Jump to content

Erfaringer og bruk av Biltema strømbryterpanel med reléboks


SøndreSvaberg

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har erfaringer med dette strømbryterpanelet med reléboks fra BT?

 

Forutsatt at denne er koblet til hovedstrømbryter og at hovedstrømsbryteren kobles ut når båten forlates (normal bruk): Vil BT-panelet huske forrige innstilling for individuelle brytere på panelet (på ellet av)?

 

Er det noen som har hatt et slikt panel og kan si noe om holdbarheten?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har brukt det panelet èn sesong nå. I utgangspunktet ikke lenge nok til å si noe om hvorvidt det er et holdbart produkt, men så langt er jeg svært fornøyd, særlig dersom man har prisen i bakhodet. Selve panelet er stilig, med diskret belysning i knappene.

 

Hvorvidt det husker innstillingene vet jeg dessverre ikke.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Om ingen vet hvordan den fungerer, så får jeg teste det ut da...

 

Jeg har tenkt å rydde opp litt i kabelkaoset i kabinen - siden alt er tatt ut likevel... Slik tenker jeg faktiske koblinger (appen jeg har brukt er helt gratis og full offline muligheter)...

1494435220477317904769.jpg.a3f8b1c6eba6f7e23d98a863f57eaa61.jpg

 

Ser dette bra ut?? Forslag til forbedringer mottas!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Har ikkke prøvd denne utgaven enda. Men har koblet opp noen av den eldre versjonen med flatkabel i stede for vga. (Uten belyste knapper). Eneste problem jeg har hatt med de er at membranbryterene sviktet på ett av panelene jeg monterte. Så ikke aller beste kvalitet. Men det tok ett par år. 1 av i alt tre monterte paneler sviktet. Koblings sjemaet ditt ser helt greit ut. Men jeg ville ha montert en hoved sikring på inn siden før pluss skinnen, med total ampere. I tillegg ville jeg ha montert en 50 amp sikring før releeboksen. Om du skulle trenge mere strømm enn releboksen kan levere så kan du bruke releeboksen som styring for ett kraftigere relee. Det måtte jeg i en del tilfeller ved styring av septikpumpe, av/på til ankervinsj og baugpropell osv.

 

Du kan for eksempel bruke denne i fra Biltema til hovedsikring: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Elektrisk-tilbehor/Sikringsholder-2000024100/

ANL sikringer kan du få kjøpt alle steder de selger bilstereo. Biltemas minste ANL sikring er på 100 amp.  De gamle relee boksene fra Biltema hadde ikke minne for knappene. Så når man tok hoved strømmen så var alt skrudd av når man skrudde på strømmen igjen. Regner med at det samme er tilfellet med disse.

 

Vær nøye med å bruke korrekt kabel tverrsnitt til hver kusj. Eller så blir det fort varmt.

 

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha!! 

Når det gjelder hovedsikring så bør vel den plasseres så nærme batterie(t/ne)!?

 

Jeg har en liten daycruiser og få store forbrukere. Jeg har ikke bauvisp, kvern eller ankervinsj. Mulig tilten til alpha one drevet trekker nok noen amp? Men den er ikke koblet via dashen... Sikkert kun en løs sikring der bak... Må undersøkes litt mer der bak. Foreløpig kun litt enkel rydding i og rundt kabin.

 

Jeg må jo ha en sikring før boksen fra BT. ;)

Link to post
Share on other sites

El sikkerhet tilsier vel sikring på pluss siden på alle kabler. Jeg er pirkete og setter alltid kortsluttingssikring rett etter batteriet og sikringer til hver enhet. Men så er jeg sinnsykt pirkete, og det kommer selvsagt an på hvor lang strekkene er. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er med på det første du sier, men ble usikker ved resten.

 

Vil du da i tillegg til hovedsikring ved batteriet hatt en ny hovedsikring før pluss-skinna på tegningen?

Jeg tenker at man trenger en hovedsikring og sikre alle forbrukere med egne sikringer. Tar jeg feil?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikring ved batteriet og sikring på hver "kurs". Sikring foran boksen også selvsagt, for å beskytte den. 

Det er den måten jeg ville gjort det på, men det finnes sikkert flere meninger om det. Er ikke alltid teori stemmer med praksis og det kommer selvsagt an på hvor lange strekkene er på også. Jeg er så gal at jeg satte sikring mellom dynamo og batteri også, men satte da inn en dynamobeskytter i tilfelle sikringa ryker :) Så elektronikk for å passe på elektronikken ;)

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev 23 minutes ago:

Hehe. Hva passer elekronikk-elekronikken da :D

 

Jeg finner en god løsning her ja! Takk for innspill!!! 

 

Vil du virkelig vite det ;) haha. Leker med tanken på noe nmea2000 og alarm på plotter ;) Saken er at jeg har for lite å gjøre om dagene nå som man er sluttet å jobbe :)

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev 8 minutes ago:

Vil denne sikringsholder ANL (art nr 84562) fungere som hovedsikring i kabinen og de koblingene jeg skal gjøre der eller må jeg opp på maritimt utstyr?

 

Hva med en slik sikringsholder AGU (art nr 84563) før BT bryterpanelet?

 

Begge deler fungerer utmerket. Men er ikke denne stiligere til hovedsikring? Den er også ANL http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Elektrisk-tilbehor/Sikringsholder-2000024100/ 

 

Når det gjelder sikring til relé boksen så ligger strømmtrekket i et område hvor valgene er litt tynne. Sikringsholderen du viser til fungerer helt fint. 

Link to post
Share on other sites

Enig. Synes det var litt tynt utvalg for ~50 amp sikringer på BT. Ser at Maritim har 50 amp bladsikring. Sjekker opp den da jeg er usikker på hvor jeg finner 50 amp ANL i Kr.sand. Vil helst ha samme type sikringer (blad eller ANL). Enklere med resservesikringer.

 

For hovedsikring blir det en av to ANL holdere fra BT. Kan ikke helt se at jeg har brukt for en kul sikringsholder :D om ikke jeg MÅ pga andre forhold. Blir ikke mer enn 100 amp ANL da jeg ikke kan se for meg at jeg kommer til å trekke slike mengder ut fra dashen... Da blir det relee-styrt isåfall.

 

Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev for 12 timer siden:

Vil denne sikringsholder ANL (art nr 84562) fungere som hovedsikring i kabinen og de koblingene jeg skal gjøre der eller må jeg opp på maritimt utstyr?

 

Hva med en slik sikringsholder AGU (art nr 84563) før BT bryterpanelet?

Hei, begge disse vil fungere som sikringsholdere. Men ingen av de du linker til er spessielt egnet. De er laget for montering av bilstereo, ikke for båt. Erfarings messig vil disse bli sprø i plastikken etter noen år og sprekke. (Har montert mange av dem opp igjennom årene). Ikke er de spessielt vann tette heller. Men tåler litt vann sprut. De som er å få kjøpt hos bilstereo forhandlere er ofte mye bedre enn Biltema sine. Men til en helt annen pris. Versjonen som både jeg og Kjellg linker til er mere egnet for ditt buk. (Båt). De er faktisk "vanlige" Maxi sikringer å få opp til 50 amp. ANL sikringer, som sikringsboksen jeg og Kjellg linker til. Fås også i 50 amp størrelse. Men ikke på Biltema. 50 amp ANL er ofte bestillings vare rundt om. Du får kjøpt dem i de flleste butikker som selger bilstereo. Du kan også bruke "Bolt-on" sikringer av denne typen:

 

50 amp:   https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/bolt-on-sikring-pa14486no

100 amp: https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/bolt-on-sikring-pa14490no

 

Du får "Bolt-on" sikringer i alle størrelser fra 40-300 amp. Om du bbruker "Bolt-on" sikringer så må kablene festes godt, så du ikke drar sikringene i stykker.

Link to post
Share on other sites

Jeg selv holder på å bytte dynamo og hele "backbonet" og legger opp helt nytt system med nye kablinger, sikringer lader etc. Men jeg gikk for Sterling sine produkter på holdere, sikringer og lader. Jeg ville ha noe som holder og varer i mange mange år. 

Noe av Biltema sine produkter kan være bra, men du verden, de har mye sjit også

 

https://sterling-power.com/collections/fuse-holders/products/gold-plated-fuse-holders-m8-up-to-500a-m12-up-to-1000a

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Panelet som var omtalt i denne tråden er ute av sortimentet til Biltema, men de har noe som ligner, nå med USB-kabel i stedet for VGA. 

Noen som har testa dette?

Jeg klarer heller ikke å tyde helt om dette har innebygde automatsikringer?

 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/bryterpanel/beroringspanel-2000043693

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp montert et slikt for å styre strøm til diverse Seatalk/NMEA0183-utstyr (vindmåler, dybdemåler, kompass, osv) og det funker greit.  Tror det nuller ut hva som er påslått om du tar strømmen - kan teste dette litt mer og rapportere tilbake ved anledning.

Teksten i dokumentasjonen er vel noe vag på hvordan den automatsikringen fungerer - og jeg kan ikke si at jeg har sett hvor den er i tilfelle noe skal resettes...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...