mnj0909 Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Jeg er en lykkelig - og ganske fersk - eier av en Yanmar 3YM20 inenbords diesel med fast aksling (men har lang erfaring med vedlikehold av seilbåter og påhengsmotorer). Høst og vinter nærmer seg - og i den forbindelse også tanker om vinterkonservering av motor osv. Jeg har alltid selv gjort dette - og ønsker fortsatt å gjøre dette på min nye båt/motor. Spørsmålet er hvor jeg finner den beste "oppskriften" (gjerne på nettet...!) på hva som må/kan/bør gjøres og hvordan dette gjøres lurest og mest optimalt? Gjerne tilpasset nettopp en ny Yanmar... :) Jeg vet jo at det står litt i bruksanvisningen til motoren - men dette er veldig generelt, og ikke så veldig praktisk rettet.... Link to post
Kyrholmen Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 For meg er sesongen lang og vinterkonserveringen bare en vanlig service med kontroll av kjølevæske og vask av motorrommet. Hva er egentlig vinterkonservering for deg? Skal den stå på land eller i vannet ? Her har du ihvertfall servicepakke https://www.eurofritid.no/deler-til-innenbords/yanmar/servicepakker/servicepakke-3ym20/3ym30 Link to post
mnj0909 Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Sorry - det burde jeg selvfølgelig ha nevnt: Regner med at det også blir lang sesong her - men at båten skal opp ca. 15/10. Båten skal da vinterlagres ute ( i hage, under vinterpresenning, men ikke frostfritt) frem til ca. april da den skal i (salt)vannet igjen. Link to post
mnj0909 Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 ...jeg regner jo f.eks at sjøvannsdelen skal skylles med ferskvann, og frostsikres (som på en påhenger...) - men hvordan gjøres dette enklest/best på en slik Yanmar / diesel? Link to post
Lysekil Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 (edited) Hei, Jeg har en 3ym30 i seilbåten. Dettte er ganske lik motor. Jeg gjør som følger. Mens båten er i sjøen, kjør motor varm og skift olje. Oljesug fra Biltema med den tynne slangen passer i røret for peilepinnen. Skift også forfilter og finfilter for diesel. Sjekk at det ikke er kommet luft i systemet, da må du lufte på dieselpumpe vha. pumpehendelen, og åpne lufteskrue på toppen av finfilter til det kommer ren diesel uten bobler. Skaff deg ei stor bøtte på ca 15 l. Når båten er på land kobler du av slangen på sugesiden på impellerpumpen. Kjøp en to meter slange av samme dimensjon. Fyll bøtta med ferskvann fra hageslangen, og stikk slangen fra impellerpumpen nedi, og kjør 15 min. pass på at det hele tiden er nok vann i bøtta. Stopp motor, og bland 50 prosent frostveske og vann som du kjører gjennom systemet., når det kommer blått vann i eksosen stopper du og motor er konservert. Ta av lokk på impellerpumpen, ta ut impeller, og skyll denne for frostveske. Lagre impeller i en plastpose til våren. Om den er slitt eller har sprekker i bunnen av vingene setter du inn en ny impeller til våren. Tøm og rens vanntank med klorin blanding. Ca 3 dl til 20 L vann. Bruk en 12v luftpumpe fo bildekk for å blåse ut alt vann av vannsystemet ombord. Husk vv bereder om du har dette. Jeg har laget en slangestump med en bilventil i enden som passer til luftpumpen. Denne kobles på sugesiden til trykkvannspumpen. La pumpen gå noen sekunder slik at det blir litt trykk, og deretter åpne kraner, da kommer det meste ut. Skekk begge drivreimene. Den lille reima som drar impellerpumen må ikke være for stram, da ødelegges lagrene i impellerpumpen. Edited August 9, 2017 by Lysekil (see edit history) Link to post
LM 605 Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Hadde samme motor i Polar snekka mi, i tillegg har jeg hatt tre 3 GM motorer, som jo er forløperen til 3 YM. Gjorde samme prosedyre som nevnt ovenfor av "Lysekil". Jeg kjørte hele prosessen på land. Kjørte motoren varm i 20-25 min. Skiftet motorolje og filter. Fikk ei grei orginal-pumpe hos Yanmar forhandler, hvor sugeslangen ble tredd over/utenpå toppen av olje peile hullet. Ingen søl, og fikk ut all (nesten) olja. Brukte en tynnere sugeslange til gear huset, som jeg jo skiftet olja på, etterpå. Link to post
mnj0909 Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Lysekil og LM605: Tusen takk for utrolig nyttig hjelp og beskrivelse!! :) Nå tillater jeg meg å komme med et par ekstra spørsmål: Ser at noen foretrekker å bytte olje når motoren er på land og noen mens den fortsatt er i sjøen. Jeg skal ha båten hjemme i hagen i vinter - og tenkte egentlig å gjøre som LM605: Gjøre alt når den er på land. Jeg har ihvertfall ingen naboer jeg kan forstyrre med dieselbråk... :) Men er det andre grunner til at Lysekil gjør det mens den er på sjøen - eller noe annet jeg bør tenke på? Ser også at det en del steder står beskrevet at man skal la impelleren sitte i gjennom vinteren og ikke ta den ut. Hva er grunnen til at dere gjør det? Dersom man uansett må bytte impeller til neste sesong - er det da noe poeng i å ta den ut før vinterlagringen? I skjema for regelmessig vedlikehold i brukemanualen er angitt at også giroljen skal skiftes en gang i året, men har et lengre tidsintervall ellers enn motoroljen (250 mot 150 timer). Da er det slik å forstå at dere begge bytter gearoljen hver høst, samtidig med motoroljen? Og siste spørsmål: Ser at noen kun anbefaler helt originale oljer med "Yanmar"-merke, andre er ikke opptatt av dette. Lurer derfor på hva dere bruker av oljetype til hhv gear og motor - og om det er noe man bør være særlig obs på her? Takker på rikelig igjen... :) Link to post
LM 605 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Jeg har hatt båten i hagen i 30 år, og alltid foretatt service/konservering etter at jeg har fått opp båten på land. Har hatt fire Yanmar motorer i div. snekker. Hovedsaken er vel at man kjører motoren varm slik at olja blir lettere og pumpe ut. 20-30 min på høy tomgang har jeg brukt å kjøre. En pøs under dørken som jeg satte slangen fra kjølevanns inntaket oppi, og hageslangen med tilpasset stråle oppi, slik at det hele tiden er vann i pøsen. Har en slik Gardena regulerings stuss som jeg brukte.Etter en hav time stengte jeg vannet,og når pøsen var nesten tom, fylte jeg oppi et par kanner med ferdig blandet frostvæske/vann. Kjørte da pøsen tom, og stoppet motoren. Impelleren tok jeg aldri ut. Ingen andre jeg kjenner gjør dette. Yanmar verkstedet sa også at dette ikke var nødvendig. På YM motoren er jo denne dessuten veldig fort og skifte, når den tid kommer. Brukte vanlig mineralsk motor olje til motoren. Mange bruker samme olje på motor som på gear. Det riktige, hvis man helt skal følge manualen, eller det som står på gearet, så skal dette ha en 20-30 sae singelgrad olje. Pleide selv å skifte gear olje hver høst, men er vel egentlig ikke nødvendig. Kommer naturligvis mye an på hvor mange timer som kjøres. Trenger ikke å bruke en spesiell "Yanmar" olje. All olje som har samme spesifikkasjoner som anbefalt i manualen kan brukes. Jeg brukte mye Pennsoil, da de alltid hadde tilbud på Best Marin butikken. Link to post
index Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Hbvorfor ikke gjøre hele konserveringen før opptak? Da får du kjørt motoren skikkelig varm, og når båten kommer hjem I hagen trenger du ikke røre den mer. Jeg for min del liker ikke å starte motoren mens båten star på bukker, vibrasjonen kan gjøre litt ugagn... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Det er klart at dette også kan gjøres like greit mens båten er på sjøen. Noen foretrekker det, mens andre gjør dette i ro og mak når båten ligger hjemme i hagen. Ang. vibrasjoner på en liten 3 syl. Yanmar på litt høy tomgang, så er de nesten ikke merkbare engang. Om båten ligger på sjøen eller står i krybbe/bukker har vel ingen betydning. Sikkert anerledes med en 1 syl. gamp av en dieselmotor som rister verre enn noe. Link to post
svaberget Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Hei - jeg frisker opp denne tråden igjen. Alt som er beskrevet over med kjøring/skylling av kjølesystemet med ferskvann og påfyll av frostvæske osv kjenner jeg godt igjen fra min tidligere båt med saltvannskjøt VolvoPenta motor. Men Yanmar 3YM20 i min "nye" båt er ferskvannskjølt og i brukerhåndboka står det en helt annen prosedyre hvor man skal tappe ut sjøvannet og "that's it". I utgangspunktet virker dette litt for enkel.................. Link to post
svaberget Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Jeg sendte spørsmål til Yanmar og de svarte at sjøvannssiden må frostsikres før vinterlagring slik det er beskrevet tidligere i tråden. Så det jeg henviste til over her må være langtidslagring om motor ikke er utsatt for frost. Link to post
Recommended Posts