Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Jeg fatter ikke dette maset, har dere avsluttet båtsesongen og sitter hjemme og er frustrert over at det er lenge til neste sesong? Kom dere i båten og ta en kveldstur eller finn frem skiftenøkkelen og få gjort den jobben som skulle vært gjort for lenge siden.

 

Akuratt som man har tid til det, når andre sine båter står på land og de gjerne vil ha dem på vannet igjen. Sånn det ser ut nå, så får jeg kanskje litt tid i november/desember til å prioritere egne båter og turer. Men det går i båt 7.5-15timer om dagen, 5-7dager i uka, kommer litt ann på hvor mye det haster 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpe vannscooter i år etter og ha lest så masse positivt her på forum om dei er så lydløse og kan brukes til nyttekjøring 👍

Utrolig kjekt og sjå på podene klarer  og svirre rundt både 180 og 360 med den 👍

Er ein trixx utgave så den takler det meste med sprell

 

Har kjørt masse med den både i Danmark og Sverige i år

 

Beste investering eg gjort på lenge 👍

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Skal vi ta det farligste først? 

 

Eller det du liker minst.. 

 

Vet du hvor mange som er drept av/med traktor siste 10 år? 

Hva er mest til nytte......vannscooter eller traktor?

Er selv drittlei bråket av vannscootere både dag og natt:crazy:

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Har vært mye mindre råkjøring i Arendal i år synes jeg. Det finnes en og annen som kjører fort i trange områder, slik som i elva (Nidelva). Men de fleste har i år kjørt ganske pent, og arendalitter er ikke kjent for å være kultiverte :giggle:

Jeg synes heller ikke det er noe stort problem med vannscootere. Noen førere er det sikkert som tar lite hensyn, men da er det føreren det er noe galt med og konsekvensen ville vært verre om samme person hadde et større fartøy.

 

Jeg synes vannscootere bør likebehandles med båter, for det er jo egentlig det de er. Forskjellen er ofte litt større fart, mer manøvrerbarhet og mye bedre oversikt, og færre som er opptatt med andre ting mens de kjører. Og skulle det smelle så er det bedre å bli truffet av en liten lett vannscooter enn å bli rent i senk av en cabincruiser. Ved påkjørsel er også propell en skummel sak, derfor er det mye bedre uten, slik vannscootere er. Ikke lager de så mye bølger heller.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett nevneverdig hensynsløs kjøring på vannscooter i Arendal og ellers på sørlandskysten i år, men lite andre år også. Mens det er endel som har skummel kjøring med båt, feks full fart på kollisjonskurs uten at man vet om de har sett meg.

 

Og angående fart så så jeg en vannjet (sånn liten man står bakpå) som holdt ca 5 knop hele veien fra utaskjærs øst i Tromøysundet og inn til Eydehavn. Den fikk problemer med starteren og ble først tauet av annen vannjet før jeg tok over slepet med min båt fra Hasteinsund til Eydehavn. Trivelige folk og ikke noe uforsvarlig kjøring (heller ikke før startproblemet).

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 27 minutter siden:

eg synes vannscootere bør likebehandles med båter, for det er jo egentlig det de er. Forskjellen er ofte litt større fart, mer manøvrerbarhet og mye bedre oversikt, og færre som er opptatt med andre ting mens de kjører. Og skulle det smelle så er det bedre å bli truffet av en liten lett vannscooter enn å bli rent i senk av en cabincruiser. Ved påkjørsel er også propell en skummel sak, derfor er det mye bedre uten, slik vannscootere er. Ikke lager de så mye bølger heller.

Veldig gode poenger :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Reppen skrev for 12 timer siden:

Er selv drittlei bråket av vannscootere både dag og natt:crazy:

 

Det har sikkert mer med trøndersk alkoholkultur enn vannskutere å gjøre... :giggle: Her i Mandal har jeg ikke sett en eneste skuter etter 23 i sommer. Og det er ganske mye som bråker mer, som diverse festebåter (som merkelig nok ofte spiller musikk tilknyttet nevnte fylkes nevnte kultur, altså D.D.E.s mange drikkeviser) og større daycruisere.

Link to post
Share on other sites

Det har vært betydlig mindre vannscooter kjøring denne sommeren, men % messig idiotkjøring vil jeg påstå er det samme som de foregående årene, eller mer. Drivstoffprisene får nok ta mesteparten av æren for nedgangen i volum :smiley:

 

Jeg har kjørt veldig lite scooter, så kan ikke påstå at jeg har allverdens erfaring. Men jeg sliter med å forstå at det er så vanskelig å 1) oppdage ærfugl som ligger på vannet 2) kjøre i en stor bue rundt dem man oppdager

 

Er mye ute i surskien min i all slags vær, tidlig og sent og har hatt tre episoder som utmerker seg

1) En kamerat slet med å håndtere den sterke vinden vi skulle leke i og gikk i vannet flere ganger, to forskjellige scootere ilte til for å hjelpe. Takk til begge

2) I Gammeløysundet ved Flekkerøy ble jeg skylt opp i tanga av en innhentene vannscoterfører i olabkuse. Jeg hadde god fart, sundet er kort, men han hadde ikke tid til å vente og gikk av gassen akkurat tidsnok til å lage såpass store bølger at jeg ble skylt ut av sundet og inn i tanga. Takk skal du ha søren meg ha

3)  Havna uheldigvis midt i en lekeplass for noen unge "voksne" som åpenbart kjørte scootere for første gang. De hadde en digital kjørestil men full gass eller null gass, full sving eller ingen sving. Det gikk som det måtte gå og begge sjåfører tverra scooterne i god fart og fikk seg noen skikkelige flyveturer. Situasjonen var veldig skummel ettersom de kjørte rundt meg, men jeg klarte å holde meg rolig og benyttet muligheten til en seriøs liten alvorsprat når han ene havnet i vannet rett ved meg. Han var nok litt flau og lovte å holde bedre avstand til alt og alle 

Link to post
Share on other sites

Det må være noe spesielt med vannscootere som gjør folk blinde for andre overtredelser. Der jeg ferdes er det drøssvis av småbåter og joller som bryter fartsgrensen hele tiden. Men kommer det en vannscooter, da er alle på vakt . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

fleggis skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg har kjørt veldig lite scooter, så kan ikke påstå at jeg har allverdens erfaring. Men jeg sliter med å forstå at det er så vanskelig å 1) oppdage ærfugl som ligger på vannet 2) kjøre i en stor bue rundt dem man oppdager
 

12 august. Politiet melder at en vannscooterfører kjører etter svanene og utsetter fuglene for fare  Er det ikke Freia så  så er det vannscootere. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre sett mange grelle eksempler på vannscooterkjøring, enkelte kjører som om de prøver å få de forbudt igjen. 
Men jeg er ikke av den klagende sorten. Likevel er det greit å nevne når de kjører 40-50 knop inne i havner og driver leke svingkjøring der folk bader i ytterste del av middagsbukten.

 

Skal man klage på dette eller lene seg tilbake og tenke - slik har det jo blitt og da får man bare innfinne seg med det :saint:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ferdes i Tønsberg-skjærgården, og har sett svært få vannscootere i år, men de få jeg har sett har kjørt godt over grensen (stort sett 5 knop der de ferdes, og tror ikke de planer under det..) og også i forbudsområdet i nasjonalparken. Fordelen må være at de stort sett er stille, og lager lite bølger.

De som jeg synes er mest plagsomme, er 'hyttefolk' eller andre som ikke er utpå annet enn noen få uker, og tydeligvis har såpass dårlig tid at de er nødt til å ligge i 'maks bølgehastighet' der alle andre kjører sakte. Gjerne i trange sund, der de må forbi i 6-7 knop, selv om det kun tar et minutt ekstra å kjøre under 5. De bølger såpass at folk på bryggene i sundet får problem med å holde båtene, og ser ganske sure ut også..

De samme kjører gjerne rett i plan et godt stykke før opphevelsen. Jeg hadde håpet at flere brukte Båtfart-appen, men så lenge de tydeligvis ikke aner hvor fort de kjører eller uansett ikke bryr seg, kjenner de sikkert ikke til den heller!

Jeg synes ikke man skal godta ting 'fordi det har blitt slik', da hadde verden fort gått på rumpa! :D

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev On 15.8.2022 at 23.44:

Jeg kan ikke huske å ha sett nevneverdig hensynsløs kjøring på vannscooter i Arendal og ellers på sørlandskysten i år,

Har i sommer hatt base nær grensen mellom Arendal og Tvedestrand. Har vært heldig og fått meg båttur nesten hver eneste dag. Det er triangelet Arendal-Lyngør-Tvedestrand som er "min turløype"

Har ikke sett en eneste uvettig episode med vannscooter i det området.

 

Dere som irriterer dere må innse at det er store lokale forskjeller og ta de som ikke oppfører seg og la være å hyle etter løsninger som straffer alle med vannscooter, istedet for å ta de som ikke burde hatt det...

 

Bare så det er klart, så har jeg ikke vannscooter, ikke noen av mine nære heller, og ikke selger jeg vannscootere.

 

Ta de som går over streken, ikke jobb så hjernedødt hardt for å straffe alle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært lite i båt i år. Men to dårlige opplevelser i helgen. Vi lå å badet rundt båten, en vannskuter passerte 5 meter fra båten i ca 20 knop i ett sund med 5 knop grense. 

 

 Andre var støyforurensning. Fri eksos og jukke kjøring. Vi hørte han I 30 minutter, han kjørte indre Oslofjord rundt. Med helhjelm. Han må ha ett ønske om å få tilbake forbudet. En kan ødelegge for mange. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 10 timer siden:

Vi lå å badet rundt båten, en vannskuter passerte 5 meter fra båten i ca 20 knop i ett sund med 5 knop grense. 

Han bør ikke få ha vannscooter.

 

pacuare skrev for 10 timer siden:

Andre var støyforurensning. Fri eksos og jukke kjøring. Vi hørte han I 30 minutter,

og han burde heller ikke få ha vannscooter på en stund.

 

Men de andre som oppfører seg bør få nyte en vannscooter.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 18.8.2022 at 11.32:

 Andre var støyforurensning. Fri eksos og jukke kjøring. Vi hørte han I 30 minutter, han kjørte indre Oslofjord rundt.

 

Det trodde jeg ikke var mulig. Etter det jeg har lest, skal vannskutere gå som ei gammel dieselpurke hvis de ikke har det riktige mottrykket i eksosen. Folk monterer faktisk ekstra lyddemping for å få noen modeller til å gå fortere, ved å bytte en såkalt "Water box" til en mer effektiv modell. Den hindrer også vann i å komme inn i sylinderen hvis man velter. Med en vannskuter på "fri eksos", som du skriver, er det jo ikke noe som hindrer vann i å komme inn i sylinderen og det skal ikke store hellingen i bølger til før det renner inn, så jeg tror nok du overdriver litt der.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...