Streiff Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Dessutom angående varvtal; du har elektronisk synkronisering mellan motorerna så dom skall inte gå att köra på olika varvtal - detta skall motorstyrningen sköta automatiskt så länge varvtalet är över 1500 rpm och du har spakarna någorlunda likt. Om dina motorer inte går med samma varvtal så hör du det DIREKT då du upplever samma fenomen som om du stämmer en gitarr. När du har samma frekvens "flyter dom ihop" och bildar en ton. Om dom inte ligger på samma varvtal blir det väldigt oharmoniskt ljud och du får direkt vibrationer och känner hur båten börjar "bromsa" och vrida på sig. Kan det helt enkelt vara varvtalsmätarna som visar fel? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Kan det være forskjell på propellene som gir ulikt turtall? Er vel kurant å bytte om propellene til motsatt side når du får orden på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) dennrick skrev On 8.8.2017 at 0.47: Denne båten har aldri klart 3500 rpm på begge motorer. Babord (nå havarert) har vært i nærheten på 3450, men aldri styrbord (mer 3300-3350), selv ikke etter reparasjonen (med lett båt). Det var en av årsakene til at styrbord måtte ut for to år siden og bli overhalt da den alltid lå bak babord. Dette var pga oljelekkasje, overforbruk av olje og diesel, og et høyere turbotrykk enn daværende en levende babord. Kan det ha knekt maskinen på babord? Tatt litt for mye av byrden? Jeg tok over båten på brygga. Den ble aldri kjørt med leverandøren for å sjekke at den kunne nå 3600 rpm på begge maskiner. Jeg visste ikke at det var vanlig praksis. 2013 modell dette. Timeteller på babord ved overtakelse sto på 0, timeteller på styrbord sto på 6. (det var fordi den hadde blitt tilfeldig plukket ut for testkjøring ble jeg fortalt) Etter installasjon kjøres en test dem man måler mulig, herunder oppnådd turtall og fart. Jeg har et slikt skjema for min Nimbus med 2 D4 260 hk. Den finnes et eller annet sted og bør være interessant. Redigert 9.August.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Hva med å kryssbytte turtellere? Turtallssignalet kan ikke være feil på en commonrail motor og disse skal være synkronisert. @Hulda; ang turbo. Du skriver at turboen "slår inn". Dette vet du kanskje men en turbo slår aldri inn, den spinner hele tiden motoren går. Grunnen til at det kjennes som om den slår inn er at virkningen øker med kvadratet av turboturtallet som igjen er et resultat av avgitt eksosmengde. To motorer som går med samme effekt vil derfor ha likt turbotrykk og likt turboturtall. Unntaket er ved betydelig lekkasje eller skade på en turbo. Redigert 10.August.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Jo takk, har to biler med turbo. Det er bare her på baatplassen jeg har lest uttrykket 'turbo slår inn'. Og har adoptert uttrykket, i håp om at noen skulle arrestere meg. Så gratulerer! Du er den første som korrigerer! Jeg begynte å jobbe profesjonelt med turbolading i 1982 (CAT). Siden har det også blitt vanlige turbindrifter. Altså gassturbiner og denslags, som Allison, RR, GE etc. Felles for dem alle er at de lever under betegnelsen varmekraftmaskiner. Slik sett er det ikke mengden eksos som driver dem. Pr. def. er det varmen (energien) fra forbrenningen som er driveren. Skriver ikke dette for å være høy på pæra, hvilket det virker som. Men denne energifilosofien forklarer hvorfor turbinen er mer effektiv jo varmere den blir. Mens kompressoren blir mer effektiv jo kjøligere den blir. Et komprimert dilemma :-) Ellers er jeg fullstendig enig i analysen du fremmer. De to motorene burde reagert likt. Redigert 10.August.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Fascinerende lesning denne tråden. Må si at motet tilsynelatende holdes godt oppe til tross for dine kurver Håper de finner ut hva som er rotårsaken her. Liten vits å fikse BB motor hvis den er røket grunnet noe annet. Da er du bare i samme uføret igjen noen år etter alt som heter reklamasjon og goder er borte. Bitteliten skrev On 8.8.2017 at 13.02: OK, takk Hulda :-) Maks dreimoment på min er på 2800 rpm. turboen begynner å lade på 2200 rpm. jeg ligger for det meste på ca 2800. Kjører på maks 10-15 innimellom så den får blåst seg ren. soter litt da - men ellers helt OK. Jeg valgte å ikke sette på Gori overdrive. Det er ganske mange som tusler avgårde på 1800-2000 rpm med sine turbomotorer - som etterhvert da får turbohavari. Dette for å spare max 1 liter diesel i timen. Maks turtall? Eg er jo en påhengereier. På min Verado har eg blitt anbefalt å kjøre litt på WOT som de kaller det, med jevne mellomrom for nettopp å "blåse ut litt" men også samtidig få en indikasjon på om maks turtall har endret seg, noe som kan indikere andre mer alvorlige symptomer. Men har blitt fortalt at å gjøre dette på store diesler er nogo. Det er slikt man gjør på slike små motorer som eg har... (275hk ) Hva er gjengs angående dette med å makse turtallet på turbodieseler? Skadelig eller faktisk sunt av og til? Er det, som med min lille bensinmotor lurt å ha et forhold til dette? Spesielt det siste du skriver var litt interressant. Er det manualen som avgjør disse turtallene? Husker fra militæret, var ikke noe som het marsjfart på stridsbåtene. Det var full fart og stilleligg..... Men så havarerte de jo titt og ofte og.... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Hva betyr det du da sier @DieselDahl når jeg siden båten var ny har hatt et turbotrykk som har vært 18-20% høyere enn på babord (som nå er havarert)? Etter byttet av blokk på styrbord i 2015 har forskjellen vært ca 10-13% høyere på styrbord. Da ble det også oppdaget at jeg hadde en feilmerket propell på styrbord. Jeg har fått tilbakemelding om at det aldri blir likt. Redigert 10.August.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Jeg skal ikke stille noen endelig diagnose her men med så stor forskjell på motorene bør du nok involvere doktoren mere slik at ikke det oppstår følgeskader. Det er bestandig lurt å ha i tankene at elektroniske givere kan gi feil signal, det trenger ikke være noe fysisk feil på det mekaniske. Common rail injektorer er utsatt for ekstreme påkjenninger og skal regulere med en utrolig presisjon. Toleransene her får sveitsiske urverk til å minne om knuseverk. Ørsmå slitasjeskader kan gi betydelige avvik i levert dieselmengde og forskjell mellom injektorer i en motor kan være skadelig, særlig over tid. Feil på f.eks en map-sensor kan også gi betydelig endret dieselmengde og temperatur. I motsetning til gamle motorer med mekanisk doseringspumpe kan forskjellene bli dramatisk. Ecu'en har noen sikkerhetsfunksjoner men den kan ikke overvåke alt mulig. Hvis den f.eks får signal om at turbotrykket er 1,2 bar mens det i virkeligheten er 1,6 og dette ikke overstiger noen grenseverdi vil den tillate mer dieselmengde. Det samme gjelder fuel-rail trykket. Å koble på vodia og lese ut feilkoder trenger slettes ikke å gi noen svar. Det gjelder å vite hva man skal se etter og så verifisere sensorer som kan være suspekte. Kryssbytting kan være en enkel måte å finne feil men noen ting må faktisk sjekkes mot kalibrert testutstyr. Dette gjelder ikke minst for selve injektorene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Som DieselDahl implesitt hevder, turbotrykket er en markør (ref det jeg skriver over) på hvor mye energi motoren produserer. Så om målemetoden gir korrekte verdier mellom motorene, jobber den ene motoren mer enn den andre (jobber tyngre). Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) Takker for siste input, karer. Hatt det veldig bra egentlig. Nå ligger vi på eller i Jensesund som er på Vestre Bolærne. Siste øya som Forsvaret solgte. En av dørene til det 20.000 m2 store anlegget under fjellet var åpent. Trodde vi pga jungeltelegrafen. Den ble stengt igår kl 17 av kommunen, etter at noen hadde brutt den opp for seks uker siden, og derav fri ferdsel der inne. En tur der inne hadde jo vi gledet oss til, og vi trodde det var åpent. Uansett: Seks uker der altså. Dersom det ikke er så kritisk, så kunne vel anlegget vært åpent? Evt vært en turistgreie? Gutta (og jeg) ble litt skuffet over hengelåser på det nye beslaget, men var jo selvsagt også godt fornøyd med at vi ikke kom igår og ble låst inne i det kalde fjellet uten dekning. Imorgen går vi til Østre Bolærne, blir til mandag, så til båtplassen vår på Tjøme i Vrengensundet. Mannskapet har fikset denne sommeren greit uten egentlig å hinte om noe som helst. Ble litt rolig turbulens i familierådet i ettermiddag da det viser seg at det er dårlig 4G dekning her i Jensesund. Da kom ønskene som perler på en snor, og et tungtveiende argument var at dersom det ikke regner, så blåser det rabbagaster. Dennis, som jeg introduserte over, tryna skikkelig på tur idag i steinrøysa på sydsiden av øya. Mistet pusten, han trodde han skulle dø. Det gikk jo selvsagt fint, men han ble nok bare litt redd. Noen har også påpeket at baatplassen vimpelen min er så slitt at det kanskje er symptomatisk med skuta sin tilstand. Vil gjerne derfor ha en ny en slik at vi får fikset denne båten! Konklusjonen, ref overfor, med noen små og store kriser, kombinert med elendig værmelding fra tirsdag av, er at vi kaster inn håndkleet på tirsdag og biler hjem til Drammen for å starte huset igjen. Det blir også spennende å se om robotklipperen fikser plenen, så det er mye å glede seg til. Nå er det helt vindstille, lytter til regnet, og venter på nordavinden på opp imot 10. Helly Hansen er ombord ift morgendagens utflukt. Gikk forresten fint å legge til i sydvesten på 8 mot brygga. Brukte reversen en gang, og hadde styrbord stoppet da, så hadde det ikke spilt noen rolle. For nye lesere kan jeg derfor opplyse om at det går fint å feriere med med skadeskutt båt, men planlegging ift trange steder og tillegging blir ekstra viktig, Evt ha en 16-åring i en annen farkost som vet nøyaktig hva som må gjøres dersom det kniper og pappa må bukseres ut igjen. Det neste for oss da blir å gjøre å finne et fint værvindu fra Vrengensundet og over og forbi Strømtangen uten at det blir altfor mye rulling slik at skuta kommer på verksted. Date der mandag 21.08. Planen nå er vel at jeg tar den turen over til Fredrikstad alene på onsdag eller torsdag som kommer, og tar toget hjem til Drammen. Redigert 12.August.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Da er vi på land igjen, og er helt hjemme etter å ha vasket og flyttet ut etter litt over 3 uker. Har til gode å få båten på verksted, men det ser ut til å bli på onsdag denne uken. Det er 19 NM fra båtplassen til verkstedet. Det blir 10 NM over Oslofjorden med rulling som jeg ikke ser frem til fordi jeg blir sjøsyk. Skal medisinere meg selv med ingefær. Litt mer "on-topic" nå: Har brukt kvelden på å gå igjennom alle dataene jeg har logget fra 2013 da båten var ny, og som førte til at styrbord motor måtte ut av båten vinteren 2014/2015. Har også skrevet noen notater med diverse spørsmål og spekulasjoner. Noen har også sendt meg PMs - takk til dere for det Jeg har printet ut notater, excel ark, grafer og bilder på 10 sider, og tenker at det blir viktig å gå igjennom dette underlaget på verkstedet når jeg leverer båten. Etter kveldens gjennomgang, så lurer jeg jo nå på om styrbord motor sine skavanker i to sesonger kan ha bidratt til å ta livet av babord som nå har havarert. I tillegg feilmerket propell. Og evt for "tunge" propeller. Disse maskinene later ikke til å ha spilt på lag med så store avvik. Girproblematikken er forøvrig en separat sak, men det må jo også bli noe verkstedet må se på. For nye lesere, så reposter jeg en video som helt tydelig viser at aktuatoren sliter med å sette styrbord i fri fra revers. På videoen pendler vi mellom revers og nøytral. Dette er etter at vi byttet girwiren på første feriedag. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Key Freak Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Hvorfor må du over fjorden, egentlig? Finnes det ikke tilstrekkelig kompetanse f.eks. på Jarlsø? Redigert 14.August.2017 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
dennrick Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 @Key Freak Jo, det gjør det. Men siden Ringstad fikk jobben med styrbord motor for to år siden, så syntes leverandøren at jeg nå skulle fortsette der ved denne anledningen med babord også. Det var siden Ringstad har historikken. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Key Freak Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Nettopp, da skjønner jeg. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Palbryn Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Når det gjelder sjøsyken så hjelper bilsyketabletter på mine barn. De blir aldri sjøsyke når de tar dem. Ellers så får du ha lykke til på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Gällande girwires så har penta haft bekymmer med dessa och nya artikelnummer finns på wires som inte går trögt. Jag bytte på bägge mina i vintras, pga samma problematik. Det finns fler trådar om just detta här på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Litt over tre timer til verkstedet idag fra Tjøme til Fredrikstad, hvorav 2 timer med mye rulling i 6-7 knop. Krysset noe for å avlette litt, men togturen hjem var mye roligere, om ikke behagelig haddet det ikke vært for kaldsvetten og etterdønninger av sjøsyken. Jeg skal aldri kjøre den båten i under 27 knop igjen !! Kanskje ved tillegging, og evt 5 knops soner. Men da er det over i en ny fase. Føles bra å få den levert på verksted idag. De begynner på den til uken får vi håpe Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seasu Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 (redigert) Hei. Kjedelig sak med havari. Håper du får orden på dette. Har et lite spørsmål med hensyn på motor installasjonen på båten. Kan det være at det er litt undermotorisert med 2xD4. Hvis båt veier ca 8,5 i tørrvekt, sikkert 10t med ferielast+vannskuter på plattform. Så vidt jeg vet er VP D4 ca 3,7l i motorvolum. Kan årsak til havari at de jobber for hardt ? Redigert 17.August.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 D4 260 har 3.7 liters slagvolym och ca 650 Nm vridmoment vid 2500 rpm, och har kompressor och turbo. Der är en motor utvecklad för marint bruk av volvo penta. Det är inte samma motor som används av Volvocars. Men det är lätt att blanda ihop dem pga namnen :) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 21 hours ago, mikaels said: Gällande girwires så har penta haft bekymmer med dessa och nya artikelnummer finns på wires som inte går trögt. Jag bytte på bägge mina i vintras, pga samma problematik. @mikaels Litt lang tråd nå siden jeg har "sporet av" litt innimellom, så derfor ikke så lett å få med seg. Men jeg fikk altså byttet girwire den 24.07.2017 (for mindre enn en måned siden). Problemet med treghet i giringen på styrbord er der fortsatt. Så styrbord er ikke til å stole på etter revers. I et innlegg over spekulerer jeg på om et bidrag til dette er full kontakt mellom gjennomføringen til girwiren/hylse og turboen. Etter at girwiren ble byttet rakk jeg å kjøre båten i vanlig marsfart i ca 4-5 timer før babord havarerte. Det kan jo være nok til å "smelte" den nye girwiren også kanskje... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Du må se å "vokse av deg" denne sjøsyken @dennrick, du kan jo knapt være på sjøen Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 (redigert) Like greit å bytte til seilbåt når man først har blitt vant til å gå i det tempoet tenker jeg Etter 15 år med motorbåt synes jeg det er det helt topp å kunne ferdes i 8 knop lydløst og stabilt på vannet. 15 ms og 3 meter sjø er bare morro (ihvertfall på lens/slør). Har nok motor til å gå i 8 knop i stort sett all slags vær også. Bare tenk deg den lave dieselregninga på slutten av sesongen . Mye mer plass under dekk er det også. Redigert 18.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Fra Påske til slutten av november er en typisk sesong for oss. Forbruket ligger gjerne på ca. 1000 liter i løpet av denne perioden og da benyttes båten alle helger + 4 uker sommerferie. Nå sliter jeg med å få madammen med på "skrå", men hadde hun forsøkt, er jeg sikker på at hun hadde satt pris på mer stabil gange i stor sjø. Nå finnes det selvfølgelig løsninger slik som stabilisatorer, men det er vel en rimelig høy investeringskostnad tror jeg. Men nå ble dette skikkelig OT.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tilplan Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Seilbåt løser kanskje noen problemer, men jeg synes @dennrick har valgt en båt som passer. Når han må gå seint er det stort sett skjermet farvann med lite bølger og er han en plass med mer bølger er det som regel også greit å gi gass for å en mer behagelig tur. Sjøsyken blir da ikke et hinder. Forutsetningen er selvfølgelig to fungerende motorer, men han tilpasser seg og klarer seg også når den ene står. Synes det er flott å lese om en som opplever motgang som hadde fått mange til å sette seg ned å klage, i stedet legger nye planer og får gjennomført båtferie tilpasset nye rammebetingelser. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Når man kjenner "krabaten" må man jo erte han litt Sjøsyk pirat...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.