Jump to content

Fartsbøller


REM

Recommended Posts

"Fartsbøller sprer skrekk" melder Dagbladet på førsteside idag og illustrerer med et bilde av en Windy som da angivelig skal "grisekjøre".

Vi er nettopp hjemkommet etter en tur på 300 Nm, hovedsakelig nedover svenskekysten. Stort sett synes vi at folk oppfører seg pent og viser hensyn. Ett unntak må jeg allikevel nevne. På vei oppover fra Smøgen til innløpet av Sootenkanalen er det en strekning på noen kilometer hvor det er trangt, ja svært trangt (under 50 m) på sine steder. På dette korte strekket opplevde vi å møte i allt 5 båter som syntes å benytte leia som racerbane. Fellesnevnerne var: Fart over 25kn., båter mellom 22-26 fot av typen skjærgårdsjeep, ført av mannlig sjåfør på rundt 40, ledsaget av blond pike som tydelig var brydd og så bort da vi møttes, alle båtene hadde svenske flagg.

Skjelden har jeg vært så glad for at jeg er norsk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg berolige deg med at de har en norsk broder i ånden som herjet i tranga nord for Havna på tirsdag ettermiddag. Da han oppdaget at det var for trangt for 3 båter i bredden der jo den intelligente løsningen å gå opp i halvplan og gå innunder baugen på de han passerer. Vi var 2 båter som nesten gikk i steinene.

Faren hans var antagelig han i 3 etasjers pjolterbeist på rundt 45 fot i 25 knop gjennom Burøysundet.

Seiljoller er ikke noe å bry seg om.Det syntes ikke Politibåten heller. De bare satt og glante på beistet som dundret avgårde. De to bolde ombord hadde nok matpause. :sad:

Link to post
Share on other sites

Skjelden har jeg vært så glad for at jeg er norsk.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke du bare stoppe ene motoren og sotlegge hele området da :lol::lol::lol: Kanskje de kjører seg vill....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fellesnevnerne var: Fart over 25kn.,  båter mellom 22-26 fot av typen skjærgårdsjeep, ............

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror nok du har sett feil REM (sterkt sollys, blending ???). Ut fra det jeg har lest i tidligere tråder om grisekjøring/uvettig kjøring, er det bare 3-etasjers store båter som gjør slikt. Ooops, du har jo en Princess, klart du ikke la merke til detaljene oppe i all coctail-mixingen på flybrigden. :wink:

 

Spøk tilside; I området du refererer til har jeg observert akkurat det samme mange ganger, men absolutt ikke bare der. Og for et par år siden, i Hamburgsund, ble jeg tatt igjen av en motorgående og "halvplanende" seilbåt som kjørte sikksakk mellom køen av oss som forholdt oss til 5kn skiltingen. Lagde en masse bølger og obskjøne håndbevegelser fra de han passerte. Dessverre hang det et rødt/hvitt/blått flagg bakerst.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at artikkelen i Dabladet var både bra og dårlig. Det som var bra er at det settes sterk fokus på sikkerhet på sjøen - og at det er vitkig at man lærer seg kjørereglene på sjøen. Det som ikke var bra var noen av eksemplene på "grisekjøring" - f.eks. båtbrann. Det er vel ikke så mange som kjører så gisete med båten at gnistene slår og båten tar fyr :wink:

 

På turen i Bohuslän i sommer opplevde jeg lite grisekjøring fra motorbåter. I enkelte trange leder som Smögen - Sotenkanalen og Hamburgsund - Hunnebostrand opplevde jeg flere ganger at seilbåter krysset i svært trange leder. Og ikke bare en seilbåt - neida - i en led som er 40 meter bred ble vi møtt av 4 seilbåter, ca 30 fot, som krysset. Så ut som regatta. (for de lokalkjente så var dette syd for Hamburgsund - der den indre leden går inn mot Hunnebostrand - det står en "værmann i sort og hvitt" og veiver med armene på en holme her) Det er jo enkelt for dem ettersom motorbåter har vikeplikt - poenget mitt er at det går an å ta hensyn til alle som erpå sjøen og ikke gjøre det vanskelig for andre. Løsningen for oss: jeg stoppet jeg og ventet til de hadde manøvrert seg ferdig.

 

Et annet fenomen jeg synes er interessant er at man ikke praktiserer "høyrekjøring" i leia slik reglene sier - dvs. at man skal holde seg så langt som mulig til styrbord i leia. F.eks. mellom Grebbestad og Gule Humpen opplevde vi at båtene vi møtte lå midt i leia - og enkelte helt over på vår side av leia - slik at vi ikke kunne passere dem på styrbord side - men måtta over i motsatt side av leia for å passere de møtende båtene. Dette fordi det ikke var vann nok for oss til å gå lenger til styrbord. Om alle holder seg på sin side av leia (dvs at man praktiserer høyrekjøring i leia) blir det antakelig mer plass.

Ettersom fler og fler båter får kartplotter er det antakelig enklere å utnytte hele leias bredde, og min erfaring er at det også da er enklere å gå utenom leia om vi ønsker å holde planende fart og det er møtende trafikk. Vi fant ganske mange nye farleder utenfor leia på vår tur i år i mitt forsøk på å ta hensyn til "andre sakteregående fartøyer".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke vært så mye utpå i sommer,men inntrykket er at det er bedre i år enn ifjor ang. råkjøring.

Hvem som er værst vet ikke jeg,men jeg holder nesten en knapp på skjærgårdsjeepene ? Spesiellt glad er jeg når skjærgårdsjeeper i halvplan og bølgegeneratorer i 8 knop kjemper om plassen og utifra det store intet kommer en avslappet Færdersnekke og krysser tranga. Da er det godt å holde avstand til de foran seg.Mye interessant å se på vannet :yesnod:

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes artikkelen var bra, men er enig i at enkelte av eksemplene som ble trukket fram ikke skyldes dårlig sjømannskap. Synes f.e.s båtbrannbildene burde vært byttet ut med f.eks. den princess 58" som dundra rett på land i 30 knop ved spro i fjor. Bare griseflaks at ingen andre enn den ene ombord ble skadet.

 

Men ang. bøllekjøring, så er det fortsatt et STORT problem. Ser opptil flere mange stygge eksempler ute på fjorden, bare på en vanlig ettermidagstur :nono: Husk også at speiselt større cabincrusere lager enorme bølger når de dundrer avgårde. Er begrenset hvor mye skade en 10 fots withjolle kan gjøre i 5-knopsonen, med en 40-50 foter kan resultatet bli ganske mye værre.

Link to post
Share on other sites

Har ikke observert så mange rene fartsbøller i år, men har et litt lokalt ønske:

Båten vår ligger nå ved ei brygge 100 m sør for innløpet til småbåthavna og det ligger også mange gjerne mindre korttids-gjestebåter longside der. Trafikken ut/inn av småbåthavna er til tider travel, og mange med raske båter går ofte i alt for stor fart helt inn til innløpet, og når de går ut, settes gasshendelen på max straks de er gjennom utløpet - begge deler skaper bølger som generer oss på den andre brygga.

Ønske: hold lav fart inn/ut av havneområdet - mye haster det vel ikke....

 

Bortsett fra for et par uker siden da redningsskøyta Erna Olsen kom meget kjapt inn til den samme kaia som vi var i ferd med å legge til - men skipperen kom etterpå og ba om unnskyldning for store hekkbølger, de var under utrykning....

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På turen i Bohuslän i sommer opplevde jeg lite grisekjøring fra motorbåter. I enkelte trange leder som Smögen - Sotenkanalen  og Hamburgsund - Hunnebostrand opplevde jeg flere ganger at seilbåter krysset i svært trange leder. Og ikke bare en seilbåt - neida - i en led som er 40 meter bred ble vi møtt av 4 seilbåter, ca 30 fot, som krysset. Så ut som regatta. (for de lokalkjente så var dette syd for Hamburgsund - der den indre leden går inn mot Hunnebostrand - det står en "værmann i sort og hvitt" og veiver med armene på en holme her) Det er jo enkelt for dem ettersom motorbåter har vikeplikt - poenget mitt er at det går an å ta hensyn til alle som erpå sjøen og ikke gjøre det vanskelig for andre. Løsningen for oss: jeg stoppet jeg og ventet til de hadde manøvrert seg ferdig.

<{POST_SNAPBACK}>

.....hmmm.... jeg har også merket meg i mange år at svenskene seiler innaskjærs til krampa tar dem, om det så er kryss i relativt trange leder.

 

Det er bare slik - og vi må nok bare godta dette, de er ved sin fulle rett etter sjøveisreglene. :smiley:

 

Det er nok desverre slik at svenske seilere ikke er så makelig sedate som de norske! :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er nok desverre slik at svenske seilere ikke er så makelig sedate som de norske! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja - si ikke det. Da vi kom gjennom Havstensund på vei hjem - etter en litt humpete tur over Gule Humpen - møtte vi 2 norske seilbåter. En Bavaria 40 foter og en Jeneau med "hytte på taket". De krysset begge i sundet - og dette var vel ca 100 meter før det aller trangeste i Havstensund. Så for meg ut som om de hadde tenkt å forsøke å seile gjennom det smaleste - for begge tok ekstra høyde for å ha litt å kunne falle av på gjennom sundet. Og det sunde er vel omtrent 30 meter bredt.

Jeg lette og lette - så fant jeg dette bildet av "tranga" i Havstensund - midt på bukta som går inn til venstre på bildet møtte vi seilbåtene. Og det var ikke vindretning eller dybde i bukta til at de skulle gå opp i vinden der for å ta ned seila.

Bilde

 

Så om seilerne klager på hekkbølgene til motorbåtene så klager motorbåtene på seilerne som krysser i trange leder. Godt vi har noe å klage over :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så om seilerne klager på hekkbølgene til motorbåtene så klager motorbåtene på seilerne som krysser i trange leder. Godt vi har noe å klage over :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Å ja! Nå er er det vel intet i sjøveisreglene som forbyr seiling i trange leder, så sant man kan holde rimelig stø kurs og fart. Og der kan man med seil få seg en overraskelse der det er som trangest i Havstensundleden. Plutselig blir vinden helt vill! :lol:

 

Derimot unge mann, hekkbølger som "snur opp ned" på andre sjøfarende, DET rammes av sjøveisreglene! :cool:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil støtte meg til mye av det som er sagt.

 

Jeg har riktignok akkurat fått meg min første "skikkelige" båt, men har derimot arbeidet i marinen i 10 år, og tilbrakt et tusentalls timer i styrhuset på fregatt, og har vel også noen hundre i MOB båten, som også brukes til alt mulig slags kjøring, og spesiellt i trange leder hvor fregatten blir for stor.

 

Jeg skal ikke påberope meg, eller rederiet for den saks skyld hverken verdensmestertittel eller ufeilbarlighet, men jeg har sett litt og tenkt mitt.

Stor fart, slalomkjøring mellom gud og hvermann, uoppmerksomhet, lite vilje til smidighet, trekking av hekksjø som godt kunne vert brukt til å surfe på, peiving og kjefting.

Og spesiellt dette med "høyreregelen" Det skaper mye krøll når alle skal kjøre og vike og styre og herje for å ikke få en midt i fleisen. Dette ser vi faktisk også mye av når det gjelder større fartøy, og det er også noe d!"¤.

"Styrbord, sikker, smidig - Babord, brask og breiar!" lærte jeg en gang.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et mindre problem med seilbåter i trange farvann enstore hekkbølger og idiotkjøring i alle farvann?

Jeg blir j..... provosert på alle båtfolks vegne( både seil og motor) når jeg ser svære motorbåter i høyt tempo f. eks i Vrengensundet. Det vitner om mangelfull innsikt i regelverk, eller at lommeboka er så feit at de gir blaffen. Men det vitner også om mangel på respekt overfor alle oss andre som ferdes på sjøen. Som en av kapteinene på Kysten sa treffende: "så mye båt, så lite vett"

Link to post
Share on other sites

.....hmmm.... jeg har også merket meg i mange år at svenskene seiler innaskjærs til krampa tar dem, om det så er kryss i relativt trange leder.

 

Det er bare slik - og vi må nok bare godta dette, de er ved sin fulle rett etter sjøveisreglene. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Å ja! Nå er er det vel intet i sjøveisreglene som forbyr seiling i trange leder, så sant man kan holde rimelig stø kurs og fart. ...............

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Panpan!

 

jag er ikke enig i dette ! skulle förvåna mig om en seglare som ligger o krysser i ett trangt sund,

og dessutom er over på feil sida 'mittlinjen'

om han kolliderar med en motorbåt så tror jag aldrig seglaren går helt fri !!

 

se exempelvis kommentaren til Regel 2A o B ANSVAR

 

a. Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka

ej inträffat. Paragrafen är även tillämplig på t.ex. en förare av fritidsbåt.

Med vanligt sjömansbruk eller gott sjömanskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt

passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och

svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m. Jämför reglerna 5, 6, 7 och

8.

b. Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra

regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.

 

Sjötrafikforeskrifter

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg sier til kona - det er seilere vi skulle vært - for da kan man gjøre som man vil. Bortsett fra å komme fort frem.

<{POST_SNAPBACK}>

Du verden! Er det plass for en seilbåt til å krysse seg opp et sund, må det da være masse plass til å passere om man bare tilpasser farten og har et minimum av ferdigheter og trygghet.

 

Tilpasser du deg situasjonen, tror jeg ikke seileren blir spesielt nervøs om du passerer tett bakenom. Ihvetfall ikke de seilere som har deltatt i regatta.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Du verden!  Er det plass for en seilbåt til å krysse seg opp et sund, må det da være masse plass til å passere om man bare tilpasser farten og har et minimum av ferdigheter og trygghet.

 

Tilpasser du deg situasjonen, tror jeg ikke seileren blir spesielt nervøs om du passerer tett bakenom.  Ihvetfall ikke de seilere som har deltatt i regatta.

<{POST_SNAPBACK}>

Min kommentar var skrevet med et stort snev av ironi. Ettersom jeg er vokst opp i seilbåt - og har tatt det gledelige steget over til motorbåt - forsøker jeg å se saken fra begge sider. Jeg synes på den ene siden er er morro å få trøkk i seilbåten når vinden presses gjennom et trangt sund og båten aksellerer i rossene - på den andre siden synes jeg det er fantastisk fint å komme fort og sikkert frem på en brøkdel av tiden det tar med seilbåt.

 

Poenget er at seilerne klager over bølger fra motorbåter - motorbåterne klager over seilere som ikke gir plass. Jeg mener det er feil når man med motorbåt lager bølger som skaper ubehagelige situasjoner, og det er feil når man med seilbåt skaper minimalt med manøvreringsrom for møtende trafikk (både med seil og motor) fordi man krysser i en trang led. Tar man litt mer hensyn er det plass til alle!

 

Eneste problemet om alle blir like flinke som vi på Baatplassen synes at vi er blir at da har vi en sak mindre å skrive om her på forumet :wink:

 

Ha en fortreffelig sommer!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jag er ikke enig i dette !  skulle förvåna mig om en seglare som ligger o krysser i ett trangt sund,

og dessutom er over på feil sida 'mittlinjen'

om han kolliderar med en motorbåt så tror jag aldrig seglaren går helt fri !!Sjötrafikforeskrifter

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Gunga Din!

 

Poenget mitt var/er at et seilfartøy ikke kan nektes å seile i et trangt sund, med mindre dette ikke angis med skilting (eks: skilting ved Sotenkanalen). :smiley:

 

Rimeligvis kan en seiler som har rett til å seile i et trangt sund allikevel gjøre en god del feil som har den konsekvens at han bryter sjøveisreglene, men det blir en annen sak!

 

Har en slektning som har solid innsikt i båtjuss. Han forteller at for domstolen blir det alltid en viss skylddeling når båter har kollidert. Man får i praksis ikke gehør for å ha gjort alt riktig, går skyldfri, så lenge man faktisk ikke har unngått kollisjon.

 

Konsekvensen av dette er også tatt inn i seilreglementet for regattaseiling. Tidligere kunne en båt med rett til veien i regattasammenheng gå skyldfri om man hadde rett til veien og kolliderte "uten nevneverdig skade" på den andre båten. Nå skal begge diskes, man skal konsekvent ikke kollidere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

synes jeg det er fantastisk fint å komme fort og sikkert frem på en brøkdel av tiden det tar med seilbåt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du bare skal fra A til B, hvorfor tar du ikke bussen?

Mye billigere.

Jeg ligger ikke utpå å seiler for å komme noe sted på et bestemt tidspunkt. Jeg seiler.

Jeg går heller ikke 18 hull med det mål for øye å sitte i klubbhuset. Jeg spiller.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Å ja! Nå er er det vel intet i sjøveisreglene som forbyr seiling i trange leder, så sant man kan holde rimelig stø kurs og fart. Og der kan man med seil få seg en overraskelse der det er som trangest i Havstensundleden. Plutselig blir vinden helt vill! :lol:

 

Derimot unge mann, hekkbølger som "snur opp ned" på andre sjøfarende, DET rammes av sjøveisreglene! :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi som er ikke-seilere vet lite om hvordan neste trekk blir hos seilerne i trange farvann. Vi får uventede situasjoen spesiellt i tange farvann. Mange seilere benytter openbart sin rett uansett, uten å legge viljen til å vise hensyn til annen trafikk. Dette skaper provokasjoner som til syvende og sist faller tilbake på seilerne. Etter mange diskusjoner med motorbåtfolk vet jeg at mange "tar igjen" ved bruk av hekkbølgene sine. -Desverre!

 

Hadde flere tatt mer vhensyn til hverandre hadde vi hatt det mer smertefritt i skjærgården.

 

Ellers støtter jeg Gunga Din sitt innlegg. Mye fornuft her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi som er ikke-seilere vet lite om hvordan neste trekk blir hos seilerne i trange farvann. Vi får uventede situasjoen spesiellt i tange farvann. Mange seilere benytter openbart sin rett uansett, uten å legge viljen til å vise hensyn til annen trafikk. Dette skaper provokasjoner som til syvende og sist faller tilbake på seilerne. Etter mange diskusjoner med motorbåtfolk vet jeg at mange "tar igjen" ved bruk av hekkbølgene sine. -Desverre!

 

Hadde flere tatt mer vhensyn til hverandre hadde vi hatt det mer smertefritt i skjærgården.

<{POST_SNAPBACK}>

Astor:

 

Jeg har ikke for vane å seile i trange farvann hvor jeg kommer mye enklere frem for motor.

 

Når det er sagt har jeg inntrykk av at enkelte motorbåtfolk faktisk ikke godtar den rett til veien som en seilbåt har. At man "ikke vet hvordan neste trekk blir" er ikke nødvendigvis noen formildende omstendighet. Alle, om vi seiler eller går for motor, skal vi så langt råd er holde stø kurs og fart slik at vi av den grunn er forutsigbare. Men jeg ser jo tilfeller hvor motorbåtfolk faktisk ikke skjønner at en seilbåt på kryss må slå for landet den går i mot, og av den grunn kommer ut fra land igjen med en kurs ca. 90 grader på den tidligere kursen. Vinden, som på kryss er avgjørende for både retning og fart, er aldri helt konstant, derfor varierer også seilbåtens kurs og fart på kryssen. Det hender også at en seilbåt må vende fordi farvannet fremover blir for grunnt for den, men dypt nok for en motorbåt.

 

Skal man la være å gå for seil fordi enkelte motorbåtfolk ikke kan forholde seg til seilbåter som følger sjøveisreglene?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din!

 

Poenget mitt var/er at et seilfartøy ikke kan nektes å seile i et trangt sund, med mindre dette ikke angis med skilting

Det finnes en del norske havner som i sitt havnereglement har nedlagt forbud mot seiling i visse områder, uten at man samtidig har besørget skilting eller annen særskilt kunngjøring. Her påhviler det den enkelte skipper å være ajour.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...