Jump to content

Fartsbøller


REM

Recommended Posts

Vi som er ikke-seilere vet lite om hvordan neste trekk blir hos seilerne i trange farvann. Vi får uventede situasjoen spesiellt i tange farvann. Mange seilere benytter openbart sin rett uansett, uten å legge viljen til å vise hensyn til annen trafikk. .

<{POST_SNAPBACK}>

Med all respekt Hr. Astor, dette er vrøvl.

Seilbåter, i likhet med alle andre båter har baugen pekende dit de skal.

Eneste unntak er skarp kryss. Men der vil alltid kursforandringen komme gjennom vinden over på den andre halseren.

Og der er svært lett for andre å lese når den kursforandringen kommer.

Dette er basiskunnskap en bør ha med seg før en drar på sjøen.

Den eneste uventede situasjonen du får er den du selv har satt deg i.

Eller kanskje kursindustrien har vært ivrigere til å få inn kursgebyret enn å lære fra seg.

 

Ellers så gikk det overraskende raskt å vri denne tråden over fra enkelte fartsbøller i motorbåt til alle bøllene i seilbåt.

Redigert av Astor (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del norske havner som i sitt havnereglement har nedlagt forbud mot seiling i visse områder, uten at man samtidig har besørget skilting eller annen særskilt kunngjøring. Her påhviler det den enkelte skipper å være ajour.

<{POST_SNAPBACK}>

Påhviler den enkelte skipper?? Står det i noen lov at man har å sørge for å sette seg inn i alle lokale avarter av havnereglement??

 

Dette smaker av myndighetsutøvelse den siste sovjet-stat verdig!

Link to post
Share on other sites

Astor:

 

Jeg har ikke for vane å seile i trange farvann hvor jeg kommer mye enklere frem for motor.

 

Når det er sagt har jeg inntrykk av at enkelte motorbåtfolk faktisk ikke godtar den rett til veien som en seilbåt har. At man "ikke vet hvordan neste trekk blir" er ikke nødvendigvis noen formildende omstendighet. Alle, om vi seiler eller går for motor, skal vi så langt råd er holde stø kurs og fart slik at vi av den grunn er forutsigbare. Men jeg ser jo tilfeller hvor motorbåtfolk faktisk ikke skjønner at en seilbåt på kryss må slå for landet den går i mot, og av den grunn kommer ut fra land igjen med en kurs ca. 90 grader på den tidligere kursen. Vinden, som på kryss er avgjørende for både retning og fart, er aldri helt konstant, derfor varierer også seilbåtens kurs og fart på kryssen. Det hender også at en seilbåt må vende fordi farvannet fremover blir for grunnt for den, men dypt nok for en motorbåt.

 

Skal man la være å gå for seil fordi enkelte motorbåtfolk ikke kan forholde seg til seilbåter som følger sjøveisreglene?? :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Svar til ditt siste spørsmål: Er nei! Men, det vi diskuterer er jo hvordan enkelte seilere ikke tar hensyn i smalt farvann. Her bør seilene ned og motoren igangsettes. Her måp man selvsagt skjønne at man må ta hensyn til øvrig ferdsel.

 

God sommer til alle med og uten seil! :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

seilere ikke tar hensyn i smalt farvann. Her bør seilene ned og motoren igangsettes. Her måp man selvsagt skjønne at man må ta hensyn til øvrig ferdsel.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor i all verden det?

Hva gavner det andre att jeg tar ned seilene hvis jeg kommer lensende ned et sund?

Hvorfor er det å ta hensyn til andre å gå for motor i en slik situasjon?

Dette bør du komme med en forklaring på.

Seilbåteiere er hverken mer eller mindre uopplyste enn andre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden det?

Hva gavner det andre att jeg tar ned seilene hvis jeg kommer lensende ned et sund?

Hvorfor er det å ta hensyn til andre å gå for motor i en slik situasjon?

Dette bør du komme med en forklaring på.

Seilbåteiere er hverken mer eller mindre uopplyste enn andre.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva gavner det andre att jeg tar ned seilene hvis jeg kommer lensende ned et sund?

Vi snakket om å krysse smale sund. Det er her jeg mener det ville være enklere for alle parter om begge gikk med motor.

 

Hvorfor er det å ta hensyn til andre å gå for motor i en slik situasjon?

Se mitt svar ovenfor.

 

Seilbåteiere er hverken mer eller mindre uopplyste enn andre.

Dette har du rett i. Men seilerne skaper unødvendige situasjoner om de krysser en farled som er så smal at den vil skape hinder og krysse gjennom den.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Se det var noe annet.

For det er faktisk slik at kommer jeg lensende har jeg svært god manøvreringsevne og gode muligheter for å avpasse farten. Jeg snur også på båtens lengde, noe jeg betviler ei snekke klarer.

Dessuten.

Jeg, og de fleste med meg, er altfor lat til å krysse i trange sund. Båten min er altfor komplisert for slike aktiviteter. Ergo, krysser jeg, er det mer enn god nok plass til alle. Og, det er fullstendig forutsigbart når slaget kommer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.... det vi diskuterer er jo hvordan enkelte seilere ikke tar hensyn i smalt farvann. Her bør seilene ned og motoren igangsettes. Her måp man selvsagt skjønne at man må ta hensyn til øvrig ferdsel....

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, vel, vel..... Husk nå på da, Astor at seilbåten etter sjøveisreglene har rett til å seile, også i trange sund, med mindre det ved spesielle påbud ikke er tillatt. Bli ikke sint, ikke lag hekkbølger mot andre av den grunn!

 

:fishing::fishing::fishing:

Link to post
Share on other sites

Vel, vel, vel..... Husk nå på da, Astor at seilbåten etter sjøveisreglene har rett til å seile, også i trange sund, med mindre det ved spesielle påbud ikke er tillatt. Bli ikke sint, ikke lag hekkbølger mot andre av den grunn!

 

:fishing:  :fishing:  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol: Nei da! jeg skal ikke lage hekkbølger. Det ligger ikke til min natur. Og jeg blir skjelden sint. Når vi er på fjorden er det for å slappe av. Ikke for å erge seg over andre. Men uansett. Nyttige diskusjoner som den vi har hatt her på Baatplassen skal tåle et visst temperament.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en rolig tur inn til Hjellestad der det ligger en seilforening. Utrolig koselig og idyllisk der, men det fikk jeg liten tid til å nyte.

Så det var endel seilbåter der da jeg gikk inn fjorden, men det gikk greit. Da jeg skulle ut igjen krydde det av seilbåter både små og litt større som tydeligvis drev med trening/opplæring og seilte inn og ut av den lille fjorden

Jeg kjørte det sakteste båten min kan gå, stoppet av og til og prøvde å manøvrere meg gjennom havet av båter som gikk på kryss og tvers. Skjønte jo at dette var et sted der jeg ikke burde være, men det er nå bare en vei ut av fjorden...

Seilbåtene hadde mye større fart enn meg og snudde på en femøring, de båtene jeg trodde jeg hadde passert var plutselig foran meg igjen.

Seiling har jeg ikke noe peiling på så jeg hadde ikke noe forutsetning til å vite hvordan de tenkte, hvordan de kunne manøvrere eller hva det neste trekket ville bli.

En skikkelig ekkel følelse der jeg følte meg omsvermet av båter som overhodet ikke viste hensyn og som lett burde forstå av handlingen min at jeg strevde. Det er ikke bredt der og båtene var så nære at de uten problemer kunne ha ropt - bare kjør du... eller - vi går bak deg...

 

Vel, mener ikke at de ikke skulle ha seilt der, mener ikke at de gjorde noe galt, mener bare at noen kunne tatt litt hensyn der jeg lå med seilbåter i mengder kryssende under meteren med klaring både foran og bak...

 

Jeg skal i alle fall ikke inn der flere ganger.....

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skulle vel dette være en tråd om fartsbøller med for mye motor. Men jeg falt for tj's innlegg. Dette kunne like gjerne vært i Sonsbukta. Bøller kan vel være like mye bøller enten de går for seil eller motor. Problemet hos oss er "100" joller og andre seilere i en 200 meter bred bukt. Jollene er gjerne akkompagnert av hurtiggående trenere med dispensasjon fra 5-knops-regelen, utstyrt med megafoner og fløyter. Det kan virke som om smårollingene blir opplært til "killer instinct" og kjeftebruk fra 6-års-alderen av. De blir nok vettuge seilere en eller annen gang. På brygga står det gjerne en gjeng engasjerte foreldre uten volumknapp.

 

Nå er en optimistjolle ikke noe match for Hulda på 13 meter over stevner og depl. 12 tonn jern. Jeg har ingen mulighet til å slippe unna. Det er bare å tusle langsomt avgårde og gjøre det beste ut av det. Hulda får sikkert skylda en eller annen gang.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du bare skal fra A til B, hvorfor tar du ikke bussen?

Mye billigere.

Jeg ligger ikke utpå å seiler for å komme noe sted på et bestemt tidspunkt. Jeg seiler.

Jeg går heller ikke 18 hull med det mål for øye å sitte i klubbhuset. Jeg spiller.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Med all respekt Hr. Astor, dette er vrøvl.

Seilbåter, i likhet med alle andre båter har baugen pekende dit de skal.

 

Ellers så gikk det overraskende raskt å vri denne tråden over fra enkelte fartsbøller i motorbåt til alle bøllene i seilbåt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvorfor i all verden det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss - noen ømme tær her?. Det var på ingen måte hensikten med å ta opp dette fra min side. Hvordan og hvorfor noen er på sjøen er helt opp til den enkelte. Om andre er uenige i hensikten - greit for meg. Noen liker mora - noen liker dattera - noen liker sønnen :wink: Faktisk så går det ikke buss til alle steder vi drar til - også er det litt for langt å svømme :wink: Hvorvidt noen liker å kjøre i 20 knop eller 5 knop er etter min mening fullstendig irrelevant for andre - så lenge det ikke skaper problemer for andre på sjøen.

 

Se det var noe annet.

For det er faktisk slik at kommer jeg lensende har jeg svært god manøvreringsevne og gode muligheter for å avpasse farten.

<{POST_SNAPBACK}>

Utgangspunktet mitt for å ta opp seilerne var at jeg opplevde flere ganger seilbåter som krysset i trange farvann - og dermed skapte trange situasjoner. Om båtene hadde lenset hadde situasjonen vært en helt annen - akkurat som du påpeker. Jeg tok utgangspunkt i at de som leser og kommenterer dette vet forskjell på å krysse og lense. Mulig jeg var naiv der. Og det er kryssing i smale leder som skaper problemer fordi seilbåtene må slå ofte - og dermed ikke ligger lenge på samme kurs.

Astor tar også opp et viktig poeng: for de som ikke kan seile er det ikke lett å forutse en seilbåts neste manøver. Et eksempel: i en ganske trang led legger motorbåten opp til å passere en seilbåt på ca 30 meters avstand. Når motorbåten er ca 20 meter bak seilbåten slår seilbåten. Opps - dermed må motorbåtføreren ta en raskt avgjørelse om hva han/hun skal gjøre - stå på kurs, gå bak seilbåten eller vike til motsatt side eller slakke av farten. Jeg ser at det kan være en vanskelig situasjon. Løsningen for meg er å senke farten slik at jeg igjen får oversikt over situasjoen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, vel, vel..... Husk nå på da, Astor at seilbåten etter sjøveisreglene har rett til å seile, også i trange sund, med mindre det ved spesielle påbud ikke er tillatt. Bli ikke sint, ikke lag hekkbølger mot andre av den grunn!

 

:fishing:  :fishing:  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hej på er mkt intressant diskusion i eftermiddag!

 

det behöver ikke vara uttryckligen förbjudet med segel !

 

återigen sjövägsreglerna om tranga sund !

 

Regel 9 – Trånga farleder

a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens

yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och

framkomligheten medger.

b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten

för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.

 

under reglerna i den svenska versjonen finns tolkningar o prejudikat för att vi fritidsfolk

enklare skall förstå reglerna......... för regel 9 står det

 

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller

i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala

passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter

bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i

betydligt bredare farvatten.

Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i

egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive

på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna

till ett trafiksepareringssystem.

a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en

farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.

Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk

framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens

huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående

och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled

även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över

babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.

 

 

 

 

DVS: även om det inte er förbjudet att kryssa över på fel sida i en farled, så får man inte göra det

om man stör mötande trafik.

Vid en kollision segelbåt/motorbåt kan mkt väl segelbåten få den största skulden om han er över på

feil sida!!

(har han dessutom en fungerande maskin som han inte utnyttjar, så kan jag tenka mig att detta oxo

kan ligga honom i fatet, men her er jag lite mer osikker! :blush: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din's innlegg #39.

 

De norske sjøveisreglene § 9 lyder:

 

Regel 9. Trange farvann

a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.

 

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

c) Et fartøy som holder på med å fiske skal ikke genere gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som går i en trang lei eller et trangt løp.

 

d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller et trangt løp slik at dette generer gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i slik lei eller slikt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignal som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

 

SPESIELLE REGLER FOR NORSK FARVANN:

 

Regel 41. Trange farvann

a) Et maskindrevet fartøy skal alltid varsle sin ankomst til et trangt farvann ved fra en avstand av ca. 1/2 mil å gi et langt støt av minst 10 sekunders varighet.

 

b) Når to maskindrevne fartøy kommer i motsatt retning til et farvann som er så trangt at de ikke kan passere hverandre uten fare for sammenstøt, skal det fartøy som kommer sist, vente til det andre har passert, forutsatt at dette har gitt det signal som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel.

 

c) Et maskindrevet fartøy som befinner seg i et farvann som er så trangt at et møtende fartøy ikke kan passere uten fare for sammenstøt, skal tilkjennegi dette for et møtende fartøy ved å gi minst 5 korte støt i fløyten. Det møtende fartøy skal da vente til det andre har passert.

 

Her er en viss forskjell fra de svenske reglene så vidt jeg kan se, både mht begrensningen i vikeplikt og styrken i pålegget om å holde seg til styrbord side av leden. Dette i favør av et seilfartøy etter de norske reglene. Således hvis et seifartøy må krysse i norsk trangt farvann skal det når det lar seg gjøre holde seg til styrbord side i retningen det skal. Seilfartøyet har i prinsippet samme rett til veien om det er på styrbord eller babord side av leden i norsk farvann.

 

Råd til nordmenn: Bruk motor i trange farvann i Sverige! :smiley:

 

Husk Bjørnstjerne Bjørnson: "Vår ære og vår magt, har hvite seil oss bragt!" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Se det var noe annet.

For det er faktisk slik at kommer jeg lensende har jeg svært god manøvreringsevne og gode muligheter for å avpasse farten. Jeg snur også på båtens lengde, noe jeg betviler ei snekke klarer.

Dessuten.

Jeg, og de fleste med meg, er altfor lat til å krysse i trange sund. Båten min er altfor komplisert for slike aktiviteter. Ergo, krysser jeg, er det mer enn god nok plass til alle. Og, det er fullstendig forutsigbart når slaget kommer.

<{POST_SNAPBACK}>

To kommentarer jeg kom på her:

1. i trange sund kan det ofte være ustabil vind ved at vinden følger land og enkelte ganger er det også fallvinder. Jeg ville vært forsiktig med å seile i trange leder uansett av denne grunn. Tenk en broach i et trangt sund med masse trafikk :eek:

 

2. Forutsigbarheten når man slår forutsetter at de andre på sjøen vet hva seiling er. I og med at stadig flere uten maritim erfaring anskaffer båt tror jeg det kan være en tanke å ikke forvente at alle vet hva som skjer når man slår. Jeg vet om flere båtfolk som har blitt overrasket når jeg forteller at man ikke kan seile rett mot vinden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk en broach i et trangt sund med masse trafikk :eek:

 

Jeg vet om flere båtfolk som har blitt overrasket når jeg forteller at man ikke kan seile rett mot vinden

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg blir litt oppgitt.

Ja, himmelen kan fale i hodet på meg.

En broach?

For storseil og fokk?

 

Du har ikke snakket med båtfolk. Du har snakket med noen som har kjøpt båt.

 

Nå har jeg renska takrenner, så nå er det tid for GT og helgefred. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Men hvis jeg tolker GDs innlegg riktig så er det noen ytterlige underordnete reguleringer/foreskrifter/tolkninger

...finns tolkningar o prejudikat för att vi fritidsfolk enklare skall förstå reglerna......... för regel 9 står det...

som skriver dette om kryssseilingen. Spørs om det finnes tilsvarende på norsk side
Link to post
Share on other sites

Thor, du er oppvokst to åskammer fra meg.

Dette veit du.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja og nei. Har vært på seilbåt tur kun en gang jeg. Seiling har alltid interessert meg ganske likt null.

Forholder meg til at jeg må holde meg unna seilbåter iht sjøveisreglene. Etterhvert har jeg lært meg hva som kan forventes av disse på de steder som jeg frekventerer jevnlig. Men av og til lurer jeg no ille på enkelte ting en seilbåt kan gjøre ,og det er sikkert fordi basiskunnskapene mine er små.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt oppgitt.

Ja, himmelen kan fale i hodet på meg.

En broach?

For storseil og fokk?

 

Du har ikke snakket med båtfolk. Du har snakket med noen som har kjøpt båt.

 

Nå har jeg renska takrenner, så nå er det tid for GT og helgefred. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Blir oppgitt??- virker som om du har vært det en stund. :wink:

Jeg kommenterer ikke din seiling - jeg kommenterer i generelle ordelag seiling. Og seiler man båten på feil måte skal det ikke så mye til for å broache en båt - det kommer helt an på hva slags båt du seiler. Er bare båten bred nok over hekken og roret ikke dypt nok så broacher du lett. De mest "broachevillige" jeg har seilt er 2 Beneteaue Oceaniser og 1 Bavaria. Og de finnes det jo nesten ingen av i Norge :wink: ( ihht Dagens Næringsliv i dag er det solgt over 800 Bavariaer i Norge siden 1995) Og de fleste båtene har storseilskjøtet utenfor styrmannens rekkevidde (ofte plassert på rufftaket - fullstendig idiotisk etter min mening). Å seile slike båter i 6-9m/sek er noe helt annet enn å seile HR båtene jeg har vokst opp med. Men kanskje du har annen erfaring med andre båter?

 

En Bavaria broachet jeg da jeg seilte med bare genoa, noe som er helt OK på andre båter jeg har seilt. Fant ut i ettertid hvorfor det ble slik: masta langt fremme på båten - bred hekk - grunt ror - rakk ikke frem til vinsjen for å slakke skjøtet. DA rossa kom ploget båten og genoane presset baugen ned og hekken opp - roret slapp og vi broachet. Men det er klart - det skyldes nok at jeg er en elendig seiler som ikke burde sette mine ben i seilbåt. Det er derfor vi nå har motorbåt :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(har han dessutom en fungerande maskin som han inte utnyttjar, så kan jag tenka mig att detta oxo

kan ligga honom i fatet, men her er jag lite mer osikker! :blush: )

<{POST_SNAPBACK}>

Det er definitivt feil!

Har man maskin som ikke brukes er man å regne som seilende, er maskinen i gang er man å regne som motorbåt.

 

Selv er jeg konsekvent på at så lenge det er vind til at jeg får 1knop eller mer er motoren av, og jeg går kun for seil, til tross for veldig lite seilerfaring (hatt seilbåt 2 uker i dag!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...