Komodo Startet 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2017 Hva kan ha skjedd her da? Hørte de ikke signalene fra ferga, eller tenkte de at ferga skulle vike? http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Festina_Lente Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Med alle forbehold om hva som befinner seg på styrbord side av den relativt mye mer hurtiggående og lett manøvrerbare Bastøyferja (to klikk mot styrbord på broens autopilot/ joystick) som passerer disse tre seilbåtene med relativt mye vind i ryggen og ikke uten videre lett kan vike - det virker som om kapteinen på ferga lager en unødig situasjon her? Han har jo tydeligvis sett seilbåtene lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Hvor står det egentlig at ferger og nyttetrafikk har forkjørsrett? Det nærmeste jeg finner der: Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. -------------------------------- Men gjelder dette her, midt i der Oslofjorden er på det romsligste? Normalt er det sunt og fornuftig å gi plass til store fartøy. Men med sterk vind rett i hekken har seilbåtene mindre manøvreringsevne enn ferga her. Ikke lett å vite uten å være på broen selv, men her tror jeg fergeskipperen kunne gjort en bedre jobb... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Krimart Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Det var jo veldig mye rart i denne artikkelen: Sitat Sjøtrafikksentralen i Horten er passe frustrert nå. Ingen av de tre seilbåtene har noen klare kjennetegn, og de er ikke registrert i systemene våre. De leker med livet, slik været er nå, konstaterer Nedregotten til Dagbladet Denne var jo spesielt morsom da: Sitat - De kjører rett og slett rundt i blinde, når det er så tåkete som det er nå. Og det er ikke bare Bastøferga som er ute i fjorden. Det er flere andre store båter som også trafikkerer der. Det er tett trafikk, sier Nedregotten. I og med at Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området. Sitat Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøy Kapteinen burde kanskje lese sjøveisreglene, spesielt regel 2, 7 og 44? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Hvis føreren av denne fergen anser dette farvannet/området hvor den aktuelle situasjonen oppstår som trangt så regner jeg med at han trenger slepebåt ved ankomst og avgang Moss og Horten. Hvor vanskelig er det for en slik ferge å justere kursen litt og hvor mye kan det være snakk om at en slik manøver forsinker ankomsten på den andre siden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 (redigert) Hva med 18 (a) iv ? (min utheving) I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) SKAL et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, (b) Så regel 44 (Min utheving) Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an! Redigert: Seilte seilbåtene i trafikksep.-sonen? Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...) Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås: (i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet, (ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers. Redigert 2: MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden. Redigert 28.Mai.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 26 minutes ago, Marwin said: Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden. Den blir vel en repetisjon av tidligere års diskusjon om akkurat samme tema vil jeg tro, men du har gode poeng her Marwin. Ser ut til at noen av disse fergekapteinene tror de fører en fullastet VLCC i et havneområde hva angår sine rettigheter og alle andres plikter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Håp Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Bare en sur trikkefører med markeringsbehov. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Det blir ikke skrevet noe om at det ble forsøkt oppkall på kanal 16. Sannsynligheten er stor for at minst en av seilbåtene lytter på K16. Seilbåtene har nok holdt kursen sin og ferga har lagt om sin kurs for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Ja, dette har vært diskutert mye før.. men det er som flere sier her, bare i trange farvann at denne regelen med forkjørsrett til største fartøy gjelder.. Alt annet ville vært galskap.. forutsigbarhet og klare regler er et must.. Og er jo egentlig betenkelig vist denne kapt på Bastøy fergen ikke vet det... Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Blir forundret over att det finnes folk som mener helt seriøst att ett stort skip skal vike for noen små idioter som ligger ute i tåken og roter. Hva fan feiler det dere? tror dere det er så jævla enkelt å bare styre unna med ett slikt skip? Om kapteinen hadde endret kursen tidligere så har han ingen garanti for att disse idiotene hadde endret sin kurs tilsvarende og da allikevel vært mitt i veien for han. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
mons Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Uten radar har ikke seilbåtene hatt noen mulighet til å vike. I tåke og ute av sikt hører de tåkeluren inn fra babord, men har ikke mulighet for å retningsbestemme og vurdere fart/avstand slik at de vet om de skal fortsette eller snu for å vike. Dette kan de først når de visuelt ser ferga, og da er det i alle fall for sent å snu. Hvis de to minutter før hadde begynt å endre kurs og kanskje spredt seg ville ferga fått alvorlig trøbbel med å vike. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 -men seilbåtene holder kursen sin og de holder seg samlet. Når seilbåtene har vinden inn bakfra kan de ikke "bare snu" 180 grader. Jo, ferga kan enkelt legge om kursen tilstrekkelig, tidlig nok, og fare for sammenstøt opphører. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Dette må være dagens sitat: "I og med at Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området. - Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre folk om vise sjøvett når det er så tykk tåke, sier Nedregotten". Såvidt jeg kan se seiler de på harde livet. Og Bastøferga er ikke fritatt for å vise vett. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Slik situasjonen er avbildet der jeg har sett den, virker kaptainens avgjørelse om å slå full bakk som det dårligste valget - av flere mulige. Det hadde vært mye mye enklere å vike 10 - 20 grader styrbord. Dårlig sjømannskap vil jeg kalle det. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
X10an Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Håp skrev for 2 timer siden: Bare en sur trikkefører med markeringsbehov. +1 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 +2 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Kun ut fra egen erfaring ved å bo i Son og ha krysset fergetrasseen mange ganger siden 70-tallet. Før Bastø-Fosen overtok, var det lettere å kommunisere med fergene. Dessuten var det færre av dem, et par/tre stykker. Nå er det vel fem av dem (når ingen har havariproblemer), som i tillegg går med høyere hastighet. Tidligere kunne man kalle opp en ferge på 16 for å avklare hva man selv oppfattet som en truende situasjon for en liten båt som går i seks knop. I dag gidder fergene ikke å kommunisere med annet enn kryssende nyttetrafikk. Og fergene kommer tett som haggel, sett fra en seks-knoper. Vi krysset fergetrasseen nå i april på vei sydover, gikk for seil (7- til 8 knop). Prøvde igjen å kalle opp ferge på utgående fra Moss, det er vanskelig å vurdere om man ligger i kurslinjen når fergen runder Jeløen. Null svar på kanal 16. Som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Enig med Hulda. Det er som gjør det spesielt vanskelig med Bastøferjene, er at mesteparten av strekket deres er en bue. Da er det ikke så himla lett å forutse hvordan man skal seile for å unngå dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 I følge ekspertisen så er alt innenfor Færder for trangt farvann å regne så da skal også en cabincruiser på 60-70 fot vike for en taxibåt på 30 fot. Og ja, de mener det faktisk også! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Regel 44. Ansvar mellom fartøy (litt redigert slik at noen tungnemme også får dette med seg) Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. ): Lystfartøy for seil skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei. At det var seilbåter ser ut til å være forståelse for. At Bastøfergene er rutegående ferger. Ja mener nok det. Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt befredet lei. Ja den er nok det. Mest mulig holde av veien - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig. Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at det er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden, at de har seilbåt for seil fritar dem ikke, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 (redigert) Hulda skrev 38 minutes ago: Kun ut fra egen erfaring ved å bo i Son og ha krysset fergetrasseen mange ganger siden 70-tallet. Før Bastø-Fosen overtok, var det lettere å kommunisere med fergene. Dessuten var det færre av dem, et par/tre stykker. Nå er det vel fem av dem (når ingen har havariproblemer), som i tillegg går med høyere hastighet. Tidligere kunne man kalle opp en ferge på 16 for å avklare hva man selv oppfattet som en truende situasjon for en liten båt som går i seks knop. I dag gidder fergene ikke å kommunisere med annet enn kryssende nyttetrafikk. Og fergene kommer tett som haggel, sett fra en seks-knoper. Vi krysset fergetrasseen nå i april på vei sydover, gikk for seil (7- til 8 knop). Prøvde igjen å kalle opp ferge på utgående fra Moss, det er vanskelig å vurdere om man ligger i kurslinjen når fergen runder Jeløen. Null svar på kanal 16. Som vanlig. AIS er tingen her Hulda Redigert 28.Mai.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Mouche skrev 27 minutes ago: I følge ekspertisen så er alt innenfor Færder for trangt farvann å regne så da skal også en cabincruiser på 60-70 fot vike for en taxibåt på 30 fot. Og ja, de mener det faktisk også! Og det er poenget i et nøtteskall, å vite hvem som er nyttetrafikk og hvem som ikke er, vil gi mange håpløse situasjoner.. Høyre regelen må brukes mest mulig, det gir forutsigbarhet... Men treffer jeg Danskebåten under Askøy broen, litt trangt der, så er det åpenbart at jeg holder av veien for den.. Krysser jeg derimot foran Hurtigbåten til Askøy i nesten samme område, følger jeg høyreregelen, og det gjør også de, ser det på AIS.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Kan noen fortelle hvordan et fartøy som går i 5-6 knop skal kunne vike for et fartøy som går i 18 knop. Og som er et fartøy de ikke kan se. Det er 6 stk av disse fergene. Du møter en hvert 9-10. minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 alfaalfa skrev 15 minutes ago: Regel 44. Ansvar mellom fartøy (litt redigert slik at noen tungnemme også får dette med seg) Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. ): Lystfartøy for seil skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei. At det var seilbåter ser ut til å være forståelse for. At Bastøfergene er rutegående ferger. Ja mener nok det. Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt befredet lei. Ja den er nok det. Mest mulig holde av veien - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig. Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at det er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden, at de har seilbåt for seil fritar dem ikke, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående. Det var bingo og fulltreffer. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.