. ?

Men synes over to meter signifikant er for mye. Jeg vil ikke ta ansvar for å ødelegge en bra båt. 

Vi får se når været finner det for godt å slippe oss avgårde. 

Det er jo også et lite moment oppe i denne flytte saken at det koster litt å sende oss opp.  For så å finne ut at det er for mye vær.  Å så bli liggende værfast i flere dager.. Å dermed kanskje måtte ta fly ned igjen. 

Jeg liker ikke å bruke andres penger unødvendig.  ? dermed kan det  nok hende at vi går glipp av et sånn lynvindu som brått kan opstå.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...