Jump to content

Vikeplikt motorbåt - seilbåt: Stø kurs


Seilersnobben

Recommended Posts

Komodo skrev 9 minutter siden:

Ja,  men en forutsetning er korrekt signal og lanterneføring. 

 

Så om man sleper på solfylt dag med kun vanlig lanterneføring (hadde side og topplanterne tent) lett synlig tau mellom båter,  uten andre lanterner og signal, et man fritt vilt og man kan krysse med ti meters margin og hevde sin rett med tanke på vikepliktsregler? 

Jaja, vi fikk slep trygt i havn selv om vi nesten støtte på regelryttere/uvitende/ignorante. Grunnen til at jeg spurte var for å få klarhet i om det var jeg som gjorde feil. Slik jeg ser det, var eneste feilen at jeg ikke fikk satt meg inn i rett signal og lanterneføring før jeg tok slep ombord i frisk bris mot land og 1-1,5m bølger...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tja...

Hvem har en terning å henge opp?

Har fortsatt til gode å se en fritidsbåt med flere topplanterner, og en gul en i hekken. Montert sånn i tilfelle?

 

Bare å huske på at fra nå av og en måned til, så er det mange som ikke er båtvante som farter rundt.

 

Regel 6 løser de fleste problemer.

Regel 2 gir vel alle et ansvar.

 

Kos dere på sjøen!

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelde tauing, bør man følge hva de profesjonelle sjøfolkene utøver av kompetanse. Bildeserie fra brygga på Gullholmen Havn:

Den svenske marine kommer stolt sigende i 5 knop:

SAM_4639.JPG.4b7f37e5f964f20a9b80ed8138aa0652.JPG

 

Bak kommer en liten følgebåt sigende i samme fart og kurs:

SAM_4640.JPG.9bc2b800dc49127434722b891ae2c35c.JPG

Men det er da ingen om bord??

 

Heisann! De henger jo sammen!

SAM_4641.JPG.53bd01b97f320b6a3d78e29a245c12e1.JPG

Og det med et minst 100 meter langt, sort tau. Kurs forbi Islandsberg og  nordover. Jeg kunne ikke se noe merking. Så det er nok ikke så nøye.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 16.6.2017 at 15.45:

Fittespleis / cunt splice (eller cut splice hvis det er kvinnfolk tilstede) kan jeg, men hvordan slår du en fittestikk?

Fittestikk (unnskyld ordbruken) er når tauet inn på vinsjen går over tau som er på vinsjen, og dermed låser tauet. 3 løsninger, ta frem kniven og Kapp tauet. Fest ett annet tau i seilet og avlast vinsjen med fittestikk. Eller aller raskest, ta tauet bak vinsjen, før det motsatt vei på vinsjen, så til en annen vinsj slik at en løser opp fet som er låst. 

Fittestikk på genoaskjøtet i ett trangt sund er kritisk. Uttrykket er mye brukt. Hvis man ønsker å være noe mer dannet vil de fleste også forstå hvis du sier knute på vinsjen. 

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 4 timer siden:

Så om man sleper på solfylt dag med kun vanlig lanterneføring (hadde side og topplanterne tent) lett synlig tau mellom båter,  uten andre lanterner og signal, et man fritt vilt og man kan krysse med ti meters margin og hevde sin rett med tanke på vikepliktsregler? 

Jaja, vi fikk slep trygt i havn selv om vi nesten støtte på regelryttere/uvitende/ignorante. Grunnen til at jeg spurte var for å få klarhet i om det var jeg som gjorde feil. Slik jeg ser det, var eneste feilen at jeg ikke fikk satt meg inn i rett signal og lanterneføring før jeg tok slep ombord i frisk bris mot land og 1-1,5m bølger...

Poenget mitt var at dersom man skal stå på retten sin bør man ha sitt på det tørre. Hvis ikke bør man kanskje utvise litt ekstra aktsomhet, utover det man normalt forventer? Ikke det at jeg mener at man på død og liv skal stå på retten sin, men det blir mye mer forutsigbart i trafikken hvis hver enkelt følger sjøveisreglene istedenfor å svime rundt i øst og vest. Tenker da særlig på farvann hvor det er begrenset med plass, men også hvem som skal holde av veien når man møtes i åpent farvann.

 

Fuglen skrev for 4 timer siden:

Hvem har en terning å henge opp?

Har fortsatt til gode å se en fritidsbåt med flere topplanterner, og en gul en i hekken. Montert sånn i tilfelle?

Ja, ikke sant :giggle: Jeg har i alle fall ikke firkanter, kjegler og sirkler å henge opp. Ikke har jeg noen mast å henge dem i heller. Men så er vel ikke de særskilte reglene for lanterne og signalføring utviklet for fritidsbåter heller. 

Link to post
Share on other sites

Siden slep er nevnt her:

Jobbet i taubåtbransjen på 70tallet og har fortsatt kompiser som er aktive selv om det gjerne synger på siste verset før pensjonering..

De er innimellom rimelig for... på de som på høylys dag i sol og helt blikkstille fjord har kurs som krysser rett aktenom,  ja helt til de henger på fløyten eller anroper på vhf.. Dette selv om slepet er merket etter alle regler hjelper det ikke alltid.

Er nok noen der ute som ikke følger med og/eller ikke aner hva dagsignalene eller lanterneføringen betyr.

 

Men flertallet vet heldigvis å følge med og holde god avstand. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Komodo said:

Nei. Av den grunn er det egne regler for signalføring.

 

Og hvordan skal jeg rent praktisk kunne være "lovlydig" hvis jeg med min skjærgårdsjeep sleper en annen båt som har hatt motorhavari?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Og hvordan skal jeg rent praktisk kunne være "lovlydig" hvis jeg med min skjærgårdsjeep sleper en annen båt som har hatt motorhavari?

Bare å slepe det...

Er forskjell på skjergårdsjeep med 4 meter slepetau og slep som kan være opp mot 100 meter...

Link to post
Share on other sites

Var det svar på spørsmålet eller ditt forslag til "løsning"? Har ingen "skrupler" eller betenkeligheter med å slepe en som trenger min hjelp, men spørsmålet gikk på hvordan man skal kunne markere hva man gjøre og gi signal om at man "trenger litt plass" og har "noe" nedsatt manøvreringsevne slik at ikke det som måtte befinne seg av seilbrett i området hyler "av veien" og "du har vikeplikt", og sånn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene beskriver denne problematikken  i Regel 24 (i)

 

(i)

 

Når det av en eller annen grunn ikke er praktisk mulig for et fartøy som normalt ikke holder på med slep, å vise de lanterner som er foreskrevet i punkt (a) eller (c) i denne regel, behøver et slikt fartøy ikke å vise disse lanterner når det holder på med å slepe et annet fartøy i nød eller som på annen måte trenger assistanse. Alle mulige skritt skal tas for å tilkjennegi hvilket forhold det er mellom det slepende fartøy og det fartøy som blir slept, slik regel 36 tillater, særlig belysning av slepeforbindelsen.

 

 

 

'terningen' som en del refererer til, brukes ved slep over 200m

 

 

en slepebåt eller annen båt (med eller uten slep !) er maskindrevet fartøy og har vikeplikt !

det kan høres rart ut att en slepebåt med slep har vikeplikt, men så er det.

 

Om en slepebåt med slep føler att han ikke kan vike/manøvrere slik som sjøveisreglene sier, da må han heise

dagsignal eller nattetid lanterner for 'begrenset evne til å manøvrere'

 

dette framgår av Regel 18  Ansvar mellom fartøy

 

sen hører det til godt sjømannskap att holde seg ur veien, man kan i god tid legge om kursen, så att en vikepliktssituasjon ikke oppstår

 

 

 

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 9 minutter siden:


Ikke nødvendigvis :-)

49360-24939883c9432902c3a5dd44883e39cb.j

Har opplevd noe tilnærmet motsatt, hadde en 19 fots seilbåt vi slepte inn en motorbåt på 30 fot som hadde fått motorstopp. For seil selvfølgelig. Tror eieren av motorbåten følte det som veldig pinlig. Men bedre å bli slept til land enn å ligge utpå, dette var før mobiltelefonene (og når en 30 fots motorbåt var stor).

 

Prøver vanligvis å følge kardemomme loven når jeg er på sjøen. Hvis noen blir irritert på meg, har jeg gjort noe feil. Men innrømmer at jeg liker meg i Sverige, der går alle lokale seilbåter for seil i leden. Da følger jeg lokal skikk, og seiler. Hvis norske motorbåter blir lettere irritert kan jeg leve med det, så lenge ingen svenske motorbåter blir irritert.

 

Foreløpig i år har ingen motorbåter veket for meg. Viktig å velge tidspunkt og vær med omhu, da er en alene på havet. Snart starter en 4 ukers seilferie, og tror jeg kan klare den uten at noen må vike for oss. Godt med plass når en unngår sørlandet og svenskekysten i juli. .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...