Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

41 minutes ago, NilsPils said:

Fint det ordner seg med ferien.

 

Jeg lurer derfor litt på hvordan dere har opplevd å feriere i 6-7 knop i steded for 20+. Har dere savnet farten og blir utålmodige etter å komme frem, eller synes dere det ikke er så ille likevel å rusle avsted i rolig tempo?

 

Vi går aldri over 7 knop og har vanskelig for å forstå hvordan en kan nyte båtlivet i stor fart. For oss er det aldri noen hastt å komme frem. Vi liker å stresse ned og få med oss alle inntrykkende under veis.

 

 

Takk for innspill, @NilsPils. Hyggelig å svare på slike spørsmål også, samtidig som jeg har så mange spørsmål selv. Dessuten har jo tråden utviklet seg til noe mer enn å være en krisetråd også der jeg gjerne avsporer litt selv.

 

Vi har vært veldig fornøyde med denne store "hytta" som vi har kunne flytte rundt i 20+ som du sier - i 4 år. Vi er lommekjent på Tjøme, har tilbragt de tre siste feriene på Svenskekysten ned til Molløsund og opp igjen. Ikke Norskekysten. Ambisjonen iår med 3 uker var derfor begge deler dersom været slo til. Når dette da skjedde var det en nedtur, men jeg får henvise deg til grafen jeg postet over. Alle jeg har med, både fruen og barna har vært fantastiske til å tilpasse seg et nytt opplegg. Jeg hang litt etter en liten stund. Samtidig har vi et vennepar med barn som satte rekord opp fra Gøteborg og opp igjen for å tilbringe siste uken med oss. Det varmer, selv om de har seilbåt og nå kan kjøre fra oss - både med motor og seil.

 

Har skrevet bittelitt over i tråen om hvordan det er å "dundre rundt" om dagen i 6.6knop. Det går fint. Litt annen opplevelse, men vi trives og har det bra. Vi ser mye mer. Men vi savner nok det å flytte oss litt raskere. Det skal jeg innrømme. Å nyte båtlivet i stor fart for oss betyr at vi trives (best) på A eller B. Kanskje ikke så mye mellom A og B. Hadde det vært slik, så hadde vi nok hatt en båt som kunne fungert bedre i sjø i sakte fart enn den vi har. Det blir litt mye rulling.

 

Vi har fortsatt ikke rukket å demontere propellene på babord. Det sier jo litt om at det fortsatt er ferie. Man rekker ikke alt:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
1 hour ago, dieselfan said:

Ved 1450 omdr produserer din turbo knapt varme...  den er i tillegg kjølt av både vann og olje som har kapasitet til å holde unna ved 3500 omdr/370hk

 

 

Denne båten har aldri klart 3500 rpm på begge motorer. Babord (nå havarert) har vært i nærheten på 3450, men aldri styrbord (mer 3300-3350), selv ikke etter reparasjonen (med lett båt). Det var en av årsakene til at styrbord måtte ut for to år siden og bli overhalt da den alltid lå bak babord. Dette var pga oljelekkasje, overforbruk av olje og diesel, og et høyere turbotrykk enn daværende en levende babord.

 

Kan det ha knekt maskinen på babord? Tatt litt for mye av byrden?

 

Jeg tok over båten på brygga. Den ble aldri kjørt med leverandøren for å sjekke at den kunne nå 3600 rpm på begge maskiner. Jeg visste ikke at det var vanlig praksis. 

 

2013 modell dette. Timeteller på babord ved overtakelse sto på 0, timeteller på styrbord sto på 6. (det var fordi den hadde blitt tilfeldig plukket ut for testkjøring ble jeg fortalt)

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 5 timer siden:

 

Takk for input. Kan du late som om jeg er 10 år gammel og utdype dette litt?

Sjekk om hette rundt turboen sitter som den skal. 

 

Maks turtall skal ligge mellom 3400 og 3600. Men maskinene skal jo klare samme turtallet. Turtallet er gott av propellen og drevets utveksling. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

@dennrick

 

Mener vi har diskutert dette før en gang ang maks rpm i en tidligere tråd? 

 

det syndes mye hos båtprodusentene med å sette på for tunge propeller.  Dvs, de setter ofte på propeller som gjør at en fjærlett båt ut av fabrikk greier noe i nærheten av anbefalt oppnådd rpm.  

Anbefalt rpm på D4/6 er satt til 34-3600 rpm, men bak kulissene blir det sagt at man helst bør ligge i toppen av dette området. Spesielt på stor og tung båt. 

 

Så flytter familien inn, monterer vinsjer, henger på joller osv.  Er et betydelig antall kg man øker vekten med og vips så mangler man endel rpm.

 

 En båttype vi ser mange eksempler på dette på er NW 390 med kad 44 fra tidlig 2000 tallet.  C4 var orig prop og båtene oppnår i real life 34-3500 rpm når maks skal være 3850-3900. Båtene sliter også med å komme opp i plan og holde plan i stor medsjø.  Riktig propell om man skal ta høyde for fulle tanker og ferieoppakning er C2 altså 2 størrelser ned.  men båten gjøres nok flest knop med C4 i lett tilstand da den var ny, og jeg tror det ofte var grunnen til at for store propeller ble satt på. 

 

Jeg kan ikke si noe om at dette er årsaken hos deg eller ikke, men det som skjer er at motoren din fremdeles pga overladning (turbo) pumper ut sine 300hk, men nå på et lavere turtall.  Det vil gi en høyere EGT (avgasstemp) som ikke er noen fordel.  I tillegg går både sjøvannspumpe og sirkulasjonsspumpe saktere rundt, så man har noe mindre kjøling tilgjengelig.  

Blir som å ta lierbakkene med en litt slapp tung bil konstant i 6 gir med full pedal kontra å gire ned et hakk og kunne lette noe på gassen. 

 

Med tiden vil varmevekslerene, intercooler etc også ha redusert kapasitet.

jeg hadde vurdert å gå ned en størrelse så får opp mot 3600 rpm med normal last.  Motorene vil få et lettere liv da.  

 

Mine 0,02$

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Ally skrev 17 minutes ago:

 

sap_2000 skrev 5 minutes ago:

Ja, D4/6 har vankjølt turbo.  Finnes to varianter på eksosbend.  Et "kne" i støpejern og riser som dennrick har.  Sistnevnte har ceramisk kappe da deler av den er tørr og blir veldig varm

 

det er vel isolasjonskappe på begge typer? eller er det kappe over turboen på min gamle D6? Eksosbendet her er støpejernstypen med anode 

var nytt for meg at det var to typer eksosbend..

 

d6.jpg

Link to post

Da henger jeg med:thumbsup:, da er det vel muligens riser'en som har forårsaket smeltingen?

 

Denne har jeg demontert noen ganger, må gjøre det for å kunne inspisere eksosbendet. Mener å huske at den kan dreies litt i posisjonen pga. den underliggende gummimuffa. Har alltid prøvd å dreie den slik at det blir avstand mellom akterspeilet og isolasjonen.

 

Bilde av hvordan det ser ut hos meg.

WP_20130224_003.jpg.df182c4c97683a63539d79e71cad16da.jpg

Link to post

På min NW390 lå gearkablet løst hen over riseren. Et år efter jeg overtog båden begyndte gearskiftet af fuske og en dag under indsejling til Hven havn svigtede aktuatoren. Jeg spurgte specifikt NW om det kunne have været medvirkende at kablet lå hen over den isolerede men dog varme riser, men fik svaret, at det var ikke et issue.

 

På grund af pladsforholdene i motorrummet (trangt oventil!) måtte NW i øvrigt specialfremstille en riser der var mere vandret end lodret. Og flytte krumtaphusfilteret fremad. Nå, men det var et sidespring.

Link to post

Første bud uansett - hvis man er usikker på om det er årsaken til problemet - er å dokumentere dette. Ta bilder i alle vinkler, med målestokk, få frem historikken som kan ha påvirket (service, utskiftinger etc.) og så videre. Deretter tar man det direkte med ditt kjøpsledd (din leverandør i Norge) som igjen tar det mot tidligere salgsledd/importør eller verftet hvis det trengs. Dette gir deg en god startposisjon i hvertfall.

 

Det vises bilde av den indre delen (?) som går inni en massiv gummihylse? I såfall bør du også se evt. varmeskader på denne ytre delen med mindre den er av en helt annen gummi/plast. Du nevner også oljesøl på andre siden? Oljesøl kan i hvertfall gi kjemisk aldring på noen gummityper - varme er "alltid" en akselerator for slike prosesser.

 

Ellers må jeg bare si lykke til videre med ferien - forhåpentligvis i rolige og bedaglige former :)

Link to post

Litt uenig i at gjennomstrømning på saltvann og i ferskvann systemet er massivt forskjellig på si 3300 og 3600rpm, vil si den er neglisjerbar.

 

Veldig enig i at man skal ha riktig turtallsområde å jobbe i. Kan VP instrumentene eller databusen vise EGT? finnes det overhodet EGT sensorer? kan jo ha vært noe gærnt med turbo, motor, kjøling som gjør at den har blitt varmere enn normalt, hadde vært intressant å hatt måling. 

Link to post
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

 

det er vel isolasjonskappe på begge typer? eller er det kappe over turboen på min gamle D6? Eksosbendet her er støpejernstypen med anode 

var nytt for meg at det var to typer eksosbend..

 

Ikke isolasjon på type uten riser så vidt jeg kan forstå. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-25-21928.aspx. Det er heller ikke kappe over turboen. Eksosbend med anode er ny type, jeg byttet dette i fjor på min d6-310 fra 2008. Valgte å gjøre dette preventivt.

Link to post
dennrick skrev for 11 timer siden:

Denne båten har aldri klart 3500 rpm på behorisontrer. Babord (nå havarert) har vært i nærheten på 3450, men aldri styrbord (mer 3300-3350), selv ikke etter reparasjonene.

 

Kan det ha knekt maskinen på babord? Tatt litt for mye av byrden?

 

Asymetrisk drift mellom motorer er ikke bra.

 

Usymetri mellom sylindre er enda værre.

 

At en stor erfaren forhandler har gitt deg en båt med to motorer som ikke jobber godt sammen er jo bare trist.

 

Du lærer hele tiden, en bakdel med lærdom er dog at den også gir deg utvidet horisont og man skjønner bedre hvor mye man ikke skjønner...

 

Du har gjort mange gode valg og kunne neppe gjort noe opplagt annerledes..

 

SAP_2000 sine vise ord om propellvalg burde stå oppslått på alle salgskontorer for planende båter...

 

 

 

Link to post


Akkurat de visdomsordene der er universelle, og gjelder alle motorer i alle arbeidsområder. Herunder planende, seilbåter og andre båter. Og er den eneste grunnen til at Hulda, når girkasse ble byttet og kassa ikke var 3:1, men 2,5:1, skiftet tilbake til en mindre effektiv propell for å få opp turtallet. Og mitt bekymringspunkt lå innenfor 200 rpm. Og jeg har ikke engang turbo!

Link to post

Ikke mine ord. Det jeg hevder er generell erfaring at motorer skal kunne løpe lett. Eksempelvis er alle kapasitetsmål på min motor oppgitt ved 2000 rpm. Derfor vil jeg at min motor skal kunne gå 2000 rpm på flatt vann før maks skrogfart er oppnådd. Hadde jeg hatt en liten turbomotor ville filosofien min vært annerledes. Nå har jeg en diger dundre på 6,2 liter uten turbo som er trimmet ned til 140 hk v/3600 rpm. Og maks dreiemoment starter ved 2000 rpm. Og slik jeg kjører min motor, så soter den ikke.

 

Ellers får man forholde seg til instruksjonsboken. Slik bok eksisterer ikke for min motor, som er en 'one off'.

 

Hvilken hastighet en Yanmar må ha for å blåse seg ren, vet jeg ikke. Men jeg vil anta at det turtallet og den lasten ligger et stykke under max. Kanskje ned mot 3400 rpm. Men som skrevet, det er kun Yanmar som skal besvare et slik spørsmål.

Link to post

OK, takk Hulda :-)

Maks dreimoment på min er på 2800 rpm. turboen begynner å lade på 2200 rpm. jeg ligger for det meste på ca 2800. Kjører på maks 10-15 innimellom så den får blåst seg ren. soter litt da - men ellers helt OK. 

 

Jeg valgte å ikke sette på Gori overdrive. Det er ganske mange som tusler avgårde på 1800-2000 rpm med sine turbomotorer - som etterhvert da får turbohavari. Dette for å spare  max 1 liter diesel i timen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Legger ved en graf jeg lagde i april 2015 siden vi har kommet innom temaet. Det er riktig at det ble diskutert om propellene var for "tunge". Mener å huske at jeg har G6. Tok det også opp med leverandør, men det ble liksom ikke noe mer ut av det. Det var Ringstad som spekulerte i dette den gangen.

 

Det kan jo bli et tema igjen. Fikk forresten bekreftet idag at de har booket meg inn i uke 34 fra 21.08. Skal sende over bildene med forklaringstekst også til de slik at de kan se på det.

 

RPM_kurve.png.769be1eeec56861fb3d27812d133b575.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
On 8/7/2017 at 11:14 PM, Hulda said:

Så til spørsmålet, blir det varmt om turboen ikke slår inn? Jeg vet ikke hva som gjør at 'turboen ikke slår inn'. Men det går uansett eksos med temperatur på et par hundre grader eller mer der. 

 

Gikk en times tid idag til en uthavn i vår nye toppfart på 6-7 knop og 1400 rpm, og da jeg sjekket varmen rundt hetta på turboen var det ikke veldig varmt der. Jeg ser imidlertid at det er "noe greier" på gummislangen som girwiren på styrbord går igjennom. Det er jo også slik at girproblematikken aldri oppstår ved oppstart, og kun etter gange. Ikke veldig oppklarende denne kommentaren fra meg desverre.

 

 

19 hours ago, Bitteliten said:

Sjekk om hette rundt turboen sitter som den skal. 

 

Maks turtall skal ligge mellom 3400 og 3600. Men maskinene skal jo klare samme turtallet. Turtallet er gott av propellen og drevets utveksling. 

 

Den sitter som den skal ser det ut som. Desverre har det aldri vært slik i denne båten på maks. Og jeg har aldri fått noe godt svar på hvorfor ikke. NB: Det er den havarerte babord som har ledet an med maks rpm. Det er styrbord som har ligger 100-150 rpm under. Det er også styrbord som ble overhalt pga dette (bytte av blokka). Men det hjalp ikke. Forklaringen jeg fikk var at det var en feilmerket propell.

 

15 hours ago, sap_2000 said:

@dennrick

 

Anbefalt rpm på D4/6 er satt til 34-3600 rpm, men bak kulissene blir det sagt at man helst bør ligge i toppen av dette området. Spesielt på stor og tung båt. 

 

Mine 0,02$

 

Setter altid pris på dine two cents.

 

Når dette er sagt er jo dette et motorproblem. Leverandøren er "onside", men siden dette har skjedd i ferien er det begrenset med manøvreringsmuligheter for alle parter egentlig. Båten har fungert bra, og er en vi er suverent fornøyd med og ikke minst også en vi har blitt veldig glad i. Om å gjøre bare nå å få skuta friskmeldt.

 

Her er vi nå. Flott dag, men nå har regnet og tordenværet kommet.

598a3faca9640_bt.jpg.65e21416927deff007c0246b760642f6.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Fint att ni fortfarande kan njuta av semestern!

 

Angående "turbon" så är det som någon poängterade en rostfri riser för att få mer höjd då båten ligger för djupt för att ha turbon rakt in i bockhornet. Det är installationer med dessa rostfria risers som har haft problem med korrosion med följande läckage i bockhornet i de fall vatten som legat uppe i gummibälgen skapat kontakt mellan den rostfria risern och bockhornet vilket lett till korrosion på det sistnämnda.

 

På min B32 Sport finns inte denna riser då båten ligger tillräckligt högt i vattnet. Inte heller är det någon isolering på turbon vad jag minns. Bockhornet är ju kylt av kylvattnet, men det kan ju vara så att detta inte går inte i risern som är okyld och då kan bli väldigt varm - därav isoleringen. Men om du hade haft skador på din växelwire genom isoleringen och även genom en (oskadad?) gummislang så är något väldigt fel. Så varmt skall det inte bli...

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...