Jump to content

Vikeplikt motorbåt - seilbåt: Stø kurs


Seilersnobben

Recommended Posts

Når det gjelder sjøveisregler, er vi klar over at motorbåter (som hovedregel) viker for seilbåter. Videre at den som blir veket for må holde stø kurs og fart. Jeg ser rett som det er at det hevdes på dette grunnlaget at en seilbåt som brått endrer kurs (f eks slår for å unngå land, dvs forandrer kurs med ca 90 grader) mister sin rett til vei.  (Jeg ser bort fra det å krysse i trange trafikkerte sund, noe som jeg anser som i beste fall tullete, uansett.)

Stemmer dette? Skulle SVÆRT gjerne ha det oppklart av noen med autoritet.

Ikke interessert i synsing. Oppgi gjerne referanse til regler.

 

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å få noen med autoritet å uttale seg. Bare se på tråden om bastøfergen. Mange som er veldig sikre på at de har rett. Og bonusen er at alle mener det motsatte av de andre. Denne tråden blir helt lik. Masse meningsløs krangling og ingen fasit. Med det var vel det du var ute etter. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 minute ago:

Ikke noe problem å få noen med autoritet å uttale seg. Bare se på tråden om bastøfergen. Mange som er veldig sikre på at de har rett. Og bonusen er at alle mener det motsatte av de andre. Denne tråden blir helt lik. Masse meningsløs krangling og ingen fasit. Med det var vel det du var ute etter. 

 

Nei, det var det ikke. I et såpass seriøst forum som dette forventet jeg et seriøst svar. Noe du ikke bidro til.

Link to post
Share on other sites

Det kunne noen ganger vært deilig med et rent seilerforum....     :giggle:

 

Nei, i utgangspunktet mister du ikke noen "rett", for du har ingen. Du har kun en plikt til å bidra til å unngå sammenstøt og farlige situasjoner i møte med andre båter. Den samme plikten har motorbåtføreren du "slår på". I åpen sjø skal seileren vente med å slå til det er klart at det ikke vil oppstå noen farlig situasjon. Motorbåtføreren skulle i utgangspunktet allerede ha holdt såpass avstand at det ikke ville oppstått noen situasjon OM du skulle finne på å slå.

 

Ingen rettigheter - kun plikter.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ja, det kunne det.

 

Men da mener du at regel 18, (a) (iv) ikke er relevant? (For ordens skyld handler regel 9 om trange farvann, 10 om trafikkseparasjonssystemer og 13 om innhenting.) Det har vel i så fall ganske store konsekvenser.

Ser gjerne din forklaring.

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
Link to post
Share on other sites

Å vise hensyn, er vel det som betyr noe i hht sjøveisreglene. (#1 - 11)

Gjelder for ALLE båter. Om seilbåten "slår" mot motorbåt i rom sjø og det fører til sammenstøt, tviler jeg ikke på at seilbåten ble noe ansvarlig.

På den annen side, motorbåten VET (eller burde vite) bestemmelsene om seilbåter, og derfor holde GOD avstand. Slik at man har mulighet til å styre unna hvis seilbåten endrer kurs.

Er det verre enn det?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som det står, et maskindrevet fartøy skal holde av veien for et seilfartøy, så mye er sikkert.

Det betyr at seilfartøyet er "stand-on" fartøy, å Regel 17 kommer inn

 

"Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart"

 

Spørsmålet er jo hvor godt av veien motorfartøyet skal holde, å reglene sier

 

"...gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart"

 

Det er lite som tyder på at "gjennomfart" også betyr at man skal gi nok rom til at seilfartøyet kan slå eller plutselig endre kurs, å uansett vil seilbåten med en slik manøver bryte reglene om å holde sin kurs og fart.

Slik jeg forstår det faller ikke motorfartøyets plikt til å holde unna vekk, men det er grenser for hvor langt man kan holde unna.

I åpne farvann er det neppe noe problem, der bør motorfartøyet holde seg såpass unna at man ikke blir overrasket over en kursendring fra seilfartøyet, men de fleste har vel støtt på seilere som slår fra ene siden til andre siden i et forholdsvis trangt farvann, da kan det være vanskelig som motorbåtfører å holde seg unna eller forutse at seilbåtene plutselig endrer kurs.

 

Link to post
Share on other sites

Helt ærlig synes jeg det som motorbåtfører er tildels vanskelig å forholde seg til situasjoner med seilbåter..

Man antar gjerne at båten skal en viss retning slik man normalt gjør når man kommer i en situasjon hvor man føler man kan komme vel nære hverandre, og man endrer kurs ganske tidlig for å gi seileren rom, men plutselig endrer båten kurs uten at jeg kan se hvorfor, men tydeligvis har båten tenkt seg i en annen retnigng enn jeg forutså. Vel, greit, jeg endrer kurs nok en gang, kanskje til motsatt side, igjen for å gi rom, men neida, der endrer den kurs igjen, tilbake til den ordinære, nok en gang fare for sammenstøt. Nå har ikke min båt større fartspotensiale enn 6 knop, så det er begrenset hva jeg også får gjort..

Hat aldri vært noen reell fare for skikkelig sammenstøt, men synes det kan være vanskelig å forholde seg til.

 

Ferdes stort sett i Ryfylke...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker både seilbåt og motorbåt og ser ofte at det er tvil i situasjoner som trådstarter beskriver. Dette bunner ENE OG ALENE i at motorbåten går for tett opptil seilbåten.

Hadde det vært gitt tilstrekkelig avstand til seilbåten i utgangspunktet vil et "plutselig" slag være helt udramatisk og kun en mindre ny kursendring fra motorbåten være nødvendig.

Når jeg er i motorbåt tenker jeg at sjøen er veien til dit jeg skal, når jeg er i seilbåt ser jeg allerede der, da er det ganske håpløst av motorbåter å pløye en meter hekksjø på låringen din fra 20 meters hold... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
adeneo skrev for 22 timer siden:

Det er lite som tyder på at "gjennomfart" også betyr at man skal gi nok rom til at seilfartøyet kan slå eller plutselig endre kurs, å uansett vil seilbåten med en slik manøver bryte reglene om å holde sin kurs og fart.

 

Jeg tror en feiltolker om en tenker på "holde kurs" som en snorrett linje når det gjelder en seilbåt under seil. En kurs for seilbåt under seil er hva vind og bølger gir. Plutselig vindskift når en seiler kryss kan gi ganske store kursendringer, men en holder fortsatt "kurs" i mine øyne. Tilsvarende på lens om en ligger på en kurs hvor en kan styre mye ene veien, men ikke andre uten måtte jibbe, hvis det feks blåser så mye at en jibb må forberedes og vinden dreier så må en dreie. 

 

Så jeg tenker "holde kurs" må tolkes litt romslig..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
TB22 skrev Just now:

Mener det var i en eller annen tråd, der sa de  at seilere seg i mellom i regatta har egne vikepliktsregler? Eller surrer eg nå :diving:

 

Joda, vi har det. Og seilbåter seg i mellom har jo også en del regler som motorbåter ikke har, men bør kjenne til for å skjønne hvordan en seilbåt navigerer. Feks det med vikeplikt for styrbord halser, kjekt å vite som motorbåtfører om det er flere seilbåter på fjorden, da kan en bedre forutse hva som kan komme til å skje. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minute ago:

Så jeg tenker "holde kurs" må tolkes litt romslig..

 

Joa, jeg er enig i den. Nå er ikke jeg noen erfaren seiler, jeg har bare så vidt vært med et par ganger å seilt, men skulle nok gjerne hatt pinnebåt.

Når jeg er ute i min motorbåt, så kan det jo for meg ofte virke som en merkelig oppførsel når disse seilbåtene går sikksakk opp fjorder og mellom øyer og slikt, å ofte endrer de kurs tvert om med et smell.

Jeg skjønner jo at det er slik det er å seile, man kan ikke alltid seile med vinden, ofte har man en bestemt destinasjon å må ta det som det kommer, men jeg tror likevel mange motorbåtførere blir overrasket, noen sikkert også forbannet, over at disse jæ¤#¤ seilbåtene ikke klarer å kjøre rett frem.

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det 28 år siden jeg tok båtførerprøven, og jeg må gjerne innrømme at jeg ikke aner hva en "hals" er i "seilebåtsproget". Det er mulig at det var noe om det på 1 ukers kurset, men det må jeg ha glemt. Jeg holder meg derfra laaaangt unna slike båter og det har gått bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
adeneo skrev 2 minutes ago:

 

men jeg tror likevel mange motorbåtførere blir overrasket, noen sikkert også forbannet, over at disse jæ¤#¤ seilbåtene ikke klarer å kjøre rett frem.

 

 

Ja jeg ser den, men den byrden får ligge på de som lar seg irritere tenker jeg ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutes ago:

 

Joda, vi har det. Og seilbåter seg i mellom har jo også en del regler som motorbåter ikke har, men bør kjenne til for å skjønne hvordan en seilbåt navigerer. Feks det med vikeplikt for styrbord halser, kjekt å vite som motorbåtfører om det er flere seilbåter på fjorden, da kan en bedre forutse hva som kan komme til å skje. 

Ja ok, så egne regler selv uteom seillas?

Link to post
Share on other sites

Men disse spesielle reglene dere seilebåter har dere imellom, de overstyrer vel ikke reglene i forhold til andre båter som ikke seiler, om de går for motor eller årer?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minute ago:

Nå er det 28 år siden jeg tok båtførerprøven, og jeg må gjerne innrømme at jeg ikke aner hva en "hals" er i "seilebåtsproget". Det er mulig at det var noe om det på 1 ukers kurset, men det må jeg ha glemt. Jeg holder meg derfra laaaangt unna slike båter og det har gått bra.

Heldig du. Her er det ikke alltid man kan velge.

For de kjente så er det f.eks inn og ut av Hjellestad

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
TB22 skrev Just now:

Ja ok, så egne regler selv uteom seillas?

 

Ja, om jeg seiler med vinden inn fra styrbord, dvs at bommen min peker ut for midten av babord av båten (kan være vanskelig å se på kryss for da kan den i praksis stå helt mot midten) så vil en seilbåt som seiler med vinden inn fra babord, dvs har bommen ut mot styrbord side, ha vikeplikt for meg. 

 

Men i praksis så unngår seilere som ikke seiler regatta å seile sånn at disse reglene kommer i bruk under vanlig seiling. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg tar ferie utenfor sesongen, nå ligger vi kun to båter her på Klädesholmen, side om side. Vi i motorbåt, og en trivelig ensamsegler i en stor seilebåt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 23 minutes ago:

 

Joda, vi har det. Og seilbåter seg i mellom har jo også en del regler som motorbåter ikke har, men bør kjenne til for å skjønne hvordan en seilbåt navigerer. Feks det med vikeplikt for styrbord halser, kjekt å vite som motorbåtfører om det er flere seilbåter på fjorden, da kan en bedre forutse hva som kan komme til å skje. 

 

Lars H. skrev 17 minutes ago:

Nå er det 28 år siden jeg tok båtførerprøven, og jeg må gjerne innrømme at jeg ikke aner hva en "hals" er i "seilebåtsproget". Det er mulig at det var noe om det på 1 ukers kurset, men det må jeg ha glemt. Jeg holder meg derfra laaaangt unna slike båter og det har gått bra.

Samma her Lars!

Kan noen seilbåtere forklare en gammel mann hva de halser etter? (Dumt spørsmål?)?

Ikke at det betyr så mye for meg, kanskje. Jeg holder GOD avstand til pinnebåter med div garderober hengende oppe. Her oppe i barteland er det romslig, OG få seilere.

 

ps

I havn er de minst like trivelige som motorbåtere!

ds

 

redigert:

Er det andre regler som gjelder under regatta enn under 'vanlig' seiling Pinkvin?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hals = side. Seile på babord hals(er), betyr at pinnebåten seiler med vind inn fra babord side. Da er bommen på styrbord side av senter. (Egentlig tror jeg hals er nedre hjørne av framliket på et seil. PS: vi seiler ikke med daue mennesker ombord, men med "lik" menes "kanten" på seilduken). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...