Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

2 hours ago, nomen said:

Ferie i 7 knop er da ingen krise... krysset nettop Oslofjorden i 7 knop, uten problemer. 

 

Vi gikk også over idag pga værmeldingen da vi skal hente de tre dekksgutta på søndag. Vi gikk fra Strømstad til Hvasser her vi nå ligger som nr tre på utsiden av brygga v/Krukehavn. Gikk inn vest for Kirkøy da madammen begynte å bli litt sjøsyk i forholdene som var med sjøen rett inn fra siden. Dernest ut ved Struten og rett over til Hvasser. Farten var mellom 5.5 og 7.5 knop, og siste strekket ble vel en drøy time med mye rulling. Det er veldig uvant for oss. Kunne sikkert ha krysset litt mer, men valgte å ikke.. Vi hadde tatt Ingefær tabletter mot sjøsyke - har sett på "Mythbusters" at det kan hjelpe. Selv klarer jeg meg ok i ganske stor sjø når jeg han legge gasshåndtakene i vater, men litt dårligere i lave hastigheter. Det var vel meldt omkring 0.5m idag, og det betyr vel opp mot meteren i praksis. Men som Nomen sa, dette gikk fint.

 

Så lenge skuta holder stand nå, så skal dette bli bra ! Så var det jo fint å "komme seg opp på hesten igjen" også.

 

Et spørsmål jeg tenkte på underveis var hvor hardt jeg skal/kan/bør belaste styrbord. Den klarer max 1450 rpm uten kompressor. Sånn gikk vi idag. Hva er meningene om å kjøre den over tid med kompressor innkoplet? Jeg er ikke ute etter høyest mulig fart, men om vi kunne få marsjet i omkring 8 knop, så går båten da ganske ok i vannet uten å dra meg seg altfor mye sjø.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, HansH said:

Kjøring på en motor: Har selv IPS-500, dvs 2 stk D6-370. Kan det ha noen negativ effekt på et drev (IPS eller vanlig drev) å kjøre på en motor?. Blir propellene trukket rundt og kan det evt forsårsake problemer med smøring, clutch, gear el?

 

Jeg spurte fælt om dette med at det ene drevet mitt nå bare "henger der." Jeg fikk tilbakemelding fra leverandøren om at det vil gå fint. Vet ikke hva som gjelder for IPS systemer, så håper noen andre her kan svare deg på det:smiley:

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Med det oppsettet jeg har (fast aksel) er det ingen problem å rusle rundt i 7 knops fart på en motor. Hylsene har krysskjøling fra hverandre. Man kan knapt kjenne noen temperatur på gearet som står i det hele tatt selv om utgående aksel dras med rundt. Låser jeg av akslingen blir det langt mer vibrasjon i akterskipet og farten synker med minst 1-1,5 knop. Så jeg kjører aldri med fastlåst aksling om jeg ønsker å kjøre enmotors i perioder.

 

Med en motor bruker jeg å holde meg på ca. 1450-1480 rpm, klarer da ca. 7 knop. Av tidligere målinger går drivstofforbruket drastisk opp om jeg beveger meg opp til 8-8,5 knop så holder meg nede på 7-tallet på enmotors kjøring.

 

Hos meg kommer ikke kompressor inn så tidlig så dette er ikke et tema på enmotors kjøring. Ville nok tenkt at jeg ikke ønsker å ha denne inne over lengre distanser av gangen uansett men har ikke sett noe fra VP som tyder på at dette skal/bør unngås.

Link to post
Share on other sites

Beklager at stjæle tråden midt i ulykken, men jeg har også tænkt over dette med kompressorkørsel: I min nye halvplaner sidder en D6-370 som jeg formoder at der sidder en kompressor på. Betyder det, at man bør undgå at køre i omdrejninger mellem 1500-2500 i længere tid eller er det som ovenfor nævnt, at VP ikke har nogle indvendinger mod dette?

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 8 minutes ago:

Beklager at stjæle tråden midt i ulykken, men jeg har også tænkt over dette med kompressorkørsel: I min nye halvplaner sidder en D6-370 som jeg formoder at der sidder en kompressor på. Betyder det, at man bør undgå at køre i omdrejninger mellem 1500-2500 i længere tid eller er det som ovenfor nævnt, at VP ikke har nogle indvendinger mod dette?

Når jeg tenker meg om har jeg aldri hørt om kompressorhavari på VP-D serie hverken gjennom dette forumet eller andre steder. Så det må være en svært liten sannsynlighet for at det kan skje uansett bruksmønster. Jeg kjenner selv mange som benytter disse motorene i større deler av tiden innenfor det turtallsområdet der kompressor er innkoplet.

 

For min del blir turtallet der kompressor arbeider (ca. 1800-2600 rpm) et turtall jeg stort sett bare arbeider meg gjennom på tur opp eller ned i fart selv om ingen regel er helt uten unntak.

 

Grunnen til dette er at båten bruker like mye drivstoff  (l/nm) i 10-12 knop som i 24-25 knop og derfor blir det til at jeg enten kjører  med 7 knop eller vanlig marsjfart 24-25 knots. Det koker da stort sett ned til gangtimefaktor da jeg med 7 knop vekselvis kan kjøre SB eller BB motor i "feriemodus kosefart" eller bevege meg raskere fram med normal marsjfart. Som nevnt liker jeg heller ikke tanken på at denne mekanisk drevne kompressoren ligger inne hele tida men mye tyder vel på at dette er en grunnløs bekymring.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest et eller annet sted her for lenge siden at @Bitteliten ville unngå kompressorkjøring.

 

Nå har jeg hørt fra Bavaria også, og et forslag var å legge styrbord i vater, sjekke turtall, og så dra av 3-400 rpm. Høres skummelt ut. Kanskje dersom jeg hadde hatt tre motorer. Men ikke siden jeg bare har en igjen:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Å kjøre høy last med en propeller er svært risikabelt. Stigning på propell blir for høy. Turtall over 40% bør unngåes. Om du kan bytte til en mye lettere propell på motoren som virker og løfte opp den andre kan være en mulighet. Da må du bruke farten du får ved 80% turtall og velge propeller for den hastigheten. Da skal det stemme sånn ca.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, MajorAndy said:

 I min nye halvplaner sidder en D6-370 som jeg formoder at der sidder en kompressor på. Betyder det, at man bør undgå at køre i omdrejninger mellem 1500-2500 i længere tid eller er det som ovenfor nævnt, at VP ikke har nogle indvendinger mod dette?

 

Hei MA ?

D6 370 med gir har ikke kompressor meg bekjent. D6 435 er levert både med og uten.  IPS 500/600 har.  

 

Ang kjøring med én motor så er det uproblematisk på drev og de fleste typer gir (men sjekk alltid manualen til det aktuelle giret).  

IPS vet jeg ikke noe sikkert om, men har hørt om folk som går på én maskin der også.  

 

VP har vel alltid sagt man kan kjøre i det rpm-området man ønsker, men de fleste prøver å unngå langvarig kompressorkjøring.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

 

Hei MA ?

D6 370 med gir har ikke kompressor meg bekjent. D6 435 er levert både med og uten.  IPS 500/600 har.  

 

 

 

Du har ret - igen. Måtte lige tjekke og nej, ingen kompressor på min motor. Den virker dog ikke sløv af den grund. 

 

/end afsporing

 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for kommentarer og innspill. Hyggelig er det også at andre også får råd om relaterte emner ift det å gå med en maskin. Har varslet leverandør av båten om hendelsen, og de har respondert godt og vil bistå for å få løst dette som en reklamasjon mot VP.

 

Jeg testet litt idag: Når vi går i det styrbord klarer av turtall (1450 RPM), så marsjer vi i 6.5-7 knop. Jeg får ikke RPM høyere enn dette uten kompressor. Forbruket er da på 13 liter i timen. Vanligvis slår kompressoren(e) inn ved 1700 RPM. Økte gasspådraget sakte og gradvis til kompressoren slo inn, og da hoppet RPM til 1850. Farten økte til ca. 8.5 knop. Ikke noe særlig effekt på farten ved å øke til 2000 RPM. Men dieselforbruket nesten tredoblet seg til 32 liter/time. Om jeg husker riktig gikk liter/NM fra 2.0 til 3.7.

 

Jeg dro av igjen og har konkludert med at vi kommer til å tøffe rundt i max 1450 RPM på styrbord. Også med tanke på kommentarer over, samt komentarer på denne tråden jeg linket inn under som jeg postet i 2014 vedrørende det å gå med en maskin. Der kom også kommentaren om å ikke kjøre langvarig med kompressor innkoplet som jeg syntes later til å være fornuftig.

 

Har ikke konkludert på om jeg skal tilte opp drevet på babord eller faktisk ta av propellene for å redusere bremseeffekten litt. Det tar jo så lang tid å kjøre båten nå at jeg rakk ikke å sjekke med VP :giggle: Er det noen som har sterke meninger om hva som er best? Det enkleste er jo selvsagt å tilte det opp. Men hvor langt opp tenker dere da isåfall?

 

Nevner for ordens skyld at jeg har DPH drev.

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Siden du har drev med tiltmulighet som jeg ikke har med fast aksling ville jeg prøvd meg litt fram for å se på motstanden i vannet. Kjør med 1450 rpm og forsøk de mulighetene du har så ser du nok hva som fungerer best fartsmessig.

 

Får vel ta i betraktningen at mindre kontakt med vannet også gir mindre kjøleeffekt på det drevet som er opptiltet men kan ikke tenke meg til at du kommer til å erfare noen temperatur i dette gearhuset under gange. Selv på mine innenbords gear er det knapt noen lunk å kjenne i det gearet som har propellen som kun tusler rundt som "blindpassasjer" når jeg kjører på en motor. 

Link to post
Share on other sites

Jag har också DPH.

Yttre propellern tar du med en 30mm hylsnyckel och den inre behöver du den specialnyckel som följer med motorpacken. 

Det går att plocka av i vattnet, men se till att du säkrar under med en säck eller ligger på grunt vatten så du enkelt kan plocka upp något du tappar. Det skall inte vara mer än -mutter - kon - yttre propeller - inre mutter - inre propeller- som är löst och går att tappa om jag inte minns helt fel. Jag skiftade yttre propeller i vattnet i somras pga skada. Tog 5 minuter med gummijolle.

 

Har du ett fast mellanstag mellan dreven eller är det separat styrning med joystick? Har du mellanstag kan du ju inte tilta upp drevet separat utan får ju då värdera om du vill plocka av propellrarna för att minska vattenmotståndet. Detta gör ju också att båten kommer gå rakare genom vattnet då du minskar bromsverkan på den sidan.

 

Om du har separat styrning och alltså inget mellanstag så hade jag trimmat upp drevet hela vägen för minimalt motstånd genom vattnet och låtit det stå så. Trimma ner drevet helt när du ligger still så du inte får onödig beväxning på trimcylindern som sliter på den.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Streiff said:

Jag har också DPH.

 

Har du ett fast mellanstag mellan dreven eller är det separat styrning med joystick? Har du mellanstag kan du ju inte tilta upp drevet separat utan får ju då värdera om du vill plocka av propellrarna för att minska vattenmotståndet. Detta gör ju också att båten kommer gå rakare genom vattnet då du minskar bromsverkan på den sidan.

 

 

Takk for den, @Streiff Jeg satt for en time siden og bladde i manualen da jeg også lurte på det med parallelstaget og tilting av ett drev. Så ble middagen klar og så skrev du ditt innlegg. Jeg har ikke ikke separat styring m/Joystick men har dette staget mellom drevene.

 

Så...slik at jeg forstår dette helt klart: Det du sier er at jeg ikke kan tilte opp det ene drevet pga parallelstaget ?

 

Det betyr isåfall at jeg vil velge å ta av propellene. Jeg har nedsenkbar badeplattform, så jobben burde være grei. Men jeg må skaffe verktøy.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, dennrick said:

Det betyr isåfall at jeg vil velge å ta av propellene. Jeg har nedsenkbar badeplattform, så jobben burde være grei. Men jeg må skaffe verktøy.

 

Spesialnøkkelen ligger i "alle" båter med VP motor/drev ellers får du sikkert låne på Jarlsø Marina eller Vallø Marina i morgen. Burde egentlig ligge i båten din også?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ja har du paralellstag så har du ju bara en styrcylinder per sida. Detta skall vara justerat med korrekt "toe in" för att båten skall gå korrekt, men just den detaljen är ju irrelevant vid gång på en maskin.

 

Styrningen fungerar ju däremot som så att styrbord cylinder pressar över babord drev vid babordgir och babord cylinder pressar över styrbord drev vid styrbordgir - med hjälp av mellanstaget. Utan detta får du inget stöd "inåt" för drevet.

Cylindrarna har väl självklart en dragverkan också men knappast tillräckligt. Om du tiltar upp det ena drevet och inte det andra så kortar du dessutom avståndet mellan dreven och det finns nog en betydande risk att du i detta moment även pressar sönder packningar inuti styrcylindrarna som som då "dras ut" och får stor belastning.

 

Ett spärrskaft (skralle på norsk) förlängare, samt 30mm hylsa är det du behöver så får du av den yttre propellern. Är vridna splines, så du får "vrida" av propellern (åt vänster om jag minns rätt). Tänk på att vrida på tändningen och sätta växeln i fram eller back beroende på vilken mutter du skall ta av. Den bakre muttern är normalgängad, så jag tror du skall lägga i backen för detta. Blir det fel är det bara att lägga "fram" på reglaget. Propellern roterar helt i fri men låser i endera riktningen beroende på bak/fram så du kan skruva av muttern. 

 

I min Bavaria låg det propellernyckel original till den inre propellermuttern tillsammans med pyrotekniken. Jag köpte en nyckel innan jag visste detta - kostar ett par hundra kr. Är en 2 dm lång cylinder med utsågade "tänder" i som du fäster i ett spärrskaft. Nyckeln till den bakre muttern har jag däremot inte men det är som sagt en vanlig 30mm mutter.

 

 

Link to post
Share on other sites

 Tror ikke det blir all verden av forskjell med/ uten, men du får en roreffekt av det "døde" drevet.  

Hadde latt drevet være nede og tatt av propellene om du orker/ gidder.

 

Imponert over hvordan dere tar dette. Selv hadde jeg antagelig reist hjem og sturet uten at det hadde gjort saken noe bedre.    

fortsatt god ferie @dennrick & familie :thumbsup:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ok, karer. Da blir det av med propellene. Jeg fikk akkurat en mail fra en av gutta på Bavaria som ville være behjelpelig med lån av verktøy. Hyggelig at de er "på". Jeg kan ikke huske å ha sett dette verktøyet ligge i båten. Takk igjen @Streiff for god og detaljert forklaring. Det setter jeg veldig pris på.

 

Henger et eller annet under drevet for ikke å miste noe, senker badeplattformen til vannlinja, tilter opp begge drevene, og får hjelp til demontering av tenåringen som er selvlært "mekaniker" etter å ha plukket fra hverandre vannscooteren og satt den sammen igjen for å bli kjent med den og bygge den om litt.

 

Det er klart dette er kjipt. Vi var jo helt i kjeller'n en stund vi også da de hyggelige VP gutta i Grebbestad kom opp av motorrommet og beklaget tilstanden på maskinen. Men som du sier @sap_2000, det hjelper ikke å sture. Takk også for ferieønsker! Det vi vet nå med sikkerhet er at dette ikke blir fikset før etter ferien, og fruen var faktisk den som slo fast at da må vi bare gjøre det beste ut av dette. For min del er endringer en del av min jobb, og jeg kjenner meg godt igjen i den menneskelige reaksjonen på "endringer" på bildet jeg legger ved her. Vi kom heldigvis fort til "acceptance", selv om akkurat jeg hang litt igjen på "self-doubt" og "uncertainty"

 

Nå er vi nok på "problem solving" og "moving forward" nærmer seg når jeg har demontert propellene. Og så har den ene dekksgutten kommet hjem idag, og de to siste kommer hjem imorgen. Da bærer det ut på sjøen i tre uker:smiley:

 

Bilde1.png.9aaf78ca7f1d265ab6746ba07a019978.png

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...