Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga

Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 2 minutes ago:

:yesnod: Så enkelt er det egentlig.

Jeg ser imidlertid ett unntak, og det er om man blir overrasket av tåka. Det kan jo skje alle, og da må man bare komme seg ut av situasjonen på best mulig måte. En forutsetning for å seile trygt da er jo å sette ned farta i forhold til den sikten man har, dvs. veldig sakte.

:yesnod:

og bruke de midlene man har, f.eks VHFén

Mvh. SAP

Komodo skrev 3 minutes ago:

Jeg ser imidlertid ett unntak, og det er om man blir overrasket av tåka. Det kan jo skje alle, og da må man bare komme seg ut av situasjonen på best mulig måte. En forutsetning for å seile trygt da er jo å sette ned farta i forhold til den sikten man har, dvs. veldig sakte. Men det forsvarer jo uansett ikke ferdsel på langs i separasjonssona!

Men hva skjedde egentlig med de tre seilbåtene? Ble de overrasket av tåke, eller ga de blaffen og bare turet på inn i tåka for å komme seg hjem?

Nei, den som visste dét, du ... for ikke å snakke om de var i separasjonssona eller ikke. Akkurat ift. Bastøferga er ikke dét så avgjørende. 

sandman1 skrev 56 minutes ago:

Men; Ferga har også en forbannet _plikt_ til å avpasse fart etter forhold. Punktum. Rutetid må for søren komme i andre rekke. 

Veldig enig i det sandman1. Men hjelper det ikke litt med en slik?  https://www.watski.se/Radarreflektor-11UlH

quantumduck skrev 1 time siden:

Eh nei, ditt poeng var "Er det så umulig å operere disse båtene under slike forhold synes eg nesten det er skremmende at de er utpå?" Mitt poeng er at de er laget for slike forhold og fullt ut lar seg "operere".

Ja. Og siden båtene i tillegg er så vannvittig gode er det jo faktisk bare enda verre at de ikke klarer å styre med de....

Interessant diskusjon med mange sterke meninger:smiley:..

Først og fremst er utgangspunktet for denne saken Dagbladetjournalistens video og hans kommentarer, + uttalelser fra fergekapteinen.

For alle oss som ikke var tilstede kan det være vanskelig å få et riktig inntrykk av forhold/sikt, hastighet, øvrig trafikk og graden av dramatikk ut ifra filmen. (Men vi gjør selvfølgelig så godt vi kan:wink:).

Hvis ikke journalisten tilfeldigvis var ombord hadde vel saken kanskje ikke nådd media i det hele tatt.

Jeg mener fergekapteinen ser ut til å ha kontroll og redder situasjonen. Han kunne vel muligens ha tatt grep noe tidligere for å gjøre situasjonen mindre dramatisk/merkbar for passasjerene, men samtidig kunne han ikke vite om seilbåtene ville forsøke en unnamanøver når/hvis de fikk visuell kontakt. Dette kunne da ha forverret situasjonen.

Seilerne mener jeg derimot må tåle å få kritikk: De velger å gå med god "seilfart" inn i en tett trafikkert fergetrase under forhold med svært redusert/null sikt. De har ikke/benytter ikke VHF, og har ikke/benytter ikke radar. (Kan jo være at de har begge deler, men er under oppfatning av at de seiler på "retten" sin og ikke bryr seg.....)

De har ifølge opplysninger her også svært begrensede muligheter til å foreta en rask kursendring/unnamanøver i disse forholdene.

Kunne jo være at det var andre fartøyer der ute i grøten i tillegg til fergene.

Hvordan dette kan forsvares klarer jeg ikke helt å forstå, uansett hvilken type båt eller eventuelt sofa man befinner seg i til vanlig:nonod:...

Som glad båtamatør kommer jeg for øvrig til å fortsette som tidligere; vike og holde god avstand til både seilbåter, ferger og større fartøyer.

Håper på en flott sommer med lite tåke:thumbsup:!

Redigert av Olepo (see edit history)
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Nei, den der er vel forlengst avskrevet som ubrukelig.

Du må nok til med en slik eller helst en slik.

Har en rund reflektor på pinnebåten min?, noe fælt som plundrer til fallene i litt vind...( Om jeg surrer med tauene/seilene i litt vind) Grunnen til at jeg har en slik, er i pre-gps tid så seilte jeg til Danmark. Da snakket vi om en reflektor, men mente at det ikke var nødvendig ("hallloooen, stanga er av aluminium,, stikker rett opp, må jo gi en himla god pling på skjermen!"). Så midtveis. Vinden roet seg, vår fart ca 3-4 knop. Tett tåke. Plutselig. Da skipet kom, så var det svak, dyp motorlyd, ifra absolutt alle retninger. Og kan vel si at det ble foretatt veldig aktiv utkikk... Rust, bunnstoff og plateskjøter tuslet plutselig stille og rolig rett forbi baugen, hadde en av oss stått foran, så er jeg sikker på at vi kunne ha tatt på den.. ikke noe som ble sagt på VHF, rakk det liksom ikke. Preben kikket fremover, stille, og sa: "påfyll av kaffe?"

Kjøpte radar reflektor i Hanstholm...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

sandman1 skrev 1 time siden:

Rust, bunnstoff og plateskjøter tuslet plutselig stille og rolig rett forbi baugen, hadde en av oss stått foran, så er jeg sikker på at vi kunne ha tatt på den.. ikke noe som ble sagt på VHF, rakk det liksom ikke. Preben kikket fremover, stille, og sa: "påfyll av kaffe?"

Kjøpte radar reflektor i Hanstholm...

......konge  :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Olepo skrev for 3 timer siden:

Interessant diskusjon med mange sterke meninger:smiley:..

Først og fremst er utgangspunktet for denne saken Dagbladetjournalistens video og hans kommentarer, + uttalelser fra fergekapteinen.

For alle oss som ikke var tilstede kan det være vanskelig å få et riktig inntrykk av forhold/sikt, hastighet, øvrig trafikk og graden av dramatikk ut ifra filmen. (Men vi gjør selvfølgelig så godt vi kan:wink:).

Hvis ikke journalisten tilfeldigvis var ombord hadde vel saken kanskje ikke nådd media i det hele tatt.

Jeg mener fergekapteinen ser ut til å ha kontroll og redder situasjonen. Han kunne vel muligens ha tatt grep noe tidligere for å gjøre situasjonen mindre dramatisk/merkbar for passasjerene, men samtidig kunne han ikke vite om seilbåtene ville forsøke en unnamanøver når/hvis de fikk visuell kontakt. Dette kunne da ha forverret situasjonen.

Seilerne mener jeg derimot må tåle å få kritikk: De velger å gå med god "seilfart" inn i en tett trafikkert fergetrase under forhold med svært redusert/null sikt. De har ikke/benytter ikke VHF, og har ikke/benytter ikke radar. (Kan jo være at de har begge deler, men er under oppfatning av at de seiler på "retten" sin og ikke bryr seg.....)

De har ifølge opplysninger her også svært begrensede muligheter til å foreta en rask kursendring/unnamanøver i disse forholdene.

Kunne jo være at det var andre fartøyer der ute i grøten i tillegg til fergene.

Hvordan dette kan forsvares klarer jeg ikke helt å forstå, uansett hvilken type båt eller eventuelt sofa man befinner seg i til vanlig:nonod:...

Som glad båtamatør kommer jeg for øvrig til å fortsette som tidligere; vike og holde god avstand til både seilbåter, ferger og større fartøyer.

Håper på en flott sommer med lite tåke:thumbsup:!

Underskrives :thumbsup:

sandman1 skrev for 2 timer siden:

.... i pre-gps tid så seilte jeg til Danmark..

...bunnstoff og plateskjøter tuslet plutselig stille og rolig rett forbi baugen, hadde en av oss stått foran, så er jeg sikker på at vi kunne ha tatt på den..

...Kjøpte radar reflektor i Hanstholm...

Tror nesten jeg hadde gjort i buksa om det hadde skjedd meg :ghost:

På den tiden kostet vel en radar flere brutto månedslønner?

i dag får man en AIS for mindre penger enn en anstendig radarreflektor og en god brukt radar ligger i samme prisleiet.  

Hadde du opplevet den episoden i dag, ville du da vurdert transponder eller radar?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 22 minutes ago:

Hadde du opplevet den episoden i dag, ville du da vurdert transponder eller radar?

Vurderer transponder, selv om båt bare er 26'. VHF er på "skal ha" listen. Reflektor og autopilot er på plass. Kjøpte eldre, enkelt utstyrt båt for 1 mnd siden. Tar litt tid å gjøre den "personlig".

...Og den episoden kommer jeg nok aldri til å glemme...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Min Maxi 108 er ikke så verst utstyrt, men elektronikken er fra ca 2007-8. Raymarine plotter, GPS, autopilot - alt snakker sammen.

Har vurdert å krysse over fra Sørlandet til Danmark/ Sverige i sommer, men nå er jeg usikker. Derom det skulle oppstå tåke underveis, vil jeg da bli oppfattet som en uforsvarlig tulling og bli dømt i en norsk rett om jeg blir påkjørt av et nyttefartøy når jeg krysser over - spesielt hvis jeg går oppover kysten og krysser separasjonssonen i Oslofjorden?

Kanskje jeg bør holde meg til Sørlandskysten? Det er jo tross alt bare en fritidsbåt.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Er nyttig med transponder (nesten) uavhengig av størelse.  Det er etter min mening bruken man har som teller. 

Har du en plotter med som kan vise AIS er det bare å koble noen nmea kabler. 

Har hatt utrolig stor nytte av å få opp AIS mål på plotteren. Tror de fleste som har hatt og brukt det, ikke ville unvært det på neste båt. 

Mvh. SAP

13 minutes ago, Festina_Lente said:

Min Maxi 108 er ikke så verst utstyrt, men elektronikken er fra ca 2007-8. Raymarine plotter, GPS, autopilot - alt snakker sammen.

Har vurdert å krysse over fra Sørlandet til Danmark/ Sverige i sommer, men nå er jeg usikker. Derom det skulle oppstå tåke underveis, vil jeg da bli oppfattet som en uforsvarlig tulling og bli dømt i en norsk rett om jeg blir påkjørt av et nyttefartøy når jeg krysser over - spesielt hvis jeg går oppover kysten og krysser separasjonssonen i Oslofjorden?

Kanskje jeg bør holde meg til Sørlandskysten? Det er jo tross alt bare en fritidsbåt.

Ville ikke vært et sekund bekymret om man går på værmeldinger uten varslet fare for tåke.  

På det maritime varslet fra met og DMI tror jeg ikke det er mange ganger det blir tåke uten at det er varslet at det er mulighet for det. 

Du sier Raymarine fra 2007/08. Om det er en C eller E serie classic, så kan de vise AIS-lag og håndtere radar av generasjonen som nå er utgått. De aktuelle brukte radarene annonseres omtrent til gi-bort pris når de dukker opp på Finn.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Festina_Lente skrev for 6 timer siden:

Utvis største aktsomhet; stå klar ved bunnproppen til enhver tid, så er det forsvarlig.

Og til alle på Oscarsborg; husk å legge kursen utenom separasjonssonen når dere må inn til Drøbak og "proviantere", ta det som en tur, det er tross alt ikke så lang ut til Hollenderbåen!

Festina_Lente skrev for 7 timer siden:

Ja, i følge fergeskipperen og disiplene her, bør du strakts sette kursen mot nærmeste land, og klore deg fast i tangen til tåken er lettet..

Sier vel kanskje litt om hvor forskjellig båtlivet er for den enkelte..

Det er tydeligvis forskjell på disse Gunga. I Oslofjorden er det en separasjonslinje, i kanalen et helt "ingenmansland" som utgjør separasjonen...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...