Jump to content

Hvilket nettbrett som tillegg til kartplotter?


rmyra

Recommended Posts

Har brukt iPad i flere år som eneste kartplotter (i tillegg til papirkart). Med riktig lader og solid holder har det fungert utmerket. Har kun falt ut noen få ganger pga overoppheting når sola har stått rett på over litt tid. 

 

Har i løpet av årene kjøpt flere av navigasjonsappene.

 

Favoritten min et iNavx. Den benytter navionics kart ++ Koster litt mer enn de andre da en må betale for både app og kart. Men synes det har vært verdt det pga funksjonaliteten. Siden jeg i løpet av årene har opprettet ruter og punkter i iNavx så er det den som stort sett blir brukt. 

 

iSailor synes jeg også har blitt veldig bra etterhvert med bra brukergrensesnitt og bra utseende på kart. 

 

Navionics appen benyttes kun til å sjekke dieselpriser og innimellom til å sjekke rutene mine i forhold til autorutene som Navionics kan lage. 

 

Plan2nav har jeg aldri blitt fortrolig med, selv om det var den appen som gjorde at jeg i utgangspunktet kjøpte ipad for dette formålet. 

 

Skulle jeg startet på nytt i dag så hadde nok blitt et Android brett med iSailor 

(iNavx finnes kun til iPad oc mac) 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev On 8/6/2017 at 15.57:

 

Nå ble jeg nysgjerrig... lurt?

Ditto, hvordan blir man lurt i Embark? Holder på å prøve ut litt apper nå og Embark ser bra ut, bortsett fra at de skal ha deg til å abonnere på alt mulig i stedet for å ta en fast pris én gang (Slik som gule sider)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tilbakelagt distansen Tr.heim Bergen Risør noen ganger...

iPad med iSailor brukes til å navigere, samt legge opp ruter med;

Funker bra, lett å ta med seg hjem for ruteplanlegging og superlett å kjøre etter.

(I tillegg har jeg Raymarine 13' og TelChart på 10' for kontroll: Stort og lite område.)

iSailor har rimelige kart og gratis oppdatering, samt mye info i kartet: Brohøyder, båthavner, nedbør, tidevann osv.

iPad er kanskje ikke det rimeligste nettbrettet, men sikkert det letteste å bruke. Er ikke vanntett, men akkurat DET er neppe noe problem hvis du har tak over styreplass. Har ikke hatt problem med lysstyrken.

 

Lykke til med valget.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

TorgeirH skrev for 13 timer siden:

Ditto, hvordan blir man lurt i Embark? Holder på å prøve ut litt apper nå og Embark ser bra ut, bortsett fra at de skal ha deg til å abonnere på alt mulig i stedet for å ta en fast pris én gang (Slik som gule sider)

Kanskje litt dumt formulert av meg dette, det er ikke noe alvorlig, men det har ført til at jeg har blitt litt irritert og derfor ikke bruker appen.

 

Årsaken er helt enkel og grei. I sin tid var jeg med og betatestet appen. Gjorde det bare for nysgjerrighetens skyld. Tok båten til Lysaker, tror det var i desember 2014, møtte et par hyggelige karer og ble med til kontorene der jeg satt en halvtimes tid og prøvde ut appen.

 

i ettertid - uten at jeg hadde spurt om det eller blitt lovet noe før jeg betatestet - fikk jeg to meldinger fra Embark på Facebook der de takket for hjelpen og skrev at de som hadde hjulpet til med testing skulle få en liten oppmerksomhet som takk. Etter det har det vært stille. Og jeg har ikke giddet å mase. Om det var en kaffekopp med Embarklogo eller et gratis kart spiller ingen rolle, men har de lovet noe burde de være såpass profesjonelle at de faktisk fulgte det opp.

 

Jeg er slik skrudd sammen at jeg irriterer meg over slikt. Jeg synes det er dårlig kundeservice og dårlig behandling. Jeg har sluttet å bruke Meny og apoteket på senteret på Nesodden for mange år siden på grunn av dårlig kundeservice. Jeg ser ingen grunn til å handle der når de behandler meg dårlig, og det finnes mange alternativer.

 

Og siden det finnes mange andre kartapper er det heller ikke noe problem for meg å ikke bruke Embark. Det er rett og slett et prinsipp hos meg, føler jeg meg dårlig behandlet hos noen, hvorfor skal jeg da fortsette å være kunde der? Enkel logikk egentlig, slik jeg ser det. :smiley: Men jeg regner vel med at noen synes det er tullete, så jeg er vel litt sær...

 

Men det har altså ikke noe med appen å gjøre, så jeg kunne vel spart meg den litt sleivete kommentaren...

 

Link to post
Share on other sites

Dette hadde jeg helt glemt, @Pequod. Jeg var også med på den undersøkelsen/kartleggingen, og besøkte I-Sea AS på Lysaker. Satt vel med dem i 30-45 minutter og diskuterte mine ønsker/behov i en ny "båtapp", og så skisser på et brukergrensesnitt osv. Jeg fikk også den meldingen med beskjed om en liten oppmerksomhet, men heller ikke jeg har hørt noe mer etter dette.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvilket nettbrett og hvilke kart som legges inn har jo med fartsområde og behov å gjøre. Med mesteparten av seilasen i noenkunde kjente farvann og ikke nattseilas og langferd, er det ikke store kravene. Jeg kunne tenke meg et enkelt og billig nettbrett bare til å ha i båten, og da finnes det brett fra ca kr. 1.000 og oppover f.eks. på Teknikkmagasinet og Elkjøp. Da heter de Denver og Lenovo - noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Embark er faktisk blitt ganske så bra etter de siste oppdateringer, men jeg får enda ikke til å få pila til å 

kjøre baug opp, uansett hva jeg trykker på..... Merkelig

 

Sleit litt med Navionics appen en stund da den slo seg av innimellom, men dette er fikset etter siste oppdatering 

for noen dager siden, nå går den som en klokke.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havgap skrev 1 time siden:

Hvilket nettbrett og hvilke kart som legges inn har jo med fartsområde og behov å gjøre. Med mesteparten av seilasen i noenkunde kjente farvann og ikke nattseilas og langferd, er det ikke store kravene. Jeg kunne tenke meg et enkelt og billig nettbrett bare til å ha i båten, og da finnes det brett fra ca kr. 1.000 og oppover f.eks. på Teknikkmagasinet og Elkjøp. Da heter de Denver og Lenovo - noen som har erfaringer?

 

Har vel hatt noe Denvergreier oppigjennom, og det har ikke vært noe særlig egentlig. Lenovo er Motorola, de er på høgget på mobiler på tiden så en skulle jo tro brettene også var ok. I mobilmarkedet er de på en måte god kvalitet i budsjettklassen. Har også Lenovo bærbar PC som absolutt er helt kurrant, ikke noe fancy men rimelig og solid ifht prisen. 

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev 1 time siden:

Hvilket nettbrett og hvilke kart som legges inn har jo med fartsområde og behov å gjøre. Med mesteparten av seilasen i noenkunde kjente farvann og ikke nattseilas og langferd, er det ikke store kravene. Jeg kunne tenke meg et enkelt og billig nettbrett bare til å ha i båten, og da finnes det brett fra ca kr. 1.000 og oppover f.eks. på Teknikkmagasinet og Elkjøp. Da heter de Denver og Lenovo - noen som har erfaringer?

 

Ulempen med billige nettbrett er at de gjerne ikke er så lyssterke, og det er på dagtid man trenger god og lys skjerm. Har man et sted i båten hvor nettbrettet kan stå uten alt for mye direkte sol vil det avhjelpe så en mindre lyssterk skjerm kan være god nok, men for meg som har seilbåt og står utendørs er godt med lys et must. Jeg har brukt Navionics på første generasjon iPad samt første generasjon iPad Air. Sistnevnte har mye bedre skjerm, men begge har god nok maskinvare til å dra rundt Navionics uten problemer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, dette med lysstyrke og om du står med nettbrettet ute i sola. Jeg lånte en Ipad på en seilas fra Hunnebostrand til Asker, og der vi var to mann og hadde nettbrettet under dekk. Singlehanded og i en situasjon der du ikke forlater roret/rattet "is another story"!

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Furu skrev 9 minutes ago:

Ipad har vel bare assisted gps tror ej.. Mao. Ingenting å bruke i en båt. 

Bruker selv denne fra garmin og får gps og glonass satelitter

IMG_0016.PNG

 

Men koster en iPad med sim/gps 1000,- mer enn en uten da? Blir jo litt leamikk om en må ha løs gps koblet opp osv...

Link to post
Share on other sites

Alle ipads som har mobildata (ikke bare WiFi) har GPS. GPS'en ligger i samme chip som mobildata (modellene har "cellular" i navnet). Det er derfor viktig at man kjøper en modell som støtter mobildata hvis man vil slippe en ekstern GPS.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

nettopp er klar over det, har en ipad air her, som jeg fant ut ganske fort at bare hadde wifi og ikke mobildata, og

bare få meter utafor havna så kunne den ikke vise eksakt posisjon. Men jeg fikk da høre i butikken at dette gjaldt alle air modellene.

Altså vanlig ipad tab kan brukes, var den beskjeden jeg fikk.

Gikk over til Samsung istedenfor, og er storfornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har iPad Air, og den har GPS (fordi det er en cellular-modell). Forskjellen mellom "vanlig" iPad og iPad Air er at Air er litt tynnere og lettere enn "vanlig" iPad. Funksjonsmessig er det ingen forskjeller så lenge vi snakker om bare WiFi-modeller eller bare modeller med WiFi+cellular.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...