Compromise Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 LALUNA II skrev 3 minutter siden: Husk å lagre rutene dine når de er ferdig lagt opp så forsvinner de ikke hvis du er logget inn ... da kan du faktisk legge rutene på pc hjemme i fred og ro logge på med samme e-post-adresse på nett hvor som helst og alt ligger der bare klikke ruter hente den du vil ha tut og kjør https://webapp.navionics.com/#boating Takk for tipset. Det har jeg ikke benyttet før :) Har ikke brukt Navionics lenge men synes det var verdt å ta det med. Sitér dette innlegget /per Link to post
ebonita Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Hej Compromise och grattis till snygg båt! Och tack för intressant 'hentetråd'. Beträffande routeplanering så tycker jag att OpenCPN med f ex cm93 kartor är ett oslagbart snabbt och kraftfullt verktyg. Du kan jobba hemma eller i båten och när Du är klar i datorn så kan Du via en enkel sammankoppling med plottern och 'skicka till GPS' i Open CPN föra över hela routen till plottern och köra kopplad navigation med hjälp av den. Sen finns kommandot 'exportera alla synliga' i OpenCPN och med det kan Du överföra alla router Du gjort till en GPX-fil i datorn. Dom hamnar då som GPX filen 'userobjects' i datorn och Du kan kalla tillbaka den därifrån och ladda ner vilken som helst route som Du gjort till Din plotter. Eller kalla fram dom i OpeCPn i datorn och ändra efter behag. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Kilstraumen er et idyllisk sted. Har vanligvis et opphold der på vei sørover. Er egentlig siste ok havn før Bergensområdet i "indre led". Herlig å få følge med på turen din - luffe rolig hele dagen og nyte den vakre naturen er bare en drøm. ? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 ebonita skrev for 1 time siden: Hej Compromise och grattis till snygg båt! Och tack för intressant 'hentetråd'. Beträffande routeplanering så tycker jag att OpenCPN med f ex cm93 kartor är ett oslagbart snabbt och kraftfullt verktyg. Du kan jobba hemma eller i båten och när Du är klar i datorn så kan Du via en enkel sammankoppling med plottern och 'skicka till GPS' i Open CPN föra över hela routen till plottern och köra kopplad navigation med hjälp av den. Sen finns kommandot 'exportera alla synliga' i OpenCPN och med det kan Du överföra alla router Du gjort till en GPX-fil i datorn. Dom hamnar då som GPX filen 'userobjects' i datorn och Du kan kalla tillbaka den därifrån och ladda ner vilken som helst route som Du gjort till Din plotter. Eller kalla fram dom i OpeCPn i datorn och ändra efter behag. Takk for tips Jeg har installert OpenCPn, men ikke lagt inn kart, da jeg ikke har sett behovet ennå. Skuta er utstyrt men en ganske ny plotter (Raymarine E165) og denne kan jeg koble til PC, mobil og ipad/android og Raymarine har en applikasjon som jeg kan bruke til å synkronisere det meste. Sitér dette innlegget /per Link to post
Compromise Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 dacapo skrev 2 minutter siden: Kilstraumen er et idyllisk sted. Har vanligvis et opphold der på vei sørover. Er egentlig siste ok havn før Bergensområdet i "indre led". Herlig å få følge med på turen din - luffe rolig hele dagen og nyte den vakre naturen er bare en drøm. ? Veldig bra her. Sitér dette innlegget /per Link to post
Tom Rør Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 (redigert) Hvis du skvetter innom Bekkjarvik, må du ta bilde av "Granit" Det er en gigantisk tråler, og en av verdens mest avanserte. Den kom nettop fra verftet i Tyrkia. 81,2 m.lang og 16,6 m bred? Redigert 13.September.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Granit ligger visstnok rundt Ålesund for utrustning.Flott båt,der det meste av fisken blit tatt vare på Manon ,Gardar og Slåtterøy ligger i Bekkjarvik,klar for makrell fiske Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Tom Rør skrev 29 minutter siden: Hvis du skvetter innom Bekkjarvik, må du ta bilde av "Granit" Det er en gigantisk tråler, og en av verdens mest avanserte. Den kom nettop fra verftet i Tyrkia. 81,2 m.lang og 16,6 m bred? Jakob T skrev 1 minutt siden: Granit ligger visstnok rundt Ålesund for utrustning.Flott båt,der det meste av fisken blit tatt vare på Manon ,Gardar og Slåtterøy ligger i Bekkjarvik,klar for makrell fiske Bekkjarvik er målet for morgendagen. og jeg lover å ta bilder av sjarkene som ligger der Sitér dette innlegget /per Link to post
Jakob T Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Var plass på flytebryggene i begge havnene i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 On 9.9.2017 at 6:07 PM, Bjørn Løvjomås said: Gleder meg over å se bilder fra turen din. Si fra om jeg kan bidra med noe . Å til @Sjøbliss.. ?Jeg skjønner ikke hva du mener med travle henteturer ? @Bjørn Løvjomås ?? nei, hverken du eller jeg. Ble vel ingen langsomaksjon når jeg prøvde meg på hentetråd heller. Vi er begge i samme båt ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Zitt Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Jeg går ut fra at grunnen til at vi ikke har fått noen rapport om vær/føreforhold i dag, er at gutten har mistet munn og mæle! Til og med "Fetter Anton" i Donald har jo ikke maken til flaks! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 hehe.... har du vært for flittig med trommene nå Zitt ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Compromise Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Dagens etappe startet 08:30, og gikk fra Kjelstraumen via Bergen til Bekkjarvik. Det var litt grått på morgenen men etterhvert kom solen, det gjorde vinden også. Hadde litt bølger den siste halvtimen, og ved sundet inn til Bekkjarvik ble jeg liggende bak en liten fiskebåt som jeg ikke kom forbi pga. møtende trafikk. Det gynget bra en stund og jeg var glad når jeg var fremme. Her er det to gjestehavner og jeg valgte selvfølgelig den trangeste ?, men koseligste. Besøk fra Båtplassen medlem (Jakob T) har jeg også fått, takk for em hyggelig prat ? Sitér dette innlegget /per Link to post
Frissy Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Flotte bilder fra en flott tur. Du er heldig. Kjenner det er litt halvtrist og tømme båt for gods når sesongen fortsatt er fin. Men men fint du deler øyeblikkene. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Kjekt å se igjen trivelige Bekkjarvik, selv om det er en måned siden vi var der. Ser ut som ferietiden er over. Mange fine bilder. De har vel en av Norges minste pol der også Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Frissy skrev 11 minutter siden: Flotte bilder fra en flott tur. Du er heldig. Kjenner det er litt halvtrist og tømme båt for gods når sesongen fortsatt er fin. Men men fint du deler øyeblikkene. Tidlig å avslutte sesongen i midten av september, det er da det begynner å bli godt med plass rundt omkring. Otto R skrev 6 minutter siden: Kjekt å se igjen trivelige Bekkjarvik, selv om det er en måned siden vi var der. Ser ut som ferietiden er over. Mange fine bilder. De har vel en av Norges minste pol der også Var innom polet, og det er nok det minste jeg har vært i Sitér dette innlegget /per Link to post
Westpoint Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Flott tur med flott båt? Var gjerne deg vi passerte rett nord for Hardbakke i Solund. (Grå og kvit ambulansebåt) Nyt turen videre? Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 (redigert) Er det kappkjøring på gang ut Bømlafjorden ? Trykker på i nesten 26 knuter nå ...... Redigert 15.September.2017 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Fyller suppe på Karmøya ser det ut til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Compromise Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 LALUNA II skrev for 8 timer siden: Fyller suppe på Karmøya ser det ut til Ja det ble bunkring i Kopervik. Fortøyde i Farsund kl. 19:15 etter å ha vært på tur siden 07:45. Turen gikk først til Kopervik for å bunkre. Der lå jeg i kø en times tid ? men jeg fikk gratis boller og kaffe ? Det var spådd mellom 2 og 4 meter bølger fra Skudenes og sørover, men jeg tenkte at jeg fikk forsøke å la så skuta i plan. Ved Kvitsøy kom bølgene aktenfor tvers og jeg måtte gå ned til 12 knop. Slik lå jeg til jeg hadde passert Jærens rev. Da så jeg at bølgene ikke brøt mot land lenger så jeg gikk nærmere land og fikk gått i plan igjen. Det var fortsatt mye bølger men ikke aå store og nå fikk jeg den akter. Det var først etter Lista det ble rolig. Sliten nå, så det blir ikke noe båtstell før i morgen. Sitér dette innlegget /per Link to post
Jakob T Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Ser ut som du har hatt ein fin tur.Fint gjennom Engesund. Kun Lindesnes , så er det bare sjarmør etappen igjen. God tur videre Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Jøye meg! Du har virkelig fått strukket på beina!!!! Sjømilene fosser unna! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Compromise Svart 16.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Startet sent i dag siden jeg var ganske sliten etter gårsdagens etappe. Det var 9-10 ms østavind i dag, det merket jeg godt. Når jeg kom ut av Korssundet og skulle runde Lindesnes begynte sjøsprøyen å slå opp på flybridgen, så det var bare å gå inn. Det var stort sett rolig innaskjærs resten av turen men koselig ble det ikke før jeg hadde passert Ny- Hellesund. Ligger nå i Kristiansand, og jeg var borte å tittet på dieselprisen. Den var 11,72. Når jeg gikk derfra dukket det opp en kar fra en Fairline, han lurte på om jeg synes det var dyrt, noe jeg svarte ja på. Fikk da beskjed om at jeg skulle spørre ettee han, så skulle jeg få 2 kr i rabatt ? Kanskje det blir kaffe besøk i Arendal i morgen ? Sitér dette innlegget /per Link to post
Compromise Svart 16.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Jakob T skrev On 15.09.2017 at 21.37: Ser ut som du har hatt ein fin tur.Fint gjennom Engesund. Kun Lindesnes , så er det bare sjarmør etappen igjen. God tur videre Takk Jakob. Nå er det nok bare kosetur igjen Erikda skrev for 23 timer siden: Jøye meg! Du har virkelig fått strukket på beina!!!! Sjømilene fosser unna! Ja, det har blitt noen nautiske mil nå. Bare ca. 150 igjen Sitér dette innlegget /per Link to post
Chilli Solbris Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Treffer du @Bjørn Løvjomås i Arendal? Han har jo levert båt i Fredrikstad i disse dager... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.