TroTho2 Startet 9.Mai.2017 Del på Facebook Startet 9.Mai.2017 Noen som vet hvorfor temperaturen på motoren synker til 40-50 grader ved lavt turtall eller tomgang? Har nylig byttet ny termostat uten at dette hjalp. Fremdeles samme problem. Motoren har varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Kan instrumentet vise feil motortemperatur? Klarer du å holde hånden på topplokket? (Grensen for dette er ca 60 grader) Hva viser instrumentet under belasting? Og hvilken temperatur-setting har termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 10.Mai.2017 Del på Facebook Svart 10.Mai.2017 tror dette er ganske normalt på diesel motorer og helt ok Sitér dette innlegget Link to post
TroTho2 Svart 10.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2017 Temperatur-setting termostat 76,5+-2-90 grader. Tok ny prøvetur i dag, og under full belastning 90-95, marsjfart 85-90 og tomgang i fri 50-55. Målte toppen når instrumentet viste 50-55. Sylinder 1 ved termostat og giver til temperatur 58 grader, sylinder 2 65 grader, sylinder 3 66 grader og sylinder 4 58 grader. Når jeg målte der giveren står fikk jeg lavere avlesning 52-53 grader. Normalt? Vet ikke hvordan det var før, da jeg nettopp har kjøpt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.Mai.2017 Del på Facebook Svart 10.Mai.2017 Kanskje ikke vært sånn når den var ny, men dette hadde jeg ikke giddet å bruke tid og penger på å finne ut :-) som regel er det når det motsatte skjer at problemene oppstår. Med en gammel båt dukker det stadig opp nye problemer ville bare nyte go båten og ta noen fine turer i den, som noen sier er det noen dieselmotorer som har vanskelig for å opparbeide varme uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Remco Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Hei. Eg har samme motor og termostaten er ødelagt. Kan du sende meg linken dar du kjøpte din? ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Disse har hatt (skaffer)deler til de motorene tidligere. Kontakter du Sabben blir du henvist til de. Ring, tar tid å få svar på epost. http://www.bolgamaritime.no/ Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Det er heilt normalt og skal være sånn! At vanntempen synker betyr ikkje at motoren er for kald og utenfor arbeidstemperatur. Akkurat det samme skjer med bilen, iallefall om den er av någenlunde nyere dato. Dette er ikkje noe problem" Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Har registrert det samme på alle de motorer jeg har vært i befatning med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Ikke noe å bry seg om. Forholdet varierer mellom de forskjellige fabrikantene. Motoren på pizzaforden vår går merkbart kaldere på tomgang. GM'en i Hulda synker til 78 grader på tomgang og øker til 82 grader på full last. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Vil bare gjøre oppmerksom på at det er to forskjellige båteiere her med problem...Første er fra mai. Jeg svarte på den siste (og nye) hvor det oppgis at termostaten er ødelagt.... Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 Har flett ny Yanmar 440hk, den synker til 63-68 grader ved tomgang.. og holder seg på knappe 75 grader på marsjfart. Ikke testet i sommertemp ennå, regner med at det er en del forskjell fra nå når det er 5 grader i sjøen til når det er 15 om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 TroTho2 skrev On 5/10/2017 at 20.57: eneste jeg la merke til her, var at jeg syntes du har veldig lavt oljetrykk, temp er helt normalt, en kan ikke sammenligne en motor i båt og bil når det gjelder temp, en bil motor holder seg rimelig normalt i temp, kan synke litt på tomgang der også, bilmotor har lukket system med radiator så der vil ikke kjøleveska synke så mye, motor båt har varmeveksler som sjø vannet sirkulerer hele tiden gjennom, derfor vil tempen synke en del mere pga kaldt vann gjennom varmeveksler Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 Andor skrev for 6 timer siden: motor båt har varmeveksler som sjø vannet sirkulerer hele tiden gjennom, derfor vil tempen synke en del mere pga kaldt vann gjennom varmeveksler Så lenge termostaten er stengt skal det ikke gå noe kjølevæske gjennom varmeveksleren, motoren vil derfor ikke ble avkjølt. Om temperaturen faller under termostatens åpningstemperatur er den defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Ingar skrev for 7 timer siden: Så lenge termostaten er stengt skal det ikke gå noe kjølevæske gjennom varmeveksleren, motoren vil derfor ikke ble avkjølt. Om temperaturen faller under termostatens åpningstemperatur er den defekt. sjøvannet går alltid gjennom varmeveksler, om termostat er åpen eller lukket, dette pga at sjøvannet kjøler eksosen på tur ut, men regner med det er det lukkede systemet på ferskvann siden du mener her, der stenger delvis termostatene for sirkulering gjennom varmeveksler Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Saltvann går igjennom varmeveksler på samme måte som luft går igjennom en radiator, så det er ingen forskjell. Problemet med eldre motor er at dei ofte har litt for stor bypass, slik at en god del ferskvannet går via varmeveksleren bår thermostaten er stengt, og dermed klarer den ikke å holde temperaturen på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Som eksempler på bypass (fra Hulda i dette tilfellet) kan nevnes kjøling av eksosmanifolder og varming av varmtvannsbereder. Disse funksjonene kjører selv om termostaten er stengt. Ellers er det også termostater som har 'hull i lokket' for bypass. Jeg ville heller brukt tid på å sjekke om oljetrykket er innenfor spec. Og hvis ikke, sjekket at giver og instrument matcher. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 (redigert) Synes den temperaturmåleren bekrefter det jeg påstod for en god del år siden. Vi hadde samme type motor i noen arbeidsbåter. Der var det turteller, alarm for manglende oljetrykk, alarm for høy temp og absolutt ingenting annet. Instrumentbordene stod delvis ute under åpen himmel og det var begrenset med plass. Jeg fikk disse motorene på rep en del ganger. Viste seg at toppene "krøllet seg" og måtte skiftes. Synes det var noe pussig, men fikk aldri brukerne til å forstå dette med å la temperaturen langsomt stige og synke. Var som oftest et par minutter med tomgang og så var det full peising. Spilte ingen rolle om det var -5 ved oppstart. Under bruk slakket de ned og gikk på tomgang i kanskje 10-15 minutter før fullt turtall igjen. Var ingenting mellom tomgang og fullt. Når de så kom til "kai" igjen bestod all tomgangskjøringen av at de manøvrerte inntil for så et par tidels sekunder etter aktivere "stoppen". Men du vet hvem hører på en gammel gråhåret mekaniker? Redigert 25.Desember.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Som sagt.Viktig å ta en motor pent opp og ned i temp. det er ekstra viktig på disse med Aluminiums topp ellers krøller den seg. Hadde en Sabb Mitsubishi m4.295 70 HK på 80 tallet. data på den termostaten åpner på 76 +- 2 fult åpen på 90 grader C. Smo.trykk 3 - 4 bar ved 3600 omd. tomgang varmkjørt motor 1,0 bar' Olje over 0 grader SAE15/40 under 0 grader SAE 10W. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Andor skrev for 17 timer siden: sjøvannet går alltid gjennom varmeveksler, om termostat er åpen eller lukket, dette pga at sjøvannet kjøler eksosen på tur ut, men regner med det er det lukkede systemet på ferskvann siden du mener her, der stenger delvis termostatene for sirkulering gjennom varmeveksler Jeg mener ferskvannssiden, og termostaten stenger helt, ikke delvis, så lenge temperaturen er under dens åpningstemperatur. bellen skrev for 16 timer siden: Problemet med eldre motor er at dei ofte har litt for stor bypass, slik at en god del ferskvannet går via varmeveksleren bår thermostaten er stengt, og dermed klarer den ikke å holde temperaturen på tomgang. Vannet blir ikke avkjølt av å passere via bypass og er den for stor vil vil motoren heller bli for varm enn kald. Har man bereder/defroster kan bypass lukkes permanent slik at disse får bedre ytelse. Illustrasjon: Fra dette innlegget: Defroster, forbedre vannsirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Termostaten er ingen av/på-bryter, Ingar. Den kan heller sammenlignes med en dimmer. Vanligvis er det en fjær som dytter et spjeld mot åpen pos. Så er det en temperaturdings (kammer med ether) som jobber mot fjæren og åpner gradvis ved høyere temp. Slipper innpå en skvett kaldt og reduserer gjennomstrømningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Hulda skrev 20 minutter siden: Vanligvis er det en fjær som dytter et spjeld mot åpen pos. Antar du mener lukket posisjon, det er en voksblanding som ekspanderer som åpner termostaten. Den er helt stengt opp til åpningstemperaturen, deretter åpner den gradvis inntil den når full åpning ca 10 grader over åpningstemperaturen. Under åpningstemperaturen er termostaten helt lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Nei, ikke helt korrekt. En defekt termostat (før i tiden var det ether), der det gikk hull på ekspansjonsbeholderen, skulle åpne fullt. Det var noen som stengte fullt. Hvilket ledet til full kok og motorhavari. Deretter ble det som jeg beskriver: Fjæren stenger og ekspansjonen åpner. Gamle seksere med toppventiler skulle bare litt over 100 grader før toppen vrei seg og pakningen konket. Var norgesmester i å bytte toppakning på Chevrolet (og andre GM). Derfor vet jeg akkurat dette. Så derfor, defekt termostat, alltid kald motor. Noen motorer gikk uansett for varme under høy last. Derfor kom en ventil (les hull) i termostatspjeldet for å gi ekstra kjøling, uansett. Ved gamle motorer med radiator- og kjølekanaler fulle av slam, hendte det at vi drillet et hull til i spjeldet for å gi ekstra kjøling. På en båtmotor kommer grønt vann i kontakt med sjøvann via kopperet i kjølekanalene. Skulle termostaten åpne fullt, og bli der, ville motoren ikke greie å opprettholde driftstemperaturen. Derfor vil termostaten slippe innpå nedkjølt grønt vann i passende porsjoner. Termostaten er ikke noen av/på-ventil. Det kan ikke funke slik. Noen motorer var også koblet slik at det ikke ble varme på varmeapparat og defroster før termostaten åpnet. Mener det var en engelsk idiotpatent for å få hurtigere varme på motoren. Man leser om varmevekslere som gror til og man må bruke systemrens tidt og ofte for å rense kjølekanalene i varmevekslerene av blant annet 'kalk' (Ca). Nå hadde jeg oppe varmeveksleren min for kort tid siden. Ikke noen form for gjengroing av kalk. Her kan man 'lukte' at motorvannets temperatur kjører kjølesystemet for høyt opp i temperatur på end del motorer. Slik at kjølerørene i varmevekslerene passerer de magiske 60 grader C. Og utfelling av kalk starter. Varmeveksleren til Hulda er beregnet for motorer på rundt 250 hk. Og vi tar rundt maks 80 hk. Men dette er er avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Hulda skrev On 25.12.2017 at 20.15: Termostaten er ikke noen av/på-ventil. Det kan ikke funke slik. Er det noe jeg har skrevet du refererer til? Isåfall så har jeg uttrykt meg utydelig, termostaten regulerer proporsjonalt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2017 Del på Facebook Svart 26.Desember.2017 Vannsystem i Sabb Mitsubishi termostaten åpner på 75 fult åpen på 90 grader C. Ford Sabb (stålblokk) termostaten åpner på 80 fult åpen på 95 grader C. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.