Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

 

Ser ut som det er en utbredt oppfatning, at fergen kjørte seg inn i denne situasjonen.  Trist. 

 

 

Eg ser på det slik at ferga seilte forutsigbart for anna trafikk og tok grep når det vart nødvendig.  Godt sjømannskap. 

 

 

 

Enig. 

 

Hadde blitt artige ais tracks om ferga skulle "bare" kneppe nokre grader styrbord å gå aktenfor kvar gong det var tvilstilfeller. Men om så var praksis..   Og der var det ennå ein båt, ja då må me kneppa litt til sånn at båtplassenforumet ikkje slaktar oss. Opps..ennå ein båt.. , og til slutt er ferga på seilas langs fjorden i staden for å kryssa.  

Det kan verka som at ein lett gløymer ut at dette og andre fergesamband er vegforbindelser. Særdeles nyttig trafikk.  

 

Det er ikke godt sjømannskap å oppsøke kritiske situasjoner.

 

Når det gjelder dine betraktninger rundt dette med å justere kursen, har du sett de sporene som ble postet her litt tidligere? Kan du forklare hvorfor disse sporene dekker et så stort område dersom det er så kritisk for disse fergene å aldri vike for noen? Burde ikke alt vi så vært to striper, én i hver retning, og burde ikke alle fergene fulgt samme spor dersom det var så mye om å gjøre å ikke justere kursen ut ifra hva som foregår rundt dem?

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev 42 minutes ago:

Personlig kan jeg i høyeste grad forstå nytteverdien av at en ferge justerer kursen for å unngå en kritisk situasjon, spesielt i denne situasjonen hvor det var tett tåke og seilbåtene ble oppdaget på radaren. Uansett hva reglene sier, må man innimellom ta innover seg at forholdene forøvrig kan gjøre det praktisk umulig å følge dem. Dessuten er det også en kjent sak, som fergekapteinen avslører at han er klar over, at ikke alle følger reglene. Likevel styrer han altså med åpne øyne rett inn i en situasjon som han selv definerer som kritisk. Deretter løper han til avisen for å fortelle om det. Fergekapteinen gir klart uttrykk for at denne situasjonen absolutt ikke burde oppstått. Likevel gjorde han ingen ting for å unngå det mens han hadde sjansen, og han reflekterer tilsynelatende ikke noe over dette i ettertid heller.

 

Da får vi bare være uenig.

 

Jeg mener fremdeles at fergen ikke burde justere kursen kun fordi den oppdager båter på radaren.

Noe slikt ville kun ført til mer usikkerhet, det er tross alt ikke fergen som ikke overholder reglene her.

Som stand-on fartøy skal fergen holde stø kurs og fart, slik de fleste forventer, at seilbåtene ikke helt har kontroll på hvor og hva de driver med kan ikke lastes fergen.

Man forventer at en ferge i rute holder kursen, ikke virrer rundt fordi den oppdaget noen båter på radar.

Først når det er klart at seilbåtene ikke har til intensjon å vike bør fergen foreta seg noe, noe kapteinen umulig kan vite noe om før seilbåtene nærmest passerer foran bauen.

 

Nå er det altså Dagbladets journalist som i form av å være passasjer på fergen, som har satt i gang denne artikkelen.

Dersom du tror kapteinen har "løpt til avisen", har du vel neppe hverken lest artikkelen eller sett videoen til journalisten ?

 

Fasitsvar får man vel aldri, dersom en ulykke hadde skjedd, ville nok begge vært til dels ansvarlig, men ettersom det ble unngått av fergekapteinen så er det i min verden kun seilbåtene som har skyld i at situasjonen i det hele tatt oppsto.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nokså enig med det som Bitteliten, rett over her lenker til. Når det er sagt, det kan nok være frustrerende å være skipper på disse fergene med det mylderet av småbåter som det nok kan være i det området. Seilbåtene gjorde det de kunne for å passere ferdselsområdet så raskt som mulig, og om de gjorde det for motor, eller seil, ville her ikke være så veldig avgjørende. Tipper nok at de satt og siktet over et punkt på riggen/ esingen og kom til at de ville kunne passere foran, da ferga dukket opp... Fergeskipperen, kunne ha tatt 5 streker til styrbord (og gitt _ett_ kort støt i fløyta), noe han ikke gjorde. Det han glorde, ser jeg mere på som en klar melding om at "Hold dere klar av mitt område", en form for voksenopplæring altså, nokså klar melding. De skrelte jo ikke av noe gelcoat engang mot fergesiden, så det må jo ha vært grei klaring..

I Kristiansand så var det forøvrig noen i en livbåt som parkerte den på bulben på en tankbåt, i et forsøk på å krysse foran, helt uproblematisk, mente de... skiipperen  på den tankbåten der hadde vel omtrent apoplektisk (elns) anfall... Så en kan faktisk ha forskjellige synspunkt og opplevelse av samme hendelse...

Redigert av sandman1
føyd til oppdragende effekt... (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Synes artikkelen Bitteliten linket til er svært fornuftig. Jeg sitter også med den oppfatningen at kapteinen på Bastøferga har handlet for sent og har gjort situasjonen vesentlig mer kritisk enn nødvendig. 

Jeg har relatt mange krysninger med Bastøferga gjennom siste 20 år. Mange av disse er tilbrakt ute på dekk. Jeg har ikke tall på alle de gangene ferga har foretatt små kursendringer for å unngå å komme i konflikt med lystbåter. Dette er riktignok i vær med god sikt. At Bastøferga aldri viser hensyn til lystbåter ved å endre kurs stemmer ikke med mine opplevelser. 

Tilsvarende har jeg bare opplevet to ganger at de har brukt fløyta på lystbåter. Begge ganger er det lystbåter som har blitt innhentet og ikke har holdt tilstrekkelig utkikk akterover.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trykkern skrev for 6 timer siden:

 

Siden du ikke har lest hele tråden, så er stort sett konklusjonen her at det er 3 seilere som har "kåla det til" og foretatt en mindre heldig vurdering, samt at det er en skipper på Bastøferga som med litt større grad av smidighet kunne unngått så mye oppstyr.....

 

Kåla det til?? Å bli overrasket av tåke kan hende oss alle. Jeg mener de gjorde det riktige: Holde stø kurs og fart; De visste at store båter har radar og ville se dem. (Regel 19) At føreren på B IV fikk hetta etter uoppmerksomhet(?), er vel skyld i denne laaange strengen.

 

GeirFrode skrev for 5 timer siden:

Jeg velger å forholde meg til uttalelsen fra høyeste hold i sjøfartsdirektoratet. Der hevdes det at fritidsbåter uansett fremdrift har vikeplikt for nyttetrafikken. Jeg regnet også med at sjøfartsdir. Har ryggdekning for sin uttalelse. 

Blir litt feil vel??! Jeg forholder meg til Sjøveisreglene, og ikke hva en kontorist i direktoratet, ELLER Nssr sier eller mener!

 

Sandmann: Et kort støt i fløyta?? Hva skulle det tjene til i tåke, med tuting overalt? Seilbåtene kunne jo ikke se dem?

 

OT: Jeg ringte Båtmagasinet i dag og etterlyste "Norske Gjestehavner"-heftet; Det er i trykken og kommer neste uke :-) De påstår det er en myyye bedre og korrigert utgave ???

Dahhh skal jeg planlegge båttur (bare ned til Stvngr) og kommer til (som vanlig) å holde meg unna seilbåter ( sånne pinnebåter som går på skrå og ikke vet hvor de kommer frem, når, med garderoben til tørk, men i havner er ellers trivelige karer... De fleste av dem :-)

 

Følger man Sjøveisreglene ( ikke slik som i Kragerø og andre taxibåtbefengte steder), holder kurs og fart, og i GOD tid viker for å unngå FARE FOR sammenstøt, blir dette sikkert en fortreffelig sommer!

Redigert: Glemte en ting: Husk at store båter har laaang stoppelengde og svingradius!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtene gjør nok det eneste rette i tåka, beholder kurs og fart. At de ikke "bør" være der er en annen sak, det er ikke ulovlig. Fergeskipperen ser tre prikker på radaren men kan ikke vite hva det er. Kanskje fiskebåt, slepebåt, u-båt, snekke eller (gud forby) seilbåt. Han vet kurs og fart på disse og aner kollisjonsfare. Fortsetter så med stø kurs og full fart til han ser seilbåtene og blir forbannet. Greit. Hadde det vært et fiskefartøy, måtte han vel slå full akterover likevel? Eller hur?  For øvrig; ordet "nyttetrafikk" forekommer ikke i sjøveisreglene. At lystbåter alltid skal vike for nyttetrafikk, står det heller ikke noe om.  Det står en del om å holde av veien for visse fartøyer i visse situasjoner, blir ikke helt det samme.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 4 timer siden:

 

Kapteinen har vel ikke stått på reglene, han bremset jo fergen å unngikk en kollisjon. Spørsmålet ditt er vel om han burde gjort noe tidligere. Jeg antar at en erfaren kaptein har bedre kontroll på nettopp det enn jeg har, å at han handlet riktig. Personlig kan jeg ikke se for meg at fergen skal endre kurs titt og ofte for å unngå fritidsbåter, fergen må vel ta høyde for at de viker unna, slik de skal, å først når det er klart at en situasjon kommer til oppstå, at seilbåtene ikke har til intensjon å følge reglene, må kapteinen på fergen ta affære.

 

 

En erfaren skipper som ser tre båter på kyrssende kurs med fare for kollisjon gjør noe FØR han må panikkbremse. Denne plikten fremkommer også av sjøveisreglene som påpekt en rekke ganger og av en rekke medlemmer.

 

Eller mener du at å "bremse" i panikk er riktig håndtering av slike situasjoner og at å vike et par graderpå et tidligere tidspunkt uten tap av tid er helt utelukket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

klk skrev 7 minutes ago:

For øvrig; ordet "nyttetrafikk" forekommer ikke i sjøveisreglene. 

 

Okay ?

 

Steve-Carell-Facepalm.gif

 

Mouche skrev Just now:

En erfaren skipper som ser tre båter på kyrssende kurs med fare for kollisjon gjør noe FØR han må panikkbremse. Denne plikten fremkommer også av sjøveisreglene som påpekt en rekke ganger og av en rekke medlemmer.

 

Se over .... ^^^

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 14 minutes ago:

Kåla det til?? Å bli overrasket av tåke kan hende oss alle. Jeg mener de gjorde det riktige: Holde stø kurs og fart; De visste at store båter har radar og ville se dem. (Regel 19) At føreren på B IV fikk hetta etter uoppmerksomhet(?), er vel skyld i denne laaange strengen.

 

Njaa, jo å frikjenne disse seilerne helt blir å dra det litt langt i denne sammenhengen . I allefall for meg. Trolig var disse kjent i farvannet. De veit Bastøferga går jevnt og trutt denne ruta. De kunne ha valgt å gå på vestsiden av Bastø under disse forhold med tett tåke og forholdsvis frisk vind. Der er det mindre sjø og roligere forhold. Større mulighet til å utvise smidighet også for de. Det syns jeg nå alle parter kunne ha vært mer opptatt av. Men det er nå meg og mine tanker.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 9 minutes ago:

personlig kan jeg ikke se for meg at fergen skal endre kurs titt og ofte for å unngå fritidsbåter,

 

 

Oppfordrer deg til å lese artikkelen bitteliten linker til, som greit argumenter for at dette er faktisk er det fergen burde gjort i denne situasjonen. Det er totalt misforstått og virkelighetsfjernt at fergen skal gå i en rett linje uten å korrigere for annen trafikk. 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 3 minutes ago:

 

Oppfordrer deg til å lese artikkelen bitteliten linker til, som greit argumenter for at dette er faktisk er det fergen burde gjort i denne situasjonen. Det er totalt misforstått og virkelighetsfjernt at fergen skal gå i en rett linje uten å korrigere for annen trafikk. 

 

Du mener artikkelen hvor en fyr fra Risør og en kar fra Tønsberg er uenig med kapteinen på fergen, sjefen for fergeselskapet, direktøren for Sjøfartsdirektoratet samt Sjøtrafikksentralen ?

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 1 time siden:

Sandmann: Et kort støt i fløyta?? Hva skulle det tjene til i tåke, med tuting overalt? Seilbåtene kunne jo ikke se dem?

min tekst:

"Tipper nok at de satt og siktet over et punkt på riggen/ esingen og kom til at de ville kunne passere foran, da ferga dukket opp... Fergeskipperen, kunne ha tatt 5 streker til styrbord (og gitt _ett_ kort støt i fløyta), noe han ikke gjorde"

 

Forutsetter at skipper på ferga har sett prikker på radar en stund. Og "da ferga dukket opp", regner jeg for at de har visuell bekreftelse begge veier... og da, ett kort støt/ svinger styrbord...Da klarlegger han at han endrer kurs. Hadde vært litt mere ryddig enn en million støt, som i mine ører betyr "pell deg til helvete bort". Hva skulle seilbåtene ha gjort?

Svingt babord? Smell*

Svingt styrbord? Smell*

Slått bakk? Smell*

Spredd seg? Smell*.

Seilbåtene gjorde det rette.

Fergeskipper gjorde også rett, siden det ikke smalt, han benyttet riktignok anledningen til litt voksenopplæring, hva så?...

Og at disse fergene ikke kan svinge nokså kjapt, tror jeg faktisk ikke på...  det er vel propellpodder nok under vannlinja..Stoppe kjapt, kan nok være værre.

 

*Smell, leses som å _øke_ muligheten for en kollisjon.

Redigert av sandman1
Smell presisering (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Helt greit :-) 

glemte å ta med alternativet om at seilbåtene kunne dykket... men det tar også litt tid.

Forøvrig, se side 10 her, innlegget til Popeye70, se på Bastøy III, se på ene løkka på kursen, oppe til høyre... Fergene _kan_ svinge... kjapt.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 5 timer siden:

 

Feilsitert

adeneo skrev for 4 timer siden:

 

Det er vel noen tusen båter som krysser leien til Bastø Fosen hvert år, mange av de sikkert også i dårlig vær. De aller fleste ser ut til å klare det helt fint, uten å nesten kjøre på fergen.

Joda, de gjør nok det. Men det er ikke sjelden jeg hører ferga tute Villt ute i fjorden en fin sommerdag. Det jeg dog stusser over, er at de gir kun noen gedigne lange støt. Altså bare ett langt om gangen med litt mellomrom. Det virker som om de tuter for å blåse andre vekk, mere enn å gi noen forståelige signaler med hornet.

Marwin skrev 1 time siden:

 

 

Blir litt feil vel??! Jeg forholder meg til Sjøveisreglene, og ikke hva en kontorist i direktoratet, ELLER Nssr sier eller mener!

 

Litt feil? Jeg regner da med at en person som sitter høyt oppe i dette systemet som nettopp sysler med hva som rører seg på sjøen vet hva han snakker om. Hvis ikke Sjøfartsdirektoratet vet hva de driver med, hvem da? Jeg foreslår at de som betviler uttalelsen til direktøren, skriver et brev til ham og spør om han mener det han skriver om at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikken, eller om han bare kødder? Jeg forholder meg ihvertfall til dette, selv om det tydeligvis er vanskelig for enkelte å akseptere det.

adeneo skrev 19 minutes ago:

 

Du mener artikkelen hvor en fyr fra Risør og en kar fra Tønsberg er uenig med kapteinen på fergen, sjefen for fergeselskapet, direktøren for Sjøfartsdirektoratet samt Sjøtrafikksentralen ?

He he. Du får sagt det. Men jeg er helt enig.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 30 minutes ago:

 

Du mener artikkelen hvor en fyr fra Risør og en kar fra Tønsberg er uenig med kapteinen på fergen, sjefen for fergeselskapet, direktøren for Sjøfartsdirektoratet samt Sjøtrafikksentralen ?

 

*sukk* Hva med å faktisk lese og kommentere innholdet istedet for å slenge rundt med spydig kommentar? Alle småbåtbrukere skal i alle fall være glad for at kapteinene på ferger ikke deler ditt fundamentalistiske  tolkning av reglene. Da hadde oslofjorden vært en skipskirkegård

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 2 minutes ago:

*sukk* Hva med å faktisk lese og kommentere innholdet istedet for å slenge rundt med spydig kommentar? 

 

Men det er jo innholdet? Seilmagasinet/Båtliv har intervjuet to seilere, som ikke er enig med uttalelsene til de forannevnte, å hevder Regel 44 ikke gjelder for Bastøfergen?

 

Eller mener du oppfatningen til de to seilerne er fasiten?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
adeneo skrev 23 minutes ago:

 

Du mener artikkelen hvor en fyr fra Risør og en kar fra Tønsberg er uenig med kapteinen på fergen, sjefen for fergeselskapet, direktøren for Sjøfartsdirektoratet samt Sjøtrafikksentralen ?

 

Om Åge og "en fyr fra Risør" med mye skjegg, og lua han stjal fra Frankie goes to Holywood når de var på turne i Norge i 87, samt sjøfartsdirektør Olav Akselsen satt i min cockpit og ga gode råd så tror jeg faktisk jeg vet hvem jeg hadde hørt mest på. Posisjon i et system sier lite om kunnskap. 

 

Jeg er nesten brennsikker på at det var sjøfartsdirektøren som utførte dåpssermoni som russepresident på ei lita øy i Andedammen på Stord en gang på 80 tallet et par årskull over meg. Og for å komme ut på den øya ble man våt. Kanskje en spire til ønske om mer maritim kompetanse ble sådd da? 

--

Åge har sittet i min cockpit så der vet jeg at det er mye erfaring og kunnskap. Båtbyggeren med mye skjegg og lua til Frankie har jeg også stor tro på ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutes ago:

Åge har sittet i min cockpit så der vet jeg at det er mye erfaring og kunnskap. Båtbyggeren med mye skjegg og lua til Frankie har jeg også stor tro på ;-)

 

Jeg vet hvem begge to er, å de er svært kunnskapsrike begge to, både på seiling og trebåtbygging, men det betyr jo ikke at de har mer rett enn andre, i dette tilfellet en kaptein, direktoratet som utformer reglene, og kystverket som håndhever reglene?

 

Det er jo egentlig en pussig artikkel som fremstår som helt elendig for meg.

Man skulle tro at Båtliv/Seilmagasinet var interessert i korrekt informasjon, å således kontaktet rette myndighet for å kontrollere med absolutt sikkerhet om Regel 44 gjelder, slik Bastø Fosen hevder, eller om den ikke gjelder, slik disse to seilerne mener, i stedet for å konkludere etter å ha forespurt to privatpersoner som sannsynligvis ikke kjenner denne situasjonen inngående ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...