Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Har den stakkars matrosen som satt på dæsjbordet fått pålimt foten sin igjen? 

 

Det heter seg at det bringer hell og lykke å beholde slike gjenstander, fra forrige eier, ombord. Tar man de ut av båten, bringer det ulykke! ?

 

 

Jeg har dessverre en nips-gjenstand, i keramikk, med røsslyngplante avbildet, hengende på ett skott i salongen. Men den må henge der, hellers får det uante  konsekvenser. 

 

Ha en riktig god påske på sjøen! 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Matrosen har vi overlatt til nye eiere å vise nødvendig omsorg. Avmønstrede mannskap var i en svært dårlig omsorgsform med nål og tråd og div spjelkeredskaper:giggle:

 

Vi har hatt en utrolig tur.  Det var spennende med slik en langtur . 

Fra vi startet flyturen på Gardermoen (jeg hadde flydd lavt fra Arendal først) til vi lå fortøyd i Oslo har vi hatt det ordentlig gøy.

20170410_185340.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så var det fint med tidligere eiere som kom og hentet oss på flyplassen i Ålesund og kjørte oss innom en matbutikk. Desverre for sent for cider og ølsalg. Men gamle eier var hjemme å hentet små dråper så vi fikk kose oss litt etter endt etappe

20170411_061026.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Denne gangen har jeg også hatt gleden av å ha med meg en super båtmann. Det har jeg hatt flere ganger.

Men alle hentetråders mor.. Sap...  

Han er en helt ubeskrivelig kar å ha med på tur.  Måten han håndterer båt og utstyr på er rett å slett helt utrolig. 

 

Ett av barna som denne helgen fikk ny båt, lurte på om vi var brødre..  nesten litt rart. Vi tenker mye likt. Om de fleste ting. Så på en måte kan jeg kan jeg nesten forstå at gutten  tenkte i de baner. 

Jeg har hatt utrolig god hjelp av Sap.  Tusen takk. Å utrykket fokkeslask passer slett ikke for en mann av ditt kaliber.  

Jeg gleder meg til neste gang.  Du har lært meg mye. 

 

 

 

20170412_094844.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk også til et svært kompetent Bp.

Den styrken det er å ha dere i ryggen er bare helt utrolig.  

Takk for alle bidrag som hjalp oss med å krysse Stad. Tror ikke det hadde gått så bra, hadde det ikke vært for deres hjelp.

Farlig å nevne navn. Så det vil jeg ikke gjøre.  Men mange solide folk her med stor erfaring. 

Det jeg vil trekke frem og som sparte mye tid for oss, er Dude og hans innsats for å skaffe oss nye vindusviskere. Sikten ble mye bedre når vi fikk på nye viskere. Å vi tapte ikke noe tid på det prosjektet. 

 

Tusen takk alle sammen. 

20170411_162930.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Å helt til sist. 

Tusen takk til Silvia og Magnar Ruud for oppdraget. Det har vært en glede å ha med dere å gjøre i denne prosessen. Dere har hatt forståelse for både vær og vind. Tålmodighet og forstand til å forstå når det var vanskelig å dra. 

 

Det er en stor glede for meg når jeg da ser den gleden både hos barn og voksne når båten blir fortøyd til brygga og dere strømmer ombord. 

Glemmer aldri den iveren som barna deres viste.   Flott. 

Dette blir en lykkelig båtfamilie. 

Gratulerer med en flott båt.

20170411_070652.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Her fra Sør-Frankrike har jeg også fulgt med på denne flotte turen, riktignok ikke live - har måttet lese gjennom flere sider av gangen om kvelden når dagens utflukter har vært unnagjort - men har hatt stor glede av å følge med! Hatten av for dere to, og gratulerer med flott båt til familien Ruud!

 

Link to post
Share on other sites

Dette så ut som en kjempe flott tur, og dere kjørte på det sikre og holdt info flyten i gang så det var bare en fryd og følge dere på ferden mange flotte bilder blei det også sikkert noen ny eier vil ha i sitt album det er flinke gutter . God påske.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden:

Det er en stor glede for meg når jeg da ser den gleden både hos barn og voksne når båten blir fortøyd til brygga og dere strømmer ombord. 

Glemmer aldri den iveren som barna deres viste.   Flott. 

Dette blir en lykkelig båtfamilie. 

Gratulerer med en flott båt.

Det kan jeg skrive under på, jeg som var der og fikk hilse på. Ekte båtglede!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord, Bjørn :blush: ... og i lige måde. 

Imponert over hvor stor ro du utviser i alle situasjoner. Noen av de er jeg helt sikker på kunne stresset opp noen og enhver, men ikke en erfaren båtmann som deg :clap:

Tror nesten du hadde svart noe slik om jeg hadde sagt at vannet stod over dørklemmene utenfor Lista: Liden vannskvett der nede, ja. Mi skal bare drikke opp kaffeien først, så fikser mi de :lol:

 

Det var nesten skremmende hvor likt vi tenkte og vurderte ting underveis. Etter å ha sittet dypt begravet i hver vår pad og gransket varsler på YR, Windytv, Barentswatch etc var vi så god som alltid samstemte om hvor, når og hvordan vi skulle gå for å få det mest behagelig. Så den kommentaren fra Ruud Jr traff nok bedre enn han visste :thumbsup:

 

Må også si at jo mer erfaring jeg får, så øker samtidig respekten for de værharde strekningene vi har langs vår flotte kyst.  Det er så utrolig mange elementer som sammen påvirker forholdene på f.eks strekningen Egersund til Lindesnes at det er så godt som umulig å si på forhånd akkurat hvordan det vil bli akkurat der og der.

 

Blir like overveldet hver gang over all entusiasme og behjelpelighet medlemmene på dette fantastiske forumet har. Folk kjører ut på moloer for å ta bilder i regnvær, kjøper viskere og lever på kaia, og møter opp ved ankomst for å tilby kyss hjem. Det er helt unikt på dette forumet, og en utrolig god støtte å ha i ryggen.  Så godt som folk følger med er nesten sikker på at BP's medlemmer hadde fått med seg om vi fikk problemer før vi hadde rukket å varsle Kystradioen på VHF, hehe.  

 

Det var utrolig gøy å være på tur med deg. Tror ikke jeg har ledd så mye på 3 dager noen gang :lol:

Og så har jeg jo satt meg som mål å få sørlendingen til å like Nord opp på utzoomet kart slik at landet vårt står riktig vei, så håper vi snart kommer oss ut på tur igjen :wink:

 

Gratulerer så mye med ny båt til familien Ruud. Vi sees nok her i oslofjorden i sommer :thumbsup:

IMG_3722.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte på denne henteturen når jeg kom til hytta på Røyset ute på Barmen i går kveld. Blikkstille på Stadt. Nesten ikke vindpust. Nydelig... Nå kan man nesten krysse i jolle eller kajakk ???

20170428_214326.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

?det er vakkert der ute.  blir fint her i nordvest i over en uke nå. 

 

Bildet er ikke noe god reklame for skipstunell.., ?

 

-en tidligere kollega hadde lagfri, så han sjøsatte kajakken her i Ålesund og paddla til Bergen. Over Stad kom RS opp på siden av han og spurte om hvordan det gikk, "fuktig klisterføre, hadde han svart" 

Det var ikke solskinn den dagen?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...