Nerdy Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Hei! har sittet og lest mye her inne siste dagene om plastpest, og ser at det er utrolig mye forskjellige meninger om dette. Er plastpest et problem for fritidsbåter generelt? Eller kommer dette helst på eldre turbåter/seilbåter fra 80 tallet som ligger ute hele året med dårlig vedlikehold? Har selv en 19 foter skjærgårdsjeep fra 2005 (Ibiza). Ser forrige eier har renset bunnen under for bunnstoff tidligere. På vårshinen ble det funnet noen små hakk under, som bare var fra bruk, ikke plastpest! her slipte jeg rent og la i gelcoat og la på epoxyprimer over, bare i flekker. Videre under båten ser jeg jo noen steder at det vertfall ikke er så mye primer under, men ren gelcoat. I år ble det smurt på et strøk selvpolerende bunnstoff over dette. Bunnen er vertfall nå veldig glatt og fin. Om bunnstoffet ikke har den råeste heften er ikke så viktig her, spørsmålet er om plastpest.. men så kommer jo dette hysteriet pm plastpest, og etter å ha lest tråder her inne er man jo nesten sikker på at man ikke har gjort god nok jobb for å unngå dette. Men kan dette virkelig Så stort problem som enkelte vil ha det til? Det skal også sies at jeg jobber turnus, 4 uker på og 4 uker av og båten blir kun brukt i sommerhalvåret og blir alltid tatt opp på henger når jeg reiser på jobb. Er dette noe å gå å bekymre seg for utover sommeren? Selvom ja, det er nok noen små områder under båten uten no mere enn gelcoat/bunnstoff. Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hvis det er kun plastpest som er spørsmålet vil jeg si at så lenge båten blir tatt opp hver vinter og ligger på land vinteren vil du ikke få plastpest i den båten , men epoksyprimeren gir jo vesentlig bedre heft for bunnstoff så det er jo et valg noen kjører jo helt uten noe annet en polish under men da tar de jo båten opp etter bruk. Nå kommer sommeren? Link to post
Storegut Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Stemmer ikke. Plastpest/osmoseskader rammer både båter som ligger ute hele året og båter som ikke gjør det. Likevel er det nok en større sjanse for å få det på båter som ligger ute hele året, båter som ligger i varme farvann osv. Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Mye rykter og overtro rundt dette temaet. Sier ikke at du tar feil, men har du 1. hånds erfaring med at båter som kun er på sjøen i sommerhalvåret har utviklet pest? Isåfall, kan du si noe mer: Hvor i landet, fabrikat/modell, alder, om det har vært benyttet grunning og eventuelt hvilket type. Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Storegut skrev 20 minutes ago: Stemmer ikke. Plastpest/osmoseskader rammer både båter som ligger ute hele året og båter som ikke gjør det. Likevel er det nok en større sjanse for å få det på båter som ligger ute hele året, båter som ligger i varme farvann osv. Nå kommer sommeren? Link to post
Nerdy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Ja. Her begynte diskusjonen igjen skjønner jeg. Jeg vil jo vertfall påsta at jeg håper Vrod har rett :) Men nok engang. Er dette grunnlag for bekymring og bare klargjøre seg for slipejobb? husker selv jeg jobbet på en båtmarina som sommerjobb for 8 år siden, og må vel huske derfra at mer enn å smøre på bunnstoff ble vel nesten aldri gjort... Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Bare å se seg rundt, det ligger titusenvis av plastbåter overalt som har gått ned pga plastpest som ikke har blitt utbedret tidsnok.... Det dør milliarder av nordmenn hvert år pga båter som går i oppløsning så fort man går over 5 knop.... nei, jeg kødder ikke. Problemet med plastpest oppsto ca femten minutter etter at Jotuns produktråd hadde brainstorming om hvordan de kommersielt skulle utnytte den nye oppfinnelsen epoxyprimer inn mot privatmarkedet. Så problemet med plastpest i fritidsbåter er vel først og fremst at Jotun ikke får solgt nok * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Bare å bygge opp begrepet plastpest må ha vært litt av en reklamekampanje mesterlig utført. For så å følge opp med begreper som antipest. Det var ingen som hadde hørt om plastpest før malingfabrikantene fortalte oss om det. Og naturen ga dem god drahjelp, bevisst eller ikke. For plastpest oppdages om våren. Når innestengt fuktighet ikke slipper ut. Og det sitter så hardt i. Skrog med sperresjikt av isopolyester smøres på kryss og tvers med epoksi i forskjellige farver. Det topper seg når man smører nye epoksiskrog med epoksi. Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Gelcoat er ikke hundreprosent tett og det var vel da etter noen oppdagelser av vannblemmer i skroget som luktet noe surt også litt lik eddik at det kom frem løsningen og male det som i dag er epoksyprimer over gelcoaten for og gjøre den tett, det var vel ikke noe gunstig og ha små lommer med vått i skroget her på berget da båtene blir tatt opp med jevne eller ujevne mellomrom og da sikkert 10 blå den vinteren. Så hva det heter er vel uvesentlig sundt er det ikke. Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Er nok flere båter som synker årlig av at skrogventilen ikke er lukket, enn av plastpest. ? Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Det renner ikke vann ut og inn av gelcoaten. Vi snakker om molekylvandring. Er gelcoaten intakt er båten så tett som den skal være. Med ørten lag epoksi får ikke båten puste. Min seilbåt fra 1982 har et tynt lag heftprimer og et tynt lag bunnstoff. Blemmefri og sund. Link to post
Geir Kallevik Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Dette er ikke noen problem. Så vidt jeg vet er det ingen båter som har gått ned grunnet plastpest. Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Mulligan skrev 27 minutes ago: Det renner ikke vann ut og inn av gelcoaten. Vi snakker om molekylvandring. Er gelcoaten intakt er båten så tett som den skal være. Med ørten lag epoksi får ikke båten puste. Min seilbåt fra 1982 har et tynt lag heftprimer og et tynt lag bunnstoff. Blemmefri og sund. Du er flink til og støpe da. Nå kommer sommeren? Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Er vel ingen her inne som kjenner til at båter har fått noen problem i forhold til plastpest.. Er nok kraftig overdrevent.. Tenk på plastsjarker produsert på 80 tallet, minimalt med stell, og på sjøen året rundt...problem ?? nei... Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Geir Kallevik skrev 1 minute ago: Dette er ikke noen problem. Så vidt jeg vet er det ingen båter som har gått ned grunnet plastpest. Det er jeg enig i for det har ikke jeg hørt heller. Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 -men prisen ved bruktsalg, den går ned ? Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Eureka skrev 1 time siden: -men prisen ved bruktsalg, den går ned ? Det er jo også riktig og hvis det får surre og gå så svekkes jo laminatet over tid da vann som fryser har en lei tendens til og breie seg mere en om det var flytende. Nå kommer sommeren? Link to post
Nerdy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Jaja, men da tar ihvertfall jeg det med helt ro angående min sak. At litt bunnstoff flyr av i løpet av sommeren spiller ingen rolle for min del bare jeg vet at båten er ok. Er uansett på henger veldig ofte og følger godt med på hva som skjer under der. Takker for svar. Link to post
Storegut Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 6 hours ago, Ingar said: Mye rykter og overtro rundt dette temaet. Sier ikke at du tar feil, men har du 1. hånds erfaring med at båter som kun er på sjøen i sommerhalvåret har utviklet pest? Isåfall, kan du si noe mer: Hvor i landet, fabrikat/modell, alder, om det har vært benyttet grunning og eventuelt hvilket type. Ikke førstehånd men har snakket med eierne. En var en snekke på sunnmøre og en annen var en Scanmar 33 i Oslofjorden. Scanmar 33 ble bygget på første halvdel av 80-tallet men jeg har ikke kunnskap om primertype osv. Jeg tror sikkert andre her kan komme med tilsvarende eksempler. Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Mulligan skrev for 5 timer siden: Bare å bygge opp begrepet plastpest må ha vært litt av en reklamekampanje mesterlig utført. For så å følge opp med begreper som antipest. Det var ingen som hadde hørt om plastpest før malingfabrikantene fortalte oss om det. Og naturen ga dem god drahjelp, bevisst eller ikke. For plastpest oppdages om våren. Når innestengt fuktighet ikke slipper ut. Og det sitter så hardt i. Skrog med sperresjikt av isopolyester smøres på kryss og tvers med epoksi i forskjellige farver. Det topper seg når man smører nye epoksiskrog med epoksi. Du har tydeligvis en veldig god kjemisk utdannelse så hvis jeg har noen spørsmål er du den rette til og besvare de? Nå kommer sommeren? Link to post
Krimart Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Plastpest er reelt. I løpet av en sesong vil skroget ditt suge opp vannmolekyler, epoxyprimer kan bare forsinke dette. Plastpest oppstår når dette vannet reagerer med kjemiske forbindelser i polyester-plasten. Men for moderne båter bygget med vannresistente polyestertyper vil dette ta 100 år eller mer før det blir "pest". Værst var det for enkelte båter på 70-tallet dersom båtbyggeren hadde vært slomsete med kjemien slik at det var mye ureagerte bestanddeler, polyestertypen som ble brukt var dessuten mer utsatt, samt at bindemiddelet i en del typer matter og ikke minst s.k sprøytestøp hadde en del problemer. Tilsynelatende var det da tilfeldig om din båt var disponert for pest eller ikke. Hvor mange båter som ble så angrepet at det ble et reelt strukturelt problem vet jeg ikke, men trolig ikke så veldig mange. Tilbake til din båt fra 2005: Med dagens polyestertyper eller sågar vinylester har du ingenting å bekymre deg for, du kan sikkert ha den liggende på vannet hele året i mange, mange år uten tegn til plastpest. Så til epoxyprimer, hjelper det? Jo det forsinker vannintrengning, men vil ikke være 100% tett. Tar du opp båten din om vinteren, eller har den på henger som deg, vil epoxyen gjøre at laminatet holder seg tørt lengre enn uten, men til slutt har polyesteren uansett sugd opp vann til den er mettet. Redigert 16.Mai.2017 av Krimart (see edit history) Link to post
lgboat Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Og der kom Krimart med det endelige svaret. Riktige svaret. Da blir siste spm bare; kan man regne med større fare for frostskader i skrog på båter som tas opp sent i sesongen og dermed utsettes for kulde før skroget har "rent av seg"? Eller blir det bare akademisk idet fukt i skroget er der uansett? Link to post
Vrod Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 lgboat skrev 6 minutes ago: Og der kom Krimart med det endelige svaret. Riktige svaret. Da blir siste spm bare; kan man regne med større fare for frostskader i skrog på båter som tas opp sent i sesongen og dermed utsettes for kulde før skroget har "rent av seg"? Eller blir det bare akademisk idet fukt i skroget er der uansett? Det var enda godt, ser at noen av mine meninger ikke var helt korekte men det var vel noe i den duren jeg hørte for noen ti år siden så husken får ta noe av skylden og kunnskap resten. Alltid bra og lære noe nytt takker så mye Krimart. Nå kommer sommeren? Link to post
shipahoy Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Her er den "sanne historien" om plastpest skrevet av han som oppfant epoxyprimer mot plastpest, og som lever av å selge den :-) http://www.smithandcompany.org/GRP/GRP.html Redigert 16.Mai.2017 av shipahoy (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn