Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Må virkelig konsentrere meg om togene på jobben nå kjenner jeg...... Stor fare for forsinkelser på lokaltogtrafikken i og rundt Oslo og Bergen. Takk og lov for at det ikke går tog i Stavanger!!!:giggle::saint:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Slagentangen passert og det er silkeføre heldigvis.............

sørlendingen har fått låne roret litt ........

 

Fant dere ikke noen tankbåt å ta rygg på ??   :lol::lol:

 

kommer dere å finne veien nå, .........nå blev jeg litt urolig :giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Trond123 said:

Her går det unna! Mener å huske det var en skipper som snakket om tid til å nyte turen. :)

 

Jeg sa vel at jeg hadde en intensjon, men som vanlig er det alltid noe man må/ bør rekke :lol:

 

serviceavdelingen har jobbet litt, og nå blir det en bedre matpakkemiddag og en liten :cheers_wine: mens vi glaner på YR og barentswatch.  

 

Skulle ikke forundre meg om det blir halvtidlig avgang i morra :lipseal:

 

 

IMG_2556.JPG

IMG_2557.JPG

 

IMG_2562.JPG

IMG_2563.JPG

IMG_2559.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja. Ganske rå mekanisme også.  Vi kikket litt på noen låsehemper som kunne vært 2mm bedre justert.  

 

1 hour ago, Hekkbølgen said:

Allerede på sørlandet ja.. her går det unna ? Rakk ikke innom dere før avgang, så jeg får ta det igjen på returen og kanskje møte dere uti fjorden med jobb båt og salutt. God tur!

 

Det var synd, med vi får ta det på retur eller i havna.  Hadde vært kult med formasjonskjøring innover fjorden med "firmabåten" din :wink:

 

1 hour ago, Havgap said:

jøssameg, lengter Bjørn etter egen seng??

 

Alltid ?

 

Det blir 14-16 ØNØ i morgen formiddag ved torungen og vestover, men vi tror det går greit. Er jo ikke mye vi må ut.  Fra Lindesnes og oppover ser det greit ut hele dagen fra nord men skal noe ned utover dagen. 

Så lenge den ikke er for mye vest så blir det å runde listaodden, inn rundt Hidra og krype langs land oppover. Sørlendingen liker seg langt ute i storsjøen, men jeg bruker vetoretten i denne saken :giggle:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Farsund kl 17.30 idag og klakket til kai rundt 22.00 i Sandnes. Litt gammel rotesjø ved Lista men ellers veldig fine forhold helt hjem.

Medvind, medsjø og kvelds sol midt i planeten....akkurat som bestilt! ?             Sjø og vindmessig kan morgendagen om mulig bli enda bedre for deres del, med svak NØ både ved Lista, Eigerøy og Jærens Rev. God tur videre ?

IMG_2814.JPG

IMG_2816.JPG

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Marida said:

Lykke til gutta

 

Takk for veldig fine ord @Marida og @Erikda! Det er veldig hyggelig å høre ? Prøver å gjøre så godt vi kan 

 

7 hours ago, kjeok said:

God tur @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås misunner dere denne turen i et råskinn av en båt. Stockholm-Oslo var en fantastisk opplevelse og frister til gjentakelse, men det skal sies at ikke noe kan måle seg med kysten vår!

PS. @Bjørn Løvjomås Ser at karte på babord skjerm fortsatt er satt opp riktig ;)

 

 

Satt opp riktig, du ? Man kjører jo ikke rundt med landet snudd opp-ned :lipseal: er jo ikke PlayStation heller :giggle:

 

takk for sist @kjeok ?  Var en fantastisk fin men intens tur vi hadde. Nå funker baugproppen som den skal og det blir en ny verden når det blåser.  

 

Om et par tre dager så stiller vi nok innom på brygga til svigisene dine før stadt.  Kunne du hørt med hvor man skal tanke (en590) i Måløyområdet? 

 

Har begynt å regne kraftig og tordne nå.  Deilig med trommingen på taket. 

Snart natta nå.  Sørlendingen vil tidlig opp

 

 

 

 

IMG_2565.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Diesel : Er vel Bunker Oil i Måløy. 

Således også i Ålesund hvor Bunker Oil har 3 pumpestasjoner å velge i: inne i selve gjestehavna i Brosundet, Hessa/Skarbøvika( stoore tanker på lang)  og i Nørvevika. Er vel Volvo-maskiner i skuta, og Volvo verkstedet Gulliksen ligger like øst for Bunker Oil Nørvevika. 

 

Forøvrig, ja jeg bor på øya Tørla, hvor du så på Azimut'n. Båten ligger noen hundre meter øst for der den lå, men jeg bor på sørsiden av øya ? 

 

 

Morgenstemning og flaskekoking på Sunnmøre ?

 

 

image.jpg.1bc35e64719806d9157863bb35d79ff7.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for dieselinfo :yesnod: hadde vært hyggelig å hilse på @Eureka om det passer. 

 

Rundet rundt odden ved skilsø. Er blitt litt foarandring der verftet lå. Trist.  Var et flott landemerke. 

 

Ut galtesund nå. Noen som vet historien på båten til Helge duus på siste bilde?

Ser ut som et forlenget sunseekerskrog...

 

IMG_2570.JPG

IMG_2571.JPG

IMG_2572.JPG

IMG_2573.JPG

IMG_2574.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser dere gjør noe over 20 knuter på utsiden av Justøya nå! Håper alt går strålende! Flotte bilder! Spennende med bilder fra kartmaskiner og annen motorovervåking!
Hvordan er det å få koblet opp dette ombord hos meg tro? Jeg har Raymarine ES120 siste generasjon og 2 Nanni T164 fra 2010..... Vet at du kan en del om dette SAP!! :yesnod::saint:

Kjører dere begge to vanligvis med Nord opp på plotteren?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er man tørr bak øra, kjører man N-opp @Erikda :tongue: (løper og gjemmer meg). 

 

Hadde tenkt utsiden av blindleia men vi sp det dro seg til og det er urent farvann så vi skar inn til brekkestø og tar blindleia resten av veien.  

 

Kan få opp stort set alt av motordata her. Til og med EGT som jeg har satt opp på vanlige visningen i panelet.  Finnes utstyr for p koble opp mekaniske motorer også. 

 

Bilder 

 

IMG_2577.JPG

IMG_2579.JPG

IMG_2581.JPG

IMG_2582.JPG

IMG_2583.JPG

IMG_2584.JPG

IMG_2585.JPG

IMG_2586.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var jammen godt driv på dere, men med tanke på vinden er vel det ikke så dumt selv om det er "lyn-godstog" dere er på tur med.

Ellers må jeg få si at man bruker kurs-opp på plotteren. Til å orientere seg om himmelretninger har man kompass.

Jeg snudde i hvert fall papirkartet slik at det stemte med kompasset den gang vi drev med slikt :yesnod:  På den måten lå det alltid med kursen rettet fremover på linje med båten :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg så på feil Yr. Bor ved sjøen, og det pleier å stemme ganske greit. Vindretningen (NØ) gjør at jeg ligger i le her. Da stemte det ikke.

 

Ser at sjøen reiser seg litt mer nå enn for en time siden. (Fevik). I alle fall mer hvitt rundt øyene nå enn tidligere. Gikk selv hjem kl 22 i går kveld, og da var det veldig rolig.

 

Jeg savner også en liker-knapp. :yesnod:

 

@sap_2000, jeg trives også best med Nord opp. Da vet jeg hvor jeg er. Dvs jeg har helst en plotter med Nord opp (iPad med På Sjøen, og en kurs-opp (plotteren). Bruker KO zoomet inn for å se detaljene (skjær/ grunner) der jeg er, og NO for å orientere meg og navigere.

 

Morsomt å følge med på dere. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...