Jump to content

Vikeplikt motorbåt - seilbåt: Stø kurs


Seilersnobben

Recommended Posts

Da fikk jeg svar på noe annet jeg tenkte å spørre om, hva "lik" er, det er vel da det samme som "renningen" på en duk, laken, pute. Men får ikke å bli for høytedelig, hva menes det med disse revene dere heiser opp i masten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

er "rett til vei" et begrep i sjøveisreglene? spørsmålet er vel heller om motorbåten mister sin vikeplikt. 

 

la oss anta seilbåten må endre kurs ikke på grunn av land, men en tredje båt, i dette tilfellet en seilbåt for styrbord halser som den første seilbåten må vike for. spørsmålet blir da om en tredje båt kan "oppheve" vikeplikten den første (motorbåten) har for den andre, og svaret på dét er vel nei, vil jeg tro, og jeg vil tro det ikke blir veldig annerledes om den tredje båten isteden er land. 

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til om dette å seile på en eller annen hals, kan en motorbåt også gjøre dette? Vi ligger også ofte på "skeive" med vinden inn fra siden i vår snekke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 8 minutes ago:

Da fikk jeg svar på noe annet jeg tenkte å spørre om, hva "lik" er, det er vel da det samme som "renningen" på en duk, laken, pute. Men får ikke å bli for høytedelig, hva menes det med disse revene dere heiser opp i masten?

lik er da noe alle båter kan ha i lasten? reven heiser vi absolutt ikke, den har vi i skorsteinen, det er flyndra som går til topps og svinet rangerer nok enda lavere enn reven. et yrende dyreliv alt i alt. fittestikk vil vi helst unngå, merkelig nok ... 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

Et spørsmål til om dette å seile på en eller annen hals, kan en motorbåt også gjøre dette? Vi ligger også ofte på "skeive" med vinden inn fra siden i vår snekke.

Det sier seg vel selv at dette ikke berører deg, så lenge du går for motor er du en motorbåt, samme hvor vinden kommer fra...  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 2 minutes ago:

er "rett til vei" et begrep i sjøveisreglene? spørsmålet er vel heller om motorbåten mister sin vikeplikt. 

 

la oss anta seilbåten må endre kurs ikke på grunn av land, men en tredje båt, i dette tilfellet en seilbåt for styrbord halser som den første seilbåten må vike for. spørsmålet blir da om en tredje båt kan "oppheve" vikeplikten den første (motorbåten) har for den andre, og svaret på dét er vel nei, vil jeg tro, og jeg vil tro det ikke blir veldig annerledes om den tredje båten isteden er land. 

Dæsken, der datt jeg av! Anyway, holder jeg god avstand til seilbåtere og med mulige 20 knuter til å komme meg vekk, er jeg vel trygg.

Jadda, jeg skal ikke lage bøljer ved å komme for nær!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 minute ago:

Det sier seg vel selv at dette ikke berører deg, så lenge du går for motor er du en motorbåt, samme hvor vinden kommer fra...  :-)

Takk, det var godt å vite. Jeg begynte å lure litt når jeg ble tatt av vinden!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 6 minutes ago:

Dæsken, der datt jeg av! Anyway, holder jeg god avstand til seilbåtere og med mulige 20 knuter til å komme meg vekk, er jeg vel trygg.

Jadda, jeg skal ikke lage bøljer ved å komme for nær!

tror ikke egentlig du slipper unna problemstillingen om du holder deg unna seilbåter, motorbåter har også "vikeplikt" for moder jord og kan finne på å legge om kursen ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men dere som kjører motorbåt. Først så lanseres det irritasjon over at seilbåter er så uberegnelige, som jeg forstår at man syns når man ikke forstå hva de holder på med. Men når det kommer forsøk på forklaringer så kommer de sedvanlige "klut" og "klestørk" og andre "morsomheter" opp. 

 

Er ikke det litt.. eh.. umodent? Det er jo mange seilbåter på sjøen og vi ferdes mye i sammen. Syns det er rart å ha en sånn holdning til så mange av de andre som en ferdes sammen med, særlig når en samtidig ser seg plaget av at man ikke forstår hva de driver med. 

--

Og ja, en kan jo si at en vil holde seg langt unna alt av seilbåter. Fungerer sikkert greit det om man er lite nok på sjøen. Men de fleste møter da seilbåter under seil relativt ofte vil jeg tro. En bør da gjøre seg kjent med hvilke regler som gjelder, en er jo en del av reglene selv om man har motorbåt...

Link to post
Share on other sites

For min egen del, så er jeg fersk eier av seilbåt.

Ferdes i et område med rimelig god plass og ganske så romslig mellom båter.

Jeg har den formening at en skal vike og være tydelig i god tid.

Kommer til å bruke VHF flittig og gi beskjed om at jeg ikke nødvendigvis ikke kommer til å tviholde på mine rettigheter, når det er fornuftig.

Seiler da ikke regatta på tur.

 Er for øvrig skipper på motorbåt til daglig.(har VHF, ROC og D5L)

Tror forutsigbarhet og romslighet kommer en langt med, både på sjø og land.

Ser at det kan være noe helt annet i trange farvann, med en sverm av båter. (Har vært på Koster og Sør/Østlandet)

 

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg gi meg for i kveld, litt har jeg lært, og litt har jeg fleipet med. Jeg har mange gode venner både blant seiler og motorbåtfolk og ser ingen motsetninger mellom kategoriene av folk. Nå skal det bli godt med en natt søvn uten at vinden uler her i havnen i 14m/s som igår kveld. Nå er det vindstille. Så skulle noen seilebåter ut nå, enten med lik, halser eller rever i masten, hadde de blitt motorbåter! Ha en god natts søvn. Imorgen går vi fra Klädesholmen til Gullholmen.:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutes ago:

Da fikk jeg svar på noe annet jeg tenkte å spørre om, hva "lik" er, det er vel da det samme som "renningen" på en duk, laken, pute. Men får ikke å bli for høytedelig, hva menes det med disse revene dere heiser opp i masten?

Rev: å reve seil betyr at seilbåten reduserer seilarealet. Ofte så har storseilet et par "rev", man senker da seilet og knyter det med nye tau i framlik og akterlik. Har seilbåten rulleseil kan den stort sett rulle inn seil til man har "revet" ned til passe størrelse. Å reve gjør man når det blåser for mye til å ha alt seilareal opp, ofte så "mister" man roret først. Med "mister" menes ikke at roret faller av, men at man mister noe av styreevnen. For vanlige turseilere bør man reve om det blåser en plass mellom 8-12m/s eller så. (Som regel skriker kjærringa før man "mister" roret, for da er seilbåten for skjev til at man kan sole seg komfortabelt). 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men seriøst, vi drøfter vikeplikt til ferjer over hundrevis an innlegg. Vi tar VHF lappen, vi tar båtførerprøven osv. 

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

Hvilken som helst motorbåtfører kan forstå det grunnleggende av seiling med en PC, google og litt tid. 

--

Jeg blir litt satt ut av at flere motorbåtførere sier "dette forstår jeg ingenting av" om en såpass stor andel av båtene de ferdes blant. Altså, man forstår ikke engang det grunnleggende, og det virker ikke som en har tenkt å gjøre noe med det heller..

 

Dette må det helt klart mer av inn i båtførerprøven, som en begynnelse ;-)

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så en gang en seilebåt som lå godt over på siden. Da kom det opp teksten nede i vannlinjen; "Nå hyler mor!" Det er vel da en skal ta rev i seilene for familieidyllen? Men som sagt, nå er det natti natti for oss, ha en god aften.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Heimsjyen skrev 15 minutes ago:

 

 

Tror forutsigbarhet og romslighet kommer en langt med, både på sjø og land.

 

 

 

I forhold til seilbåt så er en viktig del av forutsigbarhet å skjønne hva den høyst sannsynlig kommer til å gjøre. 

 

I all hovedsak så seiles det med et formål og en mening. Det er veldig lett å skjønne sånn ca når en seilbåt kommer til å slå, enda letter å skjønne når de må slå. Å skjønne litt seiling gir forutsigbarhet. 

--

Jf denne ferjeskippern i den andre tråden. Om han/hun kunne litt om seiling så ville han/hun skjønne at en seilbåt har begrenset mulighet til å feks snu 180 grader og gå opp mot vinden når det blåser 12-14 s/m sånn helt på sparket. Men at de lett kunne dreie mot slør i begge retninger, all den tid de ikke seilte med storseil. 

 

Kunnskap gir forutsigbarhet. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 16 minutes ago:

Jeg blir litt satt ut av at flere motorbåtførere sier "dette forstår jeg ingenting av" om en såpass stor andel av båtene de ferdes blant. Altså, man forstår ikke engang det grunnleggende, og det virker ikke som en har tenkt å gjøre noe med det heller..

 

Jeg er nok en av de som ikke forstår så mye av seiling, men jeg har forstått såpass at man ikke kan seile rett mot vinden, å da seiler man på kryss i stedet.

Når man seiler på kryss, så halser man på en av sidene.

 

Nå har ikke jeg problemer med seilbåter, det går som regel helt fint, men det har vært et par ganger i trange farvann at jeg har blitt overrasket over at seilbåten plutselig endrer kurs, eller med andre ord når seilbåten bytter side fra å halse på en side til å halse på andre siden, for å fremdeles krysse mot vinden.

 

Jeg forstår jo at slik må det være, seilbåten kan ikke fortsette til den står på land, men det er jo fremdeles vanskelig å vite når en seilbåtfører plutselig finner det for godt å slå over til andre siden, når man i motorbåt forsøker å komme forbi.

 

Kanskje blinklys hadde vært noe for seilbåter ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
adeneo skrev 1 minute ago:

 

 

 

Nå har ikke jeg problemer med seilbåter, det går som regel helt fint, men det har vært et par ganger i trange farvann at jeg har blitt overrasket over at seilbåten plutselig endrer kurs, eller med andre ord når seilbåten bytter side fra å halse på en side til å halse på andre siden, for å fremdeles krysse mot vinden.

Jeg forstår jo at slik må det være, seilbåten kan ikke fortsette til den står på land, men det er jo fremdeles vanskelig å vite når en seilbåtfører plutselig finner det for godt å slå over til andre siden, når man i motorbåt forsøker å komme forbi.

 

Ja det er akkurat det jeg også tenker, at på ett eller annet tidspunkt så kommer man i situasjon der det blir krøkkete, hvor noe mer kunnskap gjør at man lettere kan forutse hva som vil skje. 

 

Som regel slår man fordi man har fått høyde nok i forhold til noe annet, så man kan ofte gjette en seilbåts kurs på kryss et par slag frem. Med mindre man bare må slå for land da... da går man så langt man tør mot land og slår for å få lengst mulig strekk frem til neste slag. 

 

Og når man sånn ca klarer å gjette neste slag så vet man sånn ca hvor de "kommer ut" i forhold til egen kurs. Så blir spørsmålet om man kommer seg bak eller foran da, men det vet man jo strengt tatt ikke før seilbåten har slått :-) Men om man da også "ser vinden" så vil man gjøre en enda bedre prediksjon på hvor seilbåten kommer. 

--

Men det viktigste er å ta litt gode marginer. For en seilbåt på kryss, særlig i trange farvann, prøver å ta mest mulig "høyde", dvs komme seg mest mulig opp mot vinden, og da blir det fort litt "vinglete" fordi man følger vinden, og gjerne går ekstra høyt om det kommer vindkast osv. Så en seilbåt på kryss med litt ustadig/kastete vind (som er vanlig i trange farvann fordi øyer/holmer/knauser gjør at vinden varierer mye) er ustadige greier, det er det ingen tvil om. 

--

Når jeg prøver å forklare dette så skjønner jeg at det er innviklet, jeg trekker tilbake alt jeg skrev om dette er så utrolig enkelt å sette seg inn...

 

Eller i allefall krever det visse pedagogiske evner, kjenner jeg ikke er mann for oppgaven :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder regler mellom seilbåter som deltar i regattaer, så er regattadeltagerne stort sett klar over hvilke regler som gjelder. I tillegg til de generelle reglene så kan det utstedes egne regattaregler for den spesifikke regattaen, og disse går da foran de generelle reglene. Derfor leser regattaseilere seilingsbestemmelsene før start, for der står det hva som gjelder for denne regattaen.

 

Ellers så er regattaseilere flinke til å praie hverandre når man seiler, og man praier FØR en situasjon blir helt irreversibel. Den som ønsker eller trenger noe praier den eller de båtene som er rundt, og disse kan da velge å etterkomme ønsket eller avslå.

 

Eksempel 1: To båter på kryss, men for hver sin hals (dvs med vinden inn fra hver sin side) kommer mot hverandre. Båten med vinden inn fra styrbord vurderer situasjonen dithen at det kan bli sammenstøt - kanskje er han usikker på om babordbåten har oppdaget situasjonen eller om han kan ha feilbedømt den og tror det er mer rom enn det egentlig er. Styrbordbåten roper da "Styrbord" til den andre båten, som må A) slå så raskt som mulig eller B) falle av og gå bak styrbordbåten. Dette er en av de enkleste formene for praiing på regattabanen - én båt praier, den andre må bare reagere uten å svare tilbake.

 

Eksempel 2: To seilbåter på kryss nærmer seg en hindring. Den første båten ser at han kommer til å treffe hindringen og vil slå vekk fra hindringen før det blir farlig. Han roper da "Plass til å slå" til den andre båten. Den andre båten kan da velge å A) svare med å slå på direkten eller B) rope "Vi slår" tilbake og slå vekk fra land så første båt får plass til å slå. Resultatet av A og B blir det samme for han som har bedt om plass - han får plass til å slå. Alternativt svarer den andre båten med "Slå selv" og gir praiende båt rom til å slå ut uten å slå selv. Kanskje mener den andre båten at han ikke blir berørt av hindringen, så han trenger ikke slå selv. Hvis det svares med "Slå selv" skal første båt (den som ba om plass) slå så raskt som mulig, mens den andre båten skal holde av veien. Det kan bety at den andre båten kanskje må "bremse litt" ved å slakke litt i et skjøte eller falle av og gå bak båten som ber om plass.

 

Når det gjelder seilbåter utenfor regatta, som "virrer fram og tilbake i trange sund", så er det relativt enkelt å forutse deres bevegelser:

1. De kommer til å slå litt før de treffer land.

2. Så fremt det er mulig så vil de ta så lange slag som mulig, og gå fra "kant til kant" i sundet.

 

Dette er "enkel matematikk" for en seiler. Man vil ikke treffe land. Det gjør vondt og koster penger. Man taper også fart hver gang man slår, og denne farten tar det litt tid og distanse å bygge opp igjen. Derfor vil man ikke slå oftere enn man må. Man går derfor helt fra side til side om mulig for å få litt lengde på slagene.

 

Så kommer de kompliserende faktorene:

1. Kanskje er det bare vind i halve sundets bredde. Det kan man se på sjøens overflate, og en seiler leser sånne tegn. Hvis en motorbåtfører også legger merke til slike tegn så blir det lettere for vedkommende å forutse at seilbåten kommer til å slå før han kommer inn i stillebeltet på den ene siden av sundet. I en perfekt verden så ser motorbåtføreren både at det ikke er vind i hele sundet, og han har fulgt med på seilbåten en stund og sett at den holder seg unna den ene siden i sundet.

2. Kanskje er det sterk motstrøm i halve sundet. Seilbåten har oppdaget dette (avdrift), og holder seg unna den siden med sterkest strøm. Her er det nok ikke lett for motorbåtføreren å se at det er strøm, men ved å følge med på seilbåtens bevegelser før det blir en tett situasjon så ser motorbåtføreren at seilbåten velger å holde seg på én side i sundet. Da kan han anta at det er en grunn til dette.

 

På generell basis så slår ikke seilbåter bare for å være drittsekker mot motorbåter. Man slår av andre grunner, gjerne relatert til vind eller strøm.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...