Jump to content

Hvilket nettbrett som tillegg til kartplotter?


rmyra

Recommended Posts

Krimart skrev for 1 time siden:

Papirkart er best for oversikt ?

 

Papirkart er bra for "statisk" oversikt, men for å raskt zoome ut/inn, panorere, vise kurs i kart og endel annet er et nettbrett veldig praktisk. Selv med en ganske moderne og oppdatert plotter er første generasjon iPad fra 2010 kjappere på karthåndtering og -visning.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kurs SOG, ETA, og posisjon i kart, zooming ut og inn, etc.  da har jo TS kartplotteren sin. Et nettbrett gir jo større skjerm, og jo større skjerm jo bedre oversikt, men du må ha en gedigen skrem for å matche papirkart på oversikt. En annen ting er hvordan fyrsektorer, overettsmerker etc. vise på plotteren/ nettbrettet i vektoriserete kart. Det er tydeligvis noe de som lager grafikken mener vi ikke har bruk for? Jeg slår et slag for kombo papirkart og plotter. 

Link to post
Share on other sites

@Krimart: jeg er enig i at papirkart gir bedre oversikt enn det man får med en normal plotter, men et nettbrett med en god app er mye bedre. Spesielt muligheten til å endre målestokken slik at den tilpasses det man ønsker oversikt over er utrolig mye bedre. Jeg har sluttet helt å bruke papirkart, men de ligger ombord i tilfelle strømbrudd eller annet uforutsett.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det som vel tilsier om en tablet er OK som plotter er vel styrken på lyset.  Appene varierer jo litt, men plata det skal kjøres på skal jo vise det.  Sålangt har jeg funnet ut at iPad4 gir 400NITS, Samsung Gaxy S3 gir 680 NITS, Ipad Pro 12,9" gir ca 600NITS . Microsoft Surface 4 er på 437, Surface 3 er på 371.

 

http://www.displaymate.com/Tablet_ShootOut_3.htm

http://www.displaymate.com/iPad_2015_ShootOut_1.htm

 

 

Noen med  flere tall?

 

Også lurte jeg på om noen vet hvordan man finner NITS tallet på egen plotter? Har en Raymarine RL80C som jeg lurer på hvor sterkt lyset er på :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har navionics på iPad,og er fornøyd med det meste.Kjører denne parallelt med en eldre Furuno 7000 f plotter.

Det jeg er minst fornøyd med på ipad'en,er størrelsen på sjømerkene i kartet.På plotteren vises staker og slikt med kraftige symboler så man begynner å se etter dem i god tid,mens på iPaden med Navionics er de så små at jeg ofte ser dem i virkeligheten før jeg må zoome i kartet for å se om de er merket av på kartet. Er dette noe som kan justeres evt?

Er det bare meg som reagerer på dette? Har ikke lest om ande som klager på det,så ser ikke bort fra at problemet sitter mellom hjernen min og iPaden.

Hvordan er dette evt.på iSailor?Bør jeg bytte ?

Link to post
Share on other sites

Prøv GuleSider appen "På sjøen. Gratis i "lett-versjon". Minner om vanlig papirkart. Jeg ser i alle fall staker og bøyer lett der. Brukte den når jeg navigerte på innsiden av Jomfruland. Var lett med den. - Jeg liker også den "pilen" foran båten som viser avstander i fartsretningen i nautiske mil, og tidsangivelsenfoe hvor lang tid det vil ta meg å komme dit. Den gav meg en klar pekepinn i minutter på hvor lang tid det vil ta å "komme til den røde bøyen" etc. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev for 2 timer siden:

Jeg har navionics på iPad,og er fornøyd med det meste.Kjører denne parallelt med en eldre Furuno 7000 f plotter.

Det jeg er minst fornøyd med på ipad'en,er størrelsen på sjømerkene i kartet.På plotteren vises staker og slikt med kraftige symboler så man begynner å se etter dem i god tid,mens på iPaden med Navionics er de så små at jeg ofte ser dem i virkeligheten før jeg må zoome i kartet for å se om de er merket av på kartet. Er dette noe som kan justeres evt?

Er det bare meg som reagerer på dette? Har ikke lest om ande som klager på det,så ser ikke bort fra at problemet sitter mellom hjernen min og iPaden.

Hvordan er dette evt.på iSailor?Bør jeg bytte ?

cosmic...

Du er nok inne på viktige ting her ja, de forskjellige leverandører av både devices og kartmateriale har ulike måter å håndtere dette på og dermed kan det bli mye usikkerhet for brukeren, spesielt i de tilfellene der detaljgraden på de medfølgende kartene generelt sett også er dårlig...!

Det er også tilfelle på min Samsung Tab2 med Navionics Boating HD, som faller igjennom (når det gjelder kart-visningen og detaljer) sammenlignet med andre kartplottere jeg har erfaring med......!

 

Det er jo som du er inne på mange alternativer "der ute", men jeg vil uansett prøve å unngå å måtte stole på online-kart på div duppeditter, det blir for usikkert!

 

En anbefaling til trådstarter:

Jeg skal nå selv fornye meg og kjøpe et nytt lyssterkt Samsung nettbrett og legge inn (kjøpe) appen OpenCPN for Android (levert av Dave Register) fra PlayStore.

 

Ved bruk av en tilhørende plugin, oeSENC for OpenCPN, som også leveres (gratis) fra PlayStore, - så vil dere en av de nærmeste dagene....., få tilgang til å installere helt topp, detaljrike Vektorkart for hele norskekysten levert av Kartverket til bruk i OpenCPN og levert gjennom portalen o-charts.org

 

For Android ligger disse appene nå klar på PlayStore, og for dere som i tillegg vil ha de samme Vektor-kartene fra Kartverket på PC'n så blir en helt fersk offentlige ny versjon, som får benevnelsen OpenCPN 4.8.0 (gratis), utgitt førstkommende mandag med tilhørende oeSENC plugin!

OBS!

Da ser vi frem til pressemeldingen fra Kartverket med presentasjonen av dette nye karttilbudet levert fra Kartverket til lisensiert bruk i OpenCPN!

 

Skip o'hoi:sailing:

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ipad 2 med Navionics HD.

Använder det till 95% och har min VDO med Cmaps inzoomad som referens.

Upplever att Ipaden visar mer korekt position än min riktiga plotter många gånger.

 

Har inte problem med att sjömärken försvinner i olika zoom-nivåer, snarare tvärt om att det kan bli väl "rotete" när man zoomar ut för mycket då alla märken visas. Kan ha med olika uppdateringar att göra?

Snabbt att få överblick och enkelt att lägga waypoints. Enkelt att justera "shallow water"-gräns och anpassa djupkurvor.

 

Har en DC som marchar 28-29 knop så tycker om att snabbt kunna zooma ut och in för att finna referenser i naturen - dock lite svårt att jobba med touchscreen när det skakar för mycket.

 

 

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev for 3 timer siden:

Hvordan er dette evt.på iSailor?Bør jeg bytte ?

Staker og bøyer vises som akkurat det på iSailor.

iSailor har det meste.

Fire gratis kartoppdateringer i året.

Boundaries som viser om kart i større målestokk er tilgjengelig.

Kurslinjal.

Bakgrunnsinformasjon om kartene.

Personlige notater i kartet.

Utgitt av Transas som er en av de store aktørene innen kommersielle elektroniske kart.

 

5985b2ce9fff2_Svartskjr.jpg.2bfbc8d264cc880238b400728f4148f6.jpg

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var mye bedre å se på det kartet du lå ut,Mulligan.

hadde vært flott om du kunne lagt ut samme kartbildet fra navionics,så ville det vært lett å sammenligne. Klarer ikke helt å legge fra meg tanken om at det er ekstra små symboler hos meg. En stake er ikke større enn om det sulle stått et ett-tall..

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 6 timer siden:

Staker og bøyer vises som akkurat det på iSailor.

iSailor har det meste.

Fire gratis kartoppdateringer i året.

Boundaries som viser om kart i større målestokk er tilgjengelig.

Kurslinjal.

Bakgrunnsinformasjon om kartene.

Personlige notater i kartet.

Utgitt av Transas som er en av de store aktørene innen kommersielle elektroniske kart.

 

5985b2ce9fff2_Svartskjr.jpg.2bfbc8d264cc880238b400728f4148f6.jpg

 

trenger man vare 'on-line' på iSailor......eller kan man laste ned karten  og vad koster det

 

liker Transas, mitt første digitale sjøkart jeg hadde ombord for 20 år siden var Transas.....dette er profft !! :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har et eldre Navionics kart i kartplotteren som sto i båten når jeg kjøpte den og ble paff av hvor lite detaljert det er. Ihvertfall i forhold til hva en kan forvente. Gulesider viser mye mer. Og så tungvint med kartplotter med gammeldags grensesnitt osv. Tror jeg hiver ut hele greia og gjør plass for nettbrett istedet.

 

Men angående nye appen til Kystverket vil den se ca. slik ut, ganske fiffig:

 

testtokt-fritidsapp3.jpg

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som aktivt seilende er jeg vel litt utstyrsfreak...

Har en vanlig 5" plotter med ekkolodd på flybridge. Kompletterer den med et samsung nettbrett med en haug kartprogrammer installert... Veksler mellom disse, men må si at Gule sider appen er tålig ok. Har ikke betalversjonen, så kan ikke legge inn ruter på forhånd på den..

 

Innendørs har jeg samme programmer på en Slate 21, og det er ganske fantastisk å ha såpass skjermstørrelse!

Slate 21 kjører jeg via en justerbar omformer fra Clas Ohlosn, 12v 2,5A

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Det var tøff bruk av Slate 21. Kanskje litt overkill i min 26", men dét fikk jeg lyst til å prøve. :-)

 

Ser det var solgt i to versjoner, med og uten ("consumer")  GPS.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 18 timer siden:

trenger man vare 'on-line' på iSailor......eller kan man laste ned karten  og vad koster det

Nei, alt er installert på iPad. Og iPhone.

Jeg har to kartfolio som dekker Ålesund til Polen.

Koster ca NOK 380 for hver folio. Kjøpes kun en gang. Oppdateringer er gratis. Jeg får beskjed når oppdateringer er tilgjengelige.

Kan brukes på alle iDevices som har samme AppleID.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kartplotter i båten, men bruker iPad og papirkart. Fungerer perfekt til mitt bruk.

 

Må bare huske på å holde brettet unna sola på varme sommerdager, noe som ikke har vært noe stort problem i år, dessverre...

 

Bruker hovedsaklig Gule Siders På sjøen i betalversjonen. Har også brukt Embark, men har sluttet med det av prinsipp, ettersom jeg ikke liker å bli lurt (men det er en helt annen historie).

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...