Jump to content

Fra plankehaug til sjekte! (bygging av tresjekte)


thundercat

Recommended Posts

Nydeleg hantverk og utvalde materialar. Ein båtbyggjar gjer det garantert ikkje betre! Fantastisk. Imponert! Men ser du har godt utstyrt verksdad, det hjelper litt, men ikkje nok. So når du påstår du har vore lite borti trearbeid, må eg sei eg tvilar. So enkelt å byggja båt er det ikkje.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev for 2 timer siden:

Nydeleg hantverk og utvalde materialar. Ein båtbyggjar gjer det garantert ikkje betre! Fantastisk. Imponert! Men ser du har godt utstyrt verksdad, det hjelper litt, men ikkje nok. So når du påstår du har vore lite borti trearbeid, må eg sei eg tvilar. So enkelt å byggja båt er det ikkje.

Takk takk!

blir bare gøyere og gøyere nå som man begynner og se resultatet?

Ja har kanskje ikke nevnt det med verkstedet i tideligere kommentarer men leier et gammelt båtbygger verksted/låve som er fult utstyrt med alt av verktøy...

så kan vell ikke komme til så mye mer dekka bord... pluss som sagt så har jeg er båtbyggermentor som forteller og viser.. 

vært litt av en læringskurve? her er bilde fra uka som har vært hvor jeg borret akselhullet?

A3DD7620-328C-4717-901B-CB69DB4ED091.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
jabra skrev On 13.1.2018 at 2.13:

Imponerende!
Min far var båtbygger. Jeg tror du går han en høy gang.
Utrolig kjekt å se denne vakre båten bli til.
Er litt enig med han som sa at denne må forbli innendørs. Jeg legger til - i et glassmonter :smiley:

Takk for hyggelige tilbakemeldinger?

Men båten skal brukes?

her kommer det litt bilder fra starten av året.

Benker endelig ferdig og ferdig pusset innvendig og utvendig nå.. nå begynner snart oljing og lakking..

5343FE2C-A745-4BFF-9BFA-841484E8CF52.jpeg

46A1619E-976F-41F6-973F-B84ABB9714FC.jpeg

A546B3AF-232C-4EC1-B876-B42B86CCC9C6.jpeg

5C4A271D-4A0B-465E-8275-184432E4F4C1.jpeg

DC91C7BD-706C-4E12-B8A4-A45BBFB26E1C.jpeg

ABF191B9-16A6-4F31-A7DB-71CF84DFDCD7.jpeg

89885D5D-0171-4832-896C-50C20FE57B47.jpeg

39EF768E-6BDF-4576-AD91-186A09E281B0.jpeg

144C30FC-218F-4D04-9FFA-2B129D1FC251.jpeg

1726A80E-06DF-49CE-A926-4499ED9C1411.jpeg

148DF72B-DC45-4D16-A94B-1890A06449AC.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det blir fint dette. Arbeidet er strøkent. Du har selvfølgelig mange fordeler med å bygge i et fullutrustet båtbyggeri. Jeg blir egentlig mest innponert over materialene du har brukt. Det er utsøkt trevirke som er riktig disponert. 

En så fin båt må brukes med stolthet av bygger. 

Ser frem til flere bilder...... 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

torbi skrev for 14 timer siden:

Imponert over din prosjektet, tar du byggingen fra tegningen eller ? 

Spennende å følge med, pøs på med bilder.:yesnod:

Takk Takk!

Som jeg har skrevet har jeg hatt en båtbygger til og fortelle og veilede meg i arbeidet.

Men da han mest har bygget 21 fotere hadde han ikke noe maler til så liten sjekte som jeg skulle bygge..

Ergo tok jeg formalene hans og skrenket inn noe, det er det som jeg har hatt av maler..

Ellers har det jo gått på hvordan jeg ser for meg drømmesjektas fasongen/spring..

Ergo så har hver bordgang blitt "hektet" og funnet den "perfekte" fasong for meg:wink:

Er nok det som er vanskligst i byggeprosessen av en ny båt.. her hadde jeg hjelp på vær og en bordgang med og finne fasongen og springet samt og treffe ut likt i bredde på bordgangene..

Tror den hadde sett ut som en konkav sjekte skulle jeg ha prøvd på dette alene..(Da jeg mente etter 4 bordgang at det så ut som vikingskipet) 

Men igjen så er jo smaken innviduell.. Veldig forskjell på spring og fasonger samt innredning på typiske sørlandsjekter kontra gjerne stavernsjekter osv.. Jeg selv er oppvokst med sørlandsjekter og personlig mener disse har fantastiske linjer.Så det er jo dette som var utgangspunktet mitt,at jeg ville bygge en liten "enkel" åpen snekke som de gjorde på 60 tallet.. med tidsriktig motor og utstyr...

Planen var også da jeg startet i oktober 2016 at den skulle bli ferdig før sommeren 2017 og før jeg passerte 30år...Tror ikke jeg er alene om å ha hatt litt hårete mål så denne planen røk i mai.. men nå som jeg har blitt Gammel ser jeg litt mer reelt på tidsperspektivet.. Kan konstantere at den blir ferdig før sesongen 2018 er i gang:flag: Dette er jo kun hobby så har bare blitt jobbet i helger og kvelder men nå er enden nærere en aldri før:thumbsup:  Holder også noen kvelder i uka på med motor. Denne begynner også snart ta form.. men jeg mangler en siste ting..

Da jeg er opptatt av at alt skal være orginalt osv ,så er jeg på leting etter en orginal ekspansjonstank(skal ha ferskvannskjøling) til Marna r1/r2 denne ser litt firkantet ut se bildet.. Så om noen har en slik liggende eller kan ha kjenskap på noen som muligens kan ha, betaler jeg godt:flag_bp:

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

 

 

Link to post
Share on other sites

thundercat skrev 53 minutter siden:

Takk Takk!

Som jeg har skrevet har jeg hatt en båtbygger til og fortelle og veilede meg i arbeidet.

Men da han mest har bygget 21 fotere hadde han ikke noe maler til så liten sjekte som jeg skulle bygge..

Ergo tok jeg formalene hans og skrenket inn noe, det er det som jeg har hatt av maler..

Ellers har det jo gått på hvordan jeg ser for meg drømmesjektas fasongen/spring..

Ergo så har hver bordgang blitt "hektet" og funnet den "perfekte" fasong for meg:wink:

Er nok det som er vanskligst i byggeprosessen av en ny båt.. her hadde jeg hjelp på vær og en bordgang med og finne fasongen og springet samt og treffe ut likt i bredde på bordgangene..

Tror den hadde sett ut som en konkav sjekte skulle jeg ha prøvd på dette alene..(Da jeg mente etter 4 bordgang at det så ut som vikingskipet) 

Men igjen så er jo smaken innviduell.. Veldig forskjell på spring og fasonger samt innredning på typiske sørlandsjekter kontra gjerne stavernsjekter osv.. Jeg selv er oppvokst med sørlandsjekter og personlig mener disse har fantastiske linjer.Så det er jo dette som var utgangspunktet mitt,at jeg ville bygge en liten "enkel" åpen snekke som de gjorde på 60 tallet.. med tidsriktig motor og utstyr...

Planen var også da jeg startet i oktober 2016 at den skulle bli ferdig før sommeren 2017 og før jeg passerte 30år...Tror ikke jeg er alene om å ha hatt litt hårete mål så denne planen røk i mai.. men nå som jeg har blitt Gammel ser jeg litt mer reelt på tidsperspektivet.. Kan konstantere at den blir ferdig før sesongen 2018 er i gang:flag: Dette er jo kun hobby så har bare blitt jobbet i helger og kvelder men nå er enden nærere en aldri før:thumbsup:  Holder også noen kvelder i uka på med motor. Denne begynner også snart ta form.. men jeg mangler en siste ting..

Da jeg er opptatt av at alt skal være orginalt osv ,så er jeg på leting etter en orginal ekspansjonstank(skal ha ferskvannskjøling) til Marna r1/r2 denne ser litt firkantet ut se bildet.. Så om noen har en slik liggende eller kan ha kjenskap på noen som muligens kan ha, betaler jeg godt:flag_bp:

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

 

 

 

96E7FB98-0D47-4641-AC65-8B9CB47CE3DE.jpeg

DE34EBB3-AADB-4EE9-AE0B-74EC31EAAA5D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev On ‎14‎.‎02‎.‎2018 at 10.52:

Ser bra ut:thumbsup: Kjekt å begynne å olje ja, da kommer gløden i treet skikkelig fram! Hva skal du bruke?

Er en blanding av mentors år med erfaring:)

Xylamon-rålinolje-owatrol-og en megde andre greier..

Begynner til søndag og olje:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en god blanding:thumbsup: Dere fikk tak i Xylamon ja? Har ikke fått tak i det på årevis, men vet enkelte importerer tilsvarende fra utlandet. Rå linolje trekker veldig godt inn i trevirket, men trenger litt soppdreper for å unngå å bli svart.

 

Tenker dere bruke en herdende olje/lakk på utsiden etter ferdig oljing, eller blir skroget kun oljet (Owatrol D1 impregnering, Owatrol D2 lakk)? Blir kjekt å se resultatet:smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Høres ut som en god blanding:thumbsup: Dere fikk tak i Xylamon ja? Har ikke fått tak i det på årevis, men vet enkelte importerer tilsvarende fra utlandet. Rå linolje trekker veldig godt inn i trevirket, men trenger litt soppdreper for å unngå å bli svart.

 

Tenker dere bruke en herdende olje/lakk på utsiden etter ferdig oljing, eller blir skroget kun oljet (Owatrol D1 impregnering, Owatrol D2 lakk)? Blir kjekt å se resultatet:smiley:

ja var heldig og fikk tak på noe xylamon:jollyroger: faktisk 1 liter av den skikkelige gode gamle også:smiley:  men er vel egentlig ikke lov til å snakke om xylamon hos noen menesker så vi får holde en litt lav profil her:giggle: ja blir lakken fra Rylard VG 66 som skal brukes.. vistnok veldig grei og jobbe med, samt god slitestyrke og fin finish:wink:

blir spennende!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fått olja balja? Regner med det ble fantastisk og trenger bilder! Fått tak i del til motoren også? Har muligens liggende et sted på eiendommen da jeg bruker lignende motor på land uten kjøling til vinsj så den delen burde ligge et sted på eiendommen.

Hakkannen skrev On 15.2.2018 at 12.37:

Høres ut som en god blanding:thumbsup: Dere fikk tak i Xylamon ja? Har ikke fått tak i det på årevis, men vet enkelte importerer tilsvarende fra utlandet.

Utlandet får man samme virkestoff uten store problemer, PM hvis du skulle lure noe mer :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...