Jump to content

Sabb Mitsubishi m4.295 70 HK blir kald på tomgang


TroTho2

Recommended Posts

Temperatur-setting termostat 76,5+-2-90 grader. Tok ny prøvetur i dag, og under full belastning 90-95, marsjfart 85-90 og tomgang i fri 50-55. Målte toppen når instrumentet viste 50-55. Sylinder 1 ved termostat og giver til temperatur 58 grader, sylinder 2 65 grader, sylinder 3 66 grader og sylinder 4 58 grader. Når jeg målte der giveren står fikk jeg lavere avlesning 52-53 grader. Normalt? Vet ikke hvordan det var før, da jeg nettopp har kjøpt båten.

IMG_0575.JPG

IMG_0574.JPG

Link to post

Kanskje ikke vært sånn når den var ny, men dette hadde jeg ikke giddet å bruke tid og penger på å finne ut :-)

som regel er det når det motsatte skjer at problemene oppstår. Med en gammel båt dukker det stadig opp nye problemer :yesnod:

ville bare nyte go båten og ta noen fine turer i den, som noen sier er det noen dieselmotorer som har vanskelig for å opparbeide varme uten belastning.

Link to post
  • 7 måneder senere...

 

TroTho2 skrev On 5/10/2017 at 20.57:

IMG_0575.JPG

 

eneste jeg la merke til her, var at jeg syntes du har veldig lavt oljetrykk, temp er helt normalt, en kan ikke sammenligne en motor i båt og bil når det gjelder temp, en bil motor holder seg rimelig normalt i temp, kan synke litt på tomgang der også, bilmotor har lukket system med radiator så der vil ikke kjøleveska synke så mye, motor båt har varmeveksler som sjø vannet sirkulerer hele tiden gjennom, derfor vil tempen synke en del mere pga kaldt vann gjennom varmeveksler

Link to post
Andor skrev for 6 timer siden:

motor båt har varmeveksler som sjø vannet sirkulerer hele tiden gjennom, derfor vil tempen synke en del mere pga kaldt vann gjennom varmeveksler

 

Så lenge termostaten er stengt skal det ikke gå noe kjølevæske gjennom varmeveksleren, motoren vil derfor ikke ble avkjølt. Om temperaturen faller under termostatens åpningstemperatur er den defekt.

Link to post
Ingar skrev for 7 timer siden:

 

Så lenge termostaten er stengt skal det ikke gå noe kjølevæske gjennom varmeveksleren, motoren vil derfor ikke ble avkjølt. Om temperaturen faller under termostatens åpningstemperatur er den defekt.

sjøvannet går alltid gjennom varmeveksler, om termostat er åpen eller lukket, dette pga at sjøvannet kjøler eksosen på tur ut, men regner med det er det lukkede systemet på ferskvann siden du mener her, der stenger delvis termostatene for sirkulering gjennom varmeveksler

Link to post

Som eksempler på bypass (fra Hulda i dette tilfellet) kan nevnes kjøling av eksosmanifolder og varming av varmtvannsbereder. Disse funksjonene kjører selv om termostaten er stengt. Ellers er det også termostater som har 'hull i lokket' for bypass. Jeg ville heller brukt tid på å sjekke om oljetrykket er innenfor spec.  Og hvis ikke, sjekket at giver og instrument matcher.

Link to post

Synes den temperaturmåleren bekrefter det jeg påstod for en god del år siden. Vi hadde samme type motor i noen arbeidsbåter. 

Der var det turteller, alarm for manglende oljetrykk, alarm for høy temp og absolutt ingenting annet. Instrumentbordene stod delvis ute under åpen himmel og det var begrenset med plass.

Jeg fikk disse motorene på rep en del ganger.

Viste seg at toppene "krøllet seg" og måtte skiftes.

Synes det var noe pussig, men fikk aldri brukerne til å forstå dette med å la temperaturen langsomt stige og synke. Var som oftest et par minutter med tomgang og så var det full peising. Spilte ingen rolle om det var -5 ved oppstart. Under bruk slakket de ned og gikk på tomgang i kanskje 10-15 minutter før fullt turtall igjen. Var ingenting mellom tomgang og fullt. Når de så kom til "kai" igjen bestod all tomgangskjøringen av at de manøvrerte inntil for så et par tidels sekunder etter aktivere "stoppen".

Men du vet hvem hører på en gammel gråhåret mekaniker? :giggle:

 

 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Som sagt.Viktig å ta en motor pent opp og ned i temp. det er ekstra viktig på disse med Aluminiums topp ellers krøller den seg.

Hadde en Sabb Mitsubishi m4.295 70 HK  på 80 tallet. data på den

 termostaten åpner  på 76 +- 2 fult åpen på 90 grader C.

Smo.trykk 3 - 4 bar  ved 3600 omd.

tomgang varmkjørt  motor 1,0 bar'

Olje over 0 grader  SAE15/40

under 0 grader SAE 10W.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Andor skrev for 17 timer siden:

sjøvannet går alltid gjennom varmeveksler, om termostat er åpen eller lukket, dette pga at sjøvannet kjøler eksosen på tur ut, men regner med det er det lukkede systemet på ferskvann siden du mener her, der stenger delvis termostatene for sirkulering gjennom varmeveksler

 

Jeg mener ferskvannssiden, og termostaten stenger helt, ikke delvis, så lenge temperaturen er under dens åpningstemperatur.

 

bellen skrev for 16 timer siden:

Problemet med eldre motor er at dei ofte har litt for stor bypass, slik at en god del ferskvannet går via varmeveksleren bår thermostaten er stengt, og dermed klarer den ikke å holde temperaturen på tomgang.

 

Vannet blir ikke avkjølt av å passere via bypass og er den for stor vil vil motoren heller bli for varm enn kald.

Har man bereder/defroster kan bypass lukkes permanent slik at disse får bedre ytelse.

 

Illustrasjon:

 

defroster.gif

 

 

Fra dette innlegget: Defroster, forbedre vannsirkulasjon

Link to post

 

Hulda skrev 20 minutter siden:

Vanligvis er det en fjær som dytter et spjeld mot åpen pos.

 

Antar du mener lukket posisjon, det er en voksblanding som ekspanderer som åpner termostaten.

Den er helt stengt opp til åpningstemperaturen, deretter åpner den gradvis inntil den når full åpning ca 10 grader over åpningstemperaturen.

Under åpningstemperaturen er termostaten helt lukket.

Link to post

Nei, ikke helt korrekt. En defekt termostat (før i tiden var det ether), der det gikk hull på ekspansjonsbeholderen, skulle åpne fullt. Det var noen som stengte fullt. Hvilket ledet til full kok og motorhavari. Deretter ble det som jeg beskriver: Fjæren stenger og ekspansjonen åpner. Gamle seksere med toppventiler skulle bare litt over 100 grader før toppen vrei seg og pakningen konket. Var norgesmester i å bytte toppakning på Chevrolet (og andre GM). Derfor vet jeg akkurat dette. Så derfor, defekt termostat, alltid kald motor. Noen motorer gikk uansett for varme under høy last. Derfor kom en ventil (les hull) i termostatspjeldet for å gi ekstra kjøling, uansett. Ved gamle motorer med radiator- og kjølekanaler fulle av slam, hendte det at vi drillet et hull til i spjeldet for å gi ekstra kjøling. På en båtmotor kommer grønt vann i kontakt med sjøvann via kopperet i kjølekanalene. Skulle termostaten åpne fullt, og bli der, ville motoren ikke greie å opprettholde driftstemperaturen. Derfor vil termostaten slippe innpå nedkjølt grønt vann i passende porsjoner. Termostaten er ikke noen av/på-ventil. Det kan ikke funke slik. Noen motorer var også koblet slik at det ikke ble varme på varmeapparat og defroster før termostaten åpnet. Mener det var en engelsk idiotpatent for å få hurtigere varme på motoren. 

 

Man leser om varmevekslere som gror til og man må bruke systemrens tidt og ofte for å rense kjølekanalene i varmevekslerene av blant annet 'kalk' (Ca). Nå hadde jeg oppe varmeveksleren min for kort tid siden. Ikke noen form for gjengroing av kalk. Her kan man 'lukte' at motorvannets temperatur kjører kjølesystemet for høyt opp i temperatur på end del motorer. Slik at kjølerørene i varmevekslerene passerer de magiske 60 grader C. Og utfelling av kalk starter. Varmeveksleren til Hulda er beregnet for motorer på rundt 250 hk. Og vi tar rundt maks 80 hk. Men dette er er avsporing. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...