Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Vinket til @Regina III mellom korshavn og Farsund. Er ikke sikker på om han kjente oss igjen, men han vinket ivrig tilbake ?

 

Stakk en tur innom borshavn på lista.  Har lenge hatt lyst til å gå inn der.  Mest med tanke på hvis jeg må en gang, så vet jeg hvordan man skal gå inn renna. Var uproblematisk i lite vind, men i mørket og kuling hadde det blitt fiskehavna fremfor å gå helt inn.  

 

Vi går utenfor hidra nå i 16-17 kn. 

1m møkksjø rett imot, så vi sikter oss inn innenfor siragrunnen og går lenger inne oppover mot Egersund.  

 

Bilder 

IMG_2678.JPG

IMG_2679.JPG

IMG_2681.JPG

IMG_2682.JPG

IMG_2684.JPG

IMG_2685.JPG

IMG_2686.JPG

IMG_2688.JPG

IMG_2689.JPG

IMG_2690.JPG

IMG_2691.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Nord opp på radar er jo en "höydare" :lol:

 

Særlig med overlay :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kjente jeg båten øyeblikkelig igjen. Det er ikke så mange av denne versjonen her. Og jeg fulgte forrige tur fra innlegg til inlegg.

 

Med unntak av siste del langs Lista har vi hatt ærmest drømmetur fra Tananger. Flatt vann for det meste, etter Egersund kom det norøst kuling og regn. Perfekt å ga der dere går nå, kloss i land fra Hidra til Egersund. Ingen bølger, ingen vind, ingen strøm, men regnet stoppes jo ikke!

 

God tur videre, tror det blir flott tur. Jeg har erfart at Barentswatch stemmer dårlig. Den varsler gjerne 2 meter selv om ledstreken går innfor 0.5 m. koten. Klikk litt utenfor ledstreken og studer Yr detaljkurvene. Du ser fort at det er uoverenstemmelser, og vi har erfart at det Yr som oftest har rett.

 

Link to post
Share on other sites

dacapo skrev for 8 timer siden:

Jeg bruker å tanke ved Måløy Havneservice på styrbord side etter brua når dere kommer sørfra (9,15 pr.liter på lørdag)

 

Rapport fra fremmskutt observasjonspost. 

 

9,15/l for "båtdiesel" i dag. Fant ikke noe oppslag som bekrefter at det er EN590. Pumpa har to pistoler hvor en er merket med høy kapasitet. Jeg valgte den vanlige og selv denne var raskere enn de fleste andre pumper. Ved bruk av kredittkort stopper pumpa etter 163 l/ca1.500 kr. 

 

IMG_2189.JPG.649f92a9b9b3cf5799a38d84bf1457f3.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å "hilse" på, @Regina III :smiley: den flotte skuta deres er lett å kjenne igjen.  

 

Takk for oppdatering på fuel i Måløy @Brigg  

får evt ta en telefon ang spec på diesel, men skal sjekke opp alternativer i området via en kompis.  

 

Ang tanking i Ålesund så vil jeg ha godt med fuel i tankene før stadt om det er litt huskestue.  Men på veien ned igjen, så blir det nok bunkring i Ålesund.  

 

Passert eigerøya nå på vei opp mot obrestad.  Som regina, så har vi ganske flatt vann og rundt 4 msek fra NNV. Drømmeforhold med andre ord.  

 

Planen er Haugesund.  61 nm igjen i skrivende stund.  ETA ca 20:00 i denne farten (22kn). 

 

Sørlendingen har tatt over stolen bak kringla nå og  snart har begge kartene samme orientering, Hehe :wink:

 

 

IMG_2693.JPG

IMG_2695.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eureka

vi har 900 i hovedtank og en ekstratank på 600 solm vi etterfyller førstnevnte med via en pumpe og vannutskiller.  Vi ligger på 5,5-6 l/nm i 22-30 knop. Med litt i reserve som man bør ha, så har vi en rekkevidde på litt over 200nm. 

 

På vei over boknafjorden nå. 

Fikl 1,5m strømsjø ved jærens rev, så vi gikk inn forbi Tananger og tar boknasundet.  

 

Ca 45 min igjen til Haugesund nå, og det skal bli godt kjenner vi :yesnod:

 

 

IMG_2698.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

IPS 800. De nye D8 motorene @Bitteliten  

Pinnen har sine begrensinger. Selv i High Mode.  Har nok noe med avstand mellom poder samt mye vindfang langt fremme.  

 

Går sidelengs så det griner, men sliter med å holde baugen. Spes i kombinasjon med sideveis trykk på stikka.  

Thuster er et must på denne når det blåser mye. 

 

På vei opp Karmsundet nå i 27 kn. 

IMG_2700.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 Virker å være fysiske begrensinger på å dreie baug i sterk sidevind med sidepress på stikka.  Jeg må velge og det er kjipt når man kjenner baugen glipper mens man holder godt med sidestikke for å ikke blåse i brygga. 

 

Godt tips med litt forover i stille vær.  Skal prøve ved neste kalibrering.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er jo så mye krefter at det bør være mer enn nok til å få skuta til å danse som man vil tenker jeg. 

 

Merk også at en teknikker med Vodia kan sette responsnivået på pinnen fra 1-5. Der 5 er maks respons. Jeg hadde min på 4. Vet om en kar som haddeden på 5. Han hadde vokst opp i gravemaskin.   Det er stoor forskjell mellom nivåene. 

Link to post
Share on other sites

Da ligger vi i Haugesund.  Ble geleidet på plass av @Trond123 som hadde speidet etter plass til oss:thumbsup: 

 

Vi endte utenpå en P45 30 meter nord for brua. Fikk spylt og koblet oss til strøm. 

Nå sitter vi og prater litt med "geleideren" vår, så blir det ut å få seg en matbit.  

 

Det er sildajazz i byen nå.  Blir nok både liv på brygga og i P45'en ser det ut til :cheers:

 

 

IMG_2701.JPG

IMG_2704.JPG

IMG_2705.JPG

IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2708.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder og reiseskildring. Følger med!

Blir mobbet endel for å ha stor påhengsmotor, trøster meg litt når jeg ser forbruket her inne :giggle: Samtidig som misunnelsen er høy...

 

Tillater meg et par tekniske spørsmål om båten av nyskjerrighet;

- Er det ikke ekstern gps koblet til nettverket? Ser plotterne innimellom viser ulik GPS-hastighet. Hadde trodd det var en ekstern gps og elektronisk kompass som forsynte plotterne med posisjon, hastighet og kurs :)

- Er radar overlay mulig uten evt dette?

- Tankmåler, er den digital, eller er det god gammeldags ohm-leser?

Hvis den er digital er jeg litt nyskjerrig på om den håndterer den hovedtank / reservetank? Eller er det felles måler, slik at dere må ha litt kontroll på forbrukt liter, for å pumpe over fra reserve tidsnok? Hvis det ikke er felles måler er jeg nyskjerrig hvordan den takler at dere pumper over fra reserve til hovedtank :)

Og, kan man kjøre motorer direkte fra reservetank? (dersom noe skulle skje med hovedtank).

Hadde kanskje i utgangspunktet trodd at en båt som dette hadde to separate tanker og drivstoffsystemer til hver sin motor. Med eventuelt ei pumpe mellom tankene (med et grovfilter i mellom), til nødstilfeller..

 

Beklager mange spørsmål... :)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

@chrisrik skal svare på spørsmålene litt senere :thumbsup:

 

er en tur oppe byen. Misset kjøkkenet på Egon med 5 min, så blir pizza et hakk lenge opp.  

Tror ikke vi slipper unna en ankerdram i P45 på vei ned om vi vil beholde plassen vår i natt :lol:

 

@Tom Rør

 

Måtte innom Røvær en tur, ja :rolleyes:

 

 

IMG_2711.JPG

IMG_2715.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi er litt rolige denne morgenen. Sliter med å få vekket denne bygdekaren jeg er på tur med,  tror han er glad i å sove... ???

 

Så nå skal jeg ha en sjekk på vær og forhold som møter oss på veien videre mot nord.

Jeg er litt skeptisk på været på Stad fremover. Vet at en erfaren båtmann som @Brigg har fremskyndet sin kryssing til i dag. Det rekker ikke vi. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

hei.

 

det ser unektelig spennende ut. har dere satt en grense for vind dere 

krysser stadt i? ser det er 14m/s nå på kråkenes, da kan det være heftig utpå der.

 

ellers ser det ut som det åpner seg for at dere kommer forbi når vinden dreier 

lørdag litt utpå dagen på stadt og senere at dere kommer over hustadvika mandag.

 

håper det løser seg for dere, lykke til.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvor disse henter bølgeinformasjonen fra men naturlig nok av helt andre stikk motsatte årsaker enn hva som kan være interessant for dere... Anywayhow......:

 

http://magicseaweed.com/Hoddevika-Surf-Report/552/

 

Om dere ikke har den "inne" fra før....

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pøh! Snike seg lydløst opp i salongen er ille vekking, men juks herr @Bjørn Løvjomås :sleep:

 

værutsiktene ser ikke ideelle ut.  Hadde vi hatt en sjans til å runde i dag før vinden tok seg opp ville vi nok dratt grytidlig fra Haugesund men det var sjanseløst.  

 

Vi får heller satse på at det blir en endring eller et vindu som dukker opp senere.  Hender jo at ting forandrer seg.  Vi er begge enige om at det ikke skal strekkes noen strikk ved stadt.  

 

Vi ender nok opp på silda i morgen.  Svigisene til han som var med fra Stockholm har bodd der hele livet så kan nok suge opp litt lokalkunnskap.  

 

Ang i dag så er planen Bergen eller et lite stykke nordover.  Noen tips til steder vi kan ligge som også er Ok i forhold til vinden som kommer.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hei.

 

tror jeg ville tøffa meg opp mot måløy idag om jeg var dere.

 

der er flere utidige fjorder og relativt åpne strekk mellom fensfjorden

og måløy som er ubehagelige å gå om værvarsel med over 15m/s slår til.

 

men nå er ikke mine preferanser båter av det kaliber dere kjører med da, så 

kanskje det bare er ekstra gøy med litt bølger man kan surfe på :-)

 

lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...