Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Sitat: Er man tørr bak øra, kjører man N-opp @Erikda :tongue: (løper og gjemmer meg). 

 

Hi hi! Godt jeg kjører med nord opp da!!! Og jeg finnes ikke tørr bak øra!!! Så ikke gjem deg @sap_2000 :giggle::thumbsup:

 

Kommer tilbake til deg med spørsmål om oppkobling av motordata, hadde vært skikkelig moro å få det til!

 

Følger dere på Marinetraffic Ser dere gjør veldig godt driv!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tror det blir bedre jo lenger vest vi kommer.  Var mindre over Kvåsefjorden enn vi trodde.  

Går likevel inn rundt Flekkerøya - ny Helleseund - leia til tregde og skjærnøysund.  

Planen er å bunkre i Båly 

 

Bilder fra Ulvøysund og Randesund/ stokken.  Lå faktisk et par båter der i møkkværet. 

 

IMG_2597.JPG

IMG_2601.JPG

IMG_2602.JPG

IMG_2603.JPG

IMG_2604.JPG

IMG_2605.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er ikke jeg som har lagt den inn @LALUNA II.  

 

Ligger i Båly nå. Kryssholdtene på trebrygga har sunget på siste værs en stund, men nå er det snart game over.  Blåser fra brygga og vi holdt på å rive med oss de to bakerste inkl bordet de er skrudd i.  Skal si fra til hun i butikken at dette må ordnes.  

 

Tankbilen kom nettopp.  Jeg uttrykte bekymring for at han skulle virvle opp bunnslammet ved fylling. Han sa han skulle fylle sakte.  Tror uansett vi venter litt med å tanke.  Får ta oss noen brødblingser så lenge.  

 

Han mente forøvrig at tanken er i god stand, men det sier vel alle. 

Fyller uansett bare i ekstratanken, for da har vi 1 stk filter og vannutskiller før vi kjører over i hovedtank senere. 

 

 

IMG_2619.JPG

image.jpg

IMG_2622.JPG

IMG_2623.JPG

IMG_2624.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Gutter..

 

vil ønske dere lykke til på turen oppover, og si at jeg er littegranne

misunnelig :-) 

 

jeg er i ålesund, og stakk innom Hovedkontoret til Bunker oil og hørte 

om de hadde gode priser, de hadde selvsagt det. dagens pris er rett 

under 10,- (en 590)  på pumpa, og ved registrering og kort kan man få litt rabatt.

dette ordnes på nett, og kort kan hentes på anlegget her i skarbøvika.

sendte mer info på telefonen til sørlendingen :-)

 

vi snakkes :-)

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, LALUNA II said:


Kart opp er bare gamle "sjøulker" som bruker i dag trodde du snart klikket på "update" i ditt hode :giggle:

 

Om man sliter med å tenke hvilken vei man skal svinge for å unngå grunna rett foran baugen, så er kurs opp gull. Bruker det selv av og til, men kun veldig innzomet.  

 

Npr man skal ha oversikt over hvor man faktisk er langs kysten så er det N opp og litt oversikt som gjelder.  

 

De fleste av oss har sittet hele livet og studert kart, sett værmeldinger etc hvor alt er N opp.  

Underbevisst får man da et forhold til hva som ligger hvor og i ca hvilken retning.  

 

F.eks når man passerer et nes eller kommer ut av et sund så vet man hvilke retning man skal uten p nødvendigvis trenge en strek å kjøre etter. Tror det heter navigering :tongue:

 

For meg må gjerne alle kjøre PlayStation kurs opp etter streken.  Trenger ikke en gang vite hvilket område man er i :giggle:

 

tror jeg løper ned i kabinen og låser døra før sørlendingen ved siden av meg i sofaen leser dette :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bruker faktisk begge deler. Kurs opp for trangt, ukjent farvann godt innzoomet og ved siden av radar i split-screen. Ellers N opp. 

 

Den ultimate løsning er som ombord her med flere og større skjermer. 

 

Nå har jeg kommet meg løs fra duct-tapen igje:pray:n.  Tankingen her er treg og med MasterCard får vi bare 110 l ad gangen og pistol må tilbake i pumpa :headbang:

 

enda godt det regner :diving:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 3 minutes ago:

 

Nå har jeg kommet meg løs fra duct-tapen igjen.  Tankingen her er treg og med MasterCard får vi bare 110 l ad gangen :headbang:

 

enda godt det regner :diving:

 

Godt med litt frisk luft etter all denne innendørsaktiviteten...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 14 minutes ago:

Bruker faktisk begge deler. Kurs opp for trangt, ukjent farvann godt innzoomet og ved siden av radar i split-screen. Ellers N opp. 

 

 

Nord opp på radar er jo en "höydare" :lol:

 

Denne diskusjonen har gått her på forumet før. Så hva er N opp på papirkartet? Har dere da et lommekompass på kartet slik at det hele tiden kan dreies mot nord - eller regner dere "toppen av kartet" slik teksten er skrevet på kartet som Nord opp?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kurs opp er best uansett etter min mening gir WYSWYG i trange farvann inkl sjømerker men som sap_2000 skriver er N opp kurant i åpnere farvann.

 

Mitt papirkart: N (N) opp for kurssetting, lei opp for manøvrering i trangere farvann ("Landgjenkjenning i ukjente "stroki"")

 

My 2¢

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå blir kartet noenlunde samme vei hos både bjørn og meg noen hundre mil fremover så da blir det fred :lol:

 

ga oss på 700 og noe liter. Nå går vi ut rundt kloss i Lindesnes og rett inn til korshavn så sørlendingen får se dette vakre stedet.  Så leia nordover og ut ved lista. Videre får vi se hvilken rute vi tar oppover. 

IMG_2628.JPG

IMG_2629.JPG

IMG_2631.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...