Stein-Erik Startet 9.Mai.2017 Del på Facebook Startet 9.Mai.2017 (redigert) Hei! Ved opptak av båten nå etter påske fant jeg bobler på skroget på et område som har vært reparert. Skroget er et epoxy skrog (Hanse 370e), men sparklingen av reparasjonen er gjort med polyester sparkel (burde vel vært gjort med epoxy sparkel?) Har tatt hull på boblene, og det er ikke tvil om at det lukter eddik. Noen av dem var tørre. Vesken ligger rett bak gelcoat. Jeg har bare frem til lørdag før båten må ut igjen (ligger flere båter bak meg så jeg kan ikke ligge lenger). Min plan for quick fix: - Slipe boblene med lamell rodell - Se til at det er tørt - Sparkle med West System epoxy med 407 filler - Pensle med 2 komp primer - Stoffe Og så vurdere til høsten hvordan det har utviklet seg. I fjor sommer var det ingen bobler. Reparasjonen er ca 2 år gammel. Området er ganske stort. Ca 70cm fra vannlinjen og ned i ca 5 meters lengde. Hva tenker ekspertisen på Båtplassen? Redigert 9.Mai.2017 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Hei Eg kan lite om dette, men eg tenkjer at dersom skroget ikkje er delaminert er det ingen krise. I tillegg tenkjer eg at dersom du, av tidsomsyn, uansett må ta dette opp att til hausten, kan det vera like greitt å gjera det enklast mogeleg? Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Uten å være ekspert så vil jeg si meg enig med Ask. Jeg ville bare slipt rent og malt to strøk med epoxygrunning, og heller gjort en permanent reparasjon siden. Det er viktig at du får tørket dette skikkelig opp før du sparkler og gjør en permanent reparasjon. Hvorfor har det blitt brukt polyestersparkel på et epoxyskrog? Er det "proffesjonenlle" som har utført jobben? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stein-Erik Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Vel... jobben er gjort av forrige eier med støtte av proffer. Men sparklingen har vært gjort uten at proffe var tilstede. Håpet mitt er at det kun er i sparkel laget problemet ligger. Og det laget er vel ikke spesielt tykt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Hei Stein-Erik Jeg hadde det samme på min tidligere Sweden Yacht og tror det skyldes enten manglende utherding av sparkel eller at den reagerer med laget over som vel er topcoat. Siden dette dreier seg om sparklel og ikke er ment å gi noen styrke til skrogetså ville jeg bare slipt bort blærene og lagt på tokomponent pimer. Det vil jo uansett ikke "smitte" over til epoxyskroget og er jo kun et kosmetisk problem som heller ingen ser. Olav Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Det kan høres ut som de ikke lot skroget tørke godt nok etter sliping/rengjøring når de gjorde jobben for noen år siden, det kan jo også være at det er omeråder de ikke så da det kanskje ikke var så veldig utviklet. Ville uansett brukt epoksy sparkel når det skal sparkles opp igjenn og male det godt med grunning før bunnstoff. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Uttørking kan ta lang tid og gjer seg ikkje sjølv. Væska du finn i boblene har ein slags glycol i seg som ikkje tørker ut, det må vaskes vekk, helst med varmtvannsspyler daglig i nokre dager, og så nokre dager / uker med tørkevær, evt infra varme. Inntill du får prioritert skikkelig reparasjon så er det best å slipe opp bobler og kanskje klatte på litt bunnstoff. Om du sparkler eller legger 2k primer så stenger du inne rester og skaper nye forhold for videre utvikling av osmose. Sjøvatn vil hjelpe å vaske vekk glycoler ila sesongen. Dette er kjapt summert det eg har lært av fagfolk, men fagfolk er ofte sjølvutnevnte. Du må sjølv sette deg inn i emnet å ta ansvar sjølv for løsningen du velger blandt svarene på anonymt forum. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stein-Erik Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Da har jeg snakket med fagfolk, og konklusjonen er som Sjeldenutenpå sier. Jeg gjør ikke noe nå - har allerede skrapet hull på boblene. Jobben skal gjøres av proffer til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Et lite spørsmål.. Det jeg har lest, her og andre steder, alltid gitt meg samme opplysninger om polyester kontra epoxy: Du kan legge epoxy på polyester, men ikke polyeaster på epoxy. Stemmer ikke dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Komodo skrev for 9 timer siden: Jeg ville bare slipt rent og malt to strøk med epoxygrunning, Kan noen gi meg en god grunn, bortsett fra for mye penger, til at noen skal smøre epoksigrunning på et epoksiskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev for 6 timer siden: Væska du finn i boblene har ein slags glycol i seg som ikkje tørker ut, Båten har epoksiskrog. Helt annerledes kjemi enn polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Mulligan skrev for 3 timer siden: Kan noen gi meg en god grunn, bortsett fra for mye penger, til at noen skal smøre epoksigrunning på et epoksiskrog. Det er vel et toppcoat lag på utsiden av epoksy skroget vil jeg anta og for og få den tett må det behandles på samme måte som en ordinær glassfiber båt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Maika Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Epoxy blir glatt og hardt når det har herdet, noe som gir dårlig heft for annet enn andre epoxyprodukter. Derfor er det lurt å holde seg til epoxysparkel for å unngå at det løsner, og epoxysprimer dersom du vil ha noe som annen maling sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Mulligan skrev for 4 timer siden: Kan noen gi meg en god grunn, bortsett fra for mye penger, til at noen skal smøre epoksigrunning på et epoksiskrog. Jeg skal gi deg en grunn, om den er korrekt får andre vurdere. Selv om båten er støpt i glassfiber/epoxy og ikke glassfiber/polyester antar jeg at den fremdeles har et lag gelcoat ytterst? Når den blir reparert kommer man inn på epoxy/glassfiberlaminatet. Forslaget mitt med et par lag epoxyprimer for å forsegle inntil permanent reparasjon blir utført er for å unngå at laminatet skal stå og suge vann langs fibrene tiden fram til den permanente reparasjonen blir utført. Mulig det strengt tatt ikke er nødvendig, men det koster i hvert fall lite både i tid og innsats. Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden: Uttørking kan ta lang tid og gjer seg ikkje sjølv. Væska du finn i boblene har ein slags glycol i seg som ikkje tørker ut, det må vaskes vekk, helst med varmtvannsspyler daglig i nokre dager, og så nokre dager / uker med tørkevær, evt infra varme. Inntill du får prioritert skikkelig reparasjon så er det best å slipe opp bobler og kanskje klatte på litt bunnstoff. Om du sparkler eller legger 2k primer så stenger du inne rester og skaper nye forhold for videre utvikling av osmose. Sjøvatn vil hjelpe å vaske vekk glycoler ila sesongen. Mulligan skrev for 4 timer siden: Båten har epoksiskrog. Helt annerledes kjemi enn polyester. Du har det med å ordlegge deg litt ordknapt, så hva du egentlig vil fram til er jo ikke godt å si. Men at du har en annen mening er vel ikke så vanskelig å lukte. Nå har jo allerede trådstarter fortalt at boblene inneholder eddikluktende væske, så beskrivelsen til Sjeldenutpå er vel ikke helt på jordet? Om dette er osmose som bare skyldes polyestersparkelen eller ikke har jeg ingen formening om. I så tilfelle bør det vel være en fullgod utbedring å slipe vekk alt som er sparklet opp og sparkle opp med ny epoxysparkel. Jeg ville uansett ikke gjort den jobben med så kort tidsvindu. Jeg ville slipt bart, satt på varme på utsiden og innsiden, og latt skroget få god til til å tørke skikkelig opp før ny sparkling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jernkjøl Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Regelen er ganske enkel. Det går ikke osmose i et epoxiskrog, og er skroget i epoxi, skal man ikke reparere med mindre "edle" produkter. Kun epoxi til reperasjon er riktig, da polyestere er et "dårligere" produkt. Polyester gir mindre heft, og suger mye mer vann. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Som nevnt tidligere i denne tråden er det brukt polyestersparkel for å få jevn overflate etter reparasjonen før sprøyting av gelcoat. Det er her det er gjort en dårlig jobb/brukt feil produkter på denne båten. Jobben som nå må gjøres er å høvle av gelcoat. Deretter slipe ned til epoxy. Så bygges det opp igjen med riktige produkter og sperrelag. Blir spennende å høre dommen over den reparasjonen som ligger bak sparkelen - i følge båtbygger som har gjort det går han god for den, mens sparkling ble gjort av eier (for å spare penger på reparasjonen). Kan nok dukke opp litt av hvert når proffe setter i gang med denne jobben til høsten! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Stein-Erik skrev 14 minutes ago: brukt feil produkter på denne båten. Tror du er inne på noe. Det er brukt inkompatible produkter. Når man kjøper sånne ting på f.eks. BT eller CO så vet man ikke helt hva man har. Min favorittsparkel er limsparkelen til Diab. Med 2% voks blandet i er den lett å ha med å gjøre og lett å slipe. Og du kan bruke den på alt mulig. Noe sperresjikt på den båten behøver du ikke tenke på. Får du osmose i den, har du langt større problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Hvis du får lånt en vakuumpumpe kan du "bagge" omerådet og tørke skaden noen dager med vakuum. Setter du på en resinfelle foran pumpa kan du suge inn epoxy og støpe inn skaden med vakuum. 1m2 bag med fullt vakuum er 10 000 kg trykk på samme areal. Samme metode skroget trolig ble støpt med. Hør med Diab eller noen som kan vakuumstøpe/youtube før du går i gang om herderblanding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.