Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Dette blir turen sin!!

 

Tom nevnte Ona. Definitivt verdt turen. Like sør for Bud, før Hustadvika, kan dere stikke bauen innom Nordre Bjørnsund. Også en koselig pålass. -Ikke strøm på gjestebryggene som består av to 10 meter lange flytebrygger. 

 

Om dere skal velge dere en fjord på Sunnmøre, så må det bli Hjørundfjorden og gå iland ved gjestebrygga på Øye. ( herskapelige og historiske hotell Union Øye hvor man komme inn og se seg rundt) Øye er bare 20-25 nm fra Ålesund sentrum. 

 

Siden jeg ble pappa for 2 uker siden, kan jeg ikke love å komme ut på fjorden. Men om turen går inn fjorden, passerer dere like nedenfor huset mitt. 

 

Lykke til, vi er mange som glede oss! 

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet på bedre værutsikter enn det vi ser nå.  Aner konturene av å få flest mulig mil loggført i starten så vi har en buffer til senere.  Jeg tviler dog litt på at vi komer langt nok i morgen så vi unngår sjøen på onsdagen. 

 

Vi har pratet endel på tlf i dag og sett på bølgevarslene.  Flaskehalsen er Homborside rett før homborsund.  Bjørn sier den er skummel med stor sjø fra øst som slår rett i fjellveggen.  Med opp i 4-5 meter så er det et sted vi ikke skal være.  

 

Har ryddet litt inn i skuta i dag og hatt en hyggelig visitt ombord av @Key Freak :yesnod:

 

@Hekkbølgen. Jeg og bjørn er forhåpentlig på plass litt etter 13. Skal bort til fuelbrygga bl.a. Avreise håper vi blir i 15-16 tiden.  Har du anledning er det bare å

stikke innom (båsen ved siden av meg er ledig). 

 

Hei @Eureka og gratulerer så mye med den nyfødte:flag_bp:  

takk for tips. Skal få lagt inn noen merker i navionics på stedene som blir foreslått.  

Hadde vært hyggelig å hilse på.  Hvem vet, mulig det det blir en stopp i Ålesund.  Om jeg ikke husker feil så holdt du til i nærheten av der jeg var å kikket på azimut?

Hva ligger dieselprisene på i ditt område for tiden? 

 

Om noen vet om gunstige bunkringsmuligheter på veien, så setter vi stor pris på det.  Kommer til å gå litt suppe.  Foløpg tankningsplan er full tank på Oksenøya (9,04), og toppe opp det nødvendige på Båly (ca 10/liter?)

 

nordre smeasundet i Haugesund var på 8-tallet. Neste er rundt Måløy. Har noen bjenskaper Sida som sikkwer 

IMG_2506.JPG

IMG_2507.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sitat: 

"Vi har pratet endel på tlf i dag og sett på bølgevarslene.  Flaskehalsen er Homborside rett før homborsund.  Bjørn sier den er skummel med stor sjø fra øst som slår rett i fjellveggen.  Med opp i 4-5 meter så er det et sted vi ikke skal være"

 

Jeg har aldri opplevd 4-5 meter der som jeg kan huske. (På Barentswatch ser jeg bare 1 meter.) Har plasket forbi en del ganger, men maks i kuling med stiv kuling i kastene.  Har padlet den i 1-1,5 meter østlig bølgeretning med bris med frisk bris i kastene, og det skumleste er der innadgående bølger møter utadgående. Da blir det mye bølgetopp møter bølgetopp og ditto spennende når man ligger oppå en slik "topp". Både morsomt og skummelt med turkajakk...

 

Løsningen for dere er bare å gå lenger ut. Jo lenger ut jo mindre skvalp. Hvis dere feks går ut Rivingen i Grimstad og går ytre lei til Lillesand så går dere nok klar av skvalpet. Eller i alle fall rundt Homborøya. 

 

Det er veldig fint å gå igjennom sundet mellom Sundeholmen og Homborøya, men med 12 m/s i ryggen er det kanskje ikke så hyggelig. Ellers er det en nydelig indre lei mellom Homborsund og Lillesand (mener da inn Kallvellfjorden), men der bør du ha god tid og fint vær for å nyte den. Den tar lang tid i 5-7 knops fart, men er veldig hyggelig. Kanskje ta den på returen?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fikk tak i sånn silikonplate på teknikkmagasinet. som sugekoppen ville sitte på i og med at det er lakkert tredash her.  Deilig å få padden på riktig plass. Ser lovende ut så langt.  

 

 På vei ut viernbukta ved middagsbukta nå og setter opp dampen snart.  

 

IMG_2518.JPG

IMG_2519.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bilde fra Valøyene (Grimstad) nå. Ganske stille og pent. Litt grapsete utpå, men mest gamle dønninger fra sør-sørvest mikset med litt fra øst. Ikke værre enn at vi lå der og fisket med fiskebåten (16"). 

 

IMG_8876.JPG.1664d4661dd7098aed955036711e540d.JPG

 

Nå er det bare meldt bris også, så dere får nok en kosetur :-) 

 

(selv om det er meldt regn)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Værvarsel nå i sommerhalvåret er ikke alltid til å stole på pga ustabile værforhold.

Spesielt på vestlandet har jeg hatt mye bedre nytte av windy og appen pocketgrib for værvarsel i forhold til yr og storm, selv om alle bruker de samme grunnlagsdataene.

Men når jeg ser hvor ofte 9-timers værvarslene jeg får ifm jobben bommer, så pleier jeg å si at det beste varselet fremdeles er å se ut vinduet.

 

På yr er det mest nøyaktige av datavarslene de 48 timers grafene. De oppdateres oftere enn de som viser 4 symboler for døgnet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...